امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

صادرات ایران از واردات پيشي گرفت

#1
صادرات ایران از واردات پيشي گرفت 1
مقايسه ميزان وزني صادرات نسبت به واردات حاكي از آن است كه صادركنندگان ايراني همچنان به صادرات موادخام علاقه‌مندند و كالاهاي ساخته‌شده سهم كمتري را همچون سال‌هاي پيش به خود اختصاص داده است.
بهار تجارت خارجي ايران از ٢١ ميليارد دلار فراتر رفت. به گزارش «اعتماد»، بهار تجارت خارجي ايران موقعيتي متفاوت از قبل را تجربه كرد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد تراز تجارت خارجي ايران مثبت شده است صادرات از واردات پيشي گرفته است اما با اين حال اتفاقي كه مدت‌ها در صدر برنامه‌ها و اولويت‌هاي كاري دولت‌هاي ايران قرار داشت، امروز چندان موجب خوشحالي كارشناسان و دست‌اندركاران نشده است.
 
برخي معتقدند بايد با تعميق توليد و افزايش ارزش‌افزوده كالاهاي صادراتي ايران از خام فروشي فاصله گيرد و برخي نيز با استناد به واردات محور بودن توليد، كاهش حجم واردات را نشانه بروز مشكلاتي براي توليد در آينده‌اي نزديك مي‌دانند.

به گزارش اعتماد، آخرين آمارهاي ارايه شده از سوي گمرك نشان مي‌دهد حجم تجارت خارجي ايران به ٢١ ميليارد و ٢١٤ ميليون دلار رسيده است. هر چند صادرات ايران كاهشي حدود ٩٦/٩ درصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه كرده است اما با اين حال حجم صادرات از واردات پيشي گرفته است. كاهش واردات نيز ٤٨/١٥ درصد محاسبه شده است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در اين دوره زماني ١٠ ميليارد و ٨٦٧ ميليون دلار انواع كالا از ايران به ساير كشورها صادر و در مقابل ١٠ ميليارد و ٣٤٧ ميليون دلار نيز وارد كشور شده است. همچنين ميزان وزني كالاهاي صادراتي ايران در مدت يادشده ٢٥ ميليون و ٦١ هزار تن و ميزان وزني كالاهاي وارداتي نيز هشت ميليون و ٨٤٥ هزار تن بوده است.

علاقه به خام‌فروشي
هر‌چند ايران در بهار سال جاري تراز مثبت بازرگاني را در كارنامه خود ثبت كرد اما بررسي فهرست كالاهايي كه از ايران صادر شده‌اند، نشان مي‌دهد هنوز خام فروشي سهم عمده‌اي از بازار كالاهاي صادراتي ايران را به خود اختصاص داده است. در سال‌هاي اخير ايران نتوانسته است جايگاه مناسبي براي كالاهاي توليدي و صنعتي خود بيابد. برندهاي معروف ايران همان كالاهاي سنتي هستند كه سال‌ها از ايران راهي كشورهاي اروپايي شده‌اند.

فرش ايراني و زعفران و خشكبار، خصوصا پسته موقعيت مناسبي در بازارهاي جهاني داشته‌اند كه البته در چند سال گذشته موقعيت آنها نسبت به قبل افت كرده است.

همچنين مقايسه ميزان وزني صادرات نسبت به واردات حاكي از آن است كه صادركنندگان ايراني همچنان به صادرات موادخام علاقه‌مندند و كالاهاي ساخته‌شده سهم كمتري را همچون سال‌هاي پيش به خود اختصاص داده است.

 در سه ماه گذشته همچنان ميعانات گازي و كالاهاي پتروشيمي صدرنشين صادرات از ايران بوده‌اند. هرچند حجم صادرات ميعانات گازي كاهش ٣٢ درصدي را تجربه كرد اما جايگاه محصولات پتروشيمي بهتر شده و صادركنندگان توانسته‌اند ارزش صادرات اين محصول را در مدت يادشده ١٢ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش دهند. اقلام عمده صادرات در مدت مورد بررسي، شامل گازهاي نفتي و هيدروكربورهاي گازي شكل مايع شده به ارزش ٥٧٦ ميليون دلار و سهم ارزشي ٧درصد، پروپان مايع شده به ارزش ٣٨٣ ميليون دلار و سهم ارزشي ٦٥/٤ درصد و قير نفت به ارزش ٣٦٣ ميليون دلار و سهم ارزشي ٤/٤ درصد بوده است.

عمده‌ترين خريداران كالاهاي ايراني
گرچه واردات از چين همواره با انتقادات شديدي همراه بوده، اما در مقابل كشور چين بزرگ‌ترين خريدار كالاهاي ايراني نيز به‌شمار مي‌رود. اين كشور در بهار امسال پنج ميليون و ٦٢٦ هزار تن كالا به ارزش يك ميليارد و ٩٢٨ ميليون دلار از ايران وارد كرد. پس از اين، كشور عراق قرار دارد. صادرات به عراق نيز در اين مدت با ٥/٢ درصد افزايش به يك ميليارد و ٥٠٩ ميليون دلار رسيد. همچنين بيشترين افزايش صادرات در بهار امسال به كشور امارات متحده عربي و هند اختصاص دارد. امارات متحده عربي در اين مدت يك ميليارد و ٣١٧ ميليون دلار انواع كالا از ايران وارد كرد و با ٤٣ درصد افزايش نسبت به پارسال رتبه سوم را به خود اختصاص داد. هند در رتبه چهارم قرار گرفت. صادرات ايران به هند در اين مدت ٧٢٩ ميليون دلار بود كه ٤٦ درصد افزايش نشان مي‌دهد. همچنين افغانستان نيز ٦١١ ميليون دلار كالا از ايران وارد كرد و در رتبه پنجم قرار گرفت.

اقلام عمده واردات
اين گزارش حاكي است، رتبه‌هاي نخست واردات ايران در اين مدت به دو نهاده دامي و دو كالاي اساسي اختصاص دارد. كالاهاي كشاورزي مدت‌هاست صدرنشين واردات كالا به ايران بوده‌اند. اين كالاها به ترتيب شامل ذرت دامي به ارزش ٣٥٦ ميليون دلار، برنج به ارزش ٢٤٣ ميليون دلار، دانه گندم به ارزش ٢١٤ ميليون دلار و كنجاله سويا به ارزش ٢٠٩ ميليون دلار هستند. سهم اين كالاها از كل واردات كشورمان در مدت يادشده ٨٨/٩ درصد بوده است. اين در حالي است كه خودرو ديگر جايي در ميان پنج قلم عمده وارداتي ندارد و جاي خود را به يك كالاي سرمايه‌اي داده است. ماشين‌آلات و دستگاه‌هاي به هم فشرده، شكل دادن يا قالب‌گيري سوخت‌هاي معدني جامد، خميرهاي سراميكي و ساير محصولات معدني و ماشين‌هاي درست كردن قالب‌هاي ريخته‌گري از ماسه عنوان پنجمين كالاي عمده وارداتي كشورمان در اين مدت است كه به ارزش ٢٠٩ ميليون دلار وارد كشورمان شده است.

كشورهاي عمده صادركننده كالا
چين در بهار امسال عمده‌ترين كشور صادركننده كالا به ايران بوده است. سهم اين كشور از كل واردات دوميليارد و ٦٠٦ ميليون دلار بود. با اين حال صادرات چين به ايران در مدت يادشده بيش از ٦ درصد كاهش داشته است. امارات متحده عربي رتبه دوم را به خود اختصاص داده و در اين مدت دو ميليارد و ٣٩٥ ميليون دلار انواع كالا به ايران صادر كرده كه مجموع صادرات اين كشور نيز با ٢٥ درصد كاهش همراه بوده است. رتبه‌هاي بعدي نيز به كره جنوبي، تركيه و هند اختصاص دارد كه هر يك از اين كشورها به ترتيب ٩٢٩ ميليون دلار، ٧٨٢ ميليون دلار و ٦٣٦ ميليون دلار انواع كالا به ايران صادر كرده‌اند كه گرچه صادرات هند به ايران در اين مدت با كاهش چشمگيري همراه بوده اما صادرات كره‌جنوبي و تركيه به ايران افزايش يافت.
پاسخ
 سپاس شده توسط T@NNAZ
آگهی
#2
چه خوب
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Earth آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه صادرات نفت ایران خبر داد
Earth ترکیه صادرات برق به لبنان را متوقف می‌کند!
  این مرد پس از بهبود از کرونا ۱۰۴ سالگی خود را جشن گرفت
Heart ارتش آمریکا نخستین آتشبار "گنبد آهنین" را از رژیم صهیونیستی تحویل گرفت
Heart بهم خوردن نامزدی در خانواده بشار اسد رنگ خون گرفت
  برای خوزستان باید تصمیمات جدی‌تری گرفت
  توضیحات معاونت علمی درباره شائبه‌های صادرات محصولات کرونایی
  رویترز مدعی شد؛ کاهش صادرات نفت ایران رکورد زد!
  این زن ایرانی به عنوان زن عنکبوتی لقب گرفت
  ملکه زیبایی در مراسم تاجگذاری آتش گرفت

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان