امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

استفاده از لیزر برای شناسایی بمب‌های مخفی

#1
پژوهشگران، لیزری پلاستیکی تولید کرده‌اند که در واکنش با بخار رقیق متصاعد شده از تی‌ان‌تی و مواد انفجاری، می‌تواند مین‌های زیر خاک، بمب‌های کنار جاده و حتی بمب‌های جاسازی شده در چمدان را شناسایی کند.
ابوالفضل کریمی: دانشمندان انگلیسی ادعا کرده‌اند که فناوری لیزری جدیدی ساخته‌اند که می‌تواند بمب‌های مخفی را شناسایی کند. این فناوری جدید می‌تواند با شناسایی مین‌های زمینی و بمب‌های کنار جاده، امنیت فرودگاه‌ها را ارتقا بخشد.
به گزارش بی‌بی‌سی، یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه سن‌آندریاس با پمپاژ کردن نوعی پلاستیک به نام پلی‌فلوئورن با فوتون‌هایی از یک منبع نوری دیگر، یک لیزر خاص طراحی کرده‌اند. آن‌ها متوجه شدند این لیزر می‌تواند نسبت به بخار حاصل از تجهیزات انفجاری مانند تی.ان.تی‌ها واکنش نشان دهد. نتیجه این تحقیقات در نشریه مواد عملیاتی پیشرفته به چاپ رسیده است.
گراهام ترنبال، فیزیک‌دان دانشگاه سنت‌آندریاس و از نویسندگان این تحقیق توضیح می‌دهد که محققان، مکانیسمی ساخته‌اند که می‌تواند مولکول‌هایی مشابه با تی.ان.تی را که معمولا در مواد انفجاری استفاده می‌شود و با غلظت بسیار پایین یعنی 10 قطعه در هر یک میلیارد قرار دارند، شناسایی کند.

در بالای مین‌های زمینی عراق یا افغانستان، این ابر بخار در شکلی بسیار ضعیف و رقیق از مولکول‌های انفجاری قرار دارد که بمب از آن ساخته شده است. تعداد بسیار کمی از این مولکول‌های مشابه با تی.ان.تی در تماس با فیلم‌های پلاستیکی قرار می‌گیرند که این لیزر‌ها از آن ساخته شده‌اند. این مولکول‌ها با مولکول‌های تولید کننده نور در لیزر واکنش داده و تولید نور را متوقف می‌کنند.

این واکنش بین مولکول‌های تی.ان.تی و زنجیره پلیمری، روش کاملا جدیدی را برای متوقف کردن عملکرد لیزر فراهم می‌کند که از آن می‌توان برای شناسایی بمب‌ها استفاده کرد.
ایفور ساموئل، از همکاران دکتر ترنبال و یکی دیگر از نویسندگان این تحقیق گفت: «این مکانیسم می‌تواند هر نوع وسیله انفجاری را از جمله بمب‌های کنار جاده‌ای که به یکی از مشکلات عمده در جنگ عراق و افغانستان تبدیل شده است، شناسایی کند. این فناوری بسیار مهم است، چرا که ساخت پلیمرهای لیزری که از پلاستیک تولید می‌شوند، بسیار ساده است و این یکی از خصوصیات جدیدی است که لیزر می‌تواند داشته باشد».
البته این تکنیک قبلا هم مورد توجه قرار گرفته بود، اما این اولین بار است که محققان از پلاستیک لیزری استفاده کرده‌اند. با کمک این فناوری می‌توان غلظت‌های بسیار پایینی از بخارهای انفجاری را شناسایی کرد.
دانشمندان معتقدند یکی از روش‌های استفاده از این لیزر می‌تواند در علم روباتیک باشد. شاید ابزار هدایت از راه دور بتوانند در یک میدان مین حرکت کرده و با شناسایی بخارهای انفجاری، موقعیت بمب‌ها را به طور دقیق مشخص کنند. از آن مهم‌تر می‌توان از این فناوری برای ساخت‌ بینی‌های مصنوعی برای سگ‌های روباتیک استفاده کرد.
علاوه بر آن استفاده از این روش جدید امنیت فرودگاه‌ها را به طور قابل توجهی افزیش می‌دهد. این دستگاه‌ می‌تواند بخارهای انفجاری را که از چمدان‌های مسافران متصاعد می‌شود، تشخیص دهد.
از دیگر ویژگی‌های این فناوری جدید هزینه نسبتا پایین ساخت آن است، چرا که پلی‌فلوئورن به طور گسترده در دسترس همگان قرار دارد.
پاسخ
آگهی
#2
اسپم پاک شد!
استفاده از لیزر برای شناسایی بمب‌های مخفی 1
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  نشنال اینترست سلاح مخفی جنگنده سوخو-57 را ارزیابی کرد
  معرفی بالگرد سبک تهاجمی-شناسایی شاهد 285+جزئیات
  |4 اسلحه که در آینده از آن استفاده میشود|
  درباره یک اسلحه مخفی و تاریخی در آمریکا
  تقویت پوشش زرهی پیاده نظام با استفاده از سیلیکون!
  درباره یک اسلحه مخفی و تاریخی در آمریکا(+تصاویر)
  اسلحه ای مخفی؛ از جنگ جهانی تا فیلم تارانتینو!
  خودروی شناسایی سبک Otokar Akrep ( عقرب ) ترکیه
  خودروی شناسایی FENNEK آلمان
  سلاح مخفی تجسس زیرسطحی ، SOSUS

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان