امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

زیارتگاه دختر پاک در روستای آلاشت مازندران (عکس)

#1
زیارتگاه دختر پاک در روستای آلاشت مازندران (عکس) 1

مکان های مذهبی ایران،زیارتگاه دختر پاک در روستای آلاشت مازندران،«مارها نگهبان زیارتگاه دختر پاک هستند، اگر یک مردی بخواهد وارد این مکان شود، آن را نیش می‌زنند». احمد، 27 سال است در این روستا زندگی می‌کند و حتی یک‌بار هم پا به این مکان کوچک، در میان انبوه درختان نگذاشته است: «شاید همه این حرف‌ها خرافات باشد و پایه و اساس دینی ندارد، اما به‌هرحال من خودم جرأت نمی‌کنم وارد این زیارتگاه شوم، شاید بیشتر از همه نمی‌خواهم قداست آن برهم زده شود».

زیارتگاه دختر پاک بر بلندای کوهی در روستای آلاشت مازندران قرار دارد؛ روستایی که خیلی‌ها آن را روستای زنان می‌دانند؛ زنانی که با جسم‌وجانشان در زمین‌های کشاورزی مایه می‌گذارند و بار اصلی زندگی روی شانه‌های آنهاست. در بین این مردم باوری دیرپا که ریشه‌های آن به سال‌های‌سال پیش برمی‌گردد وجود دارد. مردم این روستا اعتقاد دارند که هر مردی وارد زیارتگاه دختر پاک شود، مار نیشش می‌زند. برخی می‌گویند که دختران پاک خودشان را وقف الهه آناهیتا می‌کردند و به‌ همین‌ دلیل پاک و باکره باقی می‌ماندند.

«این زیارتگاه در بین مردم قداست خاصی دارد، خیلی از زنان از راه‌های دور به این زیارتگاه می‌آیند. آنها نذر دارند که بچه‌دار شوند برای همین عروسک درست می‌کنند و به این زیارتگاه می‌آورند». احمد، بارها خواهرانش را برای رفتن به این زیارتگاه همراهی کرده است: «اما هرگز پای را به داخل آن نگذاشته‌ام. گاهی اوقات فکر می‌کنم این حرف‌ها پایه و اساس ندارد. هرچیزی که برای آدم ممنوع باشد، نوعی کشش ایجاد می‌کند. بااین‌حال من هیچ‌وقت وارد این زیارتگاه نشده‌ام».
او بیشتر وقت‌ها به این مسأله فکر می‌کند: «از کودکی همیشه برایم سؤال بوده که چرا نمی‌گذارند ما وارد زیارتگاه شویم؟ مادرم همیشه می‌گفت که تنها زنان می‌توانند وارد شوند. چون آنجا تنها برای دختران پاک است و نباید چشم هیچ نامحرمی و مرد بیگانه‌ای به آن زیارتگاه مقدس بیفتد». احمد به روزهای بچگی نقب می‌زند: «یک‌بار که خیلی کوچک بودم و به مدرسه می‌رفتم، چندتا از بچه‌ها شرط‌بندی کردند که وارد زیارتگاه شوند، اما در نهایت هیچ‌کدام این کار را نکردند».
زیارتگاه دختر پاک در روستای آلاشت مازندران (عکس) 1
زیارتگاه دختر پاک تنها میزبان زنان است، به‌خصوص زنانی که برای باردارشدن و بچه‌آوری نذر دارند: «جالب اینجاست که من شنیده‌ام اگر زنی هم پسر باردار باشد، نمی‌تواند وارد این زیارتگاه شود، ورود هرنوع جنس مذکری قدغن است حتی اگر در شکم مادرش باشد. بنابراین خیلی از زن‌هایی که باردار هستند به این زیارتگاه نمی‌آیند مگر اینکه مطمئن باشند که بچه‌شان دختر است چون ممکن است که مار نیششان بزند».

او غرق در خاطراتش می‌شود: «تا امروز یادم نمی‌آید مردی داخل زیارتگاه شده باشد یا اینکه کسی بخواهد وارد شود، مار نیشش زده باشد، اما همیشه مادربزرگم می‌گفت این اتفاق افتاده است و نباید اقدامی برای رفتن به داخل این زیارتگاه انجام دهم. این هشدار مادربزرگ را البته من همیشه جدی گرفته و به آن عمل کرده‌ام».
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان