امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

وزارت علوم حاضر به پاسخگویی درباره بورسیه‌ها نشد/ زارعی: عدم پاسخگویی وزارت به رغم در

#1
نایب رئیس اول کمیسیون آموزش مجلس پیرامون گفت: در رابطه با بورسیه‌ها چندین جلسه درخواست کرده‌ایم که وزیر یا معاونانش در مجلس حضور یابند اما وزارت علوم پاسخگو نیست.


وزارت علوم حاضر به پاسخگویی درباره بورسیه‌ها نشد/ زارعی: عدم پاسخگویی وزارت به رغم در 1


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، پرونده بورسیه‌های دانشجویی شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری بررسی شد، در این برنامه قرار بود وزیر علوم یا معاونان وی درباره بورسیه‌ها توضیحاتی ارایه دهند اما حتی به صورت تلفنی نیز از ارایه توضیحات درباره این دانشجویان خودداری کردند.

 * زارعی: وزارت علوم به رغم درخواست‌های مجلس، پاسخگو نیست

در ابتدای این برنامه، علی اصغر زارعی نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیرامون ابلاغیه وزیر علوم گفت: در رابطه با این مباحث چندین جلسه درخواست کرده‌ایم که وزیر یا معاونانش برای حضور در جلسه شرکت داشته باشند اما هیچ اقدامی برای حضور در جلسات نمی‌کنند و پاسخگو نیستند لذا ابلاغیه وزیر را از طریق رسانه‌ها مطلع شدم.   

وی در رابطه با چگونگی بررسی پرونده بورسیه‌های دانشجویی، گفت: چند جلسه در سازمان دانشجویان برگزار شد و حتی معاونان قبلی سازمان در جلسه حضور یافتند. در تاریخ اول تیر 93 جلسه برگزار کردیم به طوریکه ایرادها را مورد بررسی قرار دادیم و مباحث متعددی از جمله کسر معدل مطرح شد. 

زارعی با بیان اینکه در سال 89 از بین 239 نفر دانشجوی تبدیلی 59 نفر کسر معدل داشتند، گفت: بعضاً گفته شد بحث استیضاح بحث مرتبط با بحث نمایندگان و فرزندان نمایندگان است که در یک جلسه‌ای که  ما  با دوستان گذاشتیم تا پرونده فرزندان برخی مسئولان که در سایت‌ها نام آن‌ها آورده شده بود را بیاورند چند مورد از این پرونده‌ها را آوردند و طی بررسی که انجام شد غیر از یک پرونده که مرتبط با یکی از فرزندان مسئولان بوده سن این فرد چند ماه بیشتر از سن مد نظر بوده در حالی که اسامی که در لیست‌ها عنوان می‌شد حیثتی را از نظام مخدوش کرد.

* کمیته وزارت علوم در پرونده بورسیه‌ها تبعیض‌آمیز عمل کرد

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که پس از استیضاح وزیر سرپرست وزارت علوم کمیته‌ای را برای بررسی پرونده بورسیه‌ها تشکیل داد، گفت: این کمیته تحت عنوان کمیته تطبیق مصادیق موضوع را بررسی کرد و در جلساتی که ما به عنوان ناظر در آن شرکت داشتیم مشاهده کردیم که از بین 300 پرونده‌ای که این کمیته آن‌ها را ملاحظه کرد 150 نفر را با همان فرمول‌هایی که خودشان در نظر داشتند عنوان کردند که مشکلی ندارند و در خصوص 150 نفر دیگر نیز 70،80 نفر از این تعداد را ما معتقد بودیم که تبعیض آمیز برخورد می‌شود به این معنی که یک فرمولی برای یک دانشجو اعمال می‌شود اما برای دانشجوی دیگر آن فرمول اعمال نمی‌شود.

زارعی با بیان این که به موازات این کار تعدادی از دانشجویان به کمیسیون اصل 90 شکایت کردند، گفت:  بر این اساس کمیسیون اصل 90 عملکرد مسئولان را مورد بررسی قرار داد و به وزیر علوم اعلام کرد که از نظر آن‌ها عملکرد مسئولان قبلی منطبق با قانون است و شما پاسخ دهید همین فاصله ارتباط وزارت علوم با کمیسیون آموزش قطع شد.

زارعی یادآور شد: پس از آن که کمیسیون اصل 90 پاسخ وزارت علوم را گرفت جلسه‌ای برگزار شد که در آن جلسه استدلال‌های وزارت علوم مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت تائید شد که مسئولان قبلی در چارچوب اختیاراتشان اعطای بورسیه‌ها را انجام داده بودند باوجود اینکه ممکن است سلایق آن‌ها پسندیده نشود.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: در این جلسه معاون پارلمانی وزیر نیز به موضوع اذعان کرد اما در آخر جلسه عنوان کرد که آن چه که مانع است دیوان محاسبات است و دیوان محاسبات نیز در پاسخ به آن‌ها عنوان کردند که ما در مصادیق  دخالت نمی‌کنیم بلکه بحث هزینه کردها به ما مرتبط است.

 زارعی درباره این که چه عواملی در عدم بروز تخلفات این چنینی موثرند، اظهار داشت: ما قانون الزام دانشجو را داریم که در آن جا شورای مرکزی بورس در نظر گرفته شده که در دو زمینه فعالیت کند یکی ضابطه گذاری و دوم این که مصادیق اعطای بورس را مشخص کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این شورای مسائل علمی دانشگاه‌ها باید از نگاه های سیاسی به دور باشد.

وی با بیان اینکه کمیسیون اصل 90 جلسه دیگری مجدداً با حضور دادستان دیوان محاسبات برگزار کرد، گفت: جمع بندی جلسه این شد که دیوان محاسبات در تشخیص مصادیق دخالتی ندارد و تعیین مصادیق به عهده وزارت علوم است اما در مورد بحث اشتغال مصوباتی شد که اگر فردی بورس به او داده شد و در جای دیگر شاغل بوده باید هزینه‌هایش را بپردازد.

* حسینی: ابلاغیه وزارت علوم مشکل دانشجویان بورسیه را حل نمی‌کند

سپس مجتبی حسینی سخنگوی دانشجویان بورسیه با بیان اینکه ابلاغیه وزارت علوم مشکلی را از دانشجویان بورسیه حل نمی‌کند، گفت: ما بورسیه‌ها بر اساس صداقت، تمام اسناد و مدارک خود را به وزارت علوم دادیم و این وزارت خانه طی بررسی‌هایی که صورت داد تعدادی از دانشجویان را حائز دریافت بورس دانسته و در این جا تصمیم گیرنده وزارت علوم بوده و دانشجویان نقشی در این تصمیم نداشتند اما با تغییر دولت عنوان می‌شود که 3 هزار بورسیه غیرقانونی وجود داشته که این تهمت به ما بوده است.

وی با بیان این که ما در قوه قضائیه نمی‌توانیم شکایت ثبت کنیم، گفت: به موجب مصوبه 630 شورای انقلاب فرهنگی حق تظلم خواهی  از ما گرفته شده است.

* زاهدی: شورایعالی انقلاب فرهنگی در مصوبه 630 تجدیدنظر کند

 همچنین محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سؤال که چرا دانشجویان نمی‌توانند به قوه قضائیه شکایت کنند، گفت: بنا به مصوباتی که سال 87 برای رسیدگی به برخی تخلفاتی که توسط دانشجویان و اساتید صورت گرفته، کسی که علیه او حکم صادر شده باید به کمیته‌ای که در وزارت علوم در همین راستا شکل گرفته شده برود که در این جا متأسفانه این اشکال وجود دارد که کسی که خودش حکم را صادر کرده فرد شاکی دوباره باید به خود او برای تظلم خواهی مراجعه کند.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنم شورایعالی انقلاب فرهنگی در این مصوبه تجدیدنظر کند تا بورسیه‌ها بتوانند به یک مرجعی خارج از سیستم وزارت علوم برای احقاق حق خویش مراجعه کنند.

انتهای پیام/
وزارت علوم حاضر به پاسخگویی درباره بورسیه‌ها نشد/ زارعی: عدم پاسخگویی وزارت به رغم در 1


پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Wink سریال تیر آخر { علوم و فنون ادبی}
  علوم سیاسی........ღ¸.•*` `*•.¸ ღ
  جزوه علوم و فنون ادبی ماز - حمیدرضا تاجیک
Book رشته های دانشگاهی گروه علوم تجربی(به تفکیک زیرگروه)
  نکته‌هاي مهم [درباره‌ي درس خواندن در ساعت‌هاي مختلف]
  نکاتی در مورد علوم‌وفنون‌ادبی۲ درس۱۰
  چند نکته مهم درباره امتحانات نهایی
  نمونه مسائل سوال علوم نهم فصل ماشین ها با جواب
  حل چند مسئله از علوم نهم فصل فشار
Wink نمونه سوال علوم نهم(نیمسال اول)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان