امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ابر مرد تاریخ ایران کوروش بزرگ

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ابر مرد تاریخ ایران کوروش بزرگ 1
َكورش بزرگ پسر كمبوجيه، نوه كورش اول و نبيره چيش پيش از دودمان هخامنش جد بزرگ، پادشاه پارسيان و شاهزاده ای پارسی بود كه با اتحاد دو قوم پارس و ماد و اصلـاح ميانه آنها كشور ايران و امپراطوری هخامنشی را بنيان نهاد و بدين گونه موفق به تاسيس بزرگترين دولت جهانی و مردمی گرديد. بنابراين او نخستين كسی است كه توانست به تاسيس يک شاهنشاهی در جهان دست يابد و لقب كبير را از تاريخ دريافت كند.


"كاسان دادن" دختر "فرناسپ" از خاندان هخامنشی يگانه همسر كورش بود كه در زمان پادشاهی كورش در گذشت و گويند كورش پس از آن هرگز همسری اختيار نكرده است. هئوتسيا،آتوسا، كمبوجيه و برديا حاصل ازدواج كورش و كاسان دان می باشند و از اين ميان هئوتسيا همان است كه همسر داريوش كبير شد و كمبوجيه فاتح مصر.
طبق روايت گزنفون در "كورش نامه" (كورش يگانه پادشاهی است كه مردمان همه ی كشورها پادشاهی و اقتدار او را پذيرفته بودند.)

همچنين آنچه را كه فيثاغورث در سياحت نامه در توصيف كورش روايت كرده بيانگر فضایل ، كمالـات و مردم داری كورش است. او چنين می نگارد: ( ... در مراسمی كورش با تنی چند از روستایيان برخوان نشست و چنين گفت: من همتای شمايم. ما توشه و زاد خود وابسته به شما وام داريم . پايداری دولت از دسترنج شماست اما شما بی جنب و جوش ما خويشتن داری نتوانيد كرد و بر جای استوار نتوانيد بود. همواره مانند برادر يگانه و مهربان زندگی كنيم.)
اين شاه توانمند پارسی كه به واسطه سخاوت و خوش قلبی سرشارش همه او را پيشوای خود می دانستند پس از مرگ نيز نام نيكش بر زبانها جاری شد به گونه ای كه ما ايرانيان او را " پدر" می ناميم و حتی يونانيان كه خاطره خوشی از دولت هخامنشی ندارند از او به عنوان" سرور و قانونگذار" ياد می كنند و نوشته های هرودوت و گزنفون حكايت از محبوبيت كورش در نظر يونانيان دارد.
به گفته ی هرودوت: ( كورش پادشاهی بزرگوار و بخشنده بود و همچون پادشاهان ديگر به جمع مال و منال حريص نبود و در فنون جنگی بسيار ماهر بود.)
از دلـايل محبوبيت كورش در نظر ملل مختلف اين است كه او به هنگام فتح سرزمين های مختلف نه تنها به عقايد و مذاهب و آداب و سنن آنان خدشه ای وارد نكرد بلكه با به رسميت شناختن مذاهب و خدايان آنها، موجبات آزادی و آرامی مردم را فراهم ساخت. او عقيده داشت كه هر كس خودش می تواند خدای خود و دين خود را انتخاب كند همانگونه كه زرتشت فرموده.
كورش در تمام فتوحاتش فقط پادشاهان زورمند را كنار می گذاشت و آنگاه بدون كوچكترين تغييری در ساختار حكومت وروند کار موسسات وابسته، خود حكومت را در دست می گرفت و به آن گونه كه خوشايند طبع ساكنان آنها بود رفتار می كرد و چون موجبات رفاه و رضايت مردم را فراهم می ساخت از سوی آنان حمايت می شد و مخالفی نداشت مگر عده ای آشوبگر و جاه طلب كه آن هم دور از دسترس كورش بر عليه او قيام می كردند و البته طولی نمی كشيد كه سركوب می شدند.

نوشته های اكثر مورخان حكايت از هوشياری، زيركی و انديشمندی كورش دارد. گزنفون از هوشياری ، مهربانی و نبوغ شاهی كورش سخن می راند و او را به لحاظ داشتن ملكات و فضایل با حكما برابر می داند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ابر مرد تاریخ ایران کوروش بزرگ 1
پاسخ
 سپاس شده توسط mr.destiny ، Ranger* ، ارش خان
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  کوروش یک انسان معمولی نبود!
  کوروش ستیزان این مطلب را نخوانند!
  معرفی کتاب های تاریخ
Science بزرگترین معما‌های تاریخ که هیچ گاه حل نخواهند شد.
  برگی از تاریخ فلشخور
  دوست داشتی در تاریخ چه اتفاقی هرگز روی نمی داد ؟؟؟؟؟؟؟؟
  " تاریخ چیست "
Book ☽تاثیرگذار های تاریخ☾اسحاق نیوتون Isaac Newton
Book ✍تاریخ‌نگاران✍ ابن رسته
Book ✍تاریخ‌نگاران✍ابن حوقل

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان