امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دآنستنیهآیی دربآره ی حیوانآت !!

#1
توجـه : تمـامـی دانستنـی ها راجبـع حیوانات را در اینجـا بگذاریـد ../باتشکـر


***************************************
دانستنی های طوی عروس هلندی:


عروس هلندی پرنده ای با نام علمی  Genus Nyphicus بومی استرالیا می باشد. در زبان انگلیسی این پرنده را Cockatiel می نامند. این پرنده در سالهای 1800 میلادی ه انگلستان آورده شده است. احتمالا این پرنده توسط کسانی که به استرالیا تبعید شده بودند در بازگشت به انگلستان آورده شده است. محوبیت این پرنده افزایش پیدا کرد و امروزه این پرنده یکی از محبوب ترین پرندگان خانگی می باشد.بیشتر محبوبیت این پرنده به سبب طبیعت ملایم و سر وتاج رنگی پرنده می باشد. همچنین این پرنده به سادگی اهلی و دست آموز می شود.




آيا مي دانيد :


در صورت نبودن غذا، تمساح قوي، همنوع ضعيف تر خود را مي خورد. تمساح نمي تواند زبانش را بيرون بياورد. دندان هاي تمساح در همه سنين عمر دوباره درمي آيد. طول بدن تمساح به 5 متر و وزن آن به بيش از 520 کيلوگرم هم مي رسد. تمساح ها به راحتي در آب شنا مي کنند و با بستن پرده گوش و بيني شان مي توانند بيش از يک ساعت نفس خود را در سينه حبس کنند و زير آب بمانند.

خَـــرگـــوش


افراد اين خانواده گوش‌هاي بسيار بلند و دم كوتاهي دارند. پاها به طول مشخص از دست‌ها بلندترند و بدن براي دويدن‌هاي سريع شكل يافته است. خرگوش‌هاي ايران از نظر شكل ظاهري و جثه تفاوت‌هاي زيادي با هم دارند. در گذشته تمام خرگوش‌هاي ايران را يك گونه به نام Lepus capensis مي‌دانستند اما براساس برخي مطالعات اخير خرگوش‌هاي ايران به دو گونه مجزا تقسيم شده‌اند، كه با توجه به تنوع موجود امكان دارد گونه‌هاي بيشتري نيز وجود داشته باشد



بَبــــــر


ببر یکی از گونه‌های برجسته طبیعت است. سرشار از زیبایی و افسونگری. تنها رقیب او در قدرت و زیرکی انسان است. چه مواجهه با ببر از میان میله‌ای محوطه یک باغ وحشی باشد یا یک نگاهی آنی در طبیعت. وقتی که با گام‌های آهسته برای شکار کمین کرده است. نگاه این گربه بزرگ با چشمهای قرمز مثل آتش، به راحتی فراموش نخواهد شد. بدن ببر، ستبر و در عین حال حساس است.




پَــلَـــنـــگ


یکی از گربه سانان قشنگ جهان پلنگ است که کوچکترین حیوان در میان چهار گربه ی بزرگ رده ی Panthera است . شیر ، ببر و جگوار دیگر گربه های این رده هستند . پلنگ نسبت به شیر ، ببر و جگوار پراکندگی ، جمعیت و وضعیت حفاظتی بهتری دارد . شبیه به جگوار است اما کوچکتر و لاغرتر است . موفقیت بالای این گونه در حیات وحش به قابلیت های شکارگری فرصت طلبانه اش و انطباق پذیری اش با زیست گاه های مختلف بستگی دارد . امکان دویدن با سرعت 85 کیلومتر در ساعت ، توانایی بی نظیرش در بالا رفتن از درخت حتی در حالی که لاشه ی بزرگی را حمل می کند و توانایی استتار فوق العاده از قابلیت های بارز پلنگ است . پلنگ ترکیبی از سرعت ، چابکی ، انعطاف و قدرت است و می تواند خود را با طعمه ها و مناطق گوناگون وفق دهد . شنوایی پلنگ 2 برابر انسان است و در نور ملایم ، شش برابر بینایی اش بهتر از انسان است . پلنگ ها بسیار مقتدرند . آنها بر خلاف سایر پستانداران ، در هنگام احساس خطر به سرعت فرار نمی کنند . بلکه بسیار مقتدرانه می ایستند و بعد از کمی نگاه کردن به منبع خطر ، به آرامی دور می شوند .





شیـــــر


شیر جانوری قوی با سری بزرگ، پاهای بزرگ و قوی و دمی بلند از جنس پلنگ‌شکلان (Panthera) است. اندازهٔ بدن او ۱۴۰ تا ۲۰۰ سانتیمتر و اندازهٔ دم او ۶۷ تا ۱۰۰ سانتیمتر است. نوع نر بزرگ‌تر از ماده‌است و نرها بر روی گردن و شانهٔ خود دارای یال نیز می‌باشند. رنگ بدن شیرها بین قهوه‌ای مایل به زرد و قهوه‌ای مایل به سرخ متغیّر است. رنگ یال شیرهای نر نیز از زرد روشن تا سیاه متغیّر است. همچون دیگر گربه سانان بزرگ شیرها نیز می‌توانند به سرعتهای بالا دست یابند و آن را برای مدّت کوتاهی حفظ کنند. در گذشته در آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا به وفور یافت می‌شدند ولی اکنون فقط در جنوب صحرای بزرگ در آفریقا و در منطقهٔ حفاظت شده‌ای در شمال غربی هند زندگی می‌کنند. شیر برخلاف مشهور بودن به سلطان جنگل در بیشهها زندگی می‌کند. این جانور ۲۰ ساعت در روز به استراحت می‌پردازند. شیرها معمولاً در طول روز به شکار می‌پردازند ولی در مناطقی که آنها را شکار می‌کنند تنها در هنگام شب فعّال هستند. آنها گروهی زندگی می‌کنند و هر گروه متشکّل از سه شیر نر، پانزده ماده و توله هایشان در یک قلمرو مشخّص است. شیرها از قلمرو خود در مقابل بیگانگان که گاهی شیرهای نر غریبه هستند دفاع می‌کنند. گروه‌های دیگری نیز هستند که فقط از شیرهای نر مجّرد تشکیل شده‌اند. شیرها جانورانی مانند گوراسب و غزال را برای تغذیه شکار می‌کنند. آنها جانوران بزرگ‌تر مانند بوفالوها و زرّافه‌ها را نیز به صورت دست جمعی و به کمک یکدیگر شکار می‌کنند. حتّی پرندگان و گاهی کروکدیلها نیز به دست آنها گرفتار می‌شوند. شکارکردن بیشتر به عهدهٔ شیرهای ماده‌است.



گُـــربــــه


گربه ها که دارای انواع زیادی از جمله وحشی هستند،حیوان هایی راحت طلب ،مغرور و زود آشنا هستند.دارای حس بویایی قوی هستند.می گویند گربه مخچه ی بزرگی دارد،بنابراین متعدل ترین حیوان روی زمین است،زیرا در هر حالت که رهایش کنند چهار دست و پا فرود می آید .می گویند از شگفتی های گربه این است که همیشه در حال استراحت است ولی هر لحظه که بخواهد مانند پلنگ (هم خانواده اش) چابک و چالاک می شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط αԃηєѕ
آگهی
#2
موش های نر و ماده وقتی میترسند چکار میکنند؟



دآنستنیهآیی دربآره ی حیوانآت !! 1


 با یک خطر مواجه می‌شوید باید بلافاصله تصمیم بگیرید همانجا بایستید و مقابله کنید یا دست به فرار بزنید؟ این واکنش مختص انسان نیست و بررسی‌ها نشان می‌دهد که موش‌ها نیز چنین رفتارهایی از خود نشان می‌دهند.
 
مطالعه‌ای که در مجله eLife به چاپ رسیده نشان می‌دهد که دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
موش‌های نر  در زمان مواجهه با خطر سر جای خود می‌ایستند و خشک‌شان می‌زند در حالی که موش‌های ماده بلافاصله اقدام به فرار می‌کنند، اما در حقیقت این موش‌های ماده هستند که بهتر از موش‌های نر می‌توانند ترس خود را کنترل کنند.
اغلب مردم فکر می‌کنند که موش‌ها وقتی ناگهانی از چیزی می‌ترسند، سرجای خود می‌مانند و فقط نگاه می‌کنند، اما این مطالعه جدید که در دانشگاه نورث ایسترن به انجام رسیده، واکنش موش‌های نر و ماده نسبت به خطر را مورد مطالعه قرار داده و به نتایج جالبی دست پیدا کرده است.
در این مطالعه، موش‌ها در معرض صدای بلندی قرار می‌گرفتند که با یک شوک الکتریکی کوچک همراه بود که بعد از به صدا درآمدن صدای مربوطه، اعمال میشد، خیلی زود موش‌ها شروع به ترسیدن از صدا کردند و این ترس حتی زمانی که صدا با شوک الکتریکی همراه نبود، در موشها مشاهده می‌شد.
بعد از مدتی موشها یاد گرفتند که صدا دیگر با شوک همراه نیست و کم کم ترسی از صدا نداشتند، این فرآیند به نام انقراض نامیده می‌شود و در بیشتر تحقیقات پاسخ‌ نسبت به عامل ترس و انقراض در موش‌های نر مورد مطالعه قرار می‌گیرد که معمولا در مواجهه با خطر یک جا ثابت می‌مانند و جم نمی‌خورند، اما در این تحقیق، همموش‌های نر و هم موش‌های ماده از نظر نوع واکنش نسبت به عامل ترس مورد مطالعه قرار گرفتند و نتایج نشان داد که پاسخ آنها کاملا با هم متفاوت است.

موش‌های ماده چهار برابر موش‌های نر در طول اتاق شروع به دویدن می‌کردند و در زمان مواجهه با صدای تهدیدکننده، با سرعت قابل توجه فرار می‌کردند، موش‌های نرترجیح می‌دادند یک جا ثابت بمانند؛ هرچند برخی از آن‌ها اقدام به فرار می‌کردند، فرار و یک جا ماندن هر دو رفتارهای آموختنی هستند، نرها خطر را پایش می‌کنند در حالی که ماده‌ها سعی می‌کنند از مواجهه با خطر خودداری کنند.
 
در طول آزمایش‌های انقراض که صدا بدون شوک الکتریکی اعمال شد، رفتارهای آن‌ها با هم متفاوت بود و موش‌های فراری سریع‌تر از نرهای ثابت شروع به شناخت تهدید کرده و دیگر از آن نترسیدند. زمان بیشتری طول میکشید که موش‌های نر متوجه شوند صدا دیگر خطری برای آنها ندارد که به این معنی است دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
موش‌های ماده سریع‌تر عامل جدید را می‌آموزند و در حقیقت با کارایی بیشتری با ترس مواجه می‌شوند.

 
فرایند یادگیری که مبتنی بر انقراض و نترسیدن از عامل تهدید است، می‌تواند برای افرادی که با اختلالات استرس بعد از حادثه رو به رو هستند، سودمند باشد، این افراد از دیدن چیز خاصی شروع به ترسیدن می‌کنند؛ در حالی که این شیء یا پدیده ممکن است هیچ خطری برای آن‌ها نداشته باشد و در طول زمان این افراد شروع به یادگیری کرده و می‌آموزند که ترس خود را کنترل کنند.
پاسخ
 سپاس شده توسط ßяɪcε ، αԃηєѕ
#3
حیوانات با انسان ها از دیرباز چه ارتباطی داشتند؟


دآنستنیهآیی دربآره ی حیوانآت !! 1


حیوانات هم مانند انسان ها احساسات و عواطف دارند و به همین دلیل است که از دیرباز بین انسان ها و حیوانات ارتباط وجود داشته است. اما ارتباط انسان و حیوان چه تاثیراتی دارد؟ آسمونی در این مقاله اطلاعات جالب و البته مفیدی در مورد ارتباط انسان ها و حیوانات برای شما عزیزان تهیه کرده است.
برقرار کردن ارتباط با سایر جانوران و علاقه به آنها ممکن است زبان و دیگر ابزار تمدنی را میان اجداد ما شکل داده باشد. این رفتار در دیگر جانوران غیرطبیعی محسوب می شود و در موارد نادری دیده می شود. به عنوان مثال در موارد نادری ممکن است ببرها از گوسفندان مراقبت کنند و برعکس.
احتمالاً انسان ها بعد از ارتقا از وضعیت «طعمه» به شرایط «شکارچی رقیب» ارتباط با سایر جانوران را آغاز کرده اند. تصور کنید که زمانی ببرهای دندان شمشیری نیششان را در بدن اجداد ما فرو می کردند و پس از آن اجداد ما نیز مانند آنها به شکارچی تبدیل شدند. این تغییر از زمانی شروع شد که بشر (برای دفاع از خود) به توسعه ابزار و سلاح پرداخت. این روند از حدود 2.6 میلیون سال قبل شروع شد.
 یک استاد دیرینه شناسی به نام «پت شیپمن» تحقیق جالبی درباره نتیجه ارتباط انسان با سایر جانداران انجام داده که در زیر می آید.


دآنستنیهآیی دربآره ی حیوانآت !! 1




ارتباط همراه با علاقه، انسان ها را واداشته تا بیشتر با جانوران آشنا شوند و نحوه پرورش و مراقبت از آنها را بیاموزند.
ارتباط با جانوران در تمام طول تاریخ بشر وجود داشته و به جهش های انقلابی بزرگی مثل استفاده از ابزارهای سنگی، به وجود آمدن زبان و اهلی کردن جانوران انجامیده است. به عبارتی به جای این که انسان به کشفیات جدا از هم دست یابد یک موضوع مشترک خیلی عمیق و خیلی قدیمی وجود دارد.
اگر شما به شدت مراقب و هوشیار باشید که جانوران دیگر چه کارهایی انجام می دهند، به عنوان مثال کجا زندگی می کنند،‌ چگونه حرکت می کنند و‌ به چه نحوی با همدیگر ارتباط برقرار می کنند، منافع حاصل از آنها را چند برابر می کنید.


دآنستنیهآیی دربآره ی حیوانآت !! 1




به این ترتیب انسان ها یاد گرفتند که از جانوران دیگر تنها به عنوان منبع غذا یا همدم استفاده نکنند بلکه به چشم ابزار زندگی هم به آنها بنگرند. نتیجه این شد که در سیر تکاملیشان از جانورانی مانند اسب و سگ و غیره منتفع شدند. ارتباط با جانوران و استفاده از آنها به عنوان ابزارهای زنده، وسیله ای برای تطبیق انسان ها با محیط های جدید هم بوده است. این ارتباط بی همتا با سایر جانوران در جوامع مدرن هم وجود دارد.
برای مثال،‌ انسان هایی که در مناطق خشک و بایر زندگی می کنند شترهای پرطاقت را به عنوان مرکبی قابل اطمینان و برای حمل بار اهلی کردند. چنان که می دانیم شترها می توانند مدت های طولانی بدون آب زندگی کنند. به عبارت دیگر، ‌انسان ها به یک میان بر تکاملی دست یافتند.
اگر سگی داشته باشید که می تواند شکار کند، نیاز ندارید تا به یک جانور سریع با دندان های تیز تبدیل شوید. یا اگر گربه ها برایتان خرگوش بگیرند لازم نیست که چنگال هایتان تکامل پیدا کند تا خرگوش شکار کنید. اگر غله انبار کنید لازم نیست که چنگال هایتان تکامل پیدا کند جوندگان را جذب می کند داشته باشید نیاز ندارید تا چنگال هایتان را تکامل دهید و خیلی روی کشتن خرگوش ها تمرکز کنید. چراکه گربه هایی دارید که این کار را برایتان انجام می دهند.


دآنستنیهآیی دربآره ی حیوانآت !! 1




نیاز به ایجاد ارتباط موجب افزایش آگاهی انسان نسبت به رفتار طعمه ها و شکارچیان می شود و این امر در حدود 200 هزار سال قبل در او به توسعه سمبل ها و زبان ها انجامیده است.
به عنوان نمونه می توان به تظاهر اولین نمادها در نقاشی های غارهای ماقبل تاریخ و دیگر کارهای هنری اشاره کرد که در آنها ویژگی های جانوران به خوبی و با جزییات بیان شده است. این درحالی است که نحوه درست کردن آتش، پیدا کردن پناهگاه یا گیاهان خوراکی و یا منابع آبی که اطلاعات روزانه مهمی محسوب می شوند و برای ادامه حیات انسان ضروری بوده اند در این نقاشی ها دیده نمی شود و یا سرسری گرفته شده است.
البته، بیشتر اسناد یعنی کلمات از بین رفته اند چراکه کلمات فسیل نمی شوند.  زبان ها ممکن است در زمان های مختلفی مستقلاً به وجود آمده و سپس مرده باشند تا این که گروه های انسانی به قدری بزرگ شده اند که بتوانند آنها را نگه دارند.
تکاملی اصلی سوم حدود 40 هزار سال قبل شکل گرفت. یعنی زمانی که انسان ها جانورانی را به خاطر صفاتشان برای پرورش دادن و اهلی کردن انتخاب کردند. در پشت پرده این داستان که انسان ها جانوران را برای دستیابی به گوشتشان اهلی کرده اند داستان دیگری وجود دارد. این داستان از این قرار است که اولین جانورانی که اهلی شدند درواقع بهترین دوستان انسان ها بوده اند. به این ترتیب ایجاد ارتباط قوی انسان با جانوران توضیح بهتری برای اهلی کردن جانوران است. یکی از دلایلش این است که زمان خیلی زیادی طول می کشد تا بتوان جانوری را اهلی کرد و از آن غذا به دست آورد.


دآنستنیهآیی دربآره ی حیوانآت !! 1




همچنین با کشتن یک آهوی کوهی در جنگل همان مقدار گوشت به دست می آید که کشتن آن در منطقه ای محصور. بنابراین انگیزه ای غیر از به دست آوردن گوشت باید انسان ها را وادار کرده باشد تا آغل بسازند.
به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که اولین جانوران اهلی درواقع بهترین دوستان انسان بوده اند و ارتباط قوی انسان با جانوران توضیح بهتری برای اهلی کردن جانوران است.
اگر به گذشته نگاه کنید می بینید که جانوران اهلی در بعضی از مواقع و اغلب در پایان زندگیشان خورده می شدند. درعوض منابع تجدیدپذیر را برای همه زندگی انسان فراهم می کردند. منابعی شامل شیر گاو برای تغذیه بچه ها و نیز بزرگسالان یا پشم و خز برای درست کردن لباس و مانند آن از جمله این منابع تجدیدپذیر است که به تمدن مربوط است. آنها همچنین انقلابی در حمل و نقل و اکتشافات بشر به وجود آوردند و لازم به ذکر نیست که انسان ها را به سوی نبرد با یکدیگر نیز سوق دادند و شکل جنگ ها را تغییر دادند.
بعضی از مردم هیچ محبتی نسبت به جانوران ندارند،‌ که با توجه به تنوع طبیعی جمعیت های انسانی طبیعی است. اما پرورش گسترده جانوران که عملاً در تمام فرهنگ ها انجام گرفته از حسی قوی در ارتباط با جانوران حکایت دارد.
پاسخ
 سپاس شده توسط ßяɪcε ، αԃηєѕ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  همه چیـز دربآره ی شگفتی آمـآزون

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان