امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

روانشناسی طلاق اجتماعی

#1
درباره طلاق اجتماعی چه میزان اطلاع دارید و این عارضه از لحاظ روانشناسی چه پیامدهای منفی در بر دارد

یک استاد دانشگاه و جامعه شناس با تشریح 13 مرحله از طلاق در میان خانواده ها معتقد است که پیامدهای منفی طلاق اجتماعی زوجین مخرب تر و بیشتر از طلاق رسمی و ثبت شده است.
اصغر مهاجری طلاق را یک فرایند 13 مرحله ای عنوان کرد و افزود: یکی از مراحلی که در فرایند طلاق از جایگاه مهمی برخوردار بوده و نقش مهمی دارد، مرحله هفتم طلاق است که از آن تحت عنوان طلاق حقوقی نامبرده می شود.
طلاق اجتماعی؛ طلاق واقعی زوجین
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه طلاق حقوقی به طور رسمی دیده می شود، گفت: به دلیل اینکه طلاق حقوقی ثبت می شود، رسما هم دیده می شود اما همانطور که گفته شد طلاق حقوقی هفتمین مرحله است و قبل از آن 6 مرحله طلاق صورت می گیرد که مهم ترین آن طلاق اجتماعی است که از آن به عنوان طلاق واقعی زوجین یاد می کنیم.
طلاق اجتماعی در آمار مشخص نمی‌شود
وی افزود: در طلاق اجتماعی روابط زوجین قطع شده و به جای یک رابطه پیوسته با کارکردهای مثبت، رابطه ای گسسته با پیامدهای منفی شکل گرفته که تاثیرات و آثار آن بیش از طلاق حقوقی است. طلاق اجتماعی اولین بار 12 سال پیش مطرح شد به طوری که طلاقی در میان زوجین رخ داده اما پنهان است و در آمار مشخص نمی شود.
این جامعه شناس با بیان اینکه طلاق به طور صد درصدی وجود ندارد، تأکید کرد: ما هیچ وقت طلاق صد درصدی نداریم. وقتی رابطه ای هم قطع می شود یا یادهای خوشایندی از همسر برجای می ماند و یا یادی منفی، لذا طلاق یک امر بسیار پیچیده است که ابعاد مختلفی روی آن تاثیر می گذارد.
مهاجری ادامه داد: در جامعه ای که قالب های کلیشه ای در آن حاکم است قبح طلاق ایجاب می کند که از شرایط طلاق پنهان به آشکار عبور نکنیم اما در عین حال طلاق موجود است. برخی مواقع گفته می شود که “بسوزم و بسازم” اما فرد چطور می تواند بسوزد و بسازد… می سوزد و می سوزاند. اگر فرد شرایط گذر از طلاق اجتماعی برای رسیدن به طلاق حقوقی را طی کند و قبح طلاق بریزد وارد مرحله کلان تر می شود و یکسری مناسک گذر مانند جشن طلاق برای گذر از این مرحله برگزار می کند.
وی افزود: طلاق یک امر بسیار پیچیده است که ابعاد مختلفی بر روی آن تاثیر می گذارد و با توجه به این عوامل آمار آن تغییر پیدا می کند. پیک طلاق در دنیا روی عدد 7 است و ما در گذشته روی عدد 3 بودیم. پیک طلاق همان گارانتی چند سال ابتدایی زندگی است و اگر از عدد 3 سال بگذریم زندگی تضمین می یابد، این عدد هم اکنون در کشور ما به 5 رسیده است و متاسفانه در حال تجاوز از این عدد هستیم و به عدد 7 نزدیک می شویم. لذا برخی از زوجین با در نظر گرفتن سن گارانتی، این استدلال را دارند که چون هنوز در این سن نیستند اقدام به فرزندآوری نکنند اما با این تفکر امکان گذر از زندگی مشترک و طلاق پنهان به آشکار فراهم می شود.
پیامدهای منفی طلاق اجتماعی بیشتر از طلاق رسمی
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه پیامدهای منفی طلاق اجتماعی بسیار بیشتر از طلاق رسمی است، خاطرنشان کرد: زن و شوهری که همدیگر را تکمیل نمی کنند، آن هنگام روابط شکننده و گسسته می شود و آثار و پیامدهای درون خانواده نیز بیشتر می شود. از طرفی وقتی بستر ناسازگاری فراهم می شود، پشت سد طلاق حقوقی انباشتی از آدم های آماده برای ورود به مرحله طلاق رسمی تشکیل می شود و حالا که این قبح شکسته شده آمار طلاق رسمی جهش دار می شود.
وی در تشریح دلایل مختلف گذر زوجین در مراحل طلاق گفت: در مواقعی فرد به دلایلی شروع می کند به ناسازگاری که آغازگر طلاق شده و وارد مرحله اول طلاق می شود، در اینجا فرد احساس می کند که در خانه رضایت ندارد و در عین حال نمی داند که وارد مرحله طلاق شده است و پس از آن به دنبال بهانه برای اینکه چرا راضی نیست می گردد و وارد مراحل بعد می شود و برگشت از این مراحل هم سخت است.
مهاجری تصریح کرد: آغازگر طلاق در خانواده طی مراحل بعدی دنبال مقصر می گردد و تقصیرها را به گردن همسر خود می اندازد اما برای اینکه خود را تبرئه کند بر می گردد تا فرصتی به زن یا شوهر دهد اما برای ادامه زندگی برنمی گردد. سپس زمانی که برگشت با ناسازگاری هایی که وجود دارد، وارد مرحله طلاق پنهان می شود. در واقع گام های طلاق با ظرافت رخ می دهد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
روانشناسی طلاق اجتماعی 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان