امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اين نويسندگان اعجاب‌انگيز

#1
به انتخاب تايم : ده رماني که يک دهه را ساختند
سال 2010 پايان يک دهه است، پايان دهه‌اي که سينماي جهان و ادبيات در آن قالب جديدي گرفتند، ترس‌ها و دلهره‌هاي متفاوتي به ميان آمد، مقوله خيانت در روابط اجتماعي و زندگي روزمره و زناشويي تبديل به تم محبوب کارگردان‌هاي سينما شد و ادبيات هم چهره‌هاي تازه‌اي را به خود ديد؛ نويسندگاني که مي‌توان آنها را غول‌هاي ادبي نيم قرن پيش‌رو دانست، رمان‌هايي منتشر شدند که هراس‌هاي آدمي را در عصر حاضر به بهترين شکل ممکن ترسيم کردند. در پايان دهه اول قرن حاضر اين رمان‌ها ديده شدند و جوايز معتبر جهاني را از آن خود کردند. مجله تايم 10 رماني را که تاثير آنها در يک دهه گذشته غيرقابل انکار بود انتخاب کرده است؛ 10 رماني که خواندن‌شان سويه تازه‌اي از زندگي را پيش روي ما مي‌گذارد.


ایشی گورو

ايشي گورو راوي لحظه‌هاي هراس

هرگز ترکم مکن(2005)

«هرگز ترکم مکن» نوشته کازئو ايشي گورو رمان تکان‌دهنده‌اي است آکنده از احساس شکنندگي انسان معاصر، درباره «کلون‌ها» يا همان انسان‌هاي شبيه‌سازي‌شده که از زاويه ديد شخصيتي به نام کتي اچ نقل مي‌شود. ايشي‌گورو نامزد جايزه بوکر، در اين اثر داستان عشق، از دست‌رفتگي و حقايق زندگي را روايت مي‌کند. بر اساس اين کتاب فيلمي ساخته شده با همين نام و با کارگرداني «مارک رمانک» که از ژانويه 2011 بر پرده سينما نمايش داده مي‌شود. اين رمان نامزد جايزه بوکر، جايزه آرتور سي کلارک و همچنين نامزد جايزه انجمن ملي منتقدان کتاب امريکا شد.


سوزانا کلارک

سوزانا کلارک راوي دلقک‌هاي غمگين

جاناتان استرنج و آقاي نورل (2004)

سوزانا کلارک سال‌هاست که مي‌نويسد، اما رمان «جاناتان استرنج و آقاي نورل» او را تبديل به يکي از محبوب‌ترين نويسندگان دهه اخير کرد. رمان او در کمتر از دو سال به 15 زبان دنيا ترجمه شد. قصه غريب سوزانا کلارک را دلقک‌ها روايت مي‌کنند. يک شعبده‌باز ونيزي خواب مي‌بيند که در وسط شهر ونيز مشغول دعوا و بحث با توريست‌هاست. کمي بعد ماجرا را دو شعبده‌باز ديگر پيش مي‌برند، رقابت اين دو و دعواهايشان ماجرا را پيش مي‌برد. داستان او پر از شخصيت‌هاي عجيب و غريب است اما اين شعبده‌بازها هم خوشحال نيستند. داستان سوزانا کلارک را بايد داستان انسان غمگين امروز دانست.


جاناتان فرانزن

جادوي جاناتان فرانزن

تصحيحات (2001)

جاناتان فرانزن لقب تنها نويسنده زنده‌اي را که در يک دهه اخير روي مجله تايم رفت به خودش اختصاص داده و رمان تازه‌اش «آزادي» هم مهم‌ترين اتفاق ادبي سال 2010 شده است و هنوز بسياري از منتقدان از شگفتي خواندنش بيرون نيامده‌اند. اما اين اولين باري نيست که جاناتان فرانزن به اين ميزان از محبوبيت دست پيدا مي‌کند. سال 2005 با رمان تصحيحات نامش بر سر زبان‌ها افتاد. جاناتان فرانزن در اين رمان، داستان زندگي خانواده‌اي امريکايي را روايت مي‌کند؛ خانواده لامبرت در ايالت خيالي سنت جود. در اين قصه کم‌کم به جزييات روابط و زندگي اعضاي اين خانواده پرداخته و پيچيدگي‌هاي رواني آنها را از خلال موقعيت‌هايي که در آن قرار مي‌گيرند، براي خواننده روشن مي‌کند. چيپ شخصيتي باهوش، دوست‌داشتني اما حواس‌پرت است. دنيس در بانک کار مي‌کند و هر آنچه خانواده از او انتظار دارد، انجام مي‌دهد. اما نمي‌داند چرا آنها او را دوست ندارند، هيچ کدام از شخصيت‌هاي او در حال حاضر احساس خوشبختي نمي‌کنند اما همگي به آينده‌شان اميدوار هستند.


جونز دياز

سرگذشت اسکار وايو (2007)

جونو دياز نويسنده «سرگذشت اسکار وايو» انگار قرار بود هميشه نويسنده باشد، اولين کتابش «غرق‌شده»را در 11 سالگي نوشت و جايزه‌هايي را هم از آن خودش کرد. جونو دياز سال 2007 دوباره درخشيد. او رماني نوشت با نام «سرگذشت اسکار وايو». جونو دياز اهل جمهوري دومينيکن است و در اين داستان سرگذشت سه خانواده در دوران حکومت تروخيو- ديکتاتور اين کشور- را روايت مي‌کند. جونو دياز ساکن امريکاست و در اين سال‌ها بيشتر به خاطر داستان‌هاي علمي - تخيلي‌اش زبانزد شده، اما سال 2007 با اين رمان مشهور شد و جايزه پوليتزر آن سال را هم به دست آورد.


ادوارد پي جونز

دنياي کشف‌شده (2003)

ادوارد پي جونز در دنياي کشف‌شده داستان غريبي را روايت مي‌کند. قهرمان اصلي داستان او يک برده‌دار در ايالت ويرجينيا است. داستان در سال 1885 مي‌گذرد، هنري تاونزن قهرمان داستان است و از دل اين داستان روايتي متفاوت و گاه حتي آکنده با طنزي تلخ روايت مي‌شود. رمان نخست ادوارد پي جونز به نام «گمشده در شهر» نامزد دريافت جايزه ملي کتاب امريکا شد، اما انتشار دنياي شناخته شده به عنوان رمان دوم جونز او را تبديل به يکي از نام‌آوران اين دهه کرد.



هري‌پاتر و محفل ققنوس (2003)

هري‌پاتر شايد سال‌ها بعد به عنوان مهم‌ترين اتفاق يک قرن از آن ياد شود. در بسياري از نظر‌سنجي‌ها اين جلد از داستان‌هاي هري‌پاتر به عنوان شگفت‌انگيزترين داستان از مجموعه هري‌پاتر انتخاب شده است. لرد ورموت بازمي‌گردد و هري‌پاتر 2 در پنجمين سال حضورش در هاگووارد با دردسرهاي تازه‌اي روبه‌رو مي‌شود.



تاوان (2002)

تاوان يکي از مشهورترين رمان‌هاي ايان مک کيوئين است، البته اين رمان را بايد در کنار سه جلد ديگر از رمان‌هاي اين نويسنده صاحب نام ديد. ايان مک کيوئين رمان‌نويس و فيلمنامه‌نويس مشهور انگليسي پيش از اين با نوشتن رمان «آمستردام» تبديل به يکي از چهره‌هاي شاخص ادبيات در پايان دهه 90 شد. تاوان داستاني است که در دل جنگ جهاني دوم مي‌گذرد؛ ماجرايي غم‌انگيز که از يک سوءتفاهم پديد مي‌آيد و زندگي آدم‌هايي را که ممکن بود در کنار يکديگر خوشبخت شوند، تباه مي‌کند. او دو رمان به نام‌هاي «شنبه» در سال 2005 و «در ساحل چسيل» در سال 2007 را منتشر کرد که اين دو رمان هم بسيار مورد استقبال قرار گرفتند. آخرين رمان او «خورشيدي» که به توصيف تغييرات آب و هوايي در قالبي طنزآميز و هجوگونه مي‌پردازد هم جوايز بسياري را از آن خود کرد. اين کتاب داستان يک فيزيکدان است که با بردن حدود 50 جايزه، زندگي شخصي و شغلي‌اش رو به انحطاط رفته و او سعي مي‌کند با جلب کردن توجه مسؤولان دولتي به گرماي زمين بخشي از اعتبارش را به دست آورد.



زندگي شاداب (2008)

رابرت دونيرو معتقد است در عصر حاضر هيچ نويسنده‌اي نمي‌تواند مانند ريچارد پرايس داستان‌هاي پليسي خلق کند. ريچارد پرايس اين روزها يکي از محبوب‌ترين‌ها براي کارگردانان و تهيه‌کنندگان هاليوود است. رمان زندگي شاداب او به مدت 9 ماه در ليست پرفروش‌ترين‌هاي روزنامه نيويورک‌تايمز دوام آورد. داستان زندگي شاداب در کنار ساحل منهتن مي‌گذرد. در يکي از شب‌هاي مهتابي صاحب يکي از کافه‌هاي لوکس کنار ساحل به ضرب گلوله دو سياهپوست از پا درمي‌آيد، اما ماجراي اين قتل لحظه به لحظه پيچيده‌تر مي‌شود.



سرانجام به پايان رسيديم (2007)

جاشوا فريس را مجله نيويورکر به عنوان يکي از ماندگارترين‌هاي نويسندگان زير 40 سال انتخاب کرد. سرانجام به پايان رسيديم اولين رمان جاشوا فريس بود؛ داستاني که در دفتر يک گروه تبليغاتي در قلب شيکاگو مي‌گذرد، داستاني که لحظه به لحظه به اضطراب خواننده‌اش اضافه مي‌کند و نويسنده يکي از تلخ‌ترين پايان‌هاي ممکن را در اين داستان ترسيم مي‌کند.



خدايان امريکايي (2001)

نيل گيمن نويسنده غريبي است. او با قصه‌هاي خون‌آشامي‌اش شهرتي بي‌اندازه پيدا کرده است. وي در سال 2002 برنده جايزه‌هاي هوگو و نبولا و در سال 2001 برنده جايزه برام استوکر شده‌ است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  اين نويسندگان اعجاب‌انگيز
  سال نويسندگان مرده
  اتفاقات خواندني در زندگي نويسندگان
  هويت‌هاي مرموز و نويسندگان مشهور
  نويسندگان مرده

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان