امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کد دار شدن کودکان کار

#1
کد دار شدن کودکان کار 1
نقدی بر عملکرد یونیسف، هشدار نسبت به بلوغ زودرس کودکان کار و خیابان، عدم اختصاص بیمارستانی ویژه کودکان کار، موانع پیش‌روی بیمه این کودکان و طراحی کد ویژه برای آنها برخی از موضوعات مطرح شده بود که به مناسبت "روز جهانی مبارزه با کار کودکان" برگزار شد.
این میزگرد در دو بخش «خروج از چرخه تحصیل کودکان کار» و «وضعیت درمان و بیمه کودکان کار» برگزار شد.
این میزگرد که با حضور ثریا عزیزپناه رییس و عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان، مونیکا نادی حقوقدان، امیر محمود حریرچی، جامعه شناس و حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، برگزار شد، عزیز پناه، رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودک گفت: طی تحقیقات انجام شده 45 درصد کودکان کار و خیابان در معرض بیماری‌های عفونی نظیر ایدز، هپاتیت، سیفلیس و غیره قرار دارند و اغلب آنها از بیماری‌هایی چون سوء تغذیه، کوتاهی قد، کمبود وزن، مشکلات روحی روانی، بیماری‌های پوستی و غیره رنج می‌برند.
میزگرد کودکان کار
45 درصد کودکان کار و خیابان در معرض بیماری‌های عفونی
 
آگاهی‌های زودرس جنسی این کودکان به شدت سلامت آنان را به مخاطره می‌اندازد و ممکن است زمینه ساز ورود انواع آسیب‌های جنسی برای آنان باشد، چرا که این کودکان توان مقابله با محیط و همچنین ارتقاء سلامت خود را ندارد
عزیزپناه ضمن بیان اینکه در سال‌های آغاز فعالیت این انجمن در منطقه هرندی شاهد آن بودیم که خانواده‌ها شپش داشتند و همچنین کودکانی که در کارگاه‌های زیرزمینی کار می‌کردند نیز دچار سوء تغذیه، سوء رفتار و در معرض آزارهای جنسی، بیماری‌های روانی و عفونی متعدد بودند افزود: بسیاری از این کودکان 8 تا 10 ساله حداقل روزی شش ساعت کار می‌کنند و در واقع از آنها سوء استفاده و بهره‌کشی‌های متعدد می‌شود و یا برخی از آنان به علت اعتیاد والدین و یا عوامل متعدد دیگر دچار غفلت‌ها و یا آزارهای زیادی هستند. شاید برخی از این کودکان حتی روزانه یک وعده غذای گرم نیز نخوردند و همین مساله زمینه ساز بروز انواع بیماری‌ها برای آنان خواهد بود.
وی افزود: این شرایط مختص کودکانی است که دارای خانواده هستند و به تبع کودکانی که در درون خانواده زندگی نمی‌کنند نیز در شرایط بسیار ناگوارتری به سر می‌برند.
وی ادامه داد: محیط کاری این کودکان نیز در انتقال بیماری به آنان بسیار تاثیر گذار است زیرا برای مثال کودکانی که زباله‌گردند در معرض انواع بیماری‌های عفونی و قارچی قرار دارند. همچنین این کودکان به جای آنکه مجموعه خدمات را از نظام رسمی و خانواده خود دریافت کنند ساعت‌های طولانی در روز را در چهار راه‌ها، معابر و یا کارگاه‌های زیرزمینی مشغول کار هستند.
هشدار نسبت به بلوغ زودرس کودکان کار و خیابان

عزیز پناه همچنین ضمن بیان اینکه بسیاری از این کودکان دچار بلوغ زودرس بوده و زودتر از سایر کودکان با مسائل جنسی مواجه می‌شوند عنوان کرد: آگاهی‌های زودرس جنسی این کودکان به شدت سلامت آنان را به مخاطره می‌اندازد و ممکن است زمینه ساز ورود انواع آسیب‌های جنسی برای آنان باشد، چرا که این کودکان توان مقابله با محیط و همچنین ارتقاء سلامت خود را ندارد به همین دلیل یکی از اقدامات موثر در خصوص این کودکان آن است که بتوان قدرت "نه" گفتن را به آنها آموزش داد تا بتوان در مقابل خواسته‌های بزرگسالان مقاومت کرده و همچنین با "صیانت از نفس خود" آشنا شود.
خلاءهای قانونی ارائه خدمات درمانی به کودکان کار و خیابان
در ادامه این میزگرد مونیکا نادی، حقوقدان نیز ارائه خدمات درمانی به کودکان کار و خیابان را مناسب ندانست و گفت: در کیفیت ارائه خدمات درمانی به این کودکان خلاءهای قانونی بسیاری وجود دارد؛ برای مثال حداقل 50 درصد از کودکان خیابانی فاقد هویت هستند و پس از بروز بیماری و مراجعه آنان به بیمارستان علاوه بر آنکه ابتدا در پذیرش آنان مشکلات متعددی وجود دارد در مراحل درمانی و عمل جراحی‌شان نیز به علت عدم وجود ولی و یا قیم، پروسه درمانی آنان تبدیل به روندی بسیار پیچیده می‌شود که درمان آنان را با مشکلات جدی همراه می‌کند.
مشکلات پیش رو برای پوشش بیمه‌ای کودکان کار و خیابان

در ادامه این میزگرد؛ مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز در ارتباط با وضعیت بهداشت و سلامت کودکان کار اظهار کرد: سلامت این کودکان دارای دو جنبه عمومی و اختصاصی است؛ جنبه عمومی سلامت آنان شامل سواد سلامت و تغذیه‌ای است که در حال حاضر کل کشور با کمبود سواد تغذیه‌ای روبرو هستند و جنبه دوم سلامت آنان نیز مشکلات، بیماری‌ها و آزارهایی است که این کودکان همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
فرید ادامه داد: کودکان کار و خیابان به دلیل شرایط محیطی خاص خود علاوه بر آنکه همواره دارای مشکلات متعددی هستند در معرض عفونت‌های مختلف نیز قرار دارند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در نظر داریم تا کد ویژه‌ای را با همکاری گروهی که در زمینه IT فعالیت می‌کنند و همچنین با استفاده از روش‌های نوین موجود ایجاد کرده تا بتوانیم هر بار پس از پذیرش این کودکان به هویت آنان پی ببریم

وی ادامه داد: در آیین‌نامه رسیدگی به کودکان کار و خیابان مسئولیت سلامت و درمان این کودکان به تامین اجتماعی واگذار شده است اما مساله این است که تامین اجتماعی محلی است که از حق بیمه افراد جمع آوری شده و برای همان افراد نیز هزینه می‌کند. در چنین شرایطی به لحاظ قانونی نمی‌توانیم سازمان تامین اجتماعی را مجبور به پرداخت حق بیمه کودکان کار و خیابان کنیم. به همین دلیل نمی توانیم آنچه را که در آیین نامه مطرح شده است انجام دهیم لذا پس از آن‌که متوجه این موضوع شدیم بیمه خدمات درمانی و بیمه سلامت ایرانیان را جایگزین بیمه تامین اجتماعی کردیم.
وعده وزیر بهداشت برای اختصاص بیمارستان به کودکان کار و خیابان عملی نشده
وی در ادامه درخصوص مسائل درمانی این کودکان و مشکلات پذیرش آنان نیز عنوان کرد: معتقدم نیازی نیست وزارت بهداشت بیمارستان خاصی را برای درمان کودکان کار و خیابان در هر استان و یا شهر به بهزیستی معرفی کند بلکه این وزارتخانه طی بخشنامه‌ای بیمارستان‌های خود را در ارتباط با پذیرش کودکان کار و خیابان متقاعد و آنان را مکلف کند که با این کودکان مانند بیماران اورژانسی برخورد کرده تا هرچه سریع‌تر به مسائل درمانی آنان رسیدگی شود.
وی در ادامه عنوان کرد: تاکنون وعده وزیر بهداشت درخصوص اختصاص بیمارستان ویژه کودکان کار و خیابان عملی نشده و یا حداقل بیمارستانی به سازمان بهزیستی کشور در این راستا معرفی نشده است.
کودکان کار دارای کدویژه می‌شوند
در ادامه این میزگرد فرید در ارتباط با ایجاد بانک اطلاعاتی کودکان کار و خیابان در سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: همواره در ساماندهی آسیب‌های اجتماعی یک مشکل عمده وجود دارد و آن مخفی بودن اطلاعات این قشر و این آسیب‌ها در کشور است و این مساله تنها ویژه کودکان کار و خیابان نیست بلکه شامل زنان آسیب‌دیده و غیره نیز می‌شود.
وی ادامه داد:‌ همواره این مشکل ثبت اطلاعات وجود دارد زیرا آنان همواره سعی در پنهان کردن هویت خود می‌کنند به همین دلیل سازمان بهزیستی کشور با هدف ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع با اولویت کودکان کار و خیابان به این موضوع وارد شد.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در نظر داریم تا کد ویژه‌ای را با همکاری گروهی که در زمینه IT فعالیت می‌کنند و همچنین با استفاده از روش‌های نوین موجود ایجاد کرده تا بتوانیم هر بار پس از پذیرش این کودکان به هویت آنان پی ببریم.
وی در ادامه تاکید کرد: این کد اصلا جنبه قضایی نداشته و تنها برای اقدامات کارشناسی، پژوهشی و آماری استفاده خواهد شد که امیدواریم در شش ماهه دوم سال جاری بتوانیم از این کد بهره برداری کرده و کودکان کار و خیابانی را که به NGOها و مراکز بهزیستی مراجعه می‌کنند از طریق این کد شناسایی کنیم.
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان