امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ترکیه، مقصد نخست گردشگران ایرانی

#1
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد: ترکیه، عراق، عربستان به ترتیب اصلی‌ترین مقاصد گردشگری ایرانیان را تشکیل می‌دهند و ایرانی‌ها بیشترین هزینه را در خارج از کشور صرف تورهای گردشگری می‌کنند.



بر اساس گزارش chn مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «نمایه آماری گردشگری» به تحلیل آمار سفرهای ایرانیان با استفاده از گزارش های منتشر شده مرکز آمار ایران، سازمان جهانی گردشگری و شورای جهانی سفر و گردشگری در سال 2015 و 2014 پرداخته است.



با توجه به گزارش سازمان جهانی گردشگری و شورای جهانی سفر و گردشگری در سال 2014 و 2015 و گزارش های مرکز آمار ایران در سال‌های 87 تا 92 ، در سال 2013 سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور برابر با 6.1 درصد بوده است. جالب توجه اینکه 81.5 درصد از این سهم، متعلق به مخارج گردشگری داخلی است. علاوه بر آن، گردشگری توانست در مجموع یک میلیون و 184 هزار شغل به وجود آورد.



بنابر پیش بینی شورای جهانی سفر و گردشگری براساس شاخص رشد گردشگری در تولید ناخالص داخلی، ایران در سال 2014 با رشد 10 درصدی نسبت به سال 2013 در جایگاه چهارم دنیا قرار خواهد گرفت. (تحلیل آمار مربوط به سال 2014 هنوز منتشر نشده است) . همچنین در حوزه گردشگری برون مرزی این گزارش کشورهای ترکیه، عراق، عربستان به ترتیب برترین مقاصد گردشگری ایرانیان را تشکیل می دهند.



طبق گزارش مرکز آمار ایران، مسافران ایرانی در مجموع در تابستان 92 بیش از 10 میلیون ریال در خارج از کشور صرف کرده‌اند که بیشترین این هزینه ها به ترتیب متعلق به تور و گشت، حمل و نقل و خرید سوغاتی بوده است.



اما در حوزه گردشگری ورودی، در سال 2012 تعداد گردشگران ورودی سه میلیون و 834 هزار نفر و درآمد حاصل از جذب این گردشگران یک میلیارد و 114 میلیون دلار آمریکا بوده است. در سال 2013 مهمترین مبادی گردشگری به ترتیب کشورهای عراق، آذربایجان، افغانستان و ترکیه بود.



طبق این گزارش، که بالاترین سهم از ورودی ها به مناطق خاورمیانه و اروپا تعلق دارد. مخارج گردشگری خروجی بالغ بر 7 میلیارد و 517 میلیون دلار بوده است. با توجه به بیشتر بودن هزینه کرد گردشگران خروجی، تراز گردشگری ایران منفی و بالغ بر 6 میلیارد و 403 میلیون دلار است.



مرکز پژوهش های مجلس در حوزه گردشگری داخلی در ادامه می نویسد؛ بررسی مرکز آمار نشان می دهد که گردشگران داخلی برای سفر با تور تمایل کمی دارند و تمرکز بیشتر سفر در فصول خاصی از سال و نیز اقامت های مرتبط با دوستان و آشنایان و یا اقامت در اقامتگاه‌های دستگاه‌های اجرایی است که نقش مجلس در تدوین یا نظارت بر اجرای قوانین را پررنگ می کند.



برای توزیع سفر در طول سال چندی پیش مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی طرح تعطیلات زمستانی برای ساماندهی سفرها را دوباره مطرح کرده و در انتظار رسیدگی به آن است (اینجا) . به نظر می رسد در قالب قوانین ناظر بر ساماندهی تعطیلات و یا نظارت بر اجرای دقیق قوانینی مانند ماده 23 قانون مدیریت خدمات کشوری که دستگاه‌های اجرایی را از اداره و تصدی گری مکان های اقامتی منع می‌کند می توان شرایط گردشگری داخلی را تغییر دارد.
ترکیه، مقصد نخست گردشگران ایرانی 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  مشاغل مورد نیاز برای مهاجرت آسان به ترکیه
  همه چیز در مورد سفر به ترکیه
  مقصد ییلاقی استان مازندران
  گوهرهای ایرانی در فهرست یونسکو
  سفر نامه آنتالیا شهر رویایی گردشگران ایرانی
  آثار باستانی ترکیه و جاذبه های واشنگتن
  مقصد گردشگران حرفه‌ای کجاست؟ +عکس
  ایرانی ها از دیدن این کشورها لذت می برند
  فرانسه برترین مقصد توریستی در اروپا
  جاذبه‌های جدید برای گردشگران تنوع‌طلب

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان