امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مشکل اینترنت؛ قیمت یا کیفیت؟

#1
طی دوسال گذشته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامه‏‌های مختلفی برای بهبود کیفیت و سرعت اینترنت کشور در نظر گرفته است. تدوین سیاست‌گذاری‏های مشخص و راه‏ اندازی چند پروژه برای توسعه پهنای باند، بازنگری و....

اصلاح پروانه‏‌های اینترنتی از جمله اصلی‏ترین برنامه‏‌های وزارت ارتباطات دولت یازدهم تاکنون بوده است. برنامه‏‌هایی که در نهایت تنها باعث افزایش میزان کاربران سرویس اینترنت طی دوسال گذشته شده است و میزان پورت‏های واگذار شده اینترنت پرسرعت را از 2/ 3 میلیون پورت به 3/ 10 میلیون پورت رسانده است. با وجود برنامه‏های توسعه‏ای محمود واعظی، وزیر ارتباطات برای بهبود ارائه سرویس اینترنت پرسرعت در کشور که برای این برنامه‏های توسعه‏ای از مجلس نیز کارت زرد گرفت، همچنان کاربران ایرانی از سرعت و کیفیت پایین اینترنت خود گله دارند. در حال حاضر می‏توان حجم زیادی از کامنت‏های انتقادی کاربران در شبکه‏‌های اجتماعی را که وزیر ارتباطات در آن حضور دارد در این خصوص دید.

این کاربران با اعلام نارضایتی از تغییر نکردن کیفیت سرعت اینترنت خود از قیمت بالایی که برای این سرویس نیز پرداخت می‏کنند گله دارند. انتقاد از بالا بودن قیمت اینترنت توسط برخی فعالان حوزه ICT کشور نیز شنیده می‏شود. برای مثال به تازگی، محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات دولت نهم که حالا در مجلس و به‌عنوان نماینده فعالیت می‏کند اعلام کرده است مردم اینترنت گران و بی‏کیفیت دریافت می‏کنند. این انتقادها از سوی وزیر اسبق ارتباطات در حالی مطرح می‏شود که در زمان مدیریت وی بر وزارت ارتباطات او قیمت و کیفیت اینترنت را مناسب می‏دانست. با تمام اینها آیا قیمت اینترنت در ایران گران است؟ آیا دغدغه‏کاربران اینترنتی در حال حاضر به کیفیت اینترنت بازمی‏گردد یا قیمت آن؟

کیفیت پایین، قیمت بالا
میزان استقبال از اینترنت نسبت به یک‌سال گذشته نیز با رشد قابل توجهی همراه بوده است.  با توجه به استقبال و افزایش درخواست کاربران ایرانی مبنی بر دریافت اینترنت پرسرعت اما معضلات پایدار این حوزه مانند سرعت پایین در برابر قیمت بالای اینترنت همیشه در این خصوص مساله‌ساز بوده است. مجموع این معضلات نیز باعث شده تا ایران در رتبه‏بندی‏های بین‏المللی در بخش کیفیت و میزان پهنای باند اینترنت جایگاه مناسبی نداشته باشد.

 بر اساس گزارش سالانه وب‏سایت معتبر «نت‌ایندکس» درباره میانگین سرعت اینترنت در کشورهای مختلف، ایران رتبه ١۶٩ را از میان ١٩٢ کشور جهان از آن خود کرده است. در بخش قیمت اینترنت کاربران اینترنتی براین باور هستند که به خاطر کیفیت نه چندان مطلوب سرویسی که دریافت می‌کنند قیمت گزافی می‏پردازند.به گزارش دنیای اقتصاد ، تاکنون طرح‌های گوناگونی برای کاهش قیمت اینترنت از سوی نهادهایی همچون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، زیرساخت و دیگر بخش‌های مرتبط، مطرح شده که برخی از این کاهش قیمت اجرا و برخی دیگر نیز در انتظار به اجرا در آمدن سرنوشت مبهمی دارند. اما آنچه جالب به نظر می‏رسد این است که با توجه به اجرای برخی تخفیف‏ها کاربران نهایی هیچ تفاوت قیمتی را در سرویس دریافتی خود احساس نکرده‏‌اند.

علی مرادی، کارشناس خدمات اینترنتی در خصوص اینکه چرا هیچ‌گاه تخفیف‏های در نظر گرفته شده در بخش اینترنت برای کاربران نهایی قابل لمس نیست، می‌گوید: «در سه سال گذشته سازمان تنظیم مقررات، مصوبه‏ها و برنامه‏هایی برای کاهش قیمت اینترنت در کشور در نظر گرفته که حاصل این مصوبه‏ها کاهش قیمت 20 درصدی پهنای باند از سوی زیرساخت به شرکت‌های اینترنتی بود که این مصوبه تنها در یک مقطع اجرا شد و تخفیف دیگری در این زمینه از طرف شرکت مخابرات به شرکت‌های اینترنتی داده نشد.»
 وی تاکید می‏کند که پهنای باند به‌دلیل ورود انحصاری‌اش به ایران با قیمت چندبرابری خریداری و در اختیار شرکت‌های اینترنتی گذاشته می‏شود و همین امر در نهایت باعث می‏شود که این تخفیف‏ها تغییری در قیمت نهایی سرویس اینترنت کاربران ایجاد نکند.

مرادی تاکید می‌کند: تا زمانی که استاندارد شیوه واگذاری پهنای باند بین کاربران تصحیح نشود و کیفیت سرویس براساس آنچه کاربر انتظار دارد به دستش نرسد چنین کاهش قیمت‏هایی هیچ تفاوت و بهبودی را در بازار اینترنت کشور ایجاد نمی‏کند.

ناراضی از کیفیت، نه قیمت
به باور اکثر فعالان بخش خصوصی، درحال حاضر فضای کاهش قیمت وجود دارد و شرکت زیرساخت و مخابرات اگر بخواهند می‏توانند این کار را انجام دهد، اما کاهش قیمت تنها معضل این حوزه نیست. چرا که اگر جنس ارزانی را به بازار عرضه کنیم که کیفیت آن جوابگوی نیاز کاربران و بازار نباشد دیگر آن کاهش قیمت فایده‌ای ندارد.

احمد نخجوانی، مدیرعامل شرکت اینترنتی شاتل، اعلام‏ می‏کند که در حال حاضر کاربران ایرانی نسبت به قیمت اینترنت خود شکایتی ندارند بلکه نسبت به کیفیت این سرویس گله‌مند هستند. به باور وی، کاربران احساس می‏کنند در برابر کیفیت سرویس اینترنتی که دریافت می‏کنند پول زیادی پرداخت می‌کنند. وی در این خصوص می‏گوید: «تاکنون طرح‌های گوناگونی برای کاهش قیمت اینترنت از سوی نهادهایی همچون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، زیرساخت و دیگر بخش‌های مرتبط مطرح شده که شاید در نهایت باعث نشده کاربران کاهش قیمتی را در سرویس اینترنت خود احساس کنند که به اعتقاد من تا زمانی که انحصار در بخش پهنای باند و شبکه انتقال برداشته نشود نمی‏توان انتظار کاهش قیمت اینترنت را داشت.»
 براساس اظهارات وی در حال حاضر 70 درصد بهای تمام‏شده سرویس اینترنت پرسرعت وابسته به قیمت‏های شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت مخابرات ایران است که هر دو امکانات انحصاری در اختیار دارند. در این شرایط اگر دولت به دنبال کاهش قیمت اینترنت است یا نگران بالا بودن قیمت اینترنت، بهتر است راهی برای از بین بردن انحصار موجود در شرکت زیرساخت و مخابرات ایران پیدا کند.

او تاکید می‏کند که در برخی سایت‏ها گزارش‏هایی در خصوص مقایسه قیمت اینترنت بالای ایران با دیگر کشورها را مشاهده می‌کنیم که این مقایسه‏ها کاملا اشتباه است چرا که شرایط ورود و واگذاری پهنای باند اینترنت در ایران بسیار متفاوت با این کشورها است. در کشورهای دنیا و حتی منطقه خبری از انحصار واردات پهنای باند به کشور یا اختلافات شرکت‌های اینترتی با مخابرات برسر دریافت استفاده از خدمات انتقال شبکه نیست، بنابراین کاملا طبیعی به نظر می‏رسد که قیمت اینترنت در این کشورها پایین‌تر از ایران به نظر برسد.
 با توجه به بالا بودن قیمت اینترنت نسبت به کیفیت دریافتی کاربران اما همچنان برخی فعالان این حوزه بر این باورند که باید این تعرفه‏ها تغییر کند؛ چرا که برای فعالان این بازار مقرون به صرفه نیست.

داوود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات در این خصوص  گفته است: تعرفه‏‌های فعلی اینترنت پرسرعت خانگی برای ارائه‌‏کنندگان اینترنت مقرون به صرفه نیست و تا کنون مخابرات چندین بار درخواست اصلاح تعرفه‏‌های ADSL را به رگولاتوری ارائه کرده است، او تاکید کرده است که اکنون اینترنت ارزان‌ است، بنابراین در واگذاری سرویس پایه به نظر می‏رسد لازم است قطعا این تعرفه‏‌ها اصلاح شود، چرا که در غیر این صورت شرکت‌های ندا هم نمی‏توانند هزینه‏‌های ما را پرداخت کنند، در این شرایط نیز هم شرکت‌های ندا ضرر می‏کنند و هم شرکت‏‌مخابرات.

رضایت وزیر از کیفیت اینترنت
با یک پرس‏وجوی ساده از اطرافیانتان به این نتیجه خواهید رسید که آنها حاضر هستند برای داشتن یک سرویس اینترنت باکیفیت پرسرعت که با اختلال و قطع و وصلی مدام هم همراه نباشد هزینه‌‏های لازم را پرداخت کنند. محمود واعظی وزیر ارتباطات هم در زمان دریافت رای اعتماد از مجلس با آگاهی از دغدغه کاربران این قول را داد که کیفیت اینترنت در کشور را به شرایط مطلوبش برساند. اما رفته رفته و با آگاهی از وضعیت شبکه زیرساختی کشور او حل معضل کیفیت و سرعت اینترنت را به سرعت امکان‌پذیر ندانست و در سال 93اعلام کرد که کاربران ایرانی به  این زودی‏ها نباید منتظر افزایش سرعت و بهبود کیفیت اینترنت خود باشند. او همچنین تاکید کرد که از سرعت اینترنتی که استفاده می‏کند ناراضی است اما باید به این نکته توجه کرد که وزارت ارتباطات دولت یازدهم وارث شبکه وصله پینه‏ای است که از دولت گذشته به ارث رسیده است. حالا با گذشت تقریبا یکسال از این اظهار نظرها او در جدیدترین مصاحبه‏اش از میزان سرعت و کیفیت اینترنت خود ابراز رضایت کرده است. او در این گفت‌وگو اعلام کرده که در منزلش از یکی از شرکت‌های ندا با سرعت ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه سرویس دریافت می‌کند و از این سرویس راضی است و مشکلی با آن ندارد. واعظی در پاسخ به سوال خبرنگار که با این سرعت مشکلی در دانلود و دریافت اطلاعات ندارد گفته است که او وقت دانلود کردن ندارد. همچنین او در واکنش به این سوال که آیا خانواده‏اش نیز از این سرعت راضی هستند اعلام کرده که آنها هم با این سرعت مشکل ندارند و همین سرعت برای انجام کارهایشان کافی است.

حالا مشخص نیست با این ابراز رضایت وزیر از سرویس اینترنت منزلش چه اتفاقی در انتظار کاربرانی است که با همین میزان سرعت مشکل دارند و به‌دلیل قطع و وصلی مدام سرویس‏شان نمی‏توانند به خوبی از سرویس اینترنت منزل یا محل کارشان استفاده کنند. با تمام اینها اما وزارت ارتباطات امیدوار است با اجرای پروژه‏های جدید خود در حوزه اینترنت مانند ارائه پروانه‏های جدید اینترنتی(FCP)، افتتاح پروژه‏های بین‏المللی در زمینه کاهش قیمت پهنای باند مانند پروژه ایپگ و... تا پایان سال تا حدودی به حل معضل همیشگی کیفیت اینترنت در کشور پاسخ دهد.
پاسخ
 سپاس شده توسط rohamdan
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  درب ضد سرقت | قیمت و خرید آسان انواع درب ضد سرقت
  اولین بنچمارک از یک پردازنده 8 هسته ای Ryzen 4000 که امید بخش سیستمی میان قیمت است
  7 پردازنده با قیمت مناسب از سری Intel Xeon W دیده شدند
  دستگاه حضور غیاب ارزان قیمت
  پردازنده‌های AMD Zen با USB 3.1 مشکل دارند، هزینه ساخت مادربرد‌های AM4 بالا می‌رود!
  قیمت مدل 8 گیگابایتی کارت گرافیک AMD Radeon RX 480 مشخص شد، تنها 229 دلار!
  کاهش قیمت 20 درصدی کارت‎های GTX 980 ،GeForce GTX 980 Ti و 970 توسط انویدیا
  یورش چینی‌ها باعث کمبود و افزایش قیمت کارت‌های گرافیک انویدیا شده است
  شایعه: کارت گرافیک GeForce GT 930 با قیمت 60 دلار اوایل 2016 عرضه می‌شود
  حل مشکل از کار افتادن ناگهانی درگاه USB در محیط ویندوز

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان