امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

افزایش اعتماد به نفس با بازی درمانی

#1
برای ایجاد اعتماد به نفس بالا در کودک ،درمانگر به موارد زیر دقت و توجه خاصی خواهد داشت:

1 -در حین بازی به کودک آموزش داده می شود تا پیش بینی های منفی را کاهش دهد
اگر والدین معتقد باشند که فرزندشان توانایی انجام تکلیفی را ندارد و حتماً نیازمند کمک آنهاست، به طور یقین این طرز نگرش آن ها، بر عملکردِ فرزندشان تأثیر می گذارد و به تدریج باعث می شود که فرزندشان نسبت به توانایی ها و استعدادهای خود شک کرده و مدام به شکست بیاندیشد.در این مورد هم باید به والدین آموزش داده شودو هم در فرایند درمان ،کودک به بازبینی نگرش های منفی خود در حین درمان بپردازد.

۲) توقعات نامعقول بیش از اندازه
بعضی از والدین توقعات و خواسته هایی بیش از توانِ فرزندانشان دارند و فراموش می کنند که معیارهای بزرگسالان با کودکان تفاوت دارد. در صورتی که والدین باید آموزش بگیرند تا معیارهای خود را براساس توانایی های فرزندانشان پایه ریزی کنند.در این ارتباط درمانگر نیز در طی جلسه درمان ،از موقعیت هایی بهره می گیرد که در حد توانایی کودک باشد .در این موقعیت ها ،چون کودک دارای احتمال موفقیت بالاتری خواهد بود،به ترمیم اعتماد به نفس از دست رفته خود، خواهد پرداخت.

3- عدم مقایسه کودک با افراد و کودکان دیگر
در این زمینه درمانگر به والدین آموزش می دهد که نباید به مقایسه کودک با کودکان دیگر بپردازد. این مقایسه اگر بین فرزندان یک خانواده باشد نیز بسیار آسیب زا است.در فرایند درمان ،درمانگر تلاش خواهد کرد تا موقعیت کنونی کودک را با موقعیت قبلی و موفقیت های کنونی را با شکست های قبلی او مقایسه نماید.این مقایسه مفید خواهد بود و فرایندی رو به بهبود را برای کودک به ارمغان خواهد آورد.

4- تلاش کردن پر اهمیت تر از پیروز شدن است
  بسیاری از والدین بهترین امکانات و شرایط را نه تنها برای خود ، بلکه برای فرزندانشان نیز می خواهند و توقع دارند که کودکان، بر پایه ی خواسته ها و انتظارات آنها گام بردارند. در صورتی که بهتر است این نحوه ی نگرش خود را تغییر داده و به کودک بگویند: «مهم این است که نهایت سعی خود را بکنی. تنها موفق شدن مهم نیست بلکه تلاش و سعی تو در راه رسیدن به هدف مهم است.». به این مسئله در حین درمان نیز توجه خاصی خواهد شد که
<< مهم نیست که شکست می خوریم یا برنده می شیم ،مهم تر اینه که کارمون رو چه جوری انجام می دیم و فرایند انجام کار و چه جوری انجام دادن اون خیلی مهم تر از برنده شدنه.>>


توصیه هایی که درمانگر برای والدین خواهد داشت شامل موارد زیر خواهد بود:
-والدين بايد برای عقايد فرزندان خود ارزش قايل شوند و با گفتار خود از آن ها حمايت کنند .
کودکان خود را به شکل شايسته ای معرفی  کنند: سرگرمی هايشان را افزايش دهند ،برای نظر آنها احترام قائل باشند و فرصت آموزش مهارت های ارزشمند را برای آنها فراهم بیاورند.
به کودکان مسئوليت هايی مناسب سن و توانايی هايشان بدهند : زيرا انجام کارهای خانه و سهم داشتن در رفاه خانواده  باعث می شود آن ها احساس ارزشمندی کنند و اعتماد به نفسشان افزايش يابد..
-اجازه دهند خودشان تصمیم بگیرند: کودکانی که در سال های اولیه ی زندگی خود تشویق شده اند تا برای خود تصمیم بگیرند از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار هستند.
- کارهای مثبت او را تشویق کنند:. وقتی فرزندمان احساس کند در حوزه ای خاص دارای توانایی است ، این احساس خود را به سایر زمینه ها نیز تعمیم خواهد داد. این مسئله با اولین تشویق های والدین شکل می گیرد . تشویق ،پایه های اعتماد به نفس را ایجاد می نماید.
- او را به ورزش علاقه مند و تشویق کنند: تناسب اندام و سلامت جسمی آن ها عامل مهمی در افزایش اعتماد به نفس آن هاست .
- آموزش مهارت های زندگی را فراهم نمایند : از طریق مطالعه ی کتب و مجله ها توانایی های آن ها را بالا ببرند.
- او را سرزنش و تحقیر نکنند: بعضی والدین معتقدند اگر من بخواهم فرزندی توانا داشته باشم باید لحظه به لحظه اشتباهات او را تذکر دهم و آ ن ها را تصحیح کنم. اگر این انتقادها با استفاده از عبارات سرزنش آمیز همراه باشد تاثیرش مخرّب تر است و اعتماد به به نفس را بیشتر  تخریب می کند.
- توانمندی هایش را یادآوری کنند: حتی اگر فهرست کارهایی را که می توانند انجام دهند کمتر از آن هایی است که نمی توانند ، باز هم در چنین مواردی حتما به توانایی های او تاکید کنند.و زمانی که دچاریاس و ناامیدی  می شوند توانمندی ها و موفّقیّت های قبلی اش را به یادش بیاورند.
  -  زمینه ی مشارکت او را در فعّالیّت های گروهی فراهم آورند.
-  مسئولیّت پذیری را در او افزایش دهند و مسئولیّت هایی در حدّ توانایی هایش به او محوّل کنند.
- همنشینی او را با دوستان و افرادی که اعتماد به نفس خوبی دارند را فراهم نمایند.
                                                         
                                                             دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
  پریسا خسروتاش،روان شناس کودک نوجوان

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
                                                                    کاندیدای دکترای تخصصی روان شناسی
پاسخ
 سپاس شده توسط **zeinab** ، nanali
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان