امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نخستین زندانی زندان قصر

#1
ماجرای کتاب «ماه برکه» به روزگار دوران ستم شاهی برمی‌گردد و حول محور زندان های تهران در قالب یک روایت تاریخی داستانی گزارشی دقیق و جامع از وقایع منجر به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال‌های دهه 50 می‌گوید.

به گزارش خبرآنلاین، مریم صباغ زاده کتاب «ماه برکه» را با موضوع شخصیت یکی از مبارزان سیاسی پیش از انقلاب با نام «سید محمدجواد موسوی» و به سفارش بنیاد شهید و امور ایثارگران تألیف کرده است.

این کتاب در قالب یک روایت تاریخی داستانی گزارشی دقیق و جامع از وقایع منجر به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را در سال‌های دهه 50 نشان می‌دهد. این اثر تا پایان سال جاری روانه بازار نشر می شود.

صباغ زاده معتقد است که آنچه بر ادبیات انقلاب اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز رفته است را می توان به خلق فضاهایی مرتبط دانست که در آن به اکثریت اهالی قلم گویا سوژه ای یا نوع نگاهی در حال تحمیل شدن است.

صباغ زاده معتقد است که آنچه بر ادبیات انقلاب اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز رفته است را می توان به خلق فضاهایی مرتبط دانست که در آن به اکثریت اهالی قلم گویا سوژه ای یا نوع نگاهی در حال تحمیل شدن است.

وی در این باره گفت: من یکی از مخالفان کار فرمایشی هستم اما این کار به هیچ عنوان فرمایشی نیست؛ خوشبختانه بنیاد شهید و امور ایثارگران به من این امکان را داد تا با دقت و وسواس روی این موضوع تحقیقات لازم را انجام دهم و نتیجه این شد که توانستم به راحتی درباره زندان‌های تهران و شرایط و فضای آن‌ها صحبت کنم.

این اثر زندگینامه یک مبارز سیاسی است که در یکی از زندان های تهران به بند کشیده می شود و نویسنده با بهرگیری از این ماجرا گریزی به تاریخچه زندان های تهران و کاربری گذشته و حال آنها می زند و داستان هایی را که درباره آنها بیان شده را برای مخاطب خود باز گو می کند.

وی درباره زندان قصر می گوید: «که این زندان در دوران قاجار یک کاروان سرا بوده است و بعد به انبار آذوقه تبدیل می شود و بعدها نیز به پیشنهاد سرتیپ درگاهی توسط رضا خان به زندان بدل می شود و جالب اینکه خود درگاهی نخستین زندانی این زندان است که دو روز بعد به دستور رضا خان در آنجا محبوس می شود و به عبارتی چاه کن در چاه می افتد.»

زندان قصر در دوران قاجار یک کاروان سرا بوده است و بعد به انبار آذوقه تبدیل می شود و بعدها نیز به پیشنهاد سرتیپ درگاهی توسط رضا خان به زندان بدل می شود

زندانی‌های این زندان هم همگی شخصیت های شگفت انگیزی دارند قوام‌السلطنه، صارم‌الدوله، صولت‌الدوله، عبدالحسین تیمورتاش، بزرگ علوی و پنجاه و سه نفر و همچنین دکتر تقی ارانی برخی از زندانیان معروف این زندان هستند.

صباغ زاده در خصوص انتخاب این عنوان برای کتاب گفت: «در مرکز زندان قزل قلعه حوض زیبایی بود که در کنار آن بید مجنونی قرار داشت و شبها صحنه زیبایی را برای زندانیان خلق می کرد؛ «ماه برکه» را با الهام از این تصویر برای عنوان کتاب انتخاب کردم.»

وی معتقد است که باید به پیشینه تاریخی کشور با دقت نگاه شود و نویسندگانی که در این حوزه قلم می زنند جزئیات و واقعیات دوران های مختلف را به نگارش دربیاورند؛ از این رو خود نیز تلاش کرده که در این اثر طوری از زندان و شرایط زندانی ها بنویسد که به طور مثال جوانی که آن دوران را درک نکرده با مطالعه این کتاب همه چیز را درباره زندان قزل قلعه متوجه شود.

باید به پیشینه تاریخی کشور با دقت نگاه شود و نویسندگانی که در این حوزه قلم می زنند جزئیات و واقعیات دوران های مختلف را به نگارش دربیاورند

«صدای ساز سهراب» و «گلوله بزرگ نخ» نیز دو اثر تازه از مریم صباغ زاده برای کودک و نوجوانان است که هر دو در آینده نزدیک روانه بازار نشر می شوند.

داستان «صدای ساز سهراب» بر اساس نواها و آوارهای محلی ایران با نگاهی به برخی از آوازهای محلی چوپانان نوجوان ایران نوشته شده و کار تصویرگری آن برعهده ناهید کاظمی بوده است. «گلوله‌ بزرگ نخ» عنوان اثر دیگری از مریم صباغ زاده است که مخاطب آن نیز کودکان و نوجوانان هستند.

به گفته نویسنده در واقع ماجرای این داستان خاطره ای است که خیلی از ما ممکن است داشته باشیم و آن خرید لباس با یکی دو سایز بزرگتر برای ما به امید اینکه زمان بیشتری بتوانیم آنها را بپوشیم، است. این داستان، شاید به نوعی بخشی از وقایع دوران کودکی خودم باشد.

زندانی‌های این زندان هم همگی شخصیت های شگفت انگیزی دارند قوام‌السلطنه، صارم‌الدوله، صولت‌الدوله، عبدالحسین تیمورتاش، بزرگ علوی و پنجاه و سه نفر و همچنین دکتر تقی ارانی

نویسنده تلاش کرده تا در این اثر به بافت سنتی خانواده و تاثیرات دورهم بودن اشاره کند و در انتها خواننده را به این نتیجه برساند که امروز خانواده ها چقدر کوچک شدند و از هم پراکنده اند.

«شمس به روایت شمس» که حاوی ناگفته هایی از زندگی شمس آل احمد است به قلم مریم صباغ زاده همزمان با چهلمین روز از درگذشت وی از سوی انتشارات همشهری منتشر می شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط ÆҐÆŠĦ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان