امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چگونه دروغگو را تشخیص دهیم؟

#1
تکنیک هایی که در زیر درمورد تشخیص دروغ و دروغگو برایتان معرفی می کنیم، معمولاً توسط پلیس و نیروهای امنیتی استفاده می شود. این تکنیک ها برای مدیران، کارفرماها و افراد عادی برای استفاده در موقعیت های روزمره که تشخیص دروغ از راست به جلوگیری از قربانی شدن برای دسیسه و فریب کمک می کند، مفید است.
       هشدار: گاهی اوقات، نادانی بهتر است. بعد از به دست آوردن این علم، ممکن است با فهمیدن اینکه کسی به شما دروغ می گوید، آزرده خاطر شوید.
       علائم دروغگویی
       زبان بدن دروغگویی:
       - حالت فیزیکی فرد محدود و خشک می شود، دست ها حرکت چندانی ندارند. سرعت حرکت دست ها و پاها حین دروغ گفتن کندتر می شود.
       - کسی که دروغ می گوید، از برخورد چشمی با شما اجتناب می کند.
       - دروغ گو دست های خود را به صورت، گلو یا دهانش می مالد. لمس کردن یا خاراندن بینی یا پشت گوش هم اتفاق می افتد.
       ژست های احساسی و تناقض
       - زمان و مدت ژست ها و حالات احساسی سرعت عادی خود را از دست می دهد. ابراز احساسات با تاخیر مواجه می شود و ممکن است طولانی تر از حالت عادی ادامه پیدا کند و بعد ناگهان متوقف شود.
       - زمان بین ژست های احساسی و کلمات متناقض است. مثلاً کسی وقتی هدیه ای دریافت می کند می گوید، "خیلی دوستش دارم." و بعد از گفتن جمله لبخند می زند به جای اینکه همزمان با گفتن جمله این لبخند را نشان دهد.
       - ژست ها و حالات با بیانات لفظی مغایر است. مثلاً وقتی می گوید، "دوستت دارم" اخم می کند.
       - وقتی فرد قصد وانمود کردن حالتی دارد، حالات او به حرکات دهانی محدود می شود به جای اینکه کل چهره او را تحت تاثیر قرار دهد. مثلاً وقتی کسی به حالت طبیعی لبخند می زند، این لبخند روی کل صورت او تاثیر می گذارد.
       تعاملات و واکنش ها
       - فرد مرتکب دروغگویی، حالت دفاعی به خود می گیرد. فرد معصوم چنین واکنشی نخواهد داشت.
       - فرد دروغگو در مواجهه با فرد مقابل خود که از او بخاطر دروغش پرس و جو می کند، احساس ناراحتی می کند و ممکن است سر یا بدنش را از او برگرداند.
       - فرد دروغگو ممکن است ناخودآگاه اشیائی (کتاب، فنجان قهوه و امثال آن) را بین شما و خودش قرار دهد.
       زمینه لفظی و محتوا
       - دروغگو ممکن است از کلمات خود شما برای پاسخ به سوالتان استفاده کند. وقتی از او می پرسید، "آخرین شیرینی را تو خوردی؟" دروغگو جواب می دهد، "نه من آخرین شیرینی را نخوردم."
       - دروغگوها گاهی اوقات با بیان عبارات و جملات مستقیم از بیان دروغ اجتناب می کنند. به جای اینکه مستقیماً چیزی را رد یا انکار کنند در لفافه سخن می گویند.
       - فرد متهم به دروغگویی معمولاً بیشتر از حد طبیعی حرف می زند و برای متقاعد کردن شما جزئیات غیرضروری به آن اضافه می کند. آنها از سکوت و مکث میان صحبت ها احساس ناراحتی میکنند.
       - دروغگو با لحنی یکنواخت و خسته کننده حرف می زند و معمولاً از ضمایر استفاده نمی کند.
       - کلمات او به آهستگی بیان می شوند و گرامر و ساختار جمله هایش ممکن است مشکل دار باشد.
       سایر علائم دروغ:
       - اگر باور دارید که کسی دروغ می گوید، موضوع صحبت را سریع عوض کنید. فرد دروغگو خیلی از این مسئله استقبال می کند و بحث جدید را با آرامش و اشتیاق بیشتری دنبال خواهد کرد. فرد دروغگو علاقه زیادی به عوض شدن بحث دارد درحالیکه کسی که حقیقت می گوید از این تغییر ناگهانی موضوع بحث گیج می شود و دوست دارد که بحث قبلی را باز دنبال کند.
       - دروغگو برای اجتناب از یک موضوع خاص به شوخی و خنده روی می آورد.
       نکات پایانی:
       مشخص است که داشتن یک یا دو مورد از این علائم کسی را دروغگو نمی کند. رفتارهایی که در بالا ذکر شد را باید درمقایسه با رفتارهای نرمال شخص مورد نظر بسنجید.
       شکل1: لبخند اجباری یا تصنعی. فقط عضلات اطراف دهان درگیر می شوند.
       شکل 2: لبخند طبیعی. گروه های عضلانی زیادی روی صورت به حرکت درمی آیند. عضلات پیشانی پایین کشیده می شوند، گونه ها و فک حرکت می کنند و بینی هم چین برمی دارد.
       ساده ترین راه برای تشخیص یک لبخند واقعی نگاه کردن به چشم هاست. در لبخند های طبیعی چشم ها برق می زنند و اطراف چشم ها چروک برمی دارد. فقط تعداد کمی از افراد هستند که می توانند این حالت را در لبخندهای تصنعیشان هم ایجاد می شود
    ۳ روش ساده برای تشخیص دروغ

       آیا شما هم از دروغ بدتان میآید و نمیتوانید تشخیص دهید فردی که با وی صحبت میکنید، دروغ میگوید یا خیر؟ اگر اینطور است با ما همراه باشید تا ۳ روش ساده برای شناسایی دروغ به شما معرفی کنیم.
       به دنبال تناقضها باشید
       به نحوه حرف زدن فرد موردنظر به دقت توجه کنید و آن را با مکالمههای دیگری که قبلاً با وی داشتهاید، مقایسه کنید. اگر فرد موردنظر سریعتر یا آهستهتر از حالت عادی صحبت میکند یا از کلمات اختصاری و جملات کوتاه استفاده نمیکند (مانند، من با این شخص صحبت نکردم به جای نه، صحبت نکردم)، به وی شک کنید.
       افراد دروغگو جملات تکراری میگویند و بیشازاندازه به حرفهای خود فکر میکنند؛ زیرا معمولاً افرادی که حقیقت را میگویند، زیاد فکر میکنند. در واقع فرد دروغگو ترکیبی از یک بازیگری بد و غلو است. حتی یک دروغگوی ماهر نیز باید سعی کند طبیعی بازی کند.


       حواستان به زبان بدن عجیبوغریب فرد موردنظر باشد
       زبان بدن فرد موردنظر را مورد بررسی قرار دهید و ببینید آیا حرکتی جلبتوجه میکند، به عنوان مثال آیا وی دماغش را میمالد یا دستبهسینه ایستاده است؟ آیا جلوی دهان خود را با دست پوشانده؟ اگر فرد موردنظر در حالت عادی چنین رفتارهایی ندارد، میتوانید بیشتر تحقیق کنید.
       به تماس چشمی بیشازاندازه نیز توجه داشته باشید. به کسی که مستقیم در چشمان شما زل میزند، نمیتوان اعتماد کرد.
       آیا تاکنون به این موضوع فکر کردهاید که چند بار در روز پلک میزنید و در همین حین متوجه شوید سریعتر پلک میزنید؟ افراد دروغگو نیز چنین حسی دارند؛ زیرا به نحوه عکسالعمل بدنشان در حین یک مکالمه عادی توجه میکنند و سعی دارند همان عکسالعمل را به هنگام دروغ گفتن داشته باشند. این افراد بیشازاندازه به خونسرد بودن فکر میکنند و در نهایت رفتاری غیرعادی نشان میدهند، به عنوان مثال چند دقیقه بدون پلک زدن به شما خیره میشوند.


       از دوستان خود کمک بگیرید
       اگر در حین مکالمه چند نفر از دوستانتان شاهد باشند، میتوانید از آنها بپرسید آیا فکر میکنند فرد موردنظر دروغ گفته یا خیر. زمانی که افراد در گروههای حداقل ۳ نفری باشند، میتوانند راحتتر دروغ را شناسایی کنند. ایده و مشاهدات افراد دیگر به شما کمک میکند قضاوت هوشمندانهتری داشته باشید و دروغ را از چند جنبه مختلف موردبررسی قرار دهید.
پاسخ
 سپاس شده توسط sa.sa79
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  چگونه در ۵ دقیقه حالمان را خوب کنیم؟
  چگونه در ۲۵ دقیقه حالمان را خوب کنیم؟
  چگونه عادت های بد را به سادگی ترک کنیم؟
  چگونه با تنهایی و کمرویی کنار بیاییم؟
  والدین چگونه باید با افسردگی نوجوانان برخورد کنند؟
  نکاتی برای تشخیص عشق و هوس با دقت در رفتار
  روش صحیح کنترل و عاشق کردن مردان چگونه است؟
  چگونه سلامت روان داشته باشم؟
  چگونه روانی شاد و سالم داشته باشیم
  دختر ها چگونه عاشق میشوند..؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان