امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چرا ادبیات میخوانیم؟

#1
ادبیات هر جامعه نشانه ای از هویت ملی و فرهنگی آن جامعه دارد. مثلا سرزمین ایران و جامعه ی ایرانی با آثار ادبی بزرگی مثل دیوان حافظ، شاهنامه ی فردوسی،بوستان و گلستان سعدی ،مثنوی مولوی و نظیر اینها ارتباط عمیقی دارد.




اول باید دید، ادبیات شامل چه شاخه هایی است و بعد به نقش هر شاخه و ضرورت مطالعه آنها پرداخت . بهتر است ادبیات را به دو بخش ادبیات کهن و ادبیات جدید تقسیم کنیم. ادبیات کهن بیشتر درباره ی موضوعات کلی بشری و حقایق بزرگ زندگی است.



موضوعاتی نظیرعشق، خدا ، روح،  نفس، اخلاق، تربیت، دین، خیر و شر، انسانیت،خصلت های قهرمانی و نظیر اینها.اما ادبیات جدید اغلب وارد جزئیات شده و برش هایی از زندگی را مورد تجربه و نگرش تیزبینانه قرار می دهد.مثلا ادبیات گذشته بیشتر شامل قصه،افسانه،حکایات و نصایح،تربیت نفس،غلبه خیر بر شر، پرورش روح قهرمانی و حماسی، مردانگی و آزادگی بوده،درحالی که ادبیات جدید بیشتر به واقعیت ها ، خلاقیت و تخیل و آفرینش های ذهنی، تفسیر واقعیت، عصیان و مبارزه با آداب فرهنگی و عرف و اخلاق،پرداختن به ریشه های خیر و شر و توجه به فلسفه و روان شناسی و جامعه شناسی و هنر و تمام ابعاد وجود انسان کنار اخلاق و دین می پردازد. در ادبیات جدید،رمان جای افسانه را گرفته و همین طور داستان کوتاه در برابر حکایات عرض وجود می کند.



شعر در ادبیات کهن و جدید،حضور همیشگی داشته، با همان تغییراتی که از قصه تا رمان صورت گرفته. در شعر کهن وزن و قافیه ،روایت ،توصیف وتشبیه مورد توجه یادی قرار گرفته و در شعر جدید توجه به وزن و قافیه و توصیف و تشبیه کمرنگ تر شده و روایت ها هم از شکل پرداختن به کلیات به صورت توجه به جزئیات و واقعیات و بیرونی و درونی آدمی تحول یافته و از قالب شعر منظوم به سمت شعر نو(سپید ،آزاد) حرکت کرده است.همه ی این تحولات در مسیر شعر و داستان ،ریشه در تغییرات دانش و بینش بشر دارد و ضرورتی گریز نا پذیر است.



البته تحقیقات ونقد ادبی هم از شاخه های جانبی ادبیات هستند که به مدد آنها ادبیات و صاحبان قلم مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته  و نقش تکمیلی آنها را به عهده دارند.



با این توضیح مختصرتا حدودی نقش ادبیات و ضرورت مطالعه و آشنایی با آثار ادبی مشخص می شود.



چرا رمان میخوانیم؟ چون هر رمان تجربه ی یک زندگی است،مشروط به اینکه آگاهانه و بی طرفانه نوشته شده باشد. آثار نویسندگان بزرگ رمان به دلیل توجه نویسنده به تمام ابعاد وجود انسان و زندگی ، می توانند در بالا بردن درک ما از زندگی و ارتقا بینش و جهان بینی ما موثر بوده  و تجربیات بزرگی را از طریق مطالعه در اختیار ما بگذارند.



مطالعه ی رمان های برجسته و ماندگار به رشد هوش اجتماعی ما کمک کرده و در موفقیت ما در زندگی می تواند بسیار موثر باشد.



چرا شعر میخوانیم؟ زبان شعر به دلیل موجز بودن و دخالت شهود و تخیل، از زبان نثر اثز گذار تر و لذت بخش تر است.مثلا خیام در یک رباعی توانسته حقایق بزرگی را  بگنجاند و فکر و عاطفه ی انسان را جذب متحوای خود کند:



اسرار ازل را نه تودانی و نه من                            حل این معمای نه تو خوانی ونه من



هست از پس پرده گفتگوی من و تو                         چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من



و یا مثنوی های مولوی و حتی یک بیت از یک شعر او می تواند در خاطر برای همیشه حک شود:



هان که اسرافیل عصری ای عزیز                        رستخیزی کن تو پیش از رستخیز


همین طور خطی ازشعر شاملو و سهراب سپهری:



-ترس من آری ترس من،از مردن در سرزمینی ست که مزد گورکن از جان آدمی افزون تر باشد(شاملو)



-باید امشب بروم،چمدانم را که به اندازه ی تنهایی من جای دارد بردارم،سوی ان وسعت بی واژه که همواره مرا می خواند،یک نفر باز صدا زد سهراب(سپهری)



بخش تحقیقات و نقد ادبی هم اطلاعاتی در مورد نویسندگان و شعرا و آثار آنها ، همچنین در مورد زمینه های رشد و شکوفایی آنها و پدید آمدن آثار جاودانشان،در اختیار ما می گذارد که مطالعه ی آنها به درک واقعیات و شخصیت های ادبی و جامعه کمک می نماید.



در پایان باید گفت که ادبیات سبب می شود که انسان به شهودات،تخیلات،عواطف و حسیات خود توجه بیشتری کرده و آنها را مکمل تفکر و عقلا نیت خود نماید
پاسخ
 سپاس شده توسط Xx - wounded -xX
آگهی
#2
چرا نخوانیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟+سپاسسسسسسسس
چرا ادبیات میخوانیم؟ 1
پاسخ
 سپاس شده توسط Nυмв


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  درخواست نویسندگی در بخش ادبیات و زیرشاخه ها
  برگزاری نشست «پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در منطقه اکو»
  پارادوکس چیست و چه جایگاهی در علم، فلسفه و ادبیات دارد؟
  نکاتی راجب زبان و ادبیات ترکیی
  ادبیات کهن چیست؟
  فریدون رهنما؛ شخصیتی پیشرو و تاثیرگذار در ادبیات و هنر ایران
  «تا تو با منی» منتشر شد/ اجرای آثار بزرگان ادبیات با صدای داود فتحی
  مدیرعامل بنیاد ادبیات تودیع شد!
Lightbulb ادبیات زردتشتی
  تاثیر فضای مجازی بر ادبیات و زبان فارسی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان