امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آشنایی با فشنگ برتر 338 Lapua Magnum

#1
فشنگ برتر 338 Lapua Magnum
در سال 1983 میلادی وزارت دفاع ایالات متحده امریکا پیشنهادی به شرکتها و کمپانیهای اسلحه سازی برای طراحی و ساخت فشنگ جدیدی برای اسلحه های نیروهای تک تیرانداز (اسنیپر) نیروهای مخصوص ارتش سفارش داد، فشنگ می بایست از دقت زیادی برخوردار باشد و توانائی برخورد به هدفی بصورت ایستاده را در فاصله 1800 متری داشت باشد.


آشنایی با فشنگ برتر 338 Lapua Magnum 1
کمپانی اسلحه سازی Research Armament Industries (RAI) به مدیریت"جری هسکینس"  کارشناسان این کمپانی فشنگی را بر پایه پوکه فشنگ  Rigby 416 درکالیبر 8,6 мм طراحی کردند که البته در هنگام شلیک با این فشنگ به مشکلاتی برخوردند که یکی مشکل دیفرمه شدن پوکه فشنگ در جان لوله اسلحه بود ،این دفرمه شدن پوکه هم ناشی از فشار بوجود آمده بسیار گاز ناشی از سوختن باروت در پوکه اسلحه بود.
پس از ناکام ماندن پروژه ساخت فشنگی با این مشخصات کمپانی اسلحه سازی فنلاندی Lapua و شریک نروژی این کمپانی به نام Nammo کار کردن بر روی این پروژه را آغاز کردند و پس از مدتی با حل مشکل ساخت و بوجود آوردن تغییراتی در پوکه و مرمی این گونه فشنگها اولین سری تولیدات خود را در سال 1987 میلادی با نام فشنگ" "338 Lapua Magnum وارد بازار کردند که تاکنون (سال 2013 میلادی) کارخانه سازنده و کارخانه های دیگری در کشور سوئد با نام Norma Precision و کارخانه دیگر واقع در کشور چک به نام  Sellier Bellot همچنان به ساخت چندین نمونه از این فشنگها برای نیروهای تک تیرانداز ارتشها مختلف دنیا ، ورزشکاران و شکارچیان به بازار عرضه می کنند .
ساخت و طراحی فشنگ  338 Lapua Magnumفنلاندی خلاء بوجود آمده در فضای موجود مابین فشنگهای اسلحه تک تیراندازان موجود 7,62мм (.30) و 12,7мм (.50)را پر کرده است.
آشنایی با فشنگ برتر 338 Lapua Magnum 1
مرمی فشنگ 338 Lapua در مقایسه با فشنگهای قدرتمندی مانند کالیبر  7,62мм و فشنگ  300  Winchester magnumمقداری سنگین تر می باشد اما مرمی این فشنگ در هنگام شلیک در هوای با وزش باد کمترین خطای انحراف در گذر از منحنی سیر پرواز را نسبت به گلوله فشنگهای دیگر را دارا می باشد.
مرمی فشنگ 338 Lapuaبهتر از هر نوع فشنگ دیگری انرژی جنبشی و قدرت نفوذ(قدرت کشندگی) مرمی در مسیر های طولانی تا شلیک به هدف را حفظ می کند و چیزی از آن کم نمی گردد.
فشنگ 338 Lapua در مقایسه با فشنگ کالیبر (12,7мм (12,7х99 برونینگ و فشنگ کالیبر 12,7х108 کشورهای اروپای شرقی کمترین عقب نشینی قنداق اسلحه (لگد زدن قنداق) و همچنین صدای کمتری را در هنگام شلیک گلوله را دارد.
با این نوع فشنگها طراحان امکان این را دارند که اسلحه ای خوش دست و دقیق و سبک (سلاح های که از این فشنگ استفاده می کنند نسبت به سلاح های با فشنگ کالیبر 12,7мм (.50) تقریبا" 1.5بار وزن سبکتر دارند ) برای نیروهای تک تیرانداز طراحی و تولید کنند.
در میدان آزمایشی با اسلحه ای که از فشنگ 338 Lapua استفاده می کرد در  فاصله 1000 متری گلوله با خطای 15-16سانتی متر از مرکز سیبل به هدف خورد که برای مقایسه با اسلحه های تک تیرانداز موجود دقت و نتیجه شگفت آوری می باشد.
اسلحه ای که مجهز به سیستم اپتیکی باشد و  توانائی شلیک فشنگ های 338 Lapua کالیبر 8,6 мм را داشته باشد براحتی می تواند در فواصل بیش از 1500 متر به هدفهای مورد نظر شلیک و اصابت گلوله کند.
آشنایی با فشنگ برتر 338 Lapua Magnum 1
در هنگام شلیک با این اسلحه در فاصله 1400 متری هنوز گلوله سرعتی بیش از 354 متر بر ثانیه و انرژی به قدرت 1015ژول را دارا می باشد.
هم اکنون در بیشتر ارتشهای دنیا برای اسلحه نیروهای تک تیرانداز از این فشنگ استفاده می کنند، بطور مثال در ارتش فنلاند از اسلحه Sako TRG41 و در ارتش انگلستان از سلاحهای ساخت کارخانه Accuracy International Arctic Warfare SuperMagnum, و در ارتش آمریکا از سلاحهای ساخت کارخانه Dakota Longbow tactical و در ارتش روسیه در سلاحهای کارخانه ORSIS استفاده می کنند.
از این فشنگ در اسلحه های تک تیرانداز نیروهای ناتو و نیروهای ارتش آمریکا در زدوخوردها و جنگ های عراق و افغانستان از سال 2001 میلادی تاکنون استفاده شده است.
 مشخصات فشنگ 338 Lapua به شرح زیر می باشد:
- کالیبر(میلیمتر) 8.6 70
- سرعت اولیه گلوله (متر بر ثانیه)  914
- قدرت جنبشی گلوله(ژول) 6766
- وزن مرمی فشنگ (گرم) 16,2/19,4
- وزن مقدار باروت(گرم) 6,9

پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  -سه هواپیما/جنگنده برتر دهه 1980-
  معرفی|سه کامیون نظامی برتر جهان
  معرفی|سه چاقوی نظامی برتر جهان
  معرفی|سه بمب افکن برتر تاریخ
  5 روبات نظامی برتر جهان
  آشنایی با سنگین‌ترین و مخرب‌ترین سلاح نیروی هوایی ارتش
  معرفی انواع فشنگ و گلوله های معروف و پرکاربرد در جهان
  آشنایی با تک تیرانداز AMR-2 چین
  آشنایی با نفربر Véhicule de l\\\'Avant Blindé ساخت فرانسه
  آشنایی با موشک ضد کشتی AGM-119

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان