امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سلطان سلیمان و سریال حریم سلطان..!

#1
شکی نیست که سلطان سلیمان فرزند سلطان سلیم خونخوار یکی از بزرگترین پادشاهان عثمانی بوده که مانند اسکندر و چنگیز و تیمور دستش به خون بسیاری از ایرانیان آلوده شده است او با اینکه در نهایت نتوانست تبریز را فتح کند ولی دست به جنایات بسیاری در ناحیه آذربایجان زد.او در طی سه بار حجومش به ایران ایرانیان بسیاری را در تبریز ارومیه و کردستان قتل عام کرد.
سلطان سلیمان پادشاهی بود که بسیار به کشور گشایی علاقه مند بود و بارها و بارها به کشورهای اروپای و سه بار ایران حمله کرده بود.او آرزو داشت که به اسکندر مقدونی تبدیل شود.او رویای تبریز تا وین را در آرزو های خود پرورده بود.او بارها به ایران حمله کرد اما چون توانایی تامین آذوقه برای سربازانش را نداشت شهر ها را می سوزاند و و چاه ها را خشک می کرد.و بزرگترین دستاورد وی فتح بغداد بود که بعدها شاه عباس کبیر آن را بازپس گرفت وی برای حمله به ایران ابراهیم را فرستاده بود و در سال ۱۵۳۴ به ابراهیم پاشا دستور حمله به خاک ایران را داد و مناطقی از ارومیه و ارزنه الروم به اشغال عثمانی ها در آمد. در اکتبر همان سال با ملحق شدن به ابراهیم یورش بطرف مناطق داخلی ایران را آغاز کرد اما شاه تهماسب که تمایلی برای جنگ با وی نداشت با واگذاری زمین و کشاندن سلطان سلیمان به مناطق صعب العبور به جنگ پایان داد. سلطان سلیمان در محاصر بلگراد که فقط ۷۰۰ سرباز از شهر دفاع می کردند کشتاری خونین راه انداخت. وی تمام ۴۶ سال از سلطنتش را صرف جنگ و کشورگشایی کرد و حتی به ابراهیم هم رحم نکرد و همه خاندانش را قتل عام کرد. ابراهیم نیز خود در جنایت کار بودن چیزی از سلطان سلیمان کم نداشت و ده هزار قزلباش اسیر ایرانی را که در جنگ اسیر کرده بود به طرز فجیعی کشت. سلیمان در سال ۱۵۵۴ سومین و آخرین نبردش علیه صفویان را آغاز کرد. دلیل این لشکرکشی، شروع مجدد یورش‌های صفویان به آناتولی و پروپاگاندای آنان بود در این نبرد دسیسه چینی ها اطرافیان و خرم سلطان باعث کشته شدن مصطفی پسر بزرگ و ولیعهد پادشاه به دستور پدرش شد. در سال ۱۵۵۵ که سلطان سلیمان از فتح ایران نامید شد با امضای پیمان صلحی با شاه طهماسب از مناطقی که فتح کرده بود عقب نشینی کرد.وی بعدا در بغداد خود را رهبر جهان اسلام نامید.
سلطان در ادامه جنایات خود به تحریک خرم خاتون تنها همسر عقد شده اش (زیرا عثمانی ها همسران خود را عقد نمی کردند) سر پسر و ولیعهد خود مصطفی را برید و فرزند کوچک خرم خاتون (گلبهار گرجی یا الکساندرا روسی) را جانشین خود کرد. فرزند خرم سلطان نیز بسیار میگسار بود و در تاریخ تحت عنوان سلیم میگسار معروف بود برادر او که فرزند دیگر خرم سلطان بود از ترس جانش به دربار ایران و فرانسه پناهنده شد و طهماسب در ازاری دریافت مقادیر زیادی طلا وی را به سلیم پسر سلطان سلیمان تحویل داد و او نیز برادرش را کشت.
و اما سریال حریم سلطان
پخش این سریال در یکی از شبکه های ایرانی درست به این می ماند که کشور فرانسه یا یهودیان سریالی را در مدح و ستایش هیتلر پخش بکنند اما جالب اینجاست که خود این سریال فانتزی نیز سراسر جعل و دروغ است و سعی در آراستن چهره سلطان سلیمان قاتل بسیاری از مردم بیگناه و خرم خاتون زن شرور او را دارد و احتمالا تا آخر سریال خواهید دید که بسیاری از حقایق تاریخی که در بالا به آن اشاره شد کتمان یا ماستمالی خواهد شد.
فقط یکی از گافهای تاریخی این سریال، استفاده از کره جغرافیایی در دوره ای است که هنوز ثابت نشده بود زمین گرد است. گالیله در سال ۱۶۵۲ ميلادي کروی بودن زمین را ثابت کرد در حالی که سلطان سلیمان در سال ۱۶۱۰ میلادی حکومت می کرد و آن زمان هنوز خبری از کره جغرافیایی نبود. پوشش بازیگران این سریال هم هیچ شباهتی با نمونه های تاریخی آن ندارد.
درباره حریم سلطان
حریم سلطان (به ترکی استانبولی: Muhteşem Yüzyıl؛ به معنای سدهء باشکوه) نام پرهزینه ترین سریال تاریخ ترکیه است. داستان سریال بر پایهء زندگی سلطان سلیمان قانونی،مشهورترین سلطان امپراتوری عثمانی و خرم سلطان (روکسلانا)،کنیز و برده‌ای که ملکه شد،نوشته شده‌است. نام اصلی سریال (سدهء باشکوه) به دوران سلطنت سلطان سلیمان قانونی اشاره دارد و این مجموعهء تلویزیونی، توطئه‌ها و دسیسه‌هایی که در حرمسرا و دربار او اتفاق می افتد را به تصویر می‌کشد. کلیت حوادث سریال، طبق واقعیت است اما جزئیات آن اغلب ساخته ذهن نویسنده است. سلطان سلیمان در ۲۶ سالگی بر تخت سلطنت نشست. او در پی آن بود که امپراتوری عثمانی را قدرتمندتر و گسترده‌تر از امپراتوری اسکندر مقدونی سازد و به آن وجهه‌ای شکست‌ناپذیر بخشد. در تمام مدت ۴۶ سال سلطنتش، سلیمان به عنوان مقتدرترین سلحشور و فرمانروای شرق و غرب شناخته می‌شد. در سال ۱۵۲۰، سلیمان در حال شکار بود که از مرگ پدر خبردار شد و بدین ترتیب امپراتوری عثمانی صاحب سلطانی جدید می‌گشت. سلیمان همسرش، ماه‌دوران و پسرش، شاهزاده مصطفی را در کاخ مانیسا ترک گفت و به همراه یار و همدم نزدیکش، ابراهیم پاری رهسپار کاخ توپقاپی شد. سلیمان بدون آنکه خود بداند در مسیری قدم گذاشته بود که در نهایت، اوج شکوه و عظمت امپراتوری عثمانی را در پی داشت. در حالیکه آن دو در راه کاخ توپقاپی بودند، یک کشتی متعلق به دولت عثمانی از کریمه در قسطنطنیه پهلو گرفته بود و بردگان مسیحی به‌اسارت‌گرفته‌شده را به کاخ عثمانی اهدا می‌کرد. یکی از بردگان که الکساندرا لا روسا نام داشت، دختر یک کشیش ارتودوکس اهل اوکراین بود که قتل پدر، مادر و نامزدش به هنگام یورش تاتارها را به چشم خود دیده بود. این دختر جوان به کاخ عثمانی فروخته شد، و بعدها نام خرم را اختیار کرد و توانست سلیمان را شیفتهء خود کند تا اینکه به ازدواج او در بیاید. خرم برای سلطان پسر به دنیا ‌آورد و از طریق خونریزی و دسیسه‌چینی در کنار سلیمان بر امپراتوری عثمانی حکمرانی کرد. عشق شدید سلیمان به خرم باعث می‌شود که راه‌ها برای اعمال نفوذ خرم بر دربار باز باشد.

تحلیل محتوای کلی از حریم سلطان
آنچه مشخص است اینکه تحلیل محتوای یک فیلم یا مجموعه تلویزیونی به مجالی مفصل و بحثی طولانی، نیازمند است. آنچه مهم است اشاره به این مطلب است که این فیلم هم همچون سایر فیلم های پرهزینه ای که در سرتاسر دنیا ساخته می شوند، نمی تواند فیلمی صرفا سرگرم کننده برای پرکردن فراغت مردم باشد. که این موضوع قبلا نیز گفته شده که اصولا در دنیای ارتباطات، هر ابزاری در راستای دستیابی به هدفی مشخص عمل می کند و ابزار اطلاعاتی و ارتباطی، به دنبال بیان اهداف و پیامهای مورد نظر خود به جهانیان می باشند. در چنین شرایطی هر کس با ایده و ابزاری خاص در حیطه وسیع ارتباطات، به دنبال انتقال مفاهیم مورد نظر خود می باشد.
اکنون زمانی است که اوضاع جهان به لحاظ اقتصادی و سیاسی با بحرانها و مشکلات بسیاری روبروست. در این میان کشوری همچون ترکیه نیز در مناسبات سیاسی به دنبال کسب جایگاهی محکم و مقتدر برای خویش است و برای دستیابی به این هدف تلاش می کند و داعیه هایی در سر دارد. جالب است که در این شرایط سریال تاریخی حریم سلطان پخش می شود که محور این داستان بر اساس سلطنت عثمانی و شکوفایی این پادشاهی، قرار دارد.
شاید برای مخاطبان ایرانی این شبکه جالب باشد که بدانند شخصیت هایی که در این سریال، ممکن است برایشان محبوبیت داشته باشند، کسانی هستند که پیشینه جنایت در قبال ایرانیان را در پرونده خود دارند.
سلطان سلیمان، پادشاه عثمانی فرزند سلطان سلیم از سلاطین عثمانی، چهره محبوب این سریال است. پادشاهی که در جنگ چالداران، ایرانیان بیشماری را بی رحمانه به قتل می رساند .اما این سریال در ظاهر، از جذابیتی برخوردار است که شاید این واقعیت ها را در چشم مخاطب ایرانی نمایان نسازد و این یعنی همان هدف و زیرکی رسانه و ابزار رسانه ای در ایجاد کشش در مخاطب.
این روزها ممکن است با افراد زیادی مواجه شوید که این سریال را با علاقه دنبال می کنند، بدون اینکه برایشان مهم باشد، تصویر امپراطوری عثمانی در حال احیا شدن است و یا اینکه سلطان سلیمان با ایرانیان چه کرده است. برای آنها مهم این است که از تماشای این فیلم لذت ببرند و همین امر برای سازندگان آن کافیست. این یک ترفند همیشگی است. اینکه به طور غیرمستقیم و نامحسوس و از پس هزاران موضوع متنوع و متعدد به بیان نکته مورد نظر بپردازید. شاید برای مخاطبان این سریال بد نباشد که مدتی از این زاویه به فیلم مورد علاقه شان نگاه کنند.
پاسخ
 سپاس شده توسط لادن ، parisa16 ، ps3000 ، ♥ Sky Princess♥ ، ற!sS~saЋİ ، پيشي ي ملوس ، T A R A ، aramjoni ، aCrimoniouSs ، ★MoRpHeUsS★ ، نوید 2013 ، هیوا1 ، فرشته آسمانی ، LOVE KING ، ferya ، ♥انی♥ ، bahare_021 ، parnia tajik ، ჩяσOσкєη ժяєαм ، ƝeGaЯ ، سورنا فاول ، شکوفه2 ، دشاشم ، Apathetic
آگهی
#2
یکی بیاد این موضوع راببنده
undefined
پاسخ
 سپاس شده توسط AyDiN.S ، ჩяσOσкєη ժяєαм ، خانومي
#3
ببندینشDodgy
پاسخ
 سپاس شده توسط ჩяσOσкєη ժяєαм ، خانومي
#4
Big GrinBig GrinBig GrinBig GrinBig GrinBig Grin

Big GrinBig GrinBig GrinBig GrinBig Grin
پاسخ
 سپاس شده توسط L.A.78 ، لادن
#5
من این سریال کامل نگاه نکردم بخاطر اینکه از سلطان سلیمان و زنبارگی اش متنفر بودم وقتی هم میبینم که بعضی واسه این سریال بی سر و ته سر و دست میشکونن واقعا" ناراحت میشم چون عثمانیها ته هرچی وحشی بودنAngry
پاسخ
 سپاس شده توسط L.A.78 ، فرشته آسمانی ، خانومي
#6
دیدین به دبلوراش که توایران بودن گیر دادن..
صداهاشونم تغییر کرده:cool:
سلطان سلیمان و سریال حریم سلطان..! 1
پاسخ
 سپاس شده توسط L.A.78 ، فرشته آسمانی
آگهی
#7
az soltan badam miad
پاسخ
 سپاس شده توسط L.A.78 ، فرشته آسمانی
#8
تو خونه دهن منو نه با این سریال و عمر لاله و اون یکی سرویس کردن crying
پاسخ
 سپاس شده توسط L.A.78 ، فرشته آسمانی
#9
ممنون
دیـگـــر نه اشـکـــهایم را خــواهـی دیــد
نه التـــمـاس هـــایم را
و نه احســـاســاتِ ایــن دلِ لـعـنـتـی را…
به جـــایِ آن احســـاسی که کُـــشـتـی
درخـتـی از غــــرور کـاشـتم…
سلطان سلیمان و سریال حریم سلطان..! 1
 
قلب (دی) ماهی ها یه طرفس اگه از قلبش بیرون افتادی دیگه راهی واسه برگشت نیست!
پاسخ
 سپاس شده توسط L.A.78 ، فرشته آسمانی ، ***EHSAN - ABADAN***
#10
بنظر من این فیلم خیلی تحریف شده سلیمان خیلی هم احمقه که مادرشو با خرم عوض کرد
یا بمان و امید فردایم باش
یا دیروزم را برگردان و برو:bighug:
پاسخ
 سپاس شده توسط L.A.78


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  معرفی سریال ایفوریا(Euphoria)
  معرفی سریال The End of the F***ing World
  معرفی سریال Duy Beni (صدایم را بشنو)
  سریال Baht Oyunu / بازی بخت
  احتمال بازگشت ویلسون فیسک به دنیای سینمایی مارول در سریال Hawkeye
  تریلر جدید سریال ترسناک Chucky و نمایش عروسک شیطانی
Heart سریال (تو در خانه ام را بزن) Sen Çal Kapımı
  معرفی سریال Ginny & Georgia
  معرفی سریال Skam
  معرفی سریال Elite

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان