امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه}

#1
سلـآم دوستان(:

امیدوارم از تایپک خوشتون بیاد

میخوام توی این تایپک آشنا بشید هرروزاز تاریخ تقویم چه روزیه و چه نامگذاری شده!


به ترتیب میذارمـ
البته روزهای معروف رو نمیذارمـ

ممکنه بعضی روزا هیچ اطلاعاتی نداشته وباعث بشه تاریخ های جلوترو بذارم
پس اسپم ندیدو بگید چرا این روزو نذاشتی=| 2mo5 :ag54:

خب اول با مفهوم تاریخ اشناتون کنم(:
در پست های بعدی شروع میکنم به گذاشتن اطلاعات تاریخ..


آشنایی با مفهوم تقویمـ
گاه‌شماری، سالنما (سالنامه) یا تقویم شیوه تعیین، نگهداری و تنظیم حساب زمان و تاریخ است که محور آن سال می‌باشد. تقویم و سالنامه بیشتر به محاسبه و نمایش یک‌دوره یا یکسال گفته می‌شود. در جهان شیوه‌های گوناگونی از گاه‌شماری رواج دارد.

واژه تقویم معانی گوناگونی دارد:

در لغت نامه دهخدا ذیل این کلمه معانی مختلفی آمده است، از جمله: محاسبه کردن وقت‌ها، اوراقی چند که در آن حرکات کواکب و تأثیرات آن را نویسند، گاه‌شمار و ...
در قرآن «لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم» تقویم به معنی اندازه، تناسب، تعدیل و ترکیب آمده است. در تفسیر تاریخ طبری می‌خوانیم: «از بهر آن گفت فی احسن تقویم که آنگه، که آدم را بیافرید؛ هیچ خلق بر پشت زمین نبود نیکوتر از آدم، از بهر آنکه خدای عزوجل او را به ید خویش بیافرید و ید این جایگاه قدرت است.» در تفسیر نمونه ذیل این آیه آمده است: «تقویم به معنی در آوردن چیزی به صورت مناسب و نظام معتدل و کیفیت شایسته است و...»
تقویم در اصطلاح نجومی، مجموعه‌ای از اصول و قوانین است که برای تنظیم زمان و تطبیق سال حقیقی (مدت زمان یک دور کامل زمین به دور خورشید) با سال مجازی (مدت زمانی که انسانها در محاسبهٔ سال و تقسیمات آن در تقویم به کار می‌برند) و چگونگی تقسیم آن به بخش‌های کوچکتر، جهت انجام امور کشاورزی، مالی، آیینی، اجتماعی، زناشویی، شرعی و انجام فرایض دینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در زبان فارسی با کلمه «گاهشماری» و در شکل مدون آن با «گاهنامه» مترادف است. در متون قدیمی، کتیبه‌ها و دیوارنبشته‌ها واژه‌هایی مانند «معرفة المواقیت» و «دفتر السنه» نیز دیده می‌شود.
در بعضی از جوامع این اصول و قوانین نه بر اساس گردش زمین به دور خورشید بلکه بر اساس گردش کره ماه به دور زمین محاسبه و تدوین شده‌اند.
انسان متمدن در کنار دیگر نشانه‌های تمدن، از تقویم به عنوان وسیله‌ای برای مشخص کردن زمان استفاده کرد. سنگ نبشته‌ها، کتیبه‌ها و کنده‌کاری‌های ابنیه‌ها می‌تواند شاهدی محکم بر این مدعا باشد.
تاریخچه گاه شماری در جهان
تاریخ تقویم
آغاز تقویم با شروع دوره تاریخی و زندگی اجتماعی و کشاورزی بشر و نیاز او برای تعیین زمانبندی کشاورزی است. تقویم قمری با استفاده از اهله ماه نخستین تقویم مدون بشریست. سپس تقویم خورشیدی-قمری و آنگاه تقویم خورشیدی روی کار آمده است. سابقه استفاده از تقویم با توجه به ثبت اهله ماه به ۳۰٬۰۰۰ سال می‌رسد. مصریان از ۴۲۴۱ قبل از میلاداولین اقوامی بودند که از تقویم خورشیدی ۳۶۵روزه استفاده نمودند و بابلیان اولین قومی که سال را براساس دوازده ماه ۳۰روزه تعریف کرده‌اند. اقوام بابلی بعد از گذشت چند سال هر وقت متوجه می‌شدند که اختلاف تقویم‌شان با چهار فصل زیاد شده به تقویم خود یک یا چند ماهی اضافه می‌کردند؛ که شکل نسبتاً تکامل یافته آن هر شش سال یکماه اضافی بود. ژولیوس سزار در سال ۴۵ قبل از میلاد به پیشنهاد ستاره‌شناسی یونانی تقویم ژولینی را معرفی کرد. این تقویم براساس سال خورشیدی با طول ۳۶۵٫۲۵ روز بود. سال ۳۶۵ روز بود و برای جبران کسر روز هر چهار سال یک روز به طول سال اضافه می‌شد (سال کبیسه). از آن پس تقویم میلادی مسیحی با مبدأ میلادی از آن بدست آمد که بعدها بوسیله تقویم گریگوری دقیقتر شد. پس از آن دقیقترین تقویم در احتساب کسر دقیق سال تقویم جلالی ایرانی (۴۷۱ قمری / ۱۰۷۹ میلادی) بوجود آمد که امروزه تقویم هجری خورشیدی برآمده از آن و در محاسبات ادامه آنست. قدیمی‌ترین تقویم ایرانی تقویم فرس ۳۶۵ روزه با مبدأ سال ۵۰۲۵ قبل از میلاد است که با تقویم باستانی مصر مشابه بود.تقویم دینی مسلمانان و یهودیان قمری است.
اجزای گاهشماری
سال، ماه و روز از جمله اجزای گاهشماری اند. مهمترین جزء گاهشماری و واحد آن سال می‌باشد. سال عرفی در گاهشمار خورشیدی با تطبیق و تعدیل سال اعتدالی بصورت ۳۶۵ روزه عادی یا ۳۶۶ روزه (کبیسه) خواهد بود؛ و ماه از تقسیم دوازده‌گانه سال بصورت معمول ۲۹ تا ۳۱ روزه خواهد بود که در مواردی ۲۸ روزه (تقویم میلادی) و یا ۳۲ روزه (تقویم هجری شمسی برجی) نیز دیده می‌شود.
گاهشماری با زمان متوسط یا میانگین سال، ماه و روز تنظیم می‌شود و از این جهت با گاهشمار نجومی متفاوت است. تنها گاهشماری هجری قمری هلالی و تقویم هجری شمسی برجی (قدیمی) در محاسبه ماهها و سالها و تقویم هجری شمسی (تقویم کنونی ایران) در محاسبه سالها زمان متغیر را درنظر می‌گیرند؛ که مابازای آندو یکی تقویم هجری قمری قراردادی است که کاربرد جهانی دارد و دیگری تقویم هجری شمسی با سال متوسط می‌باشد که تنها از جهت پژوهشی در تطبیق تقویمها کاربرد دارد.
در تقویم گاه برای سالهای قبل از مبدأ، سال صفر نیز وجود دارد که به تقویم منجمان مشهور است؛ و در صورت درنظر گرفتن سال یک پیش از مبدأ بجای سال صفر به تقویم مورخان مشهور است. ایندو تقویم در محاسبه سالهای پیش از مبدأ گاهشماری یکسال با هم تفاضل دارند.[sup]دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[۸] [/sup] اعمال سال صفر جهت تسهیل محاسبه و تطبیق گاهشماری هاست. تقویم مورخان در تاریخنگاری کاربرد دارد.
اشکال گاه‌شماری
گاه‌شماری‌ها به سه شکل کلی زیر می‌باشند:
  1. گاه‌شماری خورشیدی
  2. گاه‌شماری مهی
  3. گاه‌شماری خورشیدی - مهی
انواع گاه‌شماری
برخی از مشهورترین و پرکاربردترین گاه‌شماری‌های جهان عبارت‌اند از:
  • گاه‌شماری میلادی
  • گاه‌شماری هجری
  • گاه‌شماری هجری قمری
  • گاه‌شماری هجری خورشیدی
  • گاه‌شماری ایرانی
  • گاه‌شماری چینی
  • گاه‌شماری هندو
  • گاه‌شماری کره‌ای
  • گاه‌شماری بودایی
  • گاه‌شماری حیوانی
  • گاه‌شماری قبطی
  • گاه‌شماری بربری
  • گاهشماری عبری
  • گاهشماری ارمنی
  • گاه‌شماری کردی
  • گاه‌شماری کردی گرمسیری سلطانی
علاوه بر موارد بالا، نظام‌های گاه‌شماری دیگری نیز ابداع شده است که یا استفاده از آن‌ها منسوخ شده است و یا کاربردی بسیار محدود و یا منطقه‌ای دارد.
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
 سپاس شده توسط Tɪɢʜᴛ ، sober ، ρυяρℓє_ѕку ، # αпGεʟ
آگهی
#2
تقویم تاریخ 2فروردین

978م :به مناسبت ايام نوروز، بيمارستاني كه به تصميم عضدالدوله ديلمي در شهر بغداد ساخته شده بود 22 مارس سال 978 ميلادي (سال 357 هجري خورشيدي) گشايش يافت.
 
33م :سالروز مصلوب شدن مسيح، و مسيحياني كه در اين روز خود را مصلوب مي كنند تا شكنجه واردآمده به مسيح رابا تمام وجود احساس كنند.در سال 2008، گود فرايديGood Friday = هالي فرايدي (جمعه مقدس) مصادف با 21 مارس بود. در اين روز در سال 33 ميلادي، حكمران رومي وقت اورشليم، مسيح را مصلوب كرد.
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1


337م:كنستانتين يکم امپراتور مقتدر همه قلمرو روم 22 مارس سال 337 ميلادي درگذشت. طبق برخي محاسبات تقويمي تازه، ت مرگ او 22 ماه مه اين سال اتفاق افتاده است!.
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
 
1797م: 22مارس سال 1797 زاد روز ويلهلم اول است كه پس از پيروزي نظامي بر فرانسه، در 18 ژانويه سال 1871 در كاخ ورساي (كاخ پادشاهان فرانسه) تاج قيصر (سزار ــ كايزر Kaiser ) همه آلمان را بر سر نهاد و رايش دوم پا به عرصه وجود گذارد. ويلهلم از اين كه در ايام نوروز ايرانيان به دنيا آمده بود افتخار و مباهات مي كرد .
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
 
1922م:امروز ــ 22 مارس ــ زادروز مجيب الرحمان باني جمهوري بنگلادش است كه در 1922 به دنيا آمد و در اوت 1975 در يك كودتاي نظامي كشته شد. وي نخستين رهبر بنگلادش بود كه اينك پدر و بنياد گذار كشور بنگال خوانده مي شود.
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
 
1633: جوزف پريستلي آب كربناته ( سلتزر ) را اختراع كرد.
1728: آنتون رافائل نويسنده و نقاش كلاسيك آلمان به دنيا آمد.
1795: توماس جفرسون به عنوان نخستين وزير امور خارجه دولت نوبنياد ايالات متحده ( امريكا ) تعيين شد.
1922: يك دادگاه انگليسي مهاتما گاندي استقلال طلب معروف هند و مبتكر « مبارزه منفي » و مبارز بزرگ ضد استعمار را به جرم مخالفت با انگلستان به شش سال زندان محكوم كرد
.
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
 
1946: دولت انگلستان به كشور اردن كه خود آن را ساخته است استقلال كامل داد.
1958: ملك فيصل پادشاه كشور سعودي شد.
1965: آمريكا اعتراف به بكاربردن مواد شيميايي بر ضد ويت كنگها در جنگ ويتنام كرد.
1992: بانو « فليسداد» همسر ژنرال نوريه گا رئيس سابق كشور پاناما كه دولت امريكا ضمن يك حمله نظامي به آن كشور وي را دستگير كرد و به آمريكا آورد و زنداني ساخت به اتهام سرقت از يك فروشگاه دستگير شد. در پي دستگيري نوريه گا حسابهاي بانكي او نيز مسدود شده بود
.
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
 سپاس شده توسط عشق سلنا ، Tɪɢʜᴛ ، # αпGεʟ
#3
تقویم تاریخ - 3فروردین

519م :معرفي خسروانوشيروان به عنوان وليعهد ايران و نيز کاهش مالياتها و اصلاحات کشاورزي قباد شاه ساساني ایران 23 مارس سال 519 ميلادي، در نيمه ايام نوروزی، سومين پسر خود، "خسروانوشيروان" را شاه بعدي ايران (وليعهد) اعلام داشت.
 
1980م:23 مارچ 1980 و در ايام نوروز، شاه پس از 15 ماه در به دري به مصر بازگشت و چند ماه بعد در همين کشور درگذشت و همانجا مدفون شد.
 
2007م:امامعلي رحمانوف رئيس جمهوري تاجيكستان در مارس 2007 حذف پسوندهاي روسي از اسامي خانوادگي تاجيك ها را اعلام كرده كه در ايام نوروز اين سال، هديه اي بزرگ تلقي شده است.
 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
 
1965م:هجدهم مارس 1965 الكسي لئونوف Alexsie Leonov فضانورد روس كه با سفينه وسخود ـ 2 Voskhod-2 در مدار زمين به گرد اين سياره در حركت بود از اين سفينه خارج و به مدت 12 دقيقه در فضا راهپيمايي كرد.
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
 
231992م: مارس1992 در لندن اعلام شد كه شماره هشتم آوريل (دو هفته بعد) نشريه «پانچ» ـ قديمي ترين مجله طنز ـ آخرين شماره آن خواهد بود و تعطيل خواهد شد.
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
 
1673م:جان بركلي John Berkeley، بارون انگليسي 18 مارس 1673، نزديك به نيمي از سرزميني را كه بعدا ايالت نيوجرزي آمريكا شد به كويكرهاي مهاجر (Quakers) فروخت.
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
 
211960م: مارس سال 1960 (مصادف با نوروز ايرانيان) پليس دولت تبعيض نژادي جمهوري آفريقاي جنوبي در «شرپ ويلSharpeville» واقع در نزديكي يوهانسبورگ به سوي سياهپوستاني كه تشكيل يك اجتماع مسالمت آميز جهت اعتراض به وضع يك قانون خلاف منطق و وجدان داده بودند آتش گشود. در اين تيراندازي غيرلازم 69 تن كشته و 180 گلوله خورده ديگر در بيمارستانها بستري شدند.
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
 
2004م:بامداد 22 دسامبر 2004 در نوار غزه، يک هلي کوپتر ارتش اسرائيل با شليک راکت، شيخ احمد ياسين رهبر روحاني جنبش حماس(حرکت مقاومت اسلامي) را کشت. شيخ احمد که عليل بود از مسجد به خانه باز مي گشت که اتومبيل حامل او هدف راکت قرار گرفت. در اين حمله پسر شيخ احمد و 8 تن ديگر نيز کشته شدند.
1169: «شير کوه» ژنرال و وزير «کرد» دولت مصر و عموي صلاح الدين ايوبي درگذشت که بعدا صلاح الدين جاي اورا گرفت و با صليبيون وارد جنگ شد.
1808: ناپلئون بناپارت برادر خود «ژوزف» را پادشاه اسپانيا کرد!.
1868: دانشگاه کاليفرنيا در «برکلي ( آن زمان شهر اوکلند)» آغاز بکار کرد که اينک داراي شعب متعدد است.
1919: موسوليني در ميلان جنبش «فاشيست» ايتاليا را تاسيس کرد که بعدا به صورت يک حزب ناسيوناليست درآمد.
1919: حزب کمونيست Perserikatan هند ( PKI) تاسيس شد.
1934: کنگره آمريکا پذيرفت که از سال 1945 (11 سال بعد) به فيليپين استقلال داده شود. آمريکا در آستانه قرن 20 ، و در جريان جنگ با اسپانيا و پيروزي در اين جنگ، فيليپين را تصرف کرده بود و اداره مي کرد. مجمع الجزاير فيليپين که نام پادشاه وقت اسپانيا بر آن نهاده شده است قرنها مستعمره اسپانيا بود. جمعيت فيليپين در سال 2006 به نود ميليون نفر رسيده بود.
1940: جنبش مسلمانان همه هند خواهان ايجاد يک کشور مستقل براي مسلمانان اين شبه قاره شد. اين کشور هفت سال بعد، و تنها بر پايه تفاوت دين به نام پاکستان و در دو طرف هند به وجود آمد که در سال 1971، قسمت شرقي درپي يک جنگ خونين و با کمک دولت هند به نام بنگلادش استقلال يافت و جمهوري پاکستان منحصر به بخش غربي آن شد.
1945: جزيره اوکيناواي ژاپن زير آتش 1500 ناو آمريکايي قرار گرفت که چنين آتشي در طول جنگ جهاني دوم بيسابقه بود.
1956: پاکستان از اين روز در چارچوب جامعه مشترک المنافع " جمهوري اسلامي پاکستان " شد که يک روز ملي اين کشور بشمار مي رود.
1956: سودان که مستعمره انگلستان بود از اين روز استقلال يافت.
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
 سپاس شده توسط Tɪɢʜᴛ ، # αпGεʟ
#4
تقویم تاریخ -4فروردین

721م: 24مارس 721 ميلادي (و در جريان آيين هاي نوروزي آن سال كه هنوز در ايران خاوري به همان صورت قديم برگزار مي شدند)، «پوشان» از شاهزادگان ساساني، هشتاد سال پس از نبرد نهاوند و شکست نظامي ايران، ادعاي سلطنت و احياي حکومت ساسانيان را کرد و گروهي گرد او جمع شدند، ولي کاري از پيش نبرد.
چهار سال پس از پوشان، در مارس سال 725 ميلادي (و بازهم در ايام نوروز ايراني) يك شاهزاده ديگر ساساني به نام خسرو از نوادگان يزدگرد سوم در شهر مرو خودرا شاه ايران خوانده بود. كار اين شاهزاده هم با اين كه علاوه بر گروهي ايراني، جمعي از تركان مهاجر نيز به او پيوسته بودند به جايي نرسيد.
 
809م:24 مارس سال 809 ميلادي (در آن سال سوم فروردين) هارون الرشيد، خليفه قدرتمند عباسي در سر راه خود به شمال شرقي خراسان (منطقه فرارود)، در توس درگذشت و در آبادي حاشيه شهر كه در آن زمان يكي از قرارگاههاي حكمران وقت خراسان بود (و اينك شهر مشهد) مدفون شد.
 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
 
1336م:غارت شهر دمشق كه به دست نيروهاي اميرتيمور گوركان (متولد 1336 ميلادي و متوفي در 19 فوريه 1405) افتاده بود از 24 مارس (روزي چون امروز) در سال 1401 ميلادي آغاز شد.
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
 
2004م:بزرگترين معامله گاز طبيعي جهان20 مارس 2004 دولت جمهوري اسلامي در اصل موافقت کرد که ظرف 25 سال معادل 20 ميليارد دلار گاز طبيعي مايع شده به جمهوري توده اي چين بفروشد. قرار شد که حمل اين گاز طبيعي از سال 2008 آغاز شود. اين بزرگترين معامله در نوع خود در جهان بوده است. چين که با ايران معاملات تجاري پرحجم دارد از دير زمان يکي از خريداران نفت ايران است.
 
1905م:ژول ورن نويسنده و انديشمند فرانسوي 24 مارس 1905 در 77 سالگي و در حالي که قلم در ميان انگشتانش بود و پنجاه و پنجمين کتاب خود را مي نوشت درگذشت. وي بسال 1828 در "نانت" به دنيا آمده بود. ژول ورن در هر رشته اي قادر به نوشتن بود ولي در داستان نگاري مهارت ويژه داشت.
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
 
1843م:دانشمند آلماني، رابرت کخ Robert Coch متولد 1843 و متوفا در 1910، بيست و چهارم مارس 1882 اعلام کرد که عامل بيماري مرموز و کشنده سل را کشف کرده است.
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1


1664: پادشاه انگلستان فرمان کلني کردن "رودآيلند" آمريکا را به نام «راجر ويليامز» صادر کرد. رودآيلند اينک يک ايالت شمالشرقي آمريکاست.
1837: دولت انگليسي كانادا (دومينيون کانادا) به سياهپوستان (آفريقايي تبارها) اجازه راي دادن در انتخابات را داد. اين، در حالي بود كه سياهپوستان در ايالات متحده (همسايه جنوبي كانادا) برده به حساب مي آمدند، تبعه نبودند و هيچ حقي نداشتند.
1898: در اين روز براي نخستين بار در تاريخ، فروش اتومبيل عمومي شد و نخستين دستگاه آن بفروش رسيد.
1906: در اين روز آماري همراه با نقشه جغرافيائي انتشار يافت که نشان مي داد انگلستان بر يک پنجم کره زمين حکومت مي کند و اصطلاح خورشيد بر پرچم انگلستان غروب نمي کند از همين روز به ميان آمده بود.
1955: دستگاه استحراج نفت از دريا ساحته شد.
1959: عراق از اتحاديه نظامي غرب موسوم به پيمان بغداد که ايران هم در آن عضويت داشت خارج شد و بناي دوستي و اتحاد با مسکورا گذارد که چهار دهه طول کشيد.
1980: اسقف «اسکار رومرو» رئيس کل کليساهاي کاتوليک کشور السالوادر ترور شد.
1999: يك كاميون بلژيكي حامل آرد و مارجرين (مارگارين = كره نباتي) در تونل «مون بلان» آتش گرفت و باعث مرگ 39 نفر و بستري شدن دهها تن ديگر شد.
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
 سپاس شده توسط # αпGεʟ
#5
تقویم تاریخ - 5فروردین

441م:25 مارس سال 441 ميلادي يزدگرد دوم شاه ساساني ايران و پسر بهرام پنجم (بهرام گور) به امپراتوري روم که پس از ناپديد شدن بهرام، در مرزهاي شمال غربي ايران دست به تمرکز نيرو زده بود و مرزنشينان را تحريک به نافرماني مي کرد اعلان جنگ داد. بهرام پنجم در جريان شکار گور ناپديد شده بود و برای مدتي، ايران بدون رئيس کشور بود. ظاهرا بهرام هنگام تعقيب گور در باتلاق فرو رفته و ناپديد شده بود. پس از بي نتيجه ماندن جستجو براي يافتن او و يا جسدش، بزرگان ايران پسرش را به نام يزدگرد دوم که يک متعصب مذهبي بود جانشين او کردند که اندرزهاي موبد موبدان (روحاني ارشد آيين زرتشت) را بي چون و چرا به اجرا در مي آورد.
تعصب مذهبي يزدگرد دوم باعث درگيري هايي در ارمنستان شد که ايالت خودمختار ايران بود و اين درگيري ها چند سال ادامه داشت. ارمنیان نخستین ملت در جهان بوده اند که مسیحیت را دین رسمی خود اعلام کرده اند. سختگيري يزدگرد دوم نسبت به پيروان مسيحيت سبب شد که لئون، پاپ وقت، برضد آيين هايي که از ايران برخاسته و در اروپا گسترش يافته بودند مخصوصا انديشه مانوي دست به اقدام بزند.
در پي اعلان جنگ يزدگرد دوم به روميان و بسيج نيرو، امپراتور روم از در سازش وارد شد و يزدگرد دوم فرصت يافت به عقب راندن هپتالها Hepthalites در مرزهاي شمالي منطقه فرارود همت بگمارد. به خواست موبد موبدان که عقيده داشت هپتالها اخلاقیات را رعایت نمی کنند و بايد از مرزهاي ايران فاصله زياد داشته باشند، يزدگرد دوم سالها در نواحي شمال شرقی کشور سرگرم جنگ با اين قوم بود. شکست کامل هپتالها که بعدا با کوشانها متحد شده بودند در سده بعد (سال 565 میلادی) صورت گرفت. هپتالهارا «هون سپید» هم نوشته اند. کرونیکلرهای چینی نوشته اند که هپتالها ساکن مناطق شمالی دیوار چین بودند. چینیان آنان را «هوآ Hoa» می خواندند. دائرة المعارف بریتانیا نوشته است که پولیاندری polyandry (ازدواج یک زن در یک زمان با چند مرد) در میان هپتالها که توجه به پاکیزگی بدن هم نداشتند رایج بود.
 
1828م:يک ماه و چند روز پس از امضاي قرارداد پايان جنگ دوم ايران و روسيه، مردم ايران در جريان ديد و بازديد هاي نوروزي آن سال، تازه از مفاد آن آگاه شدند و نوروزشان تلخ شد.
اين قرارداد 22 فوريه 1828 با ميانجيگري انگلستان که نمي خواست روسها به مرزهاي هند نزديک شوند در ترکمن چاي منعقد شده بود و به موجب آن، ايران مناطق ديگري از جمله ايروان و نخجوان را از دست داد و از آن زمان مرز شمال غربي ايران تغيير نيافته است. دومين جنگ ايران و روسيه دو سال طول کشيد و ايران بازنده آن بود.


1312ش:امروز زادروز روزنامه نگار کاظم چایچیان است که پنجم فروردین 1312 (25 مارس 1933) به دنیا آمده است. چایچیان کار روزنامه نگاری را در سال 1333 از خبرنگاری در روزنامه اطلاعات آغاز کرد و به این پیشه تا به امروز (سال 1389) ادامه داده است. وی در دهه 1330 خبرنگار شهری، امور مخابرات و بهداشت روزنامه اطلاعات بود و حوزه خبری شهرداری تهران در روزنامه ها با آغاز کار او بوجودآمد که این موسسه اینک خود دارای روزنامه ای به نام «همشهری» است. کاظم مدتی هم اخبار وزارت کشوررا پوشش می داد. در زمان خبرنگارشدن چایچیان داشتن تلفن در تهران یک مسئله بود که وی این مسئله را از دید انتقادی می شکافت و گزارش می کرد. در آن زمان هنوز کارشناش روابط عمومی وجود نداشت که اخبار دولتی را تنظیم و به روزنامه ها برساند و بنابراین، چایچیان خبرهای حوزه کار خودرا همه جانبه (نه، دولتی یکجانبه که دستپخت دفاتر روابط عمومی است) تهیه و تنظیم می کرد. از اخبار خبرگزاری پارس (آژانس ملی وقت) تنها به صورت «سرنخ و یادآوری» یادداشت برمی داشت تا شخصا دنبال و تحقیق کند و اگر ازرش انتشار داشت، آنگاه برنگارد.
ازآنجا که چایچیان بر زبان عربی و ادبیات عرب کاملا و تمام عیار مسلط بوده است به موازات کار خبر به ترجمه مطالب مطبوعات کشورهای عربی برای نشریات روزنامه اطلاعات می پرداخت و ترجمه مقالات حسنین هیکل روزنامه نگار معروف مصری و سردبیر وقت الاهرام او در روزنامه اطلاعات معروف است و رادیو ایران و تلویزیون غیر دولتی وقت گاهی آنها را نقل می کردند.
چایچیان سپس به سناتور مسعودی (بنیادگذار روزنامه قدیمی اطلاعات و ناشر سایر نشریات این موسسه) کمک کرد تا «الاخاء» ـ نشریه عربی زبان اطلاعات را منتشر کند و سالها به موازات نوشتن خبر، مقاله و ترجمه در نشریات اطلاعات، برای الاخاء نیز مقاله می نوشت و اخبار ایران را برای آن به عربی ترجمه می کرد. همین شهرت او سبب شد که در دهه 1370، دکتر فریدون وردی نژاد برای ایجاد روزنامه عربی زبان «الوفاق» وابسته به ایرنا (خبرگزاری ملی) از وی دعوت به همکاری کند. در آن زمان، وردی نژاد در سمت مدیر عامل ایرنا سرگرم ایجاد روزنامه ایران، ایران دیلی، مجله هفتگی جوانان، ایران ورزشی و ... و نیز دانشکده خبر و یک مرکز نشر کتاب بود. وی «الوفاق» را با هدف ایجاد دوستی و تفاهم میان ایرانیان و همسایگان عرب تاسیس کرد و چایچیان در ایجاد این نشریه سهم بسزا داشت.
چایچیان که به روزنامه نگاری عشق می ورزد در عین حال یک مولف و مترجم کتاب است و تا سال 1389 (2010 میلادی) هفت کتاب از او منتشر شده است که معروفترینشان کتاب انقلاب عراق (انقلاب دهه 1920 برضد انگلستان) است. وفاداری چایچیان به موسسه اطلاعات و کارکنان آن مشهور و زبانزد است و در همه دیدارهای دوستانه کارکنان قدیمی این موسسه شرکت می کند. به قول علی باستانی معاون پیشین سردبیری روزنامه اطلاعات، عشق به روزنامه نگاری و ادامه اشتغال به این حرفه است که چایچیان را جوان تر از سن و سالش نشان می دهد و در 76 سالگی به نظر 50 ساله می آید.
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1


1821م:ميهندوستان يوناني 25 مارس 1821 براي پايان دادن به سلطه عثماني که چند قرن ادامه داشت بپاخيزي مسلحانه خود را آغاز کردند که بيش از هفت سال طول کشيد تا به ثمر رسيد.
اين بپاخيزي از "پاتراس" آغاز شد و استقلال طلبان دژ عثماني ها در "مورين" را متصرف شدند و دولت عثماني مجبور شد براي جنگ با آنان از آلباني و نقاط ديگر نيرو به يونان بفرستد.
استقلال طلبان سپس جزاير "سپتساي" و "پسارا" را آزاد کردند و پس از تصرف نقاطي ديگر، در 13 ژانويه سال 1822 اعلام استقلال کردند و براي کشور خود قانون اساسي نوشتند. اما، عثماني اعتنا نکرد و بر شدت سرکوبي آنان افزود و چند بار دست به قتل عام زد تا به تدريج عوام الناس اروپا براي حمايت از يونانيان بپاخاستند، دولتهاي روسيه، فرانسه و انگلستان که در انتظار چنين فرصتي بودند در ظاهر به خاطر کمک به يونانيان و درباطن براي رسيدن به هدفهاي سياسي خود به دولت عثماني اخطار کردند که يونانيان را به حال خود بگذارد و از اين کشور خارج شود که عثماني به اين اخطار اعتنا نکرد و سه قدرت اروپائي بر ضد عثماني دست به عمليات نظامي زدند و روسيه در بالکان چند شکست سخت به عثماني وارد ساخت و ....
يکي از صحنه هاي جنگ در 20 اکتبر 1827 در "ناوارينو" روي داد که مشهور است و سوژه چند فيلم سينمايي شده است. عثماني سرانجام در يونان شکست خورد و محمد دوم سلطان آن 14 دسامبر استقلال يونان و مرزهاي آن را برسميت شناخت.
 
1975م:بيست و پنجم مارس 1975 فيصل ابن سعود پادشاه وقت کشور سعودي در کاخ سلطنتي رياض در دفتر ويژه ملاقاتها به دست برادر زاده اش «فيصل ابو مساعد» با شليک گلوله کشته شد. ضارب که در بيروت تحصيل مي کرد به منظور اعتراض به کاهش مقرري که هر ماه به او پرداخت مي شد به ديدار ملک فيصل رفته بود. کاهش مقرري به دليل تنبلي در تحصيل و ولخرجي بود.
قاتل پس از محاکمه، سه ماه بعد (در ماه ژوئن) در يک ميدان شهر رياض گردن زده شد.
در پي درگذشت ملک فيصل 70 ساله که در طول زمامداري دست به اصلاحات زده و از حاميان اتحاد اعراب بود، پرنس خالد برادر او و وليعهد وقت سعودي بر جايش نشست. ملک فيصل از مخالفان سرسخت اسرائيل بشمار مي رفت. وي که يک همسر بيش نداشت در گوري ناشناخته مدفون است.
روزنامه هاي تهران براي انتشار فوري خبر قتل ملک فيصل، شماره فوق العاده (Extra) منتشر ساخته بودند.
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
 
2004م:بيست و چهارم مارس 2004 ريچارد کلارک رئيس سابق سازمان ضد تروريسم آمريکا در کميسيون رسيدگي به رويدادهاي 11 سپتامبر 2001 شهادت داد که تروريسم پيش از رويدادهاي 11 سپتامبر براي حکومت جورج بوش(پسر) فوريت نداشت و از وضعيت "ورجنت" زمان حکومت ويليام کلينتون به وضعيت مهم (نه فوري) تبديل شده بود. وي گفت که پس از حمله به ناوشکن "کل" در بندر عدن، براي حکومت کلينتون مسئله اي بالاتر از مبارزه با القاعده نبود و او پس از روي کار آمدن جورج بوش، در جلسات امنيتي کاخ سفيد به فوري بودن اين مبارزه اشاره کرده بود که توجه نشد.
کلارک اظهارات خود را در اين کميسيون با عذرخواهي از بازماندگان نزديک به سه هزار مقتول رويدادهاي 11 سپتامبر 2001 آغاز کرد و خطاب به آنان گفت: کوتاهي دولت شما، آنان که قول محافظت از شمارا داده بودند از جمله خود من باعث اين شکست (تلفات) شد و من از شما به خاطر اين کوتاهي طلب بخشش مي کنم.
وي گفت که پس از حمله نظامي به عراق هم، مبارزه با القاعده تحت الشعاع اين جنگ قرار گرفت و به همين دليل من صداي انتقاد خود را بلند کردم.
ريچارد کلارک که از زمان حکومت رونالد ريگان آن سمت را داشت و با جورج بوش (پدر) و کلينتون کار کرده بود در سال 2003 پس از 30 سال از کار دولتي دست کشيد. وي درباره کوتاهي که در مبارزه با القاعده شده بود و نيز بهانه هاي حمله نظامي به عراق کتابي منتشر ساخته و يکشنبه (21 مارس 2004 ) در مصاحبه با بانو " لسلي ستال" گزارشگر مجله تلويزيوني شبکه «سي. بي. اس» به تفصيل در اين باره به افشاگري دست زد و حتي گفت که پس از رويداد 11 سپتامبر، تلاش رئيس جمهوري (جورج دبليو بوش) و مخصوصا رامسفلد وزير دفاع او اين بود که پاي صدام حسين را به ميان بکشند و بهانه جنگ با اورا به دست آورند و من بارها در جلسات کاخ سفيد گفته بودم که ميان صدام حسين و القاعده ارتباطي به دست نيامده است.
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1


2007م:شبكه هاي تلويزيوني آمريكا، بيستم مارس 2007 ضمن اخبار مشروح خود و پخش اين عكس و عكسهاي ديگر از آسمانخراش هاي دوبي، گزارش كردند كه كمپاني «هاليبرتون» كه قبلا ديك چني معاون رياست جمهوري آمريكا رئيس هيات مديره اش بود و هنوز در آن منافع متعدد دارد، تصميم قطعي به انتقال مقر خود از شهر هوستون (ايالت تكزاس آمريكا) به دوبي (درخليج فارس) گرفته است. اين شبكه ها سپس به شايعه سوء استفاده هاي متعدد هاليبرتون از جنگ عراق پرداخته و گفتند كه اين كمپاني تاكنون بيش از 25 ميليارد دلار از هزينه جنگ عراق را به جيب خود ريخته و در يك مقاطعه كاري كه با «ترك مناقصه» انجام شده نزديك به سه ميليارد دلار به دولت آمريكا گرانفروشي كرده كه اين پول از جيب ماليات دهندگان «خرده پا» خارج شده است. هاليبرتون كه زماني تخصّص آن در نفت بود، در عراق در همه گونه مقاطعه شركت كرده از جمله توزيع بطري آب آشاميدني ميان نظاميان!.
درباره اين انتقال پر سر و صدا، مطالب متفاوت بيان شده است. نمايندگان دمكرات مجلس آمريكا گفته اند؛ هاليبرتون مقّر خود را به دوبي منتقل مي كند تا از پرداخت ماليات بردرآمدهاي هنگفتش به دولت آمريكا شانه خالي كند و بگويد كه در كشوري ديگر مستقر است و اين كار، ميزان معكوس وطندوستي ثروتمندان و اصحاب قدرت در آمريكا را ثابت مي كند!. همچنين با انتقال مقّر شرکت و يا شعبه آن به خارج و يا «آفشور» دسترسي دولت آمريکا به وضعيت مالي و فعاليت ها و معاملات شرکت محدود و يا غير ممکن مي شود و درنتيجه سوء استفاده ها پنهان خواهد ماند. برخي از مفسران گفته اند؛ انتقال مقّر هاليبرتون به دوبي نشان مي دهد كه مديران اين شركت اطمينان يافته اند كه آمريكا در منطقه زرخيز خاورميانه ماندگار است و آنان مي خواهند كه به منابع منطقه نزديكتر باشند. مفسراني هم هستند كه گفته اند؛ مديران هاليبرتون كه اطمينان يافته اند از ژانويه سال 2009 قدرت از دست حزب جمهوريخواه خارج و پرونده هاي سوء استفاده و اعمال نفوذ (پارتي بازي) آفتابي خواهند شد و به جريان خواهند افتاد، مي خواهند كه از سر و صدا و تعقيب فوري قضايي به دور باشند.
از اين شنيده ها چنين بر مي آيد كه ظاهرا در «دوبي»، اين قبيل كمپاني ها به دولت محل ماليات نمي پردازند (؟!).
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1


2008م:پارلمان پاكستان بيست و چهارم مارس 2008 يوسف رضا گيلاني از حزب مردم پاكستان (حزب بوتو) را به عنوان نخست وزير اين كشور انتخاب كرد. گيلاني قبلا رئيس پارلمان پاكستان بود. هفت سال پيش از آن دولت ژنرال مشرّف كه در سال 1999 با كودتاي نظامي برسر كار آمده بود گيلاني را متهم به اعمال نفوذ در انتصابات دولتي كرده و به زندان افكنده بود. وي پس از پنج سال زنداني بودن، در سال 2006 در دادگاهي كه او را محاكمه مي كرد تبرئه شد.
يوسف رضا گيلاني با 264 راي در برابر 42 راي كه به پروزير الهي (نامزد هوادار مشرّف) داده شده بود به نخست وزيري انتخاب شد و نخستين اقدامي را كه انجام داد، آزادكردن «افتخار محمد چودري» از حبس خانگي در همان روز بود. افتخار محمد (يک قاضي بلوچ كه در شهر کويته است) رئيس ديوان عالي پاكستان بود که چون برخي كارهاي ژنرال مشرّف را ناقض اصول قانون اساسي پاكستان اعلام كرده بود از كار بركنار و بازداشت شده بود كه در پي آن، حقوقدانان پاكستاني دست به اعتراض خياباني زدند و اين تظاهرات كه در چند مورد به مداخله خشونت آميز پليس انجاميد سرآغاز تظاهرات و درگيري هاي خياباني بعدي شد كه نتيجه اش عقب نشيني مشرّف و روي كار آمدن احزاب مخالف بود و احزابي قدرت را به دست آوردند كه مشرّف سران آنهارا بركنار، تبعيد و يا بازداشت كرده بود. يكي از اين سران؛ نواز شريف رئيس شاخه اکثريت در حزب مسلم ليگ بود كه مشرّف در 1999 با كودتاي نظامي دولت اورا ساقط و خودش را به كشور سعودي تبعيد كرد و يك بار هم كه به پاكستان بازگشته بود، در فرودگاه او را توقيف كردند و از همان راهي كه آمده بود بازگردانيدند.
گيلاني در نخستين اظهارات خود به عنوان نخست وزير پاكستان، از رسيدگي به رويداد ترور بانو بي نظير بوتو (در پاكستان معروف به «بي بي») توسط سازمان ملل جانبداري کرد. بانو بوتو در دسامبر 2007 کشته شد.
گيلاني در نخستين سخنراني به عنوان رئيس دولت پاکستان همچنين اشاره كرده بود كه با تصميم احزاب مؤتلفه (اكثريت) در پارلمان مبني بر تجديد نظر در سياست ضد تروريستي ژنرال مشرّف موافق است زيرا كه بيشتر پاكستاني ها با ادامه اعمال خشونت هاي مشرّف برضد القاعده و طالبان مخالفند و آن را عامل تشديد انتقامگيري هاي اين دو گروه مي بينند و اين مردم معمولي و عمدتا پاکستاني ها هستند كه كشته مي شوند. از اظهارات گيلاني چنين برمي آمد كه وي تلاش خواهد كرد اختيارات رياست جمهوري را که مشرف از نخست وزير سلب و به خود اختصاص داده بود (دوباره و در چارچوب قانون اساسي پاكستان) محدود كند. مرور زمان نشان داد که آصف علي زرداري پس از انتخاب شدن به رياست جمهوري زيربار کاهش اختيارات نرفت و ....
در آن زمان (هفته آخر مارس 2008) در واشنگتن، مقامات دولت آمريكا سعي كرده بودند كه بيطرفي نشان دهند. به عبارت ديگر؛ از مشرّف فاصله بگيرند كه رسانه ها در اخبار خود وي را متحد شماره يك آمريكا در آسياي جنوبي قلمداد مي کردند.
در روزهاي پيش از انتخاب گيلاني به نخست وزيري پاكستان، در محافل اين كشور گفته مي شد كه پس از ورود آصف علي زرداري (شوهر بانو بي نظير متوفا) به مجلس در يك انتخابات فرعي (زيرا كه قرار منع تعقيب او از اتهام وارده كه مانع نامزد شدنش مي شد صادر شده و منع ديگري براي نامزد شدنش در انتخابات وجود نداشت) نخست وزير و يا رئيس جمهور خواهد شد و اگر تصميم به نخست وزير شدن بگيرد؛ گيلاني آمده خالي کردن اين سمت براي اوست. مرور زمان نشان داد که زرداري سمت رياست جمهوري را (باتوجه به اختياراتي که مشرف به اين مقام منتقل کرده بود) ترجيح داد.
مفسران غرب در مارس 2008 در اظهار نظرهاي مطبوعاتي خود برغم اين تحولات، ضمن اشاره به سابقه كودتا و همچنين عادت وارد آوردن اتهام به مخالفان و نيز باقي ماندن اليت ها در صدر امور بعيد ندانسته بودند که پاکستان بازهم شاهد کودتا و يا عصيان باشد.
در مارس 2010 و درپي ديدارهاي مقامات پاکستاني از جمله ژنرال پرويز کياني فرمانده ارتش پاکستان با مقامات آمريکايي در واشنگتن، تفسيرنگاران رسانه هاي آمريکا نوشتند که بنظر مي رسد بارديگر در پاکستان، قدرت به دست نظاميان و در صدر آنان ژنرال کياني افتاده است.
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
 
1634: کلني انگليسي مريلند در آمريکاي شمالي تاسيس شد. لرد بالتيمور دوم با فرستادن مهاجر از انگلستان موفق به ايجاد اين کلني که اينک يکي از ايالات فدراسيون آمريکاست شده بود.
1957: پيمان رم تصويب شد و جامعه اقتصادي اروپا (بازار مشترک اروپايي) را بنا نهاد که پس از دهها سال تبديل به اتحاديه اروپا و فراگير شده است.
1900: حزب سوسياليست ايالات متحده آمريکا در شهر ايندياپوليس تاسيس شد.
1994: دولت آمريکا نيروهاي خود را از سومالي خارج ساخت.
2002: در منطقه وسيعي در افغانستان و شمال پاکستان زلزله روي داد و بيش از هزار تن را کشت.
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
 سپاس شده توسط # αпGεʟ
#6
تقویم تاریخ - 6فروردین

76م:«کردار نيک، پندار نيک، و گفتار نيک» را ندا داد و ترويج کرد تا پیروان آموزش های او بویژه ايرانيان با اين منش پرورش يابند و بارآيند. زرتشت هيچگاه نگفت كه از جانب خدا (اهورامزدا) مامور هدايت بشر شده است. زرتشت خود را يك آموزگار خوبي ها و برحذرداشتن بشر از گراييدن به بدي ها مي ناميد و مي گفت كه گريز از بدي ها و پليدي هاست كه در بشر ايجاد احساس شادي و نيكبختي مي كند و اين احساس تا ابديت در او باقي مي ماند.
تا وفات زرتشت، تقریبا همه ایرانیان که غالبا میترائیست بودند به مکتب او گرویدند و آيين زرتشت در زمان ساسانيان دين رسمی ايران اعلام شد و روحانيون زرتشتي در دستگاه حکومتي داراي منزلت ویژه شدند. آرین ها و ازجمله ایرانیان تنها مردم جهان باستان بودند که بت پرست نبودند.
اوستا - کتاب زرتشت - در عين حال از قديمي ترين نوشته هاي جهان و سند تمدن پيشرفته ايرانيان عهد باستان است. قطعات اوستا که در دوران هخامنشیان در کتابخانه های کاخهای سلطنتی نگهداری می شد به دست نظامیان اسکندر مقدونی نابود شدند. از آن پس این مطالب ـ از شعر و نثر در ذهن موبدان، از نسلی به نسل دیگر منتقل می شد. بلاش یکم شاه اشکانی ایران در نوروز 76 میلادی ازموبدان که به دیدار او رفته بودند با تاکید خواست که تا سال بعد (سال 77 میلادی)، ششم فروردین ـ زادروز زرتشت ـ اوستا باید جمع آوری، تکمیل و به او داده شود زیرا که پیر شده و عمری ازو باقی نمانده و می خواهد که این کار در دوران او انجام شده باشد. بلاش یکم ازسال 51 تا سال 78 میلادی سلطنت کرد. وی قبلا دستور جمع آوری آموزشهای زرتشت را در یک مجموعه داده بود. موبدان تا ششم فروردین سال 77 میلادی آنچه را که جمع آوری کرده بودند به صورت مکتوب به بلاش دادند و گفتند که کار تکمیل مجموعه ادامه خواهد داشت. اوستا نزدیک به دو قرن بعد در دوران اردشیر پاپکان و به همت «تنسر Tansar -Tonsar» روحانی ارشد وقت (موبد موبدان) تکمیل شد شامل348 فصل (بیش از میلیون کلمه) در 21 کتاب. در دوران شاپور دوم (ذولاکتاف) چند قطعه گمشده قبلی بر آن اضافه شد و چون به پارسی باستان (زبان اوستایی) بود بعدا بر آن تفسیر و راهنمایی نوشته شد که زند (زند اوستا) نامیده می شود. با هدف تسهیل رجوع به مطالب، خلاصه اوستا تحت عنوان «خرده اوستا» تدوین شده است. شرح این تحولات (تاریخچه اوستا) در کتاب «دین کرد» آورده شده است. زرتشت در عین حال یک شاعر و فیلسوف بزرگ بود.
زادروز زرتشت از دوران ساسانيان يک روز ملّي اعلام شد و بر ايام رسمي نوروز اضافه گرديد. 9 دهه پیش (سال 1922) شوراي عالي معارف (شوراي عالي فرهنگ) به رياست دهخدا، زادروز زرتشت را بر تعطيلات مدارس ايران افزود كه بعدا دولت هم تعطيلات نوروزي ادارات را از سه روز به هفت روز افزايش داد زيرا كه روز هفتم فروردين ماه، از عهد باستان روزي خوش يمن و ويژه امضاي قراردادها، رسيدن به توافق ها و سازش و تحكيم همبستگي ها بوده است.
بسیاری از اندیشمندان و شرقشناسان معاصر، آموزشهای اخلاقی زرتشت را راه حل مسائل بشر امروز به دست داده اند زیرا که همه این مسائل به علت زوال و انحطاط اخلاقیات بوجود آمده است. آموزش های زرتشت از قرن هفدهم میلادی مورد توجه خاص و تفسیر مورخان، فلاسفه و جامعه شناسان بویژه اندیشمندان آلمانی بوده است که با افتخار از او یادکرده اند. طبق آمارهای منتشره، توجه به آموزش های زرتشت از نیمه دوم قرن 20 در گوشه و کنار جهان رو به افزایش بوده است.
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
 
1925م:برپايه مطالب چهار تاليف مهم «فرانسيس گالتونFrancis Galton» پژوهشگر انسانشناسي قرون نوزدهم و بيستم و فرضيه هاي او، گردهمايي آنتروپولوژيست ها (انسانشناسان)، يوجنيسيست ها (نژاد و تبار شناسانEugenicists) و روانشناسان اروپايي درمارس 1925 بر فرضيه «رجعت به اصل» صحه گذارد.
دكتر گالتون انگليسي (متولد منطقه بيرمنگام در 16 فوريه 1822 و متوفي در 17 ژانويه 1911) نخستين پژوهشگري بوده است كه فرضيه «رگرشن تورد ظ مينRegression Toward the mean» را به دست آورده است.
دكتر گالتون كه در پزشكي و شناخت روان و خصلت ها (منش) تحصيل و سپس به اكناف جهان مسافرت و درباره جغرافياي انساني، جوامع بشري و نيز وضعيت اقليمي (آب و هوا) وسيعا مطالعه كرده بود، نخست تفاوت اثر انگشت انسان ها را به دست داد كه به پدر «انگشت نگاري» معروف شده است. وي سپس روش مطالعه در توارث خصلت ها از جمله به ارث بردن هوش، تعقل و انضباط را تنظيم كرد و قواعد آن را نوشت و تاكيد كرد كه روانشناسي افراد تا حدي زياد به ذات و تبارشان ارتباط دارد و اين قسمت از يافت هاي خود را در سال 1869 در كتاب «توارث نبوغHereditary Genius» منتشر ساخت كه از همان زمان، گفته مي شود كه فرزندان نوابغ از نبوغ والدين و نياكان خود برخوردار مي شوند.
انتشار اين كتاب و تفسير فرضيه هاي گالتون درباره توارث نبوغ، سبب شد كه تا دهها سال، در جريان همسرگزيني توجه به وضعيت دماغي و هوش و منش هاي تباري و نژادي دو طرف مورد توجه خاص قرارگيرد كه در دو سه دهه اخير و به ويژه در تلقيح مصنوعي بارديگر به آن توجه مي شود و نطفه نوابغ و افراد باهوش و با استعداد خريدار بيشتري دارد و گرانتر است (حتي از افراد داراي اندام و قيافه زيبا).
گالتون كه با چارلز داروين نسبت خانوادگي دارد پس از يك بررسي دقيق، همه جانبه و طولاني پيرامون دانشمندان و انديشمندان انگلستان، در سال 1874 كتاب «نيچر و نورچرTheir nature & Nurture (طبيعت = ذات، و پرورش)» را منتشر ساخت و در آن ثابت كرد: هنگامي توارث نبوغ و منش مي تواند ثمر دهد كه فرد از پرورش متناسب و كامل برخورد شود. به عبارت ديگر؛ نبوغ ذاتي نياز به شكوفا شدن دارد و اين شكوفايي جز از طريق پرورش و آموزش (پرورش مقدم بر آموزش است) تقريبا ميسر نخواهد بود و اگر پرورش، نادرست باشد، فردي كه از تبار خوبان است، نبوغ خود را در راههاي ناصواب بكار خود برد و «نابغه انجام كار بد» خواهد شد.
فرانسيس گالتون به تحقيقات خود ادامه داد و در سال 1883 كتاب «Inquiries into Human Faculty & its Developmentتفحص در زمينه دانش انسان و چگونگي تكامل آن» را منتشر ساخت و رسانه هاي گروهي (كتاب، نشريات، تريبونها، تصوير و ...) را لازمه و ابزار اين تكامل بيان داشت و تاكيد بر سلامت آنها كرد، و سپس در سال 1888 كتاب «اندازه گيري دانش و توان انديشيدن و هوش افراد» را به دست داد.
تاليفات دكتر گالتون منحصر به همين چهار كتاب نبوده است؛ وي جمعا 340 رساله، مقاله و كتاب نوشته است. وي فرضيه هايش را در ميان آرين هاي آسيا (هند و ايراني ها) و اروپا (آلماني ها و ...) تجربه كرده است. او در مورد دسته اي از آرين هاي هندي، معروف به «مارات هيMarat - hi» كه عمدتا ساكن «مهاراشترا» هستند گفته است كه اين قوم خصال نياكان خود در طول هزاران سال را ازدست نداده و همچنان دلاور، وفادار به يكديگر، خودكفا، منضبط، داراي تفكر نظامي، سپاهيگر، مقاوم و نترس، بي ريا و در قبال دوستان و بستگان «خوش نيت و مددكار» هستند. وي مثال هاي ديگري از ايندو ـ سي تي ان (هند و سيستاني = تاجيكها و پارسيان خاوري شامل كشميري ها، افغانها، ايراني تبارهاي آسياي ميانه و بلوچها)، پارسيان جنوبي و غربي (ساكنان ايران امروز، ايران كوچك شده) و ژرمن ها دارد.
پس از گالتون، دانشمندان ديگر و از جمله كارل پيرسون Carl Pearsonمطالعات و تحقيقات وي را دنبال كرده اند.
فرضيه هاي گالتون وسيعا تفسير و تعبير شده اند و گفته شده است كه هيتلر از آنها استفاده فراوان برده بود، مخصوصا در امر اصلاح نسل. طبق تفاسير فرضيه هاي گالتون در زمينه توارث نبوغ و منش، پارسيان (آرين هاي ايراني از جمله تاجيك ها و بلوچ ها) ذاتا مردماني باهوش، مستعد، مهربان، وفادار، خويشتندار، ميهندوست، داراي وجدان بيدار، علاقه مند به يكديگر و بستگان (فاميلدوست)، خوش نيت و اقتباسگر و پيشرو (ترقيخواه) هستند. سلطه مغولها در قرون وسطي در منش پارسيان، موثر واقع شد و آنان را بردبار، فرمانبر، مطيع سرنوشت، خوشامدگو و آرامش خواه كرد كه به تدريج كه «علت» ناپديد شد دارند به خصلت نياكان بازگشت مي كنند (فرضيه گالتون)، و اين بازگشت هنگامي شتاب بيشتري به خود خواهد گرفت كه پرورش متناسب داشته باشند (فرضيه ديگر گالتون).
××× شنيده شده است كه قول و قرارهاي دهه 1970 كه به ايرانيان داده شد (رسيدن به تمدن بزرگ) براي تامين همين هدف بود كه پس از تبليغ هدف، برخي از قدرت هاي وقت نگران شده، و وجود يك ايران نيرومند را با مردمي كه از منش و استعداد عالي برخوردار باشند مغاير سياست ها و منافع خود در منطقه پنداشته بودند. طبق همين شنيده ها، «تصور» اين قدرت ها براين پايه قرار داشت كه چنين ايراني مي تواند منطقا قطعات جدا شده ايرانزمين را به هم پيوند دهد، قدرت شود و حامي ملل منطقه كه بسياري از آنها كوچك و ناتوان هستند قرارگيرد و ....
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
 
2007م:گردهمايي دو روزه روزنامه نگاران پارسي نويس سراسر جهان در شهر دوشنبه، 13 مارس 2007 با اتخاذ يك تصميم مهم پايان يافت. اين گردهمايي تصميم گرفت كه يك انجمن جهاني روزنامه نگاران پارسي زبان ايجاد شود تا سخنگاهي براي آنان باشد. عكس بالا تني چند از شركت كنندگان در اين گردهمايي را نشان مي دهد. در عكس زير صفحه اول يك روزنامه فارسي كه يكصد سال پيش برغم مخالفت امپراتوري روسيه در بخارا انتشار مي يافت نشان داده مي شود. دولت تاجيكستان با وجود قلت بودجه، در سالهاي اخير با هدف معرفي و تقويت زبان پارسي و تمدن پارسيان و تحكيم دوستي ملل ايراني تبار دست به تلاش فراوان زده است.
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
 
2007م:نيمه مارس 2007، خبرگزاري ها با مخابره اين عكس از شهر «نواكشوط» گزارش كرده بودند كه موريتانيا (جمهوري اسلامي موريتاني واقع در شمال غربي آفريقا، ميان صحرا و اقيانوس اطلس) هم دمكراسي شده و اين زنان به اين صورت صف كشيده اند تا آراء خود را به صندوق انتخابات بياندازند. موريتانيا (مستعمره سابق فرانسه) يك ميليون كيلومتر مريع وسعت و تنها نزديك به 4 ميليون جمعيت دارد و سرزميني «بربر» نشين و عميقا قبيله اي است. به تازگي هم در آنجا نفت يافت شده و آن را صادر مي كند.
اصحاب نظر در تفسير اين خبر به روزنامه هاي اروپايي گفته بودند: در كشوري كه از زمان استقلال (سال 1960) تاكنون دمكراسي نداشته، دو كودتاي نظامي را پشت سر گذارده و سه دهه، مختار اولدده به تنهايي بر آن حكومت كرده كه او را هم فرانسه تعيين كرده بود؛ چگونه مي تواند «يكشبه!» داراي دمكراسي كامل شود. دمكراسي شدن؛ به سواد، آگاهي از جزئيات آن و سه چهار دهه تمرين نياز دارد. شمار باسوادهاي موريتانيا از چهل درصد تجاوز نمي كند و ....
اين اصحاب نظر سپس با بازخواني فرضيه هاي دمكراسي گفته اند: يك سرزمين قبيله اي همانند موريتانيا، افغانستان و ...، آخرين مناطقي در روي كره زمين خواهند بود كه داراي دمكراسي واقعي خواهند شد، زيرا كه تا دهها سال ديگر، نگاه راي دهندگان به دهان سران قبايل است و بس.
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
1388ش:سوم نوروز 1388 هجري خورشيدي (23 مارس 2009) كمپاني خودروسازي هند وابسته به گروه صنعتي ـ تكنولوژيك تاتا متعلق به پارسيان هند به مديريت «راتان تاتا Ratan Tata» خودرو توده ها به نام "Nano نانو" را وارد بازار كرد. «نانو» 73 سال پس از ورود فولكس واگن (اتومبيل مردم) وارد بازار شده است. هيتلر در سال 1936 از مهندس «پورشه» خواسته بود كه اتومبيلي بسازد كه مردم معمولي استطاعت خريد و نگهداري آن را داشته باشند و او بسال 1936 چنين اتومبيلي را ساخت كه هيتلر در مراسم به تماشا گذاردن آن حضور داشت و بر آن نام فولكس واگن (خودرو مردم) گذارد. با افزودن دستگاههاي لوكس متعدد بر فولكس واگن، از دهه هفتم قرن بيستم بهای آن بمانند سایر اتومبیلهای شخصی افزایش یافته و از استطاعت و دسترس مردم معمولي خارج شده است. آزمندي كارخانه داران باعث افزوده شدن اين دستگاههاي لوكس و تا حدي غير ضروري بر خودروها شده است كه يك وسيله رفت و آمد برای کار و زندگی روزمره هستند. مردمدوستان كه در جستجوي تسهيل وسائل زندگاني بشر و تعمیم این تسهیلات هستند بارها گفته اند كه براي خودروهاي ويژه رفت و آمد در شهر نياز به اين همه وسائل لوكس نيست كه بر بهاي آن مي افزايد و افراد را بدهكار مي كند كه مجبور مي شوند از خوراك خود بزنند تا اين قرض را بدهند و يا اينكه برای پرداخت اقساط بهای خودرو از خواب خود بزنند و ساعات بيشتري كار كنند، سلامت خودرا به مخاطره افكنند و عمري كوتاه داشته باشند.
«خودروسازي تاتا» كه انواع كاميون، اتوبوس، خودرو نظامي، قطار و ده گونه اتومبيل سواري توليد مي كند با توجه به نياز مردم معمولي به خودرو و گراني روزافزون بنزين كه به تدريج و به علت پايان يافتن ذخایر نفت خام ناياب خواهد شد تصميم گرفت كه برای حل مسئله، علاوه بر تولید اتومبيل برقي نوعي اتومبيل ارزان، كم مصرف، زيبا و در عين حال چهاردر بسازد و عرضه بدارد. با اينكه محصول كار از چندماه پيش آماده شده بود؛ عرضه اين خودرو به نوروز پارسيان موكول شد و سوم فروردين 1388 خورشيدي ـ سومين روز از ايام هفتگانه نوروزي آن را در شهر بمبي (مومباي) وارد بازار کرد. بهاي هر دستگاه «نانو» در هند معادل دو هزار و پنجاه دلار آمريكا (برابر با دو ميليون تومان) است.
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
 
ورورد «نانو» به بازار و در زماني كه كارخانه هاي اتومبيلسازي آمريكا در لبه پرتگاه ورشكستگي قراردارند و بازار جهاني اتومبيل سواري از سال 2007 به دلايل متعدد از جمله افزايش بها، گراني بنزين و بالارفتن هزينه تعميرات و كمبود و بالا رفتن هزينه پارك در شهرهاي بزرگ راكد شده است خبر بزرگ رسانه ها در بيست و سوم مارس 2009 و حتي يك روز پيش از آن بود و شبكه هاي تلويزيوني آمريكا آن را درصدر اخباز خود قرارداده بودند. بيشتر اين رسانه ضمن انتشار خبر ورود اتومبيل چهاردر و دو هزار دلاري نانو به بازار؛ اشاره به سابقه گروه تاتا، موسسان آن و مديران كنوني اش كرده و گفته بودند كه پارسي و زرتشتي هستند و بنيادگذار آن جمشيد انوشيروان تاتا که شهر جمشیدآباد هند به نام اوست 9 دهه پيش مي خواست كه شعبه اصلي اين گروه عظيم را در كشور نياكان ـ ايران ـ تاسيس كند كه مقامات وقت [احتمالا به اشاره لندن] نظر چندان موافقي نشان ندادند و تنها به تاسيس مدرسه انوشيروان دادگر و دریافت چند كمك فرهنگي او بسنده كردند، ولي جمهوري اسلامي به جلب همكاري اين گروه صنعتي ـ تكنولوژيك دست زده است.
توزيع نانو در اروپا و آمريكا پس از گشايش نمايشگاه آن در ژنو آغاز شده است. تقاضا براي خريد اين اتومبيل دهها بار بيش از ظرفيت توليد است. بهاي هر دستگاه نانو در اروپا و آمريكا دو هزار و پانصد دلار تعيين شده بود. «تاتا موتورز» قبلا با دايملر بنز آلمان مشاركت داشت كه كمپاني بنز با شريكي ديگر اتومبيل بسیار كوچك دو دره «سمارت» را با بهايي بيش از ده هزار دلار آمريكايي به بازار عرضه داشت كه به دليل زیبا نبودن ظاهر، كمی گنجايش و گراني بها و کاهش دوباره بهاي بنزين استقبالي كه انتظار مي رفت از آن نشد. «تاتا موتورز» كه رقيب جنرال موتورز آمريكا و تويوتاي ژاپن شده است با مشاركت رنو فرانسه و نيسان ژاپن در صدد ساخت اتومبيل تازه اي است كه مکانیسم و طرحي نوين دارد. تاتا موتورز چندي پيش كارخانه جگوار روور انگلستان را خريداري كرد.
نانو قرن 21 ـ خودرو مردم ـ داراي يك انجين دو سيلندر با ظرفيت 623 سي سي است كه مصرف بنزين آن در هر صد كيلومتر چهار ليتر (63 مايل يك گالن) است. انجين اين خودرو همانند فولكس واگن قديم در قسمت عقب آن قرار دارد. وسايل لوكس در صورت تقاضاي خريدار و پرداخت بهای اضافی نصب خواهد شد.
 
2005م:در سال 2005 ناشران و سردبيران روزنامه ها براي چاره انديشي، گرد هم آمدند زيرا كه پس از قرار گرفتن اخبار مطلق (نه مطالب اختصاصي) در سايت هاي خبري در اينترنت، تيراژها در سراشيبي قرار گرفته بود و در سال 2004 ميزان اين سقوط به شش درصد نزديك شده بود. در اين گردهمايي، پس از مذاكرات و بحث بسيار، قرار شد كه روزنامه ها صفحات «عكس و خبر»، مصاحبه هاي خياباني، ميزگردها، مقالات و تحليلها، مطالب دانستني و اطلاعات عمومي و ... خود را افزايش دهند كه که در برخي از روزنامه ها چنين شد و صفحاتي كه «لوگو» يكي از آنها در بالا كليشه شده است افزوده شد. از آنجا كه سازمانهاي تبليغاتي و مشاوران روابط عمومي (پي آر ـ پرسون ها) بيكار نمي نشينند، پس از مدتي آنان هم خود را وارد اين كار كرده و دست اندازي به اين صفحات را آغاز كرده و عكس و خبر تبليغاتي (سياسي و يا اقتصادي) مي دهند و از پرداخت بهاي سنگين براي انتشار آنها نيز اباء ندارند. اين بار (از مارس 2007) استادان روزنامه نگاري، حاميان خلوص روزنامه ها و مدافعان حقوق مخاطبان جمع شده و به چاره جويي افتاده اند و به جاي ناشران، دبيران صفحات را مخاطب قرار داده و از آنان خواسته اند كه به خاطر «ژورناليسم اصيل» و حفظ اصالت حرفه خود، دقت بيشتري كنند تا عكس و خبر تبليغاتي و پولي به آنان نياندازند و اين عكس و خبرها را از نشريات و سايت هاي تبليغاتي، دولتي و روابط عمومي هاي هنرمندان و كمپاني ها نقل نكنند. شکست دهها روزنامه در سال 2008 در کشورهاي صنعتي و به ويژه در آمريکا که همچنان ادامه دارد نشان داده است که رسانه هاي چاپي موفق نشده اند خودرا با خواست و نيازهاي مخاطبان قرن 21 تطبيق دهند و با وبسايت ها رقابت پيروزمندانه کنند. بنابراين و به همين دليل، تعطيل شدن بسياري از روزنامه ها در سال 2009 در کشورهاي صنعتي قابل پيش بيني است. پيروزمند بودن روزنامه هاي متعلق به خانواده ها و افراد (نه کمپاني هاي خارج از اين حرفه) ثابت کرده است که روزنامه به دلسوز نياز دارد و يک کمپاني مرکب از شرکاء متعدد و هدف هاي ديگر نمي تواند به اندازه "مالک انفرادي" دلسوزي داشته باشد. شکست رسانه هاي چاپي در دهه يکم قرن 21 بارديگر اين اصل قديمي را ثابت کرده است که سرمايه يک روزنامه؛ "روزنامه نگار" است، نهپول و ماشين چاپ و ساختمان. بايد نخست روزنامه نگار يافت و سپس روزنامه منتشر کرد.
 
2007م:ايوو مورالس رئيس جمهور سوسياليست و سرخپوست كشور نفتخيز و معدني بوليوي كه نام سيمون بوليوار انقلابي بزرگ آمريكاي لاتين بر اين كشور نهاده شده است، در مارس 2007 در جريان ديدار از ژاپن كه به دعوت رسمي اين دولت صورت گرفته بود در «امپاس» عجيبي قرار گرفت و مجبور شد كه شب را در اطاق هشت هزار دلاري يك هتل مجلل به صبح برساند. وي در بامداد آن روز، نخست به ملاقات خبرنگاران رفت و گفت كه شب را در اطاقي بسربرد كه كرايه اش 8 هزار دلار است و دولت ژاپن اين پول را پرداخت كرده بود، نه او. ولي عذاب وجدان نگذاشت كه در اين اطاق خوابي راحت داشته باشد. او عادت ندارد كه در چنين اطاق هايي که به دور از دسترس همگان است بخوابد. همه مي دانند كه در همان كلبه قديمي اش و بركف اطاق مي خوابد، درست بمانند اكثريت مردم بوليوي. زماني هم كه در كاخ رياست جمهوري است و مجبور است شب را در آنجا بخوابد، باز، بر كف اطاقي معمولي دراز مي كشد. موارلس گفت: برگزيده مردم بايد همانند آنان زندگي كند تا دشواري ها و دردها را لمس كند.
وي افزود: (ديشب)، من ميان لطف ميزبان و وجدان خود قرار گرفته بودم (در امپاس) و آسايش نداشتم. ما و ژاپن رو به روي هم، در طرفين اقيانوس آرام قرار گرفته ايم و مجبور به همكاري و مشاركت هستيم، اما اطمينان مي دهم كه اين پذيرايي مجلل ژاپني ها سبب نخواهد شد كه منافع ملت خود را از ياد ببرم و در هرگونه معامله، كوچكترين امتيازي بدهم، و اين مطلب را در اين بامداد و پيش از صرف صبحانه به شما گفتم تا وجدانم را آسوده ساخته باشم.
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
 
2007م:افشاگري روزنامه هاي آمريكاي لاتين پيرامون راز ميلياردر شدن كارلوس سليم حلو، مكزيكي عرب تبار که از مارس 2007 آغاز شده بود در طول اين سال ادامه داشت. اين روزنامه ها16 مارس2007 نوشته بودند كه سليم تا دو سال ديگر ميلياردر اول جهان خواهد شد. ثروت او در طول سال 2006 نوزده ميليارد افزايش يافته بود. طبق كشف اين روزنامه ها، خصوصي سازي شركتهاي مخابراتي دولتي در آمريكاي لاتين باعث ميلياردر شدن سليم شده است، به همان گونه كه در روسيه و اروپاي شرقي، دهها نفر از پرتو غيردولتي كردن بنگاهها و كارخانه ها، يكشبه ميلياردر شده اند. سليم با خريد شركتهاي خصوصي شده تلفن (به طريق نقد و اقساط و گرفتن وام از بانكها) و هزار دوز و كلك ديگر يك امپراتوري سلفون (موبايل) در آمريكاي لاتين به وجود آورده و اين درآمد هنگفت را به جيب زده است. واكنش مردم به غيردولتي سازي هاي دهه گذشته بود كه در آمريكاي لاتين سوسياليست ها و در صدر آنان چاوز را روي كار آورده است. در مكزيك هم سوسياليست ها مدعي برنده انتخابات شده بودند. در مکزيک همانند آمريكاي شمالي سال دو هزار، دادگاه عالي نامزد دست راستي ها را برنده انتخابات اعلام و حكمران ساخت و اين کشور از آن پس دچار تشديد مشکلات ترافيک مواد مخدر، فساد دولتي و قتل ها گروهي شده است به گونه اي مقاله نگاران آمريکايي در مارس 2009 به دولت واشنگتن هشدار داده اند که مکزيک دارد براي ايالات متحده "افغانستان" تازه اي مي شود زيرا که فعاليت هاي مسلحانه قاچاقچيان مواد مخدر دارند به عمليات تروريستي نزديک مي کنند.
مجله فوربس در مارس2007، فهرست ميلياردرهاي جهان در سال 2006 را منتشر ساخته و تغييرات ثروت آنان را شرح داده بود. رسانه هايي كه اين فهرست را مورد تحليل و تفسير قرارداده بودند روي تني چند از اين ميلياردرها از جمله «كارلوس سليم حلو» مكزيكي لبناني تبار (عكس بالا) انگشت گذارده بودند، زيرا كه در طول سال 2006، نوزده ميليارد دلار بر ثروت خالص او اضافه شده و با 49 ميليارد دارايي شخصي جاي سومين ميلياردر جهان را گرفته بود. انديشمنداني كه در اين زمينه نظر خود را به صورت تفسير در روزنامه ها منتشر ساخته بودند پرسيده اند كه چرا يك فرد بايد بتواند در يك سال 19 ميليارد دلار (برابر درآمد يك كشور صاحب نفت) و معادل شصت درصد كل سرمايه خود در سال 2005، سود خالص ببرد؟. به نظر اين انديشمندان، ادامه اين وضعيت به يك انقلاب جهاني طبقه كم درآمد (اکثريت - توده ها) خواهد انجاميد، زيرا كه 19 ميليارد، درآمد اضافي يكساله كارلوس از جيب ديگران و به ويژه كم درآمدها خارج شده است و مردم قرن 21 از آنچه كه در اطرافشان مي گذرد با خبرند. طبق اين تفسيرها، در پي فروپاشي شوروي «درصد» سود حاصل از كسب (بيزينس) كه قبلا در بيشتر كشورها به استثناي آمريكا معين، و از ده ـ پانزده درصد بيشتر نبود از قيد محدوديت رها شده و بيش از 90 درصد مصرف كنندگان را خشم آورده است. در پي غيردولتي كردن منابع توليد و كمپاني هاي بزرگ در چندين كشور از جمله روسيه از آغاز دهه 1990 به اين سوي، در اين كشورها هم چند نفري انگشت شمار «يكشبه» ميلياردر شده و خشم توده هاي مردم را برانگيخته اند، زيرا كه اين وضعيت آنان را دچار ترديدهاي متعدد کرده است و ....
کارلوس سليم حلو در سال 2008 احتمالا با هدف خاموش کردن صداي رسانه ها، بيش از 250 ميليون دلار در نيويورک تايمز سرمايه گذاري کرد.
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
 
2007م:تصميم كمپاني نفتي هاليبرتون وابسته به ديك چني (معاون رئيس جمهور وقت آمريکا) مبني بر انتقال مقر خود از محله جنوب غربي شهر هوستون به دوبي در نيمه دوم مارس 2007 سوژه اصلي رسانه هاي آمريكا شده بود كه هركدام به نوعي آن را تفسير مي كردند. اين موضوع 11 مارس 2007 افشاء شده بود و در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفته بود. اصحاب نظر گفته بودند که اين خبر شديدترين ضربه را به نامزدهاي حزب جمهوريخواه در انتخابات نوامبر 2008 وارد خواهد کرد و افزوده بودند حزب جمهوريخواه آمريكا كه بر اثر سياست هاي دولت بوش تضعيف شده و در وضعيت دفاعي قرار گرفته با اين تصميم هاليبرتون از دايره قدرت خارج خواهد شد. نظر عمومي بر اين است كه هاليبرتون كه در طول حكومت جورج بوش سود سرشار داشته مي خواهد با انتقال مقر خود به دوبي از پرداخت ماليات مقرر به دولت آمريكا خلاص شود و اين عملي مغاير وطندوستي و تعهد به ميهن است. دوبي براي درآمد اين قبيل كمپاني ها ماليات ندارد. به علاوه اين شركت با انتقال به دوبي، مي تواند خود را «شركتي محلي» خطاب كند و بسياري از محدوديت هاي آمريكا را رعايت نكند و در هر جا كه بخواهد دست به اكتشاف نفت بزند. اعضاي دمكرات كنگره آمريكا مي گويند كه انتقال مقر شركت هاليبرتون از آمريكا، مانع پرداخت ماليات و رعايت مقررات آمريكا نخواهد شد و اگر منفذ گريزي هم باشد، آنان با اصلاح قانون آن را خواهند بست. به علاوه، هاليبرتون با انتقال به دوبي نمي تواند از اتهاماتي كه به آن وارده آمده ازجمله پارتي بازي، گرانفروشي به نيروهاي مسلح آمريکا در عراق و کويت، مقاطعه كاري با ترك مناقصه فراركند.
ديك چني (معاون جورج دبليو بوش) قبلا رئيس هيات مديره هاليبرتون بود و هنوز در آن منافع متعدد دارد. شبكه هاي تلويزيوني آمريكا در زمينه شايعه سوء استفاده هاي متعدد هاليبرتون از جنگ عراق گفته بودند كه اين كمپاني تاكنون بيش از 25 ميليارد دلار از هزينه جنگ عراق را به جيب خود ريخته و در يك مقاطعه كاري كه با «ترك مناقصه» انجام شده نزديك به سه ميليارد دلار به دولت آمريكا گرانفروشي كرده كه اين پول از جيب ماليات دهندگان خرده پا خارج شده است. هاليبرتون كه زماني تخصص آن در نفت بود، در عراق در در هر مقاطعه اي شركت كرده از جمله توزيع بطري آب آشاميدني ميان نظاميان!.
 
★تقویمــ:روزشمـآر{به روز میشه} 1
 
1668: انگليسي ها که در حال تصاحب و استثمار مشرق زمين بودند، منطقه بمبئي را در هند تصرف کردند.
1790: دستگاه قانونگزاري ايالات متحده آمريکا نخستين قانون تابعيت مهاجران ( کساني که در کشورهاي ديگر متولد شده بودند) را تصويب کرد و طبق آن کساني مي توانستند از اين قانون ( نچراليزيشن ) استفاده کنند و تبعه آن کشور شوند که دو سال تمام در آمريکا زندگي کرده بودند. اين قانون از آن چند بار تغيير يافته است.
1799: ناپلئون بناپارت در جريان لشکر کشي خود به شرق با هدف کوتاه کردن دست انگليسي ها - رقيب و دشمن فرانسه -از مشرق زمين، در اين روز منطقه " جافا " در فلسطين را تصرف کرد.
1804: پس از خريد لوئيزيانا از فرانسه ، کنگره آمريکا تصويب کرد که گروهي از سرخپوستان شرق مي سي سي پي به لوئيزيانا منتقل شوند.
1818: يک زلزله شديد در اين روز شهر کاراکاس در ونزوئلا را ويران ساخت و بيش از 20 هزارتن از ساکنان اين شهر را کشت . در اين حادثه طبيعي نه دهم ساختمانهاي شهر که اينک پايتخت ونزوئلاست ويران شدند.
2000: ولاديمير پوتين که از سوي يلتسين نخست وزير و بعدا کفيل رياست جمهوري روسيه فدراتيو شده بود در يک انتخابات عمومي رئيس جمهوري اين کشور شد. وي قبلا افسر امنيتي ( کا. گ. ب. ) شوروي و عضو حزب کمونيست بود که پس از فروپاشي شوروي معاون شهرداري سن پترز بورگ ( لنينگراد ) شده بود. پوتين در مارس 2004 براي دومين بار به رياست جمهوري روسيه انتخاب شد.
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
 سپاس شده توسط sober ، # αпGεʟ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  چند قانون آداب معاشرت(به روز میشه)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان