امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

× روش مطالعه دین و زندگی کنکور ×

#1
دینی یکی از درس‌هایی بود که من در اوایل سال و حتی تا نزدیکی‌های عید در آن ضعف داشتم ولی در کنکور یکی از بالاترین درصدهایم (۹۴%) بود. پس اگر ضعف دارید هنوز هم دیر نشده، فقط هر چه سریع‌تر باید اقدام کنید. شیوه‌ی مطالعه‌ی من در دینی از حدود ترم اول، کمی عوض شد و به این گونه که به شما خواهم گفت، تبدیل شد . امیدوارم به درد شما همه بخورد.


× روش مطالعه دین و زندگی کنکور × 1
روش مطالعه دین و زندگی کنکور


* تذکر: بار اولی که شروع به خواندن یک درس از دینی می‌کنید، خیلی مهم است. شاید از شما در اوایل، وقت زیادی بگیرد؛ اما موجب می‌شود اصولی خوانده باشید و وقتتان تلف نشده باشد. در مرحله‌ی ۱ و ۲ حداقل یک یا ۲ ساعت باید وقت بگذارید و از ابتدای درس شروع به خواندن به این نحو بکنید:
مرحله‌ی اول: در این مرحله، ابتدا یک دور از روی متن درس و آیه‌ها با دقت بخوانید هدفتان این باشد که با کلیات درس آشنا شوید. زیر نکته‌های مهم خط بکشید و نکته‌های مهم‌تر را Highlight کنید. سعی کنید فقط از روی کتاب درسی بخوانید تا ذهنتان به کتاب درسی و مکان آیه‌ها عادت کند. می‌توانید در مورد پیام آیات و یا نکته‌های ریز از کتاب کمک‌درسی استفاده کنید ولی سعی کنید حتما در کتابتان وارد کنید.
مرحله‌ی دوم: پس از طی مرحله‌ی اول، با کلیات درس آشنایی دارید و نکته‌های مهم را علامت زده‌اید. در مرحله‌ی دوم باید با دقت بسیار زیاد، کل مطالب درس را به‌صورت لایه‌ای و پاراگراف‌پاراگراف بخوانید؛ یعنی وقتی قسمت اول درس را خواندید در ذهنتتان مطالب آن را مرور کنید و سپس سراغ قسمت دوم درس بروید و پس از آن یک بار قسمت اول و دوم را با هم بخوانید و در ذهنتان مرور کنید. به تقسیم‌بندی‌های مختلف، تیترها و ارتباط بین آیات و تیترها و جملات و پیام آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.
سوالات دینی سال‌های اخیر به سمت مفهومی‌تر شدن و آیه‌ها و روایت‌ها و ارتباط بین جمله‌ها و آیه‌ها پیش رفته است و همین امر موجب کمی سخت‌تر شدن شده؛ پس حتما در این مرحله طوری بخوانید که مکان آیه‌ها به هم‌راه تیترشان و پاراگراف بالا و پایینشان کاملا در ذهن شما بماند. مسلما از شما انتظار ندارم همان بار اول حفظ کنید؛ فقط انتظار دارم این طور که گفتم بخوانید.
مرحله‌ی سوم: پس از این که یک بار دیگر با دقت جزئیات را خواندید،‌ این بار برگردید به ابتدای درس و آیه‌ها را با دقت بخوانید و حتما ترجمه‌ی آن را بلد باشید. طوری بخوانید که اگر آیه را دادند بتوانید موضوع آن و تیترهای مرتبط با آن آیه در متن درس را در ذهنتان بگویید. می‌توانید در این مرحله از کتاب‌های کمک‌آموزشی معتبر که پیام آیه‌ها یا ارتباط آیه‌ها با متن را نوشته‌اید نیز استفاده کنید.
مرحله‌ی چهارم: حدود چند روز بعد،‌ یک بار دیگر به همان درس بازگردید و این بار سریع‌تر آن را بخوانید. به نکته‌هایی که در مرحله‌ی اول مشخص کرده‌اید و آیه‌ها و تیترها توجه بیش‌تری داشته باشید. حدود یک هفته بعد بار دیگر همین کار (مرور سریع‌تر نکته‌ها و آیه‌ها را مثلا برای چند درس انجام دهید تا کاملا برای‌تان تثبیت شود.
* چند تذکر روش مطالعه دین و زندگی کنکور :
۱) هرگز و هرگز درس دینی را به بعد از عید موکول نکنید. بعد از عید زمان مرور و تثبیت است. مثلا من قبل از عید حدودا هفته‌ای ۳،‌ ۴ ساعت دینی می‌خواندم (حدود ۱ یا ۲ درس) و بعد از عید تقریبا هفته‌ای ۷ الی ۸ ساعت.
۲) اگر بار اول به درستی بخوانید و وقت زیاد با تمرکز بالا بگذارید، دفعه‌های بعد خیلی سریع‌تر مرور خواهید کرد و به‌راحتی می‌توانید در دینی درصد بالایی کسب کنید. مطمئن باشید کار سختی نیست چون اگر سخت بود من نمی‌توانستم ۹۴% بزنم!
۳) می‌توانید وقتی تمام درس‌های دینی را خواندید، در کنار مرورهای سریع کتاب، از یک کتاب موضوعی آیه‌ها و روایت‌ها، برای بعد از عید استفاده کنید؛ مثلا من در هفته‌های پایانی تقریبا یک روز در میان، نیم ساعت مقداری از آیه‌ها و روایت‌های کتاب موضوعی آیات را می‌خواندم.


نویسنده مقاله : حسین راعی – دانشجوی پزشکی
× روش مطالعه دین و زندگی کنکور × 1


پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Lightbulb ● ویژه کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳
Star2 ♧ زبان انگلیسی : ویژه کنکور زبان خارجه
Humanfemale آزمون های آزمایشی رشته انسانی | ویژه کنکور ۱۴۰۳
Question پک جمع‌بندی پایه انسانی برای کنکور
  دین و زندگی یازدهم منو درسام خیلی سبز
Book دین و زندگی دهم منو درسام خیلی سبز
Snowman جمعبندی عربی کنکور (درسنامه و تست)
Brick اقتصاد لقمه کنکور مهروماه
  حذفیات کنکور 1403
  رشته های بدون کنکور

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان