امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

8 روش ساده برای پیشگیری از سرطان

#1
تمرکز روی رفتارهای سالم مؤثرترین راه برای کاهش خطر سرطان است



8 روش ساده برای پیشگیری از سرطان



هنگامی که پیشگیری از سرطان در ذهن خطور میکند عقل سلیم چنین میگوید، بیش از ۴۰٪ سرطانها ناشی از سبک غلط زندگی از قبیل سیگار کشیدن، پرخوری و ورزش نکردن است. گرگوری ماسترز پزشک و متخصص مرکز سرطان هلن اف گراهام میگوید: یکی از عوامل سرطان ریه، سیگار کشیدن است. بسیاری از سرطانهای پوست مربوط به آفتاب سوختگی است و بسیاری از سرطانهای رحم مربوط به عفونت. وی در ادامه میگوید که از طرف دیگر ژنتیک تا حدودی در تعداد معدودی از سرطانها نقش دارد. به معنای دقیق کلمه، تمرکز روی رفتارهای سالم مؤثرترین راه برای کاهش خطر سرطان است.


برای پیشگیری از سرطان به هیچ وجه سیگار نکشید



شاید عقلانی نباشد، اما وقتی پیشگیری از هر نوع سرطان در میان باشد کنار گذاشتن سیگار یک راهحل است. سیگار عامل ۳۰٪ از مرگ ومیرهای ناشی از سرطان است. علیالخصوص سرطان ریه که بیش از سایر سرطانها عامل مرگ مردم است. به گفتهی کارشناسان یکی از بهترین راههای کاهش خطر سرطان، اجتناب از توتون و تنباکو است. طبق مطالعه انجام شده سال ۲۰۱۰ در مجلهی اتحادیه پزشکی آمریکا، حتی کاهش روزانه سیگار، از ۲۰ عدد به کمتر از ۱۰ عدد، خطر سرطان ریه افراد سیگاری را ۲۷٪ کاهش میدهد. به نظر کارشناسان، هر چه کمتر سیگار بکشید زندگی بهتری خواهید داشت. شما میتوانید از موسسات ترک سیگار کمک بگیرید.



کلم بروکلی اثرات ضد سرطانی دارد


سبزیجات تنها، بخشی از یک رژیم سالم نیستند، بلکه خاصیت ضد سرطانی هم دارند. به همین دلیل هرروز ۲ و نیم پیمانه میوه وسبزیجات مصرف کنید. سبزیجات سبزرنگ بهخصوص کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم پیچ حاوی مواد شیمیایی گلوکوزامینها هستند که در فرایند گوارش به ترکیباتی تجزیه میشوند که اثرات ضد سرطانی دارند. برای مثال پژوهش سال ۲۰۰۰در مرکز آنکولوژی زنان نشان میدهد یکی از این ترکیبات رشد سلولهای غیرعادی در رحم انسان را کاهش میدهد.


سبزیجات ضد سرطانی دیگر: گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است، فیتوشیمیایی که جلوی مولکولهای مخرب سلول را میگیرد این مولکولها رادیکال آزاد نامیده میشوند. بادمجان حاوی nasunin است، آنتیاکسیدانی که ذخیره خونی را که سلولهای سرطانی برای تکثیر نیاز دارند، متوقف میکند. به علاوه داشتن چنین رژیمهایی جایی برای غذاهای دیگر از جمله گوشت قرمز باقی نمیگذارد. مطالعات نشان میدهد مصرف ۶۰۰ گرم گوشت قرمز در هفته موجب سرطان روده میشود.


برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، وزن خود را کنترل کنید


طبق نظر موسسه آمریکایی تحقیقات سرطان(AICR)، اضافه وزن فقط به کمر شما آسیب نمیزند بلکه چاقی بیش از حد عامل افزایش خطر ۱۰ گونه سرطان از جمله مری، کلیه و کیسه صفرا است. بافتهای چاق، پروتئینی تولید میکند که موجب التهاب میشود، سلولهای سرطانی را تقویت میکند و خطر ابتلا به سرطان را بالا میبرد.


علاوه بر این، موسسه آمریکایی تحقیقات سرطان تخمین میزند که سالانه بیش از ۱۲۰۰۰۰مورد از سرطانهای ایالات متحده آمریکا ناشی از اضافه وزن است. دکتر پاتریشیا گانز میگوید که امروزه سبکهای خاص زندگی حفظ وزن طبیعی را دشوارتر از همیشه میسازد. فست فود ارزان هستند و بجای بیرون رفتن از خانه، بیشتر وقت خود را صرف تلویزیون و رایانه میکنیم. پیشنهاد وی این است که مرتب خود را وزن کنید و اگر عددهای ترازو رو به افزایش بود، اقدامی کنید. ضریب توده بدنی خود را زیر ۲۵نگه دارید.







۳۰دقیقه فعالیت بدنی در هفته شانس ابتلا به سرطان سینه در زنان را ۳۵٪ کاهش می دهد



داشتن حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در هفته راهی برای پیشگیری از سرطان است



وقتی پای سرطان در میان باشد، ورزش کردن به اندازه قانون غذا حیاتی است. سالانه یک سوم مرگ و میرهای ناشی از سرطان در ایالات متحده آمریکا مربوط به رژیم غذایی و فعالیت بدنی است. با وجود اینکه انجمن تحقیقات سرطان آمریکا، هر هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش در حد متوسط (۷۵ دقیقه فعالیت سخت) را توصیه میکند، تحقیقات نشان میدهد ورزشهای کم و کوتاه نیز میتواند مؤثر باشد. ۳۰دقیقه فعالیت بدنی در هفته کافیست تا شانس ابتلا به سرطان سینه در زنان ۳۵٪ کاهش یابد. در آمریکا از هر ۸ زن یک نفر به این بیماری مبتلا میشود. دکتر گانز میگوید: فعالیت بدنی در کنار کمک به حفظ وزن طبیعی، التهاب را نیز کاهش میدهد و مانع از پیشرفت سلولهای سرطانی به سمت بدخیمی است.


برای پیشگیری از سرطان مشروبات الکلی را کنار بگذارید


الکل عامل چندین نوع سرطان از جمله دهان، گلو، روده بزرگ و سینه است. علت دقیق آن شناخته نشده است، اما محققان گمان میکنند الکل به بافتهای بدن آسیب میرساند، برای مثال، در روده بزرگ باکتری میتواند الکل را به مقدار زیادی استالدئید (نوعی ماده شیمیایی که در آزمایشگاه حیوانات به عنوان عامل سرطان شناخته شده است) تبدیل کند. در زنان مصرف لیکور (نوعی مشروب الکلی) میزان استروژن ( نوعی هورمون در بافت سینه) را بالا میبرد و به طور پنهانی خطر سرطان سینه را افزایش میدهد.


برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست از کرم ضد آفتاب استفاده کنید


زنان ۱۸ تا۳۹ سال نسبت به ملانوم (مهلکترین نوع سرطان پوست) آسیب پذیرترند. در چهل سال اخیر سرعت رشد این بیماری به ۸۰۰٪ رسیده است. برنزه کردن پوست با اشعه ماورای بنفش تاحدی در آن نقش دارد، اما قرار گرفتن مقابل نور مستقیم آفتاب زیان آورتر است. خوشبختانه این خطر با مصرف مقدار کمی ضد آفتاب ساده، کمتر میشود.

طبق پژوهش انجام شده در سال ۲۰۱۰برروی ۱۶۰۰نفر که نتایج آن در مجلهی Clinical Oncology آورده شد، افرادی که روزانه کرم ضدآفتاب استفاده میکنند ۵۰٪ کمتر از کسانی که از آن استفاده نمیکنند به ملانوم مبتلا میشوند. دکتر گانز میگوید: هر روز مقدار کمی کرم ضدافتاب با SPF ۱۵ بزنید. حتی در زمستان و روزهای ابری از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. وی پیشنهاد میکند از ساعت ۱۰صبح تا ۴ بعدازظهر که اشعه ماورای بنفش زیاد است از منزل بیرون نروید، استفاده از کرم ضد آفتاب همانند مسواک زدن باید یک عادت شود.






استرس بهتنهایی نمی تواند عامل سرطان شود، اما میتواند محیط درون بدن را تغییر دهد



آرام باشید و از محیط های پر استرس دوری کنید



استرس بهتنهایی نمی تواند عامل سرطان شود، اما به گفتهی دکتر جانز، استرس میتواند محیط درون بدن را تغییر دهد تا اینکه وضعیت پیش سرطانی آشکارتر شود. پژوهشی درسال ۲۰۱۳ در دانشگاه Ohio State نشان داد استرس دائمی، فعالیت سلولهای ایمنی را بوسیله تحریک روح و روان تغییر میدهد (این کار بدن را غرق هورمون برای مثال کورتیزول میکند.) حتی اگر ضروری نباشد، این امر موجب افزایش التهاب میشود که میتواند به طور پنهانی جهش سلولهای سرطانی را پدید آورد.


خوشبختانه، میتوان با برنامهریزی استرس را کاهش داد. برای مثال، با انجام ورزش یوگا و چک نکردن ایمیلهایتان بعداز ساعت ۷ شب. دکتر گانز معتقد است کارهایی را انجام دهید تا بدنتان در سالمترین شرایط قرار گیرد و جایی برای رشد سلولهای سرطانی نداشته باشد.


برای پیشگیری از سرطان هر چند وقت یکبار چکاپ کنید



چکاپ گرچه جلوی سرطان را نمیگیرد اما میتواند پزشکان را از علائم هشداردهندهی پیش سرطانی (برای مثال وجود پولیپ در روده بزرگ یا یک خال مشکوک) باخبر سازد. به همین دلیل پزشکان توصیه میکنند بعد از ۲۰سالگی، برای پیشگیری از سرطان هر چند وقت یکبار چکاپ کنید. زنان هر سه سال یکبار تا چهل سالگی باید تست سینه انجام دهند و بعد از آن سالی یکبار ماموگرافی انجام دهند (بررسی وآزمایش سینه تا ۲۵٪ خطر سرطان کشنده سینه را کاهش میدهد.)


هر سه سال یکبار جهت پیشگیری از سرطان رحم تست پاپ اسمیر انجام دهید (از سال ۱۹۵۰ تاکنون، مرگ و میر ناشی از سرطان رحم با تست پاپ اسمیر ۷۵٪ کاهش یافته است.) از ۵۰ سالگی روده بزرگ را چک کنید (اگر پیشینهی خانوادگی این بیماری را دارید زودتر این کار را انجام دهید.) به گفتهی کارشناسان سرطان با تشخیص زود هنگام قابل درمان است
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  راههای پیشگیری از ابتلا به هموروئید
  درمان هموروئید خارجی ( ترومبوزه ) و پیشگیری از ابتلا به بواسیر خارجی
  خال هایی که نشانه ی سرطان دارند !
  ساده ترین راه برای ترک قند و شکر
  تست جالب پیش بینی مرگ با چند حرکت ساده
  تاثیرات بی نظیر بابونه برای درمان و پیشگیری از دیابت
  سرطان هایی که در مردان رایج تر است و 10 سرطانی که باعث مرگ مردان می شود
  سرطان لب: علائم، راه های پیشگیری و روش های درمان آن
  علائم و راه‌های جلوگیری از سرطان پوست در کودکان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان