امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ادبایی که در سال 2010 درگذشتند

#1
جهان ادبیات در گوشه و کنار جهان در سال 2010 شماری از چهره‌های برجسته خود را از دست داد. از دست دادن این چهره‌ها طبیعتا از هر فرهنگ و زبانی که بودند دوستداران آنها را به سوگ نشاند، اما از جایگاه و تاثیرشان بر فرهنگ جهانی نکاست.

از چهره‌های برجسته ادبی که در سال 2010 درگذشت «بلا آخمادولینا»، شاعر روسی است. او که در اواخر نوامبر درگذشت از بزرگترین شاعران زن معاصر روس بود.

«اسوتلانا گایر» از معروفترین مترجمان آثار روسی نیز درگذشت. او که مشهورترین مترجم آثار «داستایوفسکی» به زبان آلمانی بود، در 87 سالگی چشم از جهان فرو بست.

«آندری وسنه‌سنسکی» نویسنده و شاعر روس هم پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری در 77 سالگی در زادگاه خود در مسکو درگذشت.

آخرین شاعر سورآلیست نیز به مرگ آری گفت. رادووان ایوسیچ، شاعر و دراماتوژ اهل کرواسی در 89 سالگی درگذشت.

«آدام زیلینسکی» نویسنده سرشناس لهستانی در 81 سالگی در شهر «کرنتن» اتریش درگذشت.

«لودویگ کوندرا» شاعر، مترجم و نمایشنامه‌نویس اهل کشور چک و پسر عموی «میلان کوندرا» 17 آگوست (26 مرداد) در 90 سالگی درگذشت.

«آدرین پائونسکو» شاعر دادگاه «نیکولای چائوشسکو» دیکتاتور رومانی هم 5 نوامبر (14 آبان) در سن 67 سالگی در یک بیمارستان در شهر بخارست چشم از جهان فروبست.

فقدان چهره‌های ادبی در ادبیات فرانسوی زبان

فرانسوی ها نیز با فقدان شماری از چهره‌های برجسته ادبی خود روبه رو شدند. «پی‌یر ژان رمی» عضو فرهنگستان فرانسه از جمله این چهره‌ها بود.

فرانسوی ها یک نویسنده برنده جایزه گنکور را نیز از دست دادند. «برنارد کلاویل» که در 87 سالگی درگذشت، کارش را در 14 سالگی با نانوایی آغاز کرده بود.

«دنیس گوئی» نویسنده پرفروش فرانسوی رمان‌ «قضیه طوطی» و کتاب «اعداد، زبان جهانی» و پروفسور رشته تاریخ علوم دانشگاه پاریس در سن 69 سالگی درگذشت.

«اریک رومر» نویسنده و کارگردان موج نوی سینمای فرانسه 22 دی در سن 89 سالگی درگذشت.

میشل باتای، نویسنده فرانسوی، و خالق بیش از بیست رمان، در سن 81 سالگی در حومه پاریس درگذشت.

فقدان های ادبی در جهان انگلیسی زبان

بی شک درگذشت جروم دیوید سلینجر در تاریخ 27 ژانویه (9 بهمن 1388) یکی از مهم ترین فقدان‌های ادبیات انگلیسی زبان است. هر چند او پس از سال‌ها انزوا و گوشه‌گیری، در 91 سالگی درگذشت، با این حال مرگ او هم پر از شایعه بود و خیلی ها این اعتقاد را تکرار کردند که سلینجر در این سال‌های طولانی که به انزوا سپری کرده، احتمالا آثار فراوانی نوشته است که هرگز کسی از آن‌ها خبر ندارد و پس از درگذشت او شاید منتشر شوند.

جسد نویسنده «شکوه آمریکایی» در خانه‌اش پیدا شد. هاروی پارکر نویسنده آمریکایی مجموعه کتاب‌های مصور «شکوه آمریکایی»، با سبک طنز تیره و سردش به خوبی شناخته شده بود و پیروانی در این راه یافت.

نوریس چرچ میلر بیوه «نورمن میلر» نویسنده فقید و سرشناس آمریکایی از دیگر چهره های سرشناس ادبی؛ هر چند بیشتر به خاطر همسرش بود. نوریس 61 ساله که به دلیل سرطان از دنیا رفت، به خاطر 3 دهه زندگی با نورمن میلر از شهرت خاصی برخوردار بود.

«لوسیل کلیفتون» شاعر و نویسنده آمریکایی در ماه فوریه در 73 سالگی درگذشت.

«بلیک ادواردز»، کارگردان سرشناس آمریکایی و خالق فیلم هایی برجسته در 88 سالگی درگذشت او که خیلی زود به فیلمنامه نویسی روی آورد و سپس به کارگردانی و تهیه کنندگی پرداخت، کارش را در حالی که خیلی جوان بود با نوشتن نمایشنامه های رادیویی کارآگاهی برای رادیو شروع کرد.

«آی اگاوا» شاعر و نویسنده آمریکایی در سن 62 سالگی فوت کرد. نام اصلی این شاعر «فلورانس آنتونی» بود و جایزه کتاب ملی را به خاطر مجموعه اشعارش با نام «شر» در کارنامه داشت.

از دیگر چهره‌های ادبی آمریکا که در سال 2010 درگذشت، «اریک ولف‌ سگال» بود. این نویسنده و فیلمنامه‌نویس آمریکایی بیشتر به خاطر نوشتن رمان پرفروش «داستان عشق» در سال 1970 به شهرت رسید و ساخت فیلمی با اقتباس از آن بر شهرت او افزود.

اما ادبیات انگلیسی زبان خطه بریتانیا نیز شماری از چهره‌های برجسته خود را از دست داد. «بریل بینبریج» یکی از ستارگان ادبیات داستانی انگلستان در قرن اخیر، در سال 2010 بر اثر سرطان درگذشت.

«فرانک کرمود»، منتقد آثار ادبی و بنیان‌گذار خانه‌ منتقدان کتاب لندن، هم از دیگر چهره‌های ادبیات جهانی بود که در سن 90 سالگی در سال گذشته فوت کرد.

اوا ایبوتسون نویسنده کتابهای کودکان و خالق داستان "کدام جادوگر؟" در سن 85 سالگی در گذشت.

«آیریس گوور» نویسنده مشهوررمان‌های تاریخی کشور کوچک ولز در سن 75 سالگی فوت شد. او در بیش از 30 رمان قصه هایی را روایت کرد که همواره در شهر کوچک سوانسی (زادگاه نویسنده) به وقوع می‌پیوست.

«ادوین مورگان» نخستین شاعر ملی اسکاتلند در 90 سالگی درگذشت.

«پیتر نویل فردریک پورتر»،‌ مشهور به «پیتر پورتر» که در اردیبهشت ماه در 81 سالگی بدرود حیات گفت، شاعری استرالیایی بود که در طول عمرش جوایز ادبی بسیاری به دست آورد .

فقدان های ادبی در جهان آلمانی زبان

«گیزلا کرافت» نویسنده و اسلام‌شناس آلمانی 5 ژانویه در سن 73 سالگی چشم از جهان فرو بست.

«بربل مور» نویسنده آلمانی کتاب های پرفروش رمزآلود و محرمانه در سن 46 سالگی چشم از جهان فروبست.

«والتر هلموت فریتز» شاعر آلمانی در 81 سالگی درگذشت، در کنار سرودن شعر به نگارش رمان و مقاله نیز اشتغال داشت و اشعار مدرن فرانسه را نیز به زبان آلمانی ترجمه می‌کرد.

«هانس گئورگ بر» نویسنده و روزنامه‌نگار اتریشی در سن 73 سالگی در شهر هامبورگ آلمان درگذشت.

اما با کشف جسد نویسنده اتریشی «بریگیته شوایگر» نویسنده 61 ساله اتریشی در یکی از انشعابات رود دانوب ، ادبیات آلمانی زبان یکی دیگر از چهره های خود را از دست داد.

«هری مولیش» نویسنده هلندی که رمان موفق «کشف آسمان» را در کارنامه‌اش داشت، 30 اکتبر (8 آبان) در 83 سالگی درگذشت.

فقدان‌ چهره‌های ادبی در جهان اسپانیایی زبان

ژوزه ساراماگو، برنده پرتغالی نوبل ادبیات بعد از 50 سال نویسندگی و در 87 سالگی درگذشت.

«میگوئل دلیبس» از مشهورترین نویسندگان قرن بیستم اسپانیا 12 مارس (22 اسفند) در 89 سالگی در شهر زادگاهش «والادولید» چشم از جهان فروبست.

جهان اسپانیایی زبان با «کارلوس مونسیوایس» نویسنده مکزیکی نیز وداع کرد.

«رودولفو انریکو فوگویل» نویسنده آرژانتینی در 69 سالگی در شهر بوئنوس آیرس درگذشت.

«رامون ادواردو روییز» نویسنده و مورخ 88 ساله مکزیکی که آثار متعددی درباره کشورش و آمریکای لاتین نوشته بود، درگذشت.

فقدان چهره‌های ادبی ایتالیایی زبان

ایتالیایی ها نیز با «اِلویرا سله‌ریو» بانوی دنیای نشر ایتالیا خداحافظی کردند.

«لوچیانو اِربا» از بزرگترین شاعران ایتالیایی و از نمایندگان برجسته «خط لمباردا» چشم از جهان فرو بست.

«ادواردو سانگویی نتی» شاعر، نویسنده و مترجم سرشناس ایتالیایی در 18 می (27 اردیبهشت) در بیمارستانی در شهر زادگاهش، «جنوا» درگذشت.

فقدان چهره های ادبی در دنیای ادبیات و اندیشه عرب

«فاروق سعد»، نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و هنرمند مشهور لبنانی روز دوشنبه 25 اکتبر در سن 72 سالگی درگذشت.

«اسعد سعید»، شاعر لبنانی، هم از چهره‌های ادبی است که در سال 2010 درگذشت.

اما مردم مصر نیز سال خوشی را در این زمینه تجربه نکردند و شاهد از دست رفتن شماری از برحسته‌ترین چهره‌های ادبی خود و به ویژه شاعران بودند. یکی از این چهره‌ها «محمد حمزه» شاعر و ترانه سرای مشهور مصری بود.

مصری ها سند باد شعر خود را نیز از دست دادند. «عبدالمنعم عواد یوسف» شاعر مشهور مصری که از مهمترین شاعران شعر نوی عربی محسوب می‌شد و ده‌ها مقاله و پایان‌نامه درباره اشعار و کارهایش نوشته شده، از دیگر درگذشتگان ادبیات عرب در سال پیش بود.

«محمد عفیفی مطر» شاعر مشهور مصری که بر اثر نارسایی کبدی چند روز در کما بود، در سن 75 سالگی در بیمارستان «المنوفیه» در شمال قاهره درگذشت.

«نصر حامد ابو زید» روشنفکر و اندیشمند معروف مصری نیز در تاریخ 5 جولای در گذشت.

سوری ها نیز به سوگ «احمد علی حسن» شاعر و ادیب مشهور سوری نشستند. او که در تاریخ 15 تیر در سن 96 سالگی در دمشق درگذشت.

«سوسن السباعی الجابی» شاعر سوری و همسر «علاء الدین عبدالمولی» شاعر مشهور سوری از دیگر چهره‌های ادبی سوریه بود که سال پیش به مرگ آری گفت.

دکتر «احمد البغدادی» نویسنده و متفکر شاخص کویتی هم با زندگی وداع کرد.

الجزایری ها نیز شماری از چهره های برجسته خود را از دست دادند. «طاهر وطار» نویسنده مشهور الجزایری از جمله این چهره‌ها بود. او در سن 74 سالگی از چشم از جهان فرو بست.

«محمد ارکون» متفکر مشهور عرب و از چهره‌های بارز سیاسی که نقشی عمده در تحولات فکری و سیاسی جهان عرب داشت، در تاریخ 25 شهریور در بیمارستانی در پاریس در 82 سالگی دیده از جهان فرو بست.

«عبدالرحمن الجیلانی» دین پژوه و مورخ مشهور الجزایری در 103 سالگی در بیمارستان «عین الطایه» پایتخت الجزایر از دنیا رفت.

عراقی ها نیز در این میان با چند چهره برجسته خود وداع کردند. «محی‌الدین زنکنه» نمایش‌نامه نویس و داستان سرای مشهور عراقی از جمله این چهره هاست. او، پنج‌شنبه 19 آگوست بر اثر ایست قلبی در یکی از بیمارستان‌های سلیمانیه در شمال عراق درگذشت.

«نعمان ماهر الکنعنانی» شاعر مشهور عراقی هم در 90 سالگی در امان پایتخت اردن درگذشت.

دکتر «عبدالعزیز الدوری» مورخ مشهور عراقی ملقب به «شیخ المورخین عرب» هم در امان پایتخت اردن در 92 سالگی از دنیا رفت.

اما مردم عرب با پدر مترجمان اردن در عمان نیز وداع کردند. «محمد برهوم» مترجم مشهور اردنی معروف به پدر مترجمان اردن، 30 جولای به دلیل ابتلا به یک بیماری سخت در 75 سالگی درگذشت.

«ماجد العامری» شاعر مشهور اردنی نیز در 66 سالگی در گذشت.

«ادموند عمران الماله» استاد فلسفه، نویسنده و متفکر مراکشی نیز در سن 93 سالگی چشم از جهان فرو بست.

«احمد سالم باعطب» شاعر عربستانی که به عنوان بنیانگذار سبک شعر عمودی عرب شناخته می شد، در 75 سالگی به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در بیمارستانی در ریاض درگذشت.

«غازی القصیبی» دیگر شاعر مشهور عربستان و جهان عرب بود که در سن 70 سالگی در ریاض درگذشت.

فقدان‌های ادبی در آسیای میانه

در آسیای میانه نیز استاد کمال عینی، دانشمند نامدار و فرزند صدرالدین عینی، بنیاد گذار ادبیات نوین تاجیک در 82 سالگی درگذشت.

«جلیل صادقف»، شاعر مردمی قرقیزستان از دیگر چهره‌های برجسته این خطه درگذشت.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بهترين کتاب‌هاي داستاني سال 2010
  ده رویداد شاخص ادبی سال 2010

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان