امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شهر های گمشده دوران باستان

#1
مجله‌ي بین‌المللی «National Geographic» از نامورترين نشریه‌های جهان است که از 125 سال پیش تاکنون نوشتارهايي درباره‌ي جغرافیا و علوم طبیعی جهان چاپ کرده است. این مجله به تازگی نوشتاري از 12 شهر باستانی و شگفت‌انگیز جهان به چاپ رسانده که پارسه یا تخت‌جمشيد به عنوان یکي از شهرهای شگفت‌انگیز جهان باستان در آن گزينش شده است.
به گزارش «دادنا»، یکی از ويژگی‌‌های این نشریه بهره‌گيری از دانشمندان دانش جغرافیا برای تهیه‌ی گزارش‌ها و بهره‌گيری از عکاس‌های حرفه‌ای آرشیوی ویژه‌ی خود است. با هم نگاهی بر شهرهای شگفت‌انگیز جهان باستان می‌اندازیم:


شهر های گمشده دوران باستان 1
1- تخت جمشید؛ ایران
شهر باستانی تخت‌جمشید یکی از چهار پایتخت شاهنشاهی سرزمینی بود که به «ایران» نامور است. کار ساخت آن، ٢٥٣١ سال پيش(در سال 520 پيش از میلاد) آغاز و به نمادی از ثروت، شكوه و بزرگی شاهنشاهی ایران باستان تبدیل شد. معماری شكوهمند این شهر باستانی زبانزد رخدادنگاران جهان است. در ساخت آن نقره و طلا نیز به كار برده‌بوده‌اند. در گوشه و کنار تخت‌جمشید حجاری‌های پیکره‌های انسانی به چشم می‌خورد. ساخت تخت‌جمشید در زمان شکوفایی شاهنشاهی هخامنشی و به فرمان داریوش بزرگ آغاز شد. این شاهنشاهي از 550 تا 330 پیش از میلاد بر اين سرزمين شهرياری کرد تا این‌که با يورش اسکندر گجستک از هم فرو پاشید.


شهر های گمشده دوران باستان 1
2- پترا؛اردن
با نگاه ژرف به عکس و سنجش كسي که در دهانه‌ی اين سازه‌ی بزرگ ایستاده، می‌توان به بزرگی و گستردگی این شهر باستانی پی برد. این شهر سالیان سال زیر شن‌های صحرا پنهان شده بود. زمان ساخت آن به سده‌ی دوم میلادی بازمی‌گردد. پترا به دست مردمان «انباط» ساخته شده است. پترا امروزه یکی از جاهای گردشگری اردن است.


شهر های گمشده دوران باستان 1
3- ماچو پیچو؛ پرو
از زمان پيدا شدن شهر «ماچو پیچو»، یکصد سال می‌گذرد اما تاکنون باستان‌شناسان نتواسته‌اند دريابند که کاربرد این شهر باستانی چه بوده است. اين شهر از آن سلسله‌ي «اینکاها» بوده است. اینکاها دارای سامانه‌ي ويژه‌اي از نگارش بوده‌اند اما هیچ نوشته‌اي از آن‌ها به‌جای نمانده است. این شهر در دو هزار و 500 متری از سطح دریا ساخته شده و از آن به‌ عنوان «شهر گمشده‌ي اینکاها» یاد می‌شود. ماچو پیچو شناخته‌شده‌ترین نماد امپراتوری اینکاها است. این شهر در سال ۱۴۵۰ میلادی ساخته‌ شده و صدها سال پیش در زمان فتح اینکاها توسط اسپانیایی‌ها متروک شده‌ است.


شهر های گمشده دوران باستان 1
4- پلانگ؛ مکزیک
در جنوب‌‌خاوري(:شرقي) مکزیک و گواتمالا، «مایاها» دست‌به كار ساخت شهری بزرگ از سه هزار سال پیش در دل جنگل‌های استوایی شدند. فرمانروايان آن‌ها در این بخش‌ها نيايشگاه‌هاي هرمی‌شکل، قصرها، بازار و میدان‌های زیبایی ساختند. آموزش هنر و بازرگاني رونق پیدا کرد و نویسندگان با بهره‌گيري از نقش‌های نمادين، یک سامانه‌ي نوشتاری پديد آوردند. ریاضیدانان و ستاره‌شناسان مایا بسیار كارآزموده بودند. مي‌گويند كه در نيايشگاه‌هاي مایاها، انسان‌ها را برای خدای خورشید قربانی می‌کردند.


شهر های گمشده دوران باستان 1
5- تروآ؛ ترکیه
درباره‌ی هیچ شهری در تاریخ همچون تروا این همه افسانه و داستان‌های رازآلود نيست. هومر در نوشته‌هايش چنين آورده كه این شهر در شمال‌باختري(:غربی) ترکیه‌ی کنونی است. كاوش‌های باستان‌شناسی در سال 1871 ميلادی از شهری باستانی در این گستره پرده برداشت. این شهر نزديک به پنج هزار سال پیش ساخته شده ولی برخی از باستان‌شناسان شک دارند که آن‌چه اكنون به عنوان شهر تروا، پيدا شده، همان شهر باستانی تروا باشد.


شهر های گمشده دوران باستان 1
6- موهنجو دارو؛ پاکستان
شهر باستانی «مونجو دارو» از آن تمدن ایندوهای باستان است که تا سال 1921 میلادی ناشناخته بود، اما تحقیقات باستان‌شناسی در منطقه باعث کشف این شهر و شهر باستانی «هاراپا» شد. این شهر نزديک به چهار هزار و 500 سال پیش ساخته شده و در آن زمان منطقه‌ای بسیار حاصل‌خیر و پر‌آب بوده‌است.


شهر های گمشده دوران باستان 1
7- پالمیرا؛ سوریه
شهر باستانی «پالمیر» یا «تادمور» پيشينه‌ای چهار هزار ساله دارد اما اهمیت آن به سال‌های 300 پيش از میلاد بر‌می‌گردد که به عنوان قطب تجاری شناخته می‌شد و مرکزی بود برای انتقال کالاهای بازرگانی ایران باستان و شهرهای میان رودان. این شهر جايگاهی استراتژیک برای رومیان داشت که توانسته بودند در سده‌های نخست میلادی شهر را بگيرند. اوج شکوفایی این شهر در زمان سلطنت «زنوبی» بود.


شهر های گمشده دوران باستان 1
8- تانیس؛ مصر
شهر باستانی «تانیس» در زمان خود یکی از بزرگ‌ترین و ثروتمندترین شهرهای جهان باستان بوده است. مرکز سلطنت «توتانخامون» پادشاه مصر و پایتخت سیاسی فراعنه بوده است. این شهر همچنان شهری استراتژیک و اقتصادی بود تا این‌که در سده‌ي ششم میلادی سیلاب دریاچه‌ای نزدیک آن، ساکنین آن را تهدید کرد. پس این شهر خالی از مردمان شد و ساکنانش شهر تنیس را در نزدیکی آن ساختند.


شهر های گمشده دوران باستان 1
9- گریت اینکلوژر؛ زیمباوه
ملکه‌ي باستانی سبا، بلقیس در این شهر باستانی مستقر بوده و یکی از مهم‌ترین يافته‌هاي باستان‌شناسی در قاره‌ي آفریقا به شمار مي‌آيد. هنوز روشن نیست چه زمانی و برای چه این شهر ساخته شده اما به گمان مي‌رسد «شونا» بنیان‌گذار امپراتوری «بانتو» در سال 1250 میلادی آن را ساخته باشد. معنای این شهر «دیوار یا حصار بزرگ» است. این شهر کاربرد آیینی داشته است و شهری سپند شناخته می‌شده‌است.


شهر های گمشده دوران باستان 1
10- نمرود؛ عراق
این شهر به عنوان پایتخت امپراتوری آشوریان در شمال عراق بوده است. آشوریان این شهر را در سده‌ی 14 پيش از میلاد ساختند و برای هزاران سال یکی از شهرهای مهم خاورمیانه‌ی باستان شناخته می‌شد. از ارزش این شهر در سال 612 پيش از میلاد زمانی که دیگر شهر مهم آشوری‌ها به نام «نینوا» به‌دست بابلیان افتاد، كاسته شد.


شهر های گمشده دوران باستان 1
11- استون هنج؛ انگلیس
سده‌هاست که چرایی ساخت این شهر در جنوب انگلیس و کاربرد دقیق آن یکی از پرسش‌های بی‌پاسخ باستان‌شناسان است. سازندگان استون‌هنج، از سال ۳۱۰۰ پیش از میلاد، سنگ‌های این بنا را به شکل چند دایره‌ی تو در تو، کار گذاشتند. بی‌گمان از این دایره‌های سنگی برای ديدن حرکات خورشید، ماه و ستارگان که در آن زمان در آيين‌های مذهبی مورد پرستش قرار می‌گرفتند، بهره می‌گرفته‌اند. سنگ‌هایی همانند آن‌چه که در این بنا به کار رفته، در جاهای دیگر مانند کارناک فرانسه و نیوگرنج ایرلند، یافت شده‌ است.


شهر های گمشده دوران باستان 1
12- میزاورد؛ آمریکا
شهر باستانی میزاورد در ایالت کلرادوی آمریکا است. این شهر یکی از اندک برجای‌مانده‌‌های ساکنین بومی سرخ‌پوست قاره‌ی آمریکا است. این شهر به دست مردم کشاورز «پیئوبلوین» در سال‌های 550 تا 1300 میلادی ساخته شده است.

زبان اصلی:
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
Lost Cities Photos -- National Geographic
شهر های گمشده دوران باستان 1
پاسخ
 سپاس شده توسط mr.destiny
آگهی
#2
خود ايرانم از اين شهرها زياد داره مثلا كنار سندل
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان