امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

زودیاک چیست؟

#1
کمربند فرضی(imaginary belt) که برایافلاک کیهانی (celestial sphere) درنظر گرفته شده است ، از حدود 8 درجهیکسوی دایرةالبروج (ecliptic) در مسیر ظهور خورشید و درمیان ستارگانامتداد می یابد . پهنای بروج دوازده گانه فلکی (zodiac) را براساس مسیرهایحرکت مداری (orbits) خورشید ، ماه و 5 سیاره منظومه شمسی به نام های Mercury(عطارد ، تیر ، پیام رسان خدایان رُمی) که از دیرباز برای مردمجهان شناخته شده اند ، تعیین می کنند . اصولاً منطقه بروج فلکی(zodiac) رابه 12 بخش یا منطقه تقسیم کرده اند و هر بخش گستره ای به پهنای 30 درجه رافرا می گیرد که با نشانه های (signs) بروج فلکی شناخته می شوند.ابتدایبروج را از منطقه اعتدال بهاری(vernal equinox) در نظر می گیرند که به سمتشرق در راستای دایرةالبروج تداوم می یابد. هربخش آن را از قرن دوّم میلادیبه نام یک صورت فلکی (constellation) که در آن منطقه مشاهده می شود، منصوبمی دارند و این نام ها عبارتند از : Aries, Taurus, Gemini, Cancer, Leo, Vergo, Libra, Scorpio, Sagittarius, Capricorn, Aquarius, Pisces مسیرحرکت اعتدالین در دایرةالبروج حدوداً یک دوره گردشی 26000 ساله را شامل میشود که نقطه آغازین آنرا برجAries)قوچ) با انحطاط قهقرایی یک درجه درهر70سال تشکیل می دهد و از این جهت امروزه نشانه Ariesبر برج (صورت فلکی،منظومه،مجمع الکواکب)Pisces(ماهی) سایه افکنده است. نشانه های بروج و صورفلکی در ضمن یک دوره 24000 ساله برگشت پذیری با کامل شدن گردش 360درجه ایبه هم زمانی مجدد خواهند رسید.امروزه براین باورند که نشانه های بروج فلکی از 2000سال پیش از میلاددر منطقه بین النهرین(Mesopotamia) وضع گردیده اند.یونانی ها این علائم رااز بابلیان(Babylonians) پذیرفتند که بعدها توسط سایر تمدن های باستانیمورد قبول واقع شد. مصریان برای بخش های مختلف بروج فلکی، اسامی و نمادهایدیگری را برگزیدند. چینی ها بخش های دوازده گانه فلکی را پذیرفتند امّاآنها را به نام های Ratموش صحرایی، Oxگاونر، Tigerببر، Hareخرگوشصحرایی، Dragonاژدها، Serpent ماربزرگ سمّی، Horse اسب، Sheepگوسفند، Monkey میمون،بوزینه، Hen مرغ خانگی Dog سگ و Pigخوک،گراز خواندند. درمیان تمدن سرخپوستان آمریکا نیز قوم آزتک(Aztec) به طور مستقل به پایه گذاری سیستم مشابهی اقدام کرده بودند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.forum.98ia.com/up.php?file=1412190425389870_338_633776170419090000_l.jpg


زودیاک در مصر باستان
در مورد زودیاک ما باید اول بهبابلین اشاره کنیم که در فسمت عراق کنونی زندگی میکردندانها علایم و مسایلستاره شناسی را روی خاک رس رسم ثبت میکردند که جند تایی از انها توسطباستان شناسها از خاک در اورده شده. و اولین استفاده از زودیاک در قرن 5قبل از میلاد بودبعد از ان زودیاک از بابلیان به سمت یونان و مصر پخش شد.قدیمی ترین زودیاک موجود مروبط به مصریها به نام Dendera Zodiac هست کهبر روی سنگ شن هست و در معبد hathor در دندرا پیدا شد. و در حال خاضر درموزه لور پاریس نگهداری میشود و مروبط به قرن اول قبل از میلاد هست.این زودیاک نشان دهنده 12 صور فلکی که ما با ان اشناهخستیم و 36 صورفلکی سیستم مصریها Decans که به ازای هر 10 روز یک سمبل داشته است هست.زودیاک دیگر نشان دهنده خدایان اسمان هست که بر روی در تابوتی در West Thebes پیدا شد که مهره ان با سمبلها محاصره شده است و در حال حاضر درموزه انگلیس نگه داری میشود.و یکی از بزرگترین ستاره شناسها Ptolemy بوده که ستاره شناس و جعرافیدان معروف بوده. که زودیاک را در کتاب خود به نامAlmagest توضیح داده واین کتاب تا قرن 16 هجری پیشرو بوده و اموزش داده میشده.ولی یک نظریه پروفسور روسی هست که میگوید زودیاک در اول 12 سمبل نبودهبلکه 4 تا بوده نقطه اعتدال بهاری نقطه انقلاب تابستانی اعتدال پاییزی وانقلاب زمستانی.Gurshtein عقیده داشت که این زودیاک مروبط به 5000 سال قبل از میلاد است و زودیاک بر روی این چهار صورت فلکی بوده:Gemini - اعتدال بهاری Virgo - انقلاب تابستانی Sagittarius - اعتدال پاییزیPisces - انقلاب زمستانی
و بعد از دو هزار سال پیشرفت عل ستاره شناسی بالاخره در سال 3000 قبل از میلاد تغییر کرده و به صورت:Taurus- اعتدال بهاری Leo- انقلاب تابستانی Scorpius- اعتدال پاییزی Aquarius- انقلاب زمستانیو باز بعد از 2000 سال Aries- اعتدال بهاری Cancer - انقلاب تابستانیLibra- اعتدال پاییزی Capricornus- انقلاب زمستانیکه البته این یک فرضیه هست که بر اساس اندازه این صور فلکی بوجود امدهمثلا چهار صور فلکی اول از چهار تای دومم بزرگترند و به همین ترتیب.در هر صورت ممکنه که این ایده درست باشه چون در مورد اسطرلابی که درموزه انگلیس نگهداری میشود اون نوشن دهنده تقریبی زودیاک هست و 8 صورتفلکی را نشان میدهد به حای دوازده تا... و تاریخ مروبط به قرن هفتم قبل ازمیلاد است که شاید نشان دهده زودیاک با هشت صورت فلکی در سال 3000 قبل ازمیلاد باشه.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.forum.98ia.com/up.php?file=1412190424429291_339_633776170845808750_l.jpg
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان