امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رونمایی از سامانه لیزری آمریکایی ویژه ساقط کردن پهباد

#1
دفاع زمینی- شرکت ریتیون و نیروی دریایی آمریکا طی یک عملیات مشترک توانستند با استفاده از لیزر فیبر پرتوی مرکب، چهار فروند پهباد را که بر فراز آب در حال پرواز بودند را ساقط کنند. این پهبادها بوسیله سامانه تسلیحاتی لیزری نیروی دریایی آمریکا که با استفاده از سوئیت حسگر سامانه تسلیحاتی بسته Phalanx ساخت شرکت ریتیون هدایت می شد، سرنگون شدند. این سامانه متشکل از شش لیزر صنعتی است که همگی بطور همزمان روی هدف متمرکز می شوند.

دکتر تیلر لاورنس، مدیر بخش سامانه های موشکی شرکت ریتیون در این باره گفت: این اصابت ها نشان دهنده ممکن بودن عملیات سامانه لیزری فوق در دریا می باشد. ما در کنار نیروی دریایی توانستیم قابلیت این سامانه را در آشکارسازی، ردگیری، هدف گیری و دفاع در برابر اهداف دینامیک در بردهای تاکتیکی مهم در یک محیط دریایی نشان دهیم. برای انجام این آزمایش، سامانه لیزری فوق روی یک سکوی ثابت سوار گردید.

اپراتور اقدام به ردگیری الکترواپتیکی و اجرای حسگرهای فرکانس رادیویی کرد تا داده های محدوده را در اختیار سامانه لیزری قرار دهد. زمانی که سامانه Phalanx پهباد را شناسایی کرد، سامانه لیزری اقدام به انهدام آن نمود. لاورنس در ادامه گفت: تیم ما و نیروی دریایی در حال مسیر دهی راه حل های انرژی هدایت شده به سمت چند کاره بودن در آسمان منطقه جنگی است. این عملیات های ساقط کننده توجیهی برای سرمایه گذاری کلان نیروی دریایی در این سامانه است و در سامانه های دفاع بسته نیز بعنوان راه حلی اساسی مورد استفاده قرار خواهد داشت.

در تکمیل این مطلب می توان گفت:



رونمایی از سلاح لیزری ضد هواپیما

دانش > فناوری - سلاح لیزری رایتئون برای نخستین بار در نمایش هوایی فارنبورگ رونمایی شد. این سلاح لیزری که 50کیلووات قدرت دارد، دو ماه پیش توانست در آزمایشی در محیط دریایی، یک فروند هواپیمای بی‌سرنشین را هدف بگیرد و به سرعت آن را ساقط کند.
ابوالفضل کریمی: شرکت آمریکایی رایتئون از لیزر ضد هواپیمای خود در نمایش هوایی فانبروگ رونمایی کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، سیستم سلاح نزدیک شونده (CIWS) می‌تواند خودش اقدام به شلیک کند و یا توسط یک سیستم توپخانه‌ای کنترل شود. در ماه می / اردیبهشت سال جاری، این سیستم برای شلیک و منهدم کردن یک هواپیمای خودکار مورد استفاده قرار گرفت.
رایتئون اعلام کرد این لیزر حالت جامد، پرتویی با قدرت 50 کیلووات تولید می‌کند و قادر است هواپیماهای بی‌سرنشین (UAV)، خمپاره‌اندازها، راکت‌ها و کشتی‌های سطحی کوچک را هدف‌گیری و منهدم کند.

در ابتدا این سیستم دارای لیزرهایی شیمیایی بود که نیروی خود را از واکنش‌های شیمیایی تامین می‌کرد. آن‌ها تجهیزات بسیار بزرگی بودند که سوخت بسیاری مصرف می‌کردند و برای استفاده باید مقادیر زیادی از مواد شیمایی مورد نیاز به همراه آن‌ها حمل می‌شد. این سوخت‌ها معمولا سمی هستند و به همین دلیل اپراتورهای این سیستم‌ها مجبورند لباس‌های محافظ به تن کنند.
اما در عوض لیزرهای حالت جامد از مواد شیشه‌ای یا سرامیکی برای تولید پرتو لیزر استفاده می‌کنند. این تجهیزات کوچک‌تر و فشرده‌تر هستند؛ ولی با این حال نیاز آن‌ها به انرژی هم‌چنان بالاست. اما قدرت لیزرهای حالت جامد به اندازه لیزرهای شیمایی نبود و به همین دلیل تاکنون برای استفاده نظامی مناسب نبودند.

آخرین دفاع

پیتر فلستید، ویراستار هفته‌نامه Jane's Defence به بی‌بی‌سی گفت: «CIWS در حقیقت شروعی است بر استفاده از لیزرهای حالت جامد در جنگ‌های واقعی. درست است که یک هواپیمای بی‌سرنشین مسلح نیست و سرعت زیادی ندارد، اما با استفاده از این سیستم به محض این که یک چنین ابزار خودکاری شناسایی شود، با لیزر منهدم خواهد شد. در حال حاضر شرکت‌ها تلاش می‌کنند اندازه این لیزر را باز هم کوچک‌تر کرده و آن را کاربردی‌تر کنند».
مایک بوئن، نایب‌رئیس سیستم‌های موشکی رایتئون به بی‌بی‌سی گفت: «این آزمایش‌ها در محیط دریایی انجام شده‌اند و یک گام به جلو در استفاده از فناوری لیزر محسوب می‌شود. ما این سیستم را روی یک فالانکس (سیستم دفاع ضد موشکی ارتش آمریکا) نصب کردیم که از یک سلاح گاتلینگ 20 میلی‌متری متصل به یک مکانیسم هدایت راداری استفاده می‌کند. این سیستم تاکنون در بسیاری از کشتی‌ها نصب شده است. این سیستم به عنوان آخرین لایه دفاعی استفاده می‌شود. بنابراین اگر شما بتوانید یک لیزر روی آن نصب کنید، می‌توانید مسافت‌های طولانی‌ترین را هدف قرار دهید و اگر این سیستم به یک انبار مهمات نامحدود دسترسی داشته باشد، می‌تواند به طور نامحدود فوتون شلیک کند».
تاکنون دو مشکل اساسی توسعه سلاح‌های لیزری را با وقفه روبه رو کرده بود که به ترتیب عبارت بودند از شرایط آب‌وهوایی و مشکلات هدف‌گیری. هوای مرطوب محیط‌های دریایی می‌تواند انرژی لیزر را قبل از رسیدن به هدف جذب کند و علاوه بر آن سطوح انعکاسی می‌توانند روی کارایی سیستم‌های لیزری تاثیر منفی داشته باشند.
آقای بوئن هم این مشکلات را تائید کرد، اما اعلام کرد که می‌توان بر آن‌ها غلبه کرد: «هر ماده‌ای نور را منعکس می‌کند، اما شما می‌توانید با افزایش انرژی به این مشکل غلبه کنید. اگر شما انرژی لیزر را چند کیلو وات افزایش دهید و از یک آستانه معین عبور کنید، لیزر همان کار مورد نظر شما را انجام خواهد داد. زمانی که یک ماده شروع به گرم شدن می‌کند، می‌تواند قابلیت انعکاسی را کاهش دهد، به این ترتیب وسیله هدف قرار داده شده انرژی بیش‌تری جذب کرده و در نهایت نابود می‌شود».
این اولین بار است که یک هواپیمای بی‌سرنشین در محیط دریایی با استفاده از این تکنولوژی هدف قرار داده می‌شود. در حال حاضر این شرکت تلاش می‌کند نمونه‌های مشابهی برای مقابله با راکت‌های زمینی و خمپاره‌اندازها نیز بسازد. روی زمین می‌توان این تکنولوژی را روی یدک‌کش‌ها نصب کرد و به این ترتیب در سراسر کره زمین از پرتوهای لیزر برای نابودی اهداف دشمن استفاده کرد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  -عکس هایی از پهباد جنرال اتمیکس ام‌کیو-۱ پرداتور-
  امیر شعبانیان: جدیدترین دستاوردهای رزم زمینی رونمایی می‌شود
  دریادار خانزادی: اولین هاورکرافت ایرانی سال آینده رونمایی می شود
  قدرت‌نمایی پهپاد ارتش در مقابل پهپاد آمریکایی
  نسخه جدید سلاح «مصاف» رونمایی شد
  ناتو سامانه روسی "پانتسیر" را ابزاری ایده آل برای مقابله با پهپادها نامید
  نمایش یک پهپاد آمریکایی که می تواند سامانه روسی اس 400 را در هم بشکند
  عراق| پروازهای مشکوک بالگردهای آمریکایی بر فراز مواضع حشد شعبی
  اعتراف ناتو به قدرت سامانه "پانتسیر" روسیه برای نابودی پهپادها
  عراق| جزئیات جدید درباره حمله به فرودگاه اربیل/ تاکید الفتح بر لزوم اخراج آمریکایی‌ها

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان