امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ایست قلبی و پایان زندگی در سنین جوانی!

#1
ایست قلبی و پایان زندگی در سنین جوانی! 1

متاسفانه عارضه سکته قلبی در جوانان بسیار زیاد و شایع شده است علت همه گیر شدن این موضوع در بین جوانان چیست و چرا یک ایست قلبی به زندگی آنان خاتمه می دهد و عمری کوتاه برای آنان رقم می خورد؟


این روزها هر چند وقت یک‌بار از دور و اطراف خبر سکته جوانی را می‌شنویم و با تعجب می‌گوییم: «سنی نداشت که؛ چرا سکته کرد؟!» اما چرا این روزها سکته‌های قلبی و مغزی در میان جوان‌ها زیاد شده است؟
جامعه ورزش ایران با خبر درگذشت هادی نوروزی کاپیتان پرسپولیس در سن ۳۰ سالگی شوکه شده است{اینجا}. مرحوم هادی نوروزی اما تنها یکی از جوانانی است که این روزها از گوشه و کنار خبر سکته قلبی یا مغزی آنها را می‌شنویم. تا پیش از این هر وقت حرف از سکته پیش می‌آید به فکر افراد مسن و سالخورده می‌افتادیم اما چه شده است که سن سکته این‌قدر پایین آمده است؟
سکته قلبی (در اصطلاح پزشکی ام‌آی) و یا انفارکتوس میوکارد (Myocardial infarction)،عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب (میوکارد) است که به علت ازبین‌رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی‌می‌دهد. این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان شود یا پس از چند حمله آنژینی (درد قفسه سینه) رخ دهد. عمده‌ترین دلیل سکته بسته‌شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است. احساس فشار، سنگینی در قفسه سینه، احساس درد در معده، درد شدید در دست، تعریق زیاد و احساس بغض در گردن شایع‌ترین علائم سکته قلبی است.
فاکتورهای خطر سکته قلبی ماننداز مدت‌ها پیش مطرح بوده‌ اما امروزه به دلیل تشدید این فاکتورها، سن سکته قلبی پایین آمده است. بعضی علل خاص سکته قلبی افراد جوان این موارد هستند:
آلودگی هوا
کلان شهر ها همیشه دغدغه آلودگی هوا را داشته و دارند در تحقیقات اخیر ثابت شده که اگر قلب کسی ۷۰درصد دچار گرفتگی عروق کرونر باشد آلودگی هوا با مکانیسم اختلال در اکسیژن رسانی میزان این تنگی را به ۹۰تا ۱۰۰درصد افزایش می دهد وهمین نکته یعنی وقوع یک سکته حاد قلبی . پزشکان می گویند که اساسا هر نوع فعالیتی در شرایط بد آب وهوایی برای بدن مضر است حتی اگر آنچه صورت می گیرد یک فعالیت ورزشی باشد.

استرسِ؛بلای دردها

استرس باعث آزاد شدن ماده‌ای به نام نورآدرنالین می‌شود. این ماده عروق بدن را تنگ می‌کند؛ بنابراین اگر فرد از قبل تنگی عروق داشته باشد استرس زیاد می‌تواند او را به سکته بیندازد.
ضخیم شدن عضله قلب (میوکارد): این علت شایع ترین علت مرگ ناگهانی مربوط به قلب در افراد زیر ۳۰ سال بخصوص ورزشکاران است.
اختلالات عروق کرونر: در این اختلال سرخرگ ها می تواند در طی ورزش فشرده شده و مانع جریان خون مناسب برای قلب شوند.
ضربان قلب سریع: این اختلال ممکن است منجر به غش یا حتی مرگ شود. در افراد جوان این اختلال بسیار شایع است.

سابقه خانوادگی مرگ ناگهانی قلبی

علامت هشدار دهنده مهم دیگر سابقه خانوادگی مرگ در سن قبل از ۵۰ سال است. البته سیگار کشیدن، کلسترول بالا، فشار خون بالا، چاقی شکمی، دیابت، سندرم متابولیک، عدم ورزش، از دیگر عللی هستند که همگی در بروز مرگ ناگهانی قلبی در افراد زیر ۳۰ سال نقش عمده دارند.

رژیم غذایی ناسالم

علاوه براین رژیم‌های غذایی نادرست و گرایش به سمت فست‌فودها روز به روز بیشتر می‌شود. در گذشته مادران برای تنقلات فرزندان‌شان از میوه و آجیل استفاده می‌کردند اما امروزه شکلات و فست‌فودها جای خوراکی‌های سالم را گرفته‌اند؛ به این ترتیب تعجبی ندارد اگر سن سکته قلبی پایین آمده باشد. اگر قبلا سن سکته ۵۰ یا ۶۰ سالگی بوده است امروزه حتی در دهه ۲۰ و ۳۰ سالگی نیز شاهد سکته‌های قلبی هستیم.
ایست قلبی و پایان زندگی در سنین جوانی! 1


پاسخ
 سپاس شده توسط esiesi ، ( lιεβ )
آگهی
#2
ایست قلبی و پایان زندگی در سنین جوانی! 1


علت ایست ناگهانی قلبی برخی افراد چیست آن ها چرا دچار این عارضه می شوند و با چه روش هایی می توان مانع بروز مشکلات قلبی شد


اخیرا با فواصل زمانی کمی از هم، خبر مرگ های ناگهانی جوانان ورزشکار را شنیده ایم. البته این نوع مرگ نه فقط مخصوص ورزشکاران است بلکه تعداد خیلی بیشتر از این نوع مرگ ها در طی روز برای افراد جوان غیر ورزشکار و نا آشنا برای عموم هم اتفاق می افتد.
به راستی علت این نوع مرگ های ناگهانی چیست؟
دکتر قاسم قارون، عضو انستیتو تشخیص و درمان درد در فرایبورگ آلمان دلیل این نوع مرگ ها را شوک آنافیلا کسی می داند. روش های درمان این شوک وسیع و فوری در زیر توضیح داده میشود اما قبل از آن باید به دنبال پاسخ به سوالهایی باشیم.

الف) چرا تعداد این موارد زیاد شده است؟

ب) چرا اکثراً صحبت از مرگ ناگهانی در سنین پایین و متوسط است؟

ج) چرا داستان در همه کم و بیش یکی است؟ به زبان ساده اطرافیان می گویند چیزیش نبود. اصلا دکتر نرفته نبود، دارو درمان نداشت.

در نشانه های قبل از فوت اغلب مشابه هم شنیده می شود .اکثرا به این صورت که یکدفعه گفت حالم بده، سرم گیج می ره، نفسم درنمیاد، دارم خفه می شوم. اگر بیمار در منزل فوت نکرد و به مراکز درمانی رسید اقدامات لازم انجام می گیرد ولی باز هم شنیده می شود که مجددا فشارش افتاد، پزشکان هم نفهمیدند. چیزی هم پیدا نکردند. چرا؟

ه ـ تشخیص (البته نه تشخیص اصلی) هم اکثراً بعد از مرگ در همه مشابه است؛ ایست قلبی.

با توجه به نکات فوق چند پدیده قابل ذکر است:

اول: ازدیاد و تکرار بیماری های حساسیتی در سنین پایین مانند بیماری آسم و کولیت نویرودرمیت (Neurodermitis)، چیزی که 40-30سال پیش در بچه ها خیلی کم مشاهده می شد که خود دلیل تشدید سریع اشباع ظرفیت دفاعی بدن در اثر آلودگی های زیست محیطی و تغذیه صنعتی است.

دوم: گزارش های بین المللی درباره ازدیاد مرگ های مشکوک در سال های اخیر در اثر شوک آنافیلا کسی. پس می توان نتیجه گیری کرد که عوامل و آمار باید با هم مرتبط باشند.

اصولا اگر به هر دلیل فقط 4دقیقه اکسیژن به مغز نرسد مرگ انسان حتمی است، که ممکن است:

1. پمپ اکسیژن رسان از کارافتاده باشد؛ یعنی ایست قلبی.

2. مواد اکسیژن رسان قابلیت حمل اکسیژن را یا در اثر حجم کم (در اثر خونریزی شدید) یا به دلیل نداشتن مواد ناقل اکسیژن ( دراثرکم خونی) از دست داده باشند.

3. فاکتور1 و 2 طبیعی است ولی حالت سومی هم وجود دارد و آن این است که برگشت خون به قلب در اثر اتساع بیش از حد عروق محیطی چنان کم شده باشد که پمپ یعنی قلب درعمل خالی بزند. حالتی که در شوک و سقوط شدید فشارخون به هر دلیل مانند مارگزیدگی یا مسمومیت بوجود می آید.

مرگهای ناگهانی اخیربدون سابقه و آثار بیماری، در عکس العمل های حساسیتی و آلرژی به دلیل شوک آنافیلاکسی ناشی از عدم تحمل غذایی یا حساسیت دارویی یا در اثرمصرف مواد افیونی است بوجود می آیند. با توجه به توضیحات فوق باید علت مرگ های ناگهانی افراد نسبتا جوان درایران هم مشابه موارد گزارش شده خارج از کشور، یک نوع شوک وسیع از نوعی حساسیتی دارویی یا غذایی باشد.

روش های پیشگیری از مرگ های ناگهانی

الف- در موارد مشابه و مشکوک می توان به کمک پزشک، به درمان شوک یعنی استفاده از سرم وریدی و داروهای ضد حساسیتی اقدام کرد.

ب اگر دسترسی فوری به پزشک نبود، باید حداقل با بالا گذاشتن پا ها در حالت درازکش به برگشت بهتر خون به قلب کمک کرده و از تغذیه اضافی موقتا خودداری کنید.

اما مهم ترین درمان این نوع شوک ها، پیشگیری است و مفید ترین و بهترین توصیه، آگاهی از مشکلات حساسیتی است زیرا تنها با رعایت عوامل تحریکی می توان از خیلی از دردسر های پزشکی و درمانی در امان بود. حساسیت، آلرژی یا عدم تحمل غذایی (Food Intolerance) ، یک علم جدید و بحث مفصلی است که قبل از هر علم پزشکی قرن ها به طور تجربی به آن اشاره شده است. بقراط۲۴۰۰ سال پیش به اثر تحریکی پنیر روی بیماران میگرنی اشاره کرده که بعد ها بوعلی سینا و رازی هم به این مسئله توجه داشته و در درمان از پرهیز و تغذیه کمک می گرفتند. نه تنها تجربه های سنتی در ملت ها و در تمدن قدیم بلکه تحقیقات جدید به این نتیجه رسیده که با تغییر محتوا و نوع تغذیه، بشر به دست خودش باعث گرفتاری سلامتی شده و بی اطلاع، بهای سنگینی در این راه پرداخت می کند؛ چرا که شرایط زیست محیطی و تغذیه ای با داده های اولیه تکاملی بشر هماهنگی ندارد.

تحقیقات نشان می دهد که ۷۰درصد هزینه های درمانی قابل اجتناب است اگر انسان به نیازهای اولیه هزاران سال پیش خود توجه کند. این تحقیقات همچنین می گوید عدم تحرک و تغذیه صنعتی بزرگ ترین دشمن انسان امروزی است و اگر برای تهیه غذا چون گذشته چند کیلومتری راه می رفت، غذای ساده و خام داشت و آن را سخت می جوید خیلی سالم تر بود.

متأسفانه مردم به کمک کمپانی های موا د غذایی نه تنها اطلاع و علاقه ای به تغذیه ساده او لیه ندارند بلکه به تجربیات و گفته های سنتی و مذهبی اجداد خویش هم توجه نمی کنند. نمونه آن پیشرفت بیماری ها در پیروان ادیان مختلف است که دیگر چندان پایبند به تغذیه سنتی نیستند.

یـکی از دلایل بـیــمـاری ها عدم همخوانی و عدم تجانس تغذیه امروزه با سیستم ژنتیک یعنی ساختار اولیه بدن است که نسل ها با آن سازگاری داشته که این مسئله اکنون از بین رفته است. ۵۰سال پیش کالباس و سوسیس در بین خانواده های ایرانی به خصوص در شهرستان ها ناپاک و ممنوع بود. آنچه امروزه از تغییر عقیده و شدت مصرف مشاهده می کنیم نیاز به توضیح ندارد.

از دلایل اصلی مرگ های ناگهانی بطور خلاصه میتوان به فست فوت ها و سایر اغذیه های صنعتی ، آلودگی هوا و عدم تحرک کافی اشاره کرد. با توجه به توضیحات داده شده در این مقاله و عمل کردن به توصیه های ذکر شده می توانیم از بسیاری اتفاقات تأثر برانگیز در اطراف خود پیشگیری کنیم.
ایست قلبی و پایان زندگی در سنین جوانی! 1


پاسخ
 سپاس شده توسط Tɪɢʜᴛ ، ÆҐÆŠĦ ، ( lιεβ ) ، sober
#3
ادغام شد .
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بازگشایی سامانه ثبت‌نام واکسن برای ۷۵ ساله‌ها؛ احتمالا پایان هفته
  پایان ریزش مو از همین حالا !!
  زندگی با والدین ناتنی
  سرما باعث سکته قلبی می شود
  نشانه های پنهان و خطرناک که باعث بروز مشکلات قلبی می شوند
  بزرگ شدن قلب ورزشکاران که به اشتباه مشکل قلبی تشخیص داده می شود!
  مشکلات هورمونی و هورمون درمانی خانم ها برای زندگی بهتر
  آیا می دانستید قرص مسکن باعث نارسایی و مشکلات قلبی می شود؟!
  دلیل ایست قلبی و مرگ ناگهانی ورزشکاران چیست؟
  برای جلوگیری از حمله قلبی این خوراکی ها را بخورید

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان