امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

صندوقچه ای پر از جایزه های رنگی

#1
کنکاشی در جایزه های ادبی ایرانی و غیر ایرانی

می خواهیم تا برای شما دوستان و عزیزان تبیادی صندوقچه ی جایزه های ادبی جهان و ایران را بگشاییم و به تعریف مختصری از هریک از آن ها برای شما ادب دوستان بپردازیم! باشد که لذت برید و ما را همراهی کنید.
صندوقچه ای پر از جایزه های رنگی
در ابتدای امر به جایزه ی دو میلیون ریالی ( جایزه ادبی پولیترز Pulitzer prize ) بر می خوریم :

تعریف : جایزه ادبی پولیتزر، مهم ترین جایزه ادبی آمریکاست که از نظر اعتبار به جایزه نوبل پهلو می زند. این جایزه ادبی هرسال در 21 بخش برگزار می شود و به برگزیدگان بخش های مختلف جایزه می دهد. جایزه کتاب، ادبیات، روزنامه نگاری و موسیقی پولیترز مهم ترین بخش های این جشنواره هستند.

از روزنامه «نیویورک ورد» تا دانشگاه کلمبیا.

جوزف پولیترز را از روزنامه نگاران نامدار آمریکایی ای است که از مادری آلمانی و پدری با تبار مجار به دنیا آمد. او زبان های آلمانی، مجاری و فرانسوی را می دانست؛ اما زندگی در بوستون ایالات متحده آمریکا باعث شد انگلیسی هم یاد بگیرد. اولین تجربه روزنامه نگاری او به سال 1872 و روزنامه westliche post مربوط می شود. پولیترز، پس از تسلط به زبان انگلیسی وارد بازار تالیف و نشر کتاب به زبان انگلیسی شد. مدتی بعد با جیمز وین برث – سردبیر نیویورک ورد – آشنا شد و به این روزنامه رفت. پولیترز شیوه جدیدی در خبرنویسی مطبوعاتی ابداع کرد که مورد توجه روزنامه نگاران قرار گرفت. روش مطبوعاتی و تیراژ 600 هزار نسخه ای «نیویورک ورد» باعث شد نام جوزف پولیترز سر زبان ها بیافتد. در سال 1904 کتاب « بررسی آمریکای شمالی» را چاپ کرد، که مورد توجه آکادمی روزنامه نگاری کلمبیا قرار گرفت.

این کتاب اعتباری به پولیترز داد که از این به بعد در آکادمی روزنامه نگاری کلمبیا دانشمند و روزنامه نگاری حرفه ای به حساب می آمد. در 51 سالگی به دلیل بیماری – یادگار حضور در جنگ – در گذشت و آکادمی روزنامه نگاری در سال 1912 به پاس تلاش های او جایزه ادبی پولیترز را سراسری و رسمی اعلام کرد.
صندوقچه ای پر از جایزه های رنگی
پول نقد، مدال طلا و اعتبار

جایزه پولیترز از سال 1917 ، هر سال در فصل بهار به برندگان رشته های مختلف ادبی و هنری اهدا می شود. برگزار کننده رسمی این جایزه دانشگاه کلمبیاست . این برندگان علاوه بر اعتبار جایزه پولیترز، 10 هزار دلار پول نقد هم دریافت می کنند. اما در بخش روزنامه نگاری، همراه جایزه های نقدی، یک مدال طلا هم اهدا می شود که برنده آن موظف است جایزه را به روزنامه ای ببرد که در آن کار می کند. اگرچه این مدال طلا به شخص برنده تعلق دارد، اما رسم بر این است که مدال طلا به روزنامه برود و تقدیر رسمی 10 هزار دلار پول نقد برای برنده باقی بماند. معمولا کارهای فرهنگی و هنری آمریکا با حاشیه های سیاسی ای همراه است. جایزه ی ادبی پولیترز هم از این قاعده مستثنا نیست. آکادمی های تخصصی دانشگاه کلمبیا علاوه بر معیارهای تخصصی هر رشته، مسابقه سیاسی هنرمند نویسنده را هم در نظر می گیرند که گاهی امتیاز سیاسی برنده از فعالیت و اثر حرفه ای او موثرتر است.


جایزه پولیترز، پول ها و وصیتنامه جوزف:

جوزف پولیترز یک وصیتنامه رسمی به آکادمی روزنامه نگاری کلمبیا داد که در آن نوشته بود: «هر سال به بهترین های هر رشته، چهار جایزه به حوزه ادبیات و نمایشنامه، یک جایزه ادبی برای آموزش و 4 جایزه بصورت بورس تحصیلی اهدا شود. در حوزه ادبیات باید این جایزه به بهترین و جدیدترین رمان آمریکایی، کتاب درباره تاریخچه آمریکا، زندگی نامه یک فرد مشهور آمریکایی یا معرفی خدمت دولتی بوسیله مطبوعات داده شود».

در طول 92 سال، بخش نقدی جایزه و شیوه انتخاب، تغییر زیادی کرده است. پولیترز هنگام مرگ 2میلیون دلار نزد دانشگاه کلمبیا به امانت گذاشت و برای جایزه وقف کرد. هنوز بخش نقدی جایزه از سود همان 2میلیون دلار اولیه تامین می شود.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  برگزیدگان داستان کوتاه جایزه ی مهرگان ادب
  سکه از جایزه کتاب سال حذف شد
  شرح درد پناهجویان جایزه استرالیا را برد
Exclamation ارسال ۴۷۵ اثر به جایزه «شهید سیدعلی اندرزگو»
Star همه‌چیز درباره جایزه ادبی «مهرگان»
Star برگزیده جایزه «‌دزموند الیوت» 2019 مشخص شد!
Lightbulb برنده جایزه «پن پینتر» ۲۰۱۹ معرفی شد!
Big Grin معرفی داستان‌های راه‌یافته به داوری جایزه «ارغوان»
Exclamation دومین دوره جایزه «بیژن نجدی» برگزار شد
Exclamation مراسم پایانی جایزه شعر خبرنگاران با انتقاد از فله‌ای شدن جایزه‌ها

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان