امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بیوگرافی [ اسوالد اشپگلر ] !

#1
اسوالد اشپنگلر O. Spengler (تولد ۲۹ می ۱۸۸۰ - درگذشت ۸ می ۱۹۳۶) از فلاسفه بزرگ آلمانی

به سال ۱۸۸۰ در شهر بلاکنبرگ آلمان متولد شد. تحصیلات خویش را در رشته‌های ریاضیات فلسفه و تاریخ در اساس و ساختمان تمدن مشرق زمین پرداخت و شاهکار تاریخی و فلسفی خود را به نام  انحطاط غرب در سال ۱۹۱۸ به جهان عرضه داشت.
اشپیگلر بیشتر دوران زندگی خود در گوشه آرامی در شهر مونیخ به سر آورد و نتیجه بررسیها و مطالعات و اندیشه‌های خویش را در قالب کتاب‌های ارزنده‌ای به چاپ رسانید و سرانجام در ۵۶ سالگی به سال ۱۹۳۶ جهان را بدرود گفت.
اشپینگلر اثر بزرگ و برجسته خود را در زمینه فلسفه تاریخ نگاشته و در آن با بررسی های تاریخی و اجتماعی می‌کوشد تمدن‌های جهان را از ابتدای پیدایش تا قرن معاصر تجزیه و تحلیل نماید. او می‌کوشد مسیر مشخص تمام فرهنگ‌ها را روشن سازد و از روی آن تحول‌های فرهنگها و تمدنهای کنونی را پیش بینی نماید.
«سالهای تصمیم» یکی دیگر از آثار باارزش این فیلسوف است.

بیوگرافی [ اسوالد اشپگلر ] ! 1

«Oswald Arnold Spengler اسوالد آرنولد سپنگلر» مورخ و فیلسوف شهیر آلمانی و صاحب فرضیه «انحطاط» در ۵۶ سالگی در هشتم ماه مه سال ۱۹۳۶ درگذشت. وی که کتاب «زوال غرب» را بر پایه فرضیه انحطاط تالیف کرده معتقد بود که انحصار (مانی پولیشن)، ماتریالیسم (مادی گرایی) و تلاش دولتها برای استراسیسم کردن برخی از اتباع خود (محرومیت از حقوق کردن، طرد کردن، بی وجهه کردن، فراری دادن، تبعید کردن و ...) سه عامل اصلی انحطاط تدریجی هر نظام و سیستم حکومتی هستند. وی در همان زمان و به همان دلایل، فروپاشی نظام ناسیونال سوسیالیستی آلمان (نازیسم) و اضمحلال حکومت مارکسیستی شوروی را که هر دو در آن راهها گام گذارده بودند پیش بینی کرده بود. سپنگلر (اشپنگلر) همچنین برپایه سیکل های طلوع و غروب تمدن، زوال غرب را حتمی دانسته است زیرا که در باتلاق مادی گری و حرص پول فرو رفته است. وی که فرضیه خود را از قانون رشد ارگانیک و طبیعت اخذ کرده بود در سالهای ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ طرح و چارچوب نوعی سوسیالیسم طبیعی را به دست دست که با پروسیانیسم همخوانی داشت و به همین لحاظ، آن را سوسیالیسم آلمانیزه می خوانند. ناسیونال سوسیالیست های آلمان (نازی ها) هنگام انتشار فرضیه اشپنگلر تصور کردند که در جهت تایید آنانست، ولی هیتلر پس از خواندن کتاب سپنگلر به جای گرفتن پند از آن، به خشم آمد و فعالیت های این فیلسوف را محدود کرد. سران شوروی هم از فرضیه این فیلسوف پند نگرفتند و به همچنین صدام حسین در عراق. سپنگلر (اشپنگلر) ضمن فرضیه خود ثابت کرده بود که هر «ایسم» اگر در جریان پیاده شدن به دیکتاتوری بیانجامد و یا یک دیکتاتور کار اجرای آن را به دست گیرد شکست خواهد خورد و مخصوصا برای اجرای یک نظام سوسیالیستی باید روح و طبیعت انسان را که برضد زور شنیدن است در نظر گرفت و گامی برضد آن برنداشت. سپنگلر در هر سه کتاب معروف خود (زوال غرب، لحظه تصمیم، انسان و تکنیک) نوشته است: خودکامگی و توجه نکردن به خواست دیگران و حق انسان، جامعه را به صورت آتشی در زیر خاکستر در می آورد که با وزش هر باد شعله ور می شود و دیگر، به چیزی ابقاء نمی کند. وی افزوده است که آسیب پذیری نظام های ایدئولوژیک، اگر خودکامگی وارد آن شود و یا کارها به دست مدیران ناکارآمد و یا مغرض و بخیل افتد بیشتر است.

«تاریخ» نشان داد که فروپاشی شوروی به همان صورتی انجام شد که اشپنگلر پیش بینی کرده بود.
پاسخ
 سپاس شده توسط ÃiÐå joÔÑ
آگهی
#2
اطلاعات عمومیم زیــــــآد شد
گاهــی باید نباشــی ... تا بفهمــی نبودنت واسه کی مهمه ...
.
.
.
؟! اونوقته که میفهمی بایــد همیشه با کی باشی ....
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان