امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

واژه‌های جدید را چه کسانی تصویب می‌کنند؟

#1
واژ‌ه‌های جدید در فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گروه‌های تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد و از سوی دیگر از سوی شورای واژه‌گزینی که شامل استادان مختلف است، دوباره بررسی می‌شود و مورد تصویب قرار می‌گیرد.

واژه‌های جدید را چه کسانی تصویب می‌کنند؟ 1

بنا بر اعلام فرهنگستان، این افراد نویسندگان بنام، زبان‌شناسان، استادان دانشگاه، مترجمان و متخصصان حوزه‌های مختلف علمی و فنی هستند که اعضای پیوسته و اعضای وابسته‌ی فرهنگستان محسوب می‌شوند و هر هفته در سه شورایی که در روزهای شنبه‌، دوشنبه و سه‌شنبه برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

ریاست یکی از این جلسات بر عهده‌ی حسن حبیبی‌ و یکی بر عهده‌ی غلامعلی حداد عادل است و ریاست جلسه‌ی دیگر را علی‌اشرف صادقی برعهده دارد.

اعضای پیوسته‌ی فرهنگستان زبان و ادب فارسی به این شرح هستند: یدالله ثمره‌، حسن حبیبی،‌ غلامعلی حداد عادل‌، بهاء‌الدین خرمشاهی‌، اسماعیل سعادت‌، احمد سمیعی‌، علی‌اشرف صادقی‌، کامران فانی، هوشنگ مرادی کرمانی‌، حسین معصومی همدانی‌، ابوالحسن نجفی‌ و سلیم نیساری.
بنا بر اعلام فرهنگستان، این افراد نویسندگان بنام، زبان‌شناسان، استادان دانشگاه، مترجمان و متخصصان حوزه‌های مختلف علمی و فنی هستند که اعضای پیوسته و اعضای وابسته‌ی فرهنگستان محسوب می‌شوند و هر هفته در سه شورایی که در روزهای شنبه‌، دوشنبه و سه‌شنبه برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

اعضای وابسته‌ی فرهنگستان زبان و ادبیت فارسی نیز به این شرح معرفی شده‌اند: ژاله آموزگار،‌ محمدابراهیم ابوکاظمی‌، محمدرضا افضلی‌، محمدرضا بهاری‌، مصطفی کمال پورتراب‌، علی پورجوادی‌، عباس حری‌، محمدتقی راشدمحصل‌، هوشنگ رهنما،‌ زهره زرشناس‌، قطب‌الدین صادقی،‌ لطیف کاشی‌گر‌، سیامک کاظمی‌،‌ علی کافی‌، ایران کلباسی،‌ رضا منصوری‌، مهشید میرفخرایی‌، شهین نعمت‌زاده‌، ابراهیم نقیب‌زاده مشایخ و اسماعیل یزدی.

هیأتی فنی نیز در فرهنگستان زبان و ادب فارسی وجود دارد که اعضای آن نسرین پرویزی‌، سیدمهدی سماعی‌، علاء‌الدین طباطبایی و شهین نعمت‌زاده هستند.

علاوه بر نشست‌هایی که از سوی شورای واژه‌گزینی بر گزار می‌شود و در آن واژه‌ها مورد تصویب قرار می‌گیرد، نشست‌های تخصصی نیز از سوی گروه‌های تخصصی هر دو هفته یک بار برگزار می‌شود که در این نشست‌ها متخصصان زبان‌شناسی همراه با متخصصان رشته‌های تخصصی، جلسه‌ای می‌گذارند و واژه‌های تخصصی را برمی‌گزینند. این واژه‌ها در جزوه‌ای تدوین و در شورایی که همراه با اعضای وابسته و پیوسته‌ی فرهنگستان تشکیل می‌شود، دوباره بررسی و این‌بار مصوب می‌شود و هر سال این واژه‌ها در دفتری به نام «فرهنگ واژگان مصوب فرهنگستان» منتشر می‌شود.



منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  فرهنگستان چگونه واژه می‌سازد؟
  بسته ی پیشنهادی کتاب برای کسانی که هنوز ناچارند در خانه بمانند
  اصطلاحات و واژه های ترکی که معادل فارسی ندارند
Star نشر کتاب را حرام اعلام کنند!
Lightbulb بیش از ۲۰۰ واژه فارسی در زبان اندونزیایی
Lightbulb تصویب اقامت ۱۰ساله مایل هروی در مجلس
  بزرگان در تنهائی چه می کنند؟
Heart شیرین‌ترین واژه
  همه‌ی آن‌هایی که سردرد مرا خوب می‌کنند.
  کسانی که در گور به شهرت رسیدند

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان