امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

داستان کشف غار علیصدر

#1
Question 
درباره غارعلیصدر روایتهای عجیب زیادی شنیده میشود؛ غار شگفتانگیزی که طولانیترین غار آبی دنیا لقب گرفته است.




این غار یکی از جاذبه های اصلی گردشگری همدان است که به همراه آثار تاریخی دیگر مثل آرامگاه با با طاهر وگنجنامه این شهر را به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در ایران معرفی کرده است.

در این غارسنگها و قندیلهایی که در این غار وجود دارند به شکل مجسمههایی مثل پنجه عقاب و شیر دوسر درآمدهاند. تا چند سال پیش که هنوز تمامی غار کاوش نشده بود عدهای میگفتند این غار بیانتهاست؛ گروه دیگری میگفتند این غار از همدان شروع شده و تا اراک و کرمانشاه کشیده شده است. به همین خاطر غارنوردان تصمیم گرفتند تمام طول 11 هزار و 200 متری آن را طی کنند؛ این غارپیمایی هیجانانگیز نکتههای شگفتانگیز دیگری را از طولانیترین غار آبی جهان فاش کرد.

مردم روستای علی صدر و روستاهای اطراف، از قدیمالایام به وجود این غار پی برده بودند و از آب آن بهرهبرداری میکردند. تا اینکه در5 مهرماه 1342 شمسی گروهی 14 نفره از اعضای هیئت کوهنوردی همدان به سرپرستی محمدطاهرهمایونی، غار علی صدر را مورد بازدید و کاوش قراردادند و توانستند با وسایل ابتدایی، مانند فانوس و تیوپ لاستیکی، مسافتی از غار را طی کنند. در سال 1346 با پخش خبر کشف این غار شگفتانگیز و بی انتها درسطح رسانههای ملی، سیل محققان، کوهنوردان و علاقهمندان به آثار طبیعی به سوی آن سرازیر شد.

در سال 1352 کوهنوردان همدان دهانه و ورودی غار را به قطر 50 سانتیمتر تعریض کردند و از سال 1354 استفاده عمومی از غار علیصدر آغاز شد. از آن روز تاکنون جهت سهولت بازدید و رفاه حال گردشگران کارهای زیادی درون غار انجام شده که علاوه بر افزایش طول مسیر آبی برای قایقرانی، مسیرهایی در خشکی به مسیر بازدید افزوده گشته که مناظر جدید و بدیعی را در جلوی دیدگان مشتاق گردشگران قرار میدهد

درباره غار علیصدر روایتها و داستانهای زیادی وجود دارد؛ برخی میگویند در زمان جنگ که قتل و غارت مردم را تهدید میکرد، روستاییان از این غار به عنوان یک پناهگاه امن استفاده میکردند. درباره نام این غار هم میگویند که اسم غار علیصدر در گذشته از اسم چوپانی به نام علی سد یا علی صد گرفته شده که به مرور زمان به علیصدر تغییر کرده است. اما واقعیت این است که در نزدیکی غار، روستایی به نام علیصدر وجود دارد؛ به همین خاطر اسم روستا را روی غار گذاشتهاند.

از زمانی که غارنوردان و کوهنوران حرفهای نقشه کاملی از غار علیصدر تهیه کردند گردشگران زیادی برای بازدید از این غار زیبا به همدان سفر میکنند. وقتی وارد غار علیصدر میشوید با ساختههای شگفتانگیز طبیعت که در مدت چندین هزار سال تشکیل شدهاند روبهرو میشوید. دیدن این مناظر آنقدر هیجانانگیز است که شما متوجه گذر زمان نمیشوید.

مسعود ملکی - کارشناس ارشد گردشگری و مسؤول روابط عمومی شرکت علیصدر - درباره این غار میگوید: «ساختار طبیعی غار علیصدر باعث شده تا اشکالی به صورت طبیعی و بدون دخالت بشر ساخته شود.در قسمتی از غار، سنگی وجود دارد که به صورت پنجه عقاب است. در قسمت دیگری از غار، سنگی به چشم میخورد که شبیه اسم مبارک الله است.

قسمتهای زیادی از غار به شکلهای مختلفی درآمدهاند؛ مثل شیر دوسر، کبوتر، قایق وارونه یا قسمت دیگری از سنگهای غار که به شکل خوشه انگور است. سنگهای دیگری هم وجود دارند که خیلی شبیه گلکلمند؛ آنقدر طبیعی که احساس میکنید واقعا گل کلم هستند.» علاوه بر زیباییهای غار علیصدر که یکی از جاذبههای این مکان شگفتانگیز به شمار میرود آب و هوای دلچسب این منطقه هم تاثیر زیادی در جذب مسافران دارد.
پاسخ
 سپاس شده توسط Interstellar
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  داستان تنباکو و تاثیر نیکوتین بر بدن انسان
  داستان واقعی جنی
  ده فیلم ترسناک با داستان های واقعی
  داستان واقعی جنی
  داستان اسطوره
  داستان طراحی بطری کوکاکولا
  داستان انقراض دایناسور ها سری(2)
  داستان به وجود آمدن حادثه ای بزرگ به خاطریک تنه ی درخت که حتی1نفرهم زنده نمیماند
  موتورهای مرورگر و داستان های پشت پرده
  داستان خیانت دوهمسربه بکدیگر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان