امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اشنایی با توپ خود کششی Hosta ، ساخت روسیه

#1
اشنایی با توپ خود کششی Hosta ، ساخت روسیه 1
اشنایی با توپ خود کششی Hosta ، ساخت روسیه 1
اشنایی با توپ خود کششی Hosta ، ساخت روسیه 1
2A3 Kondensator  در سمت راست و 2B1 OKA   در سمت چپ مشاهده میکنید

Hosta  یک  توپ خود کششی است که توسط صنایع سنگین GRAU   روسیه طراحی و مدل پیشرفته تر هویتزر 122 میلیمتری 2S1 - GVOSDIKA ساخت شوروی سابق محسوب میشود. طراحی و ساخت هویتزر 122 میلیمتری 2S1 GVOZDIKA  به سال 1976 برمیگردد و تقریبا هم از سال 1970 تولید انبوه این محصول اغاز شد. این هویتزر یکی از پر کاربرد ترین و پر تولید ترین هویتزرها به شمار می رود بطوری که تقریبا 10 هزار دستگاه از این محصول را تولید کرد  که  به بسیاری از کشورها نظیر ایران هم صادر شده است . ایران تعدادی نامعلومی  از این محصول را توانست در جنگ با عراق به غنیمت بگیرد و البته با تغییراتی مانند بهبود عملکرد در گلوله های این محصول ، شتاب و سرعت بیشتر نمونه ای از ان را ساخت و نام انرا هم رعد 1 گذاشتند.
اشنایی با توپ خود کششی Hosta ، ساخت روسیه 1
2S1 GVOZDIKA  ساخت شوروی

 
 
پس از کنار گذاشتن 2S1 GVOZDIKA توسط ارتش در سال 2007  با سیستم خمپاره انداز اتوماتیک 120 میلیمتری 2S NONA و هویتزر 155 میلیمتری مستا ، این کشور با توجه به الزامات خود  تصمیم به ساخت محصولی کرد که  نسبت به نمونه پیشن هم قدرت بیشتری و هم از تکنولوژی بالاتری برخوردار باشد. ارتش روسیه در سال 2011 پس از بررسی ها در عملکرد و تست های مختلف  با طرح این محصول موافقت کرد و اولین  نمونه از ان هم در سال 2012 وارد خرمت در ارتش این کشور شد. در حال حاضر 30 فروند از این سیستم های توپخانه ای در خدمت ارتش روسیه هستند.همچنین این محصول  مورد توجه برخی از کشورها هم قرار گرفته و پیشنهادهایی جهت صادرات هم داشته است. در ابتدای نام این هویتزر ، حروف s234  به معنای ساخته شده در صنایع سنگین GRAU  می باشد. 
اشنایی با توپ خود کششی Hosta ، ساخت روسیه 1
نمونه پیشین این هویتزر معروف  2S1 GVOZDIKA نام دارد که با توجه به شروع تولید انبوهش از سال 1970 بیشتر برای صادرات تولید میشد و اولین صادراتش هم به لهستان بود . هویتزر Hosta از همان شاسی و پلتفرم نمونه پیشین خود استفاده میکند با این تفاوت که در نمونه جدید از تجهیزات پیشرفته تر الکترونیکی و تسلیحات جدیدتر استفاده شده است. یکی از پارامترهایی که دفتر  طراحی این محصول نظامی (GRAU) از ان یاد میکند بحث هزینه است بدین گونه که هویتزر Hosta با اینکه از تسلیحات جدیدتر و سیستم های نوین استفاده میکند اما به عنوان یک محصول ارزان و کارمد  نسبت به vena s312  در ارتش این کشور بحساب میاید. هویتزر s312 که بیشتر در نقش یک خمپاره انداز خود کششی عمل میکند از سال 2013 وارد خدمت در ارتش روسیه شده است و از ماموریت اصلی ان هم میتوان به حمایت از پیاده نظام در میدان جنگ اشاره کرد. از این محصول تا به امروز 15 فروند به کشور ازربایجان صادر شده است. این محصول دارای  4 خدمه  و از گلوله های HEAT ، گلوله های HE – FRAG و نارنجک های دود زا استفاده میکند.

 اشنایی با توپ خود کششی Hosta ، ساخت روسیه 1
خمپاره انداز خودکششی

vena s312
 
 
هویتزر Hosta از یک لوله توپ  d-3 با کالیبر 122 م.م که بار گذاری ان هم بصورت نیمه خودکار (سیستم  نیمه خودکارLAS     ، این سیستم گلوله را در اختیار لودر قرار میدهد ) توسط خدمه صورت میگیرد ، بهره میبرد. لوله این  توپ یکی از معروفترین و پرکاربردترین حال حاضر جهان می باشد.برد مفید  این توپ ها 13 کیلومتر است  که با توسعه و بهینه سازی های مختلف این میزان به 20 کیلومتر نیز می رسد. لوله ی این توپ قابلیت جابجایی -2 درجه الی +80 درجه را دارا می باشد. نرخ آتش توپ 10 rpm و  سرعت دهانه ی توپ 680 متر بر ثانیه است.توپ این هویتزر قادر است گلوله هایی نظیر  HE (شدیدالانفجار) (بدنه این گلوله ها از فولاد ساخت شده و در درون آن ها از مواد منفجره به کار رفته است. ترکیب به کار رفته در مواد منفجره بر اساس ترکیب RDX و TNT قرار دارد  ) ، HE/RAP، شدید الانفجار ضد زره، flechette و گلوله های با سرجنگی شیمیایی  ، نارجک های دود زا را شلیک نماید.  این هویتزر می تواند 50 گلوله را با خود حمل کند. این توپ از یک سیستمی استفاده میکند که در هنگام اتش به اصطلاح   لگد کمتری تولید میکند  . اگر بخواهیم یک مقایسه با نمونه قبلی این محصول داشته باشیم ، هویتزر Hosta هم پس زنی کمتری و هم نرخ اتش بالاتری  نسبت Gvozdika دارد . از دیگر  تسلیحات این هویتزر استفاده از یک مسلسل 7.62 م.م برای مقابله با خطرهای نزدیک  و همچنین قابلیت نصب یک  مسلسل سنگین 12.7 م.م در قسمت سقف  برای اهداف ضد هوایی را دارد ،   میتوان نام برد. همه اینها در حالی است که نمونه قبلی این محصول Gvozdika فاقد هر گونه سلاح ثانویه ای بود. همچنین هویتزر Hosta از یک سیستم کنترل اتش قدرتمند بهره میگرد که دقت در شلیک گلوله ها را افزایش میدهد و تقریبا این سیستم قیمت پایینی هم دارد.
 
اشنایی با توپ خود کششی Hosta ، ساخت روسیه 1

هویتزر Hosta از همان شاسی 2S1 GVOZDIKA استفاده میکند که هر دوی انها هم از حامل  نفربر MTLB بهره میبرند. هویتزر Hosta به 6 پرتاپ گر نارجک دود زا مجهز است که در قسمت کناری برجک هویتزر قرار گرفته  و هز کدام 4 تیوپ ظرفیت حمل نارنجک دودزا با خود دارند و در  صورت لزوم با ایجاد پوششی از دود هویتزر را محافظت میکند.
اشنایی با توپ خود کششی Hosta ، ساخت روسیه 1
هویتزر Hosta ،ا ز یک زره فولادی جوشکاری شده استفاده میکند که میتواند در برابر گلوله هایی با کالیبر پایین مقاومت کند . این نکته را باید عرض کنم که این محصول از نظر زرهی در سطح مطلوبی قرار ندارد و حتی با توجه اینکه از سلاح ثانویه ای مثل مسلسل با کالیبر 7.62 م.م استفاده  میکند ولی با این حال نمیتوان بدون پشتیبانی نیروهای خودی انرا بصورت طولانی مدت  وارد میدان نبرد کرد. برجک این هویتزر طوری است که میتواند بصورت 360 درجه بچرخد و  در برابر خطرات مختلف هم مقاوم باشد.
اشنایی با توپ خود کششی Hosta ، ساخت روسیه 1
این هویتزر دارای طول 7.57 متر و عرض 2.85 متر و ارتفاع 2.83 متر و دارای وزن خالی 16 تن میباشد. این محصول  دارای چهار خدمه است  که عبارتند از : راننده ، فرمانده ، گانر و لودر . هویتزر خودکششی Hosta دارای 7 چرخ جاده  و دو خورشیدی در دو طرف می باشد که البته این قابلیت را هم دارند که در جاهای مختلف از شنی های مختلف استفاده کنند.  چیدمان این هویتزر همانند نمونه پیشین خودش است بدین صورت که راننده در سمت چپ در قسمت جلو ، نیروی محرکه توپ در سمت راست قسمت جلو ، جایگاه فرمانده در سمت چپ قسمت عقب  ، لودر  در سمت  راست  قسمت عقب ، گانر هم در قسمت وسط جلو جایگاه فرمانده و سیستم بارگذاری مستقر است. این هویتزر به سیستم حفاظت افراد در برابر حملات NBC   )میکروبی-شیمیایی-بیولوژیکی) نیز  مجهز است. همچنین بر روی ماشین جنگی  دوربین های مادون قرمزی نصب شده است که راننده توان دید در شب را دارد.

 
اشنایی با توپ خود کششی Hosta ، ساخت روسیه 1
رمپ عقب این هویتزر که خدمه برای سوار و پیاده شدن از ان استفاده میکنند
اشنایی با توپ خود کششی Hosta ، ساخت روسیه 1
 

1-چراغ های قسمت جلویی -2- دوربین های دید در شب -3- نارنجک های دود زا -4مسلسل با کالیبر 7.62 م.م
 
 
هویتزر Hosta از یک موتور دیزل مدل YaMZ-238N که توانایی تولید 300 اسب بخار را دارد استفاده میکند. حداکثر سرعت این هویتزر 60 کیلومتر بر ساعت  در جاده و 50 کیلومتر بر ساعت در قسمت های ناهموار اعلام شده است . هویتزر Hosta میتواند بدون سوخت گیری مسافت 500 کیلومتری را طی کند .همچنین این هویتزر از سیستم تعلیق میله پیچیشی Torsion bar  استفاده میکند. لازم به ذکر است این هویتزر Hosta قابلیت دوزیستی  Amphibious را هم دارد و میتواند در اب با حداکثر سرعت 4.5 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. این محصول  را میتوان با هواپیماهایی نظیر Antonov An-12 ، Ilyushin Il-76 Candid ، Lockheed Martin C130 Hercules  حمل کرد.
اشنایی با توپ خود کششی Hosta ، ساخت روسیه 1
اشنایی با توپ خود کششی Hosta ، ساخت روسیه 1

اشنایی با توپ خود کششی Hosta ، ساخت روسیه 1
مشخصات کلی

 
 
 
نوع : هویتزر خودکششی
نام  2S34 Hosta     
کمپانی سازنده : صنایع سنگین GRAU
مالک: نیرو هایزمینی ارتش روسیه
ورود به خدمت : 2013
تعداد خدمه : 4 نفر
وزن: 16 تن
طول : 7.57 متر
عرض: 2.85 متر
ارتفاع: 2.83 متر
 
 
تسلیحات:
50 x 120m projectiles (estimated)
1,500 x 12.7mm ammunition (estimated)
6 x Smoke Grenades
1 x 12.7mm anti-aircraft machine gun on turret roof.

موتور: دیزلی YaMZ-238N
قدرت موتور:300 اسب بخار
حداکثر سرعت در جاده: 60 کیلومتر بر ساعت
حداکثر سرعت در آب: 4.5 کیلومتر بر ساعت 
برد:500 کیلومتر بدون سوخت گیری
گردش برجک 360 درجه
حرکت عمودی لوله : - 2 + 80 درجه
 
 
عبور از شیب :60 درصد
عبور از شیب جانبی : 30 درصد
گام عمودی : 0.6متر
عبور از گودال : 2.4 متر
 
اشنایی با توپ خود کششی Hosta ، ساخت روسیه 1
اشنایی با توپ خود کششی Hosta ، ساخت روسیه 1
اشنایی با توپ خود کششی Hosta ، ساخت روسیه 1
اشنایی با توپ خود کششی Hosta ، ساخت روسیه 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.military.ir/
 
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  _سه مدل جنگنده ساخت آمریکا در دهه 1940-[نورثروپ]
  -هواگرد های آزمایشی ساخت آمریکا 2010-2019-
  -سه مدل هواگرد تهاجمی ساخت شرکت بِل در دهه 1970-
  -چند مدل هواگرد آزمایشی ساخت آمریکا از 1940 تا 1949-
  -جنگنده‌های اتحاد شوروی و روسیه دهه ۱۹۹۰-
  _سه نمونه هواگرد نظامی ساخت آمریکا در دهه 1980-
  چند مدل جنگنده ساخت شرکت آویا
  -ماجرای سرنگونی سوخوی ۲۴ روسیه توسط ترکیه (۲۰۱۵)-
  |||سه مدل هواپیما گشت و نظارتی ساخت بریتانیا|||
  امکانات روسیه در فضا، نگرانی برای آمریکا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان