امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شعر و داستان سوره

#1
نشست رسانه‌ای یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره صبح امروز دوشنبه 21 مرداد با حضور علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، محمدعلی قاسمی دبیر هنری جشنواره و مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

شعر و داستان سوره

علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در این نشست ضمن تبریک روز خبرنگار و عید فطر گفت: امسال ادیب پیشکسوت انقلاب و نویسنده توانمند حوزه هنری آقای فردی در میان ما نیست. او سال‌ها مدیریت فرهنگی این مجموعه را عهده‌دار بود و در سال گذشته حضور جدی در این عرصه داشت.

وی ضمن بیان اینکه ادبیات انقلاب یک ادبیاتی است که وامدار جوانان است اظهار داشت: ادبیات انقلاب ما یک ادبیاتی است که وامدار جوانان بوده و حوزه هنری یک پایگاه جدی ادبیات شمرده می‌شود و اگر بگوییم پایگاه جدی ادبی کشور حوزه هنری است، به واقع اینگونه است، چرا که شعر و داستان و ادبیات انقلاب طی این سی سال در این مکان بالیده و بسیاری چهره‌های ادبی کشور در این پایگاه حضوری جدی داشته‌اند.

در این محل کار کرده و دوران جوانی گذرانده‌اند و حتی درخشان‌ترین نام‌ها چون قیصر امین‌پور و سلمان هراتی آثار خود را در حوزه منتشر کرده و کلاً سنگینی کفه ادبیات انقلاب وامدار حوزه هنری است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با بیان اینکه جوانان زیباترین اتفاقات را همیشه رقم می‌زنند گفت: جشنواره سوره هم خود را به عنوان جدی‌ترین حادثه ادبی نشان داده و یازدهمین دوره آن که در حال اجراست صحه بر این مهم است، خوشبختانه امسال در یکی از شهرهای مقاومت، شجاعت چون سنندج و استان کردستان این جشنواره برگزار می‌شود که نهایت غیرت مسلمانی، پاکدامنی و دفاع از انقلاب و آرمان‌هایش است.

این شاعر متذکر شد: امسال هم در خدمت شاعران و نویسندگان جوان خواهیم بود که به سنندج می‌روند، البته از بدو حضورم در حوزه هنری اقداماتی صورت گرفته و حتی چند دفتر تشکیل شده است که از جمله آنها می‌توان به دفتر فارسی‌زبانان اشاره کرد، چرا که تلاش داریم کشورهای فارسی‌زبان مثل افغانستان و تاجیکستان را در اولویت قرار دهیم، زیرا گذشته تاریخی ما سرشار از محققان، نویسندگان فارسی‌زبان در این کشورها بوده و پژوهشگران جدی در این کشورها حضور دارند. تلاش می‌کنیم در کشورهای فارسی‌زبان برنامه‌ها را جدی‌تر پیگیر باشیم.

در این مراسم قزوه ضمن اشاره به ادامه برنامه‌های شعر و داستان جوان در کشور ضمن مخاطب قرار دادن شهرداری اظهار داشت: در سال‌های 80 و 81 برنامه شب‌های شهریور در زمان تصدی‌گری بنده در کانون‌های ادبی سازمان‌های شهرداری با همکاری عبدالجبار کاکایی تشکیل می‌شد. چند سالی ادامه داشت و سازمان شهرداری متولی آن بود که درنهایت به شعر و داستان جوان می‌رسید، اما پس از عزیمت بنده به هندوستان ابتر مانده و چند سالی برپا نشد، اما از سازمان شهرداری درخواست می‌کنم تا این جشنواره را در راستای اعتنا به ادبیات جوان ادامه دهد، چرا که از بودجه شهرداری سعی می‌کردیم به شاعران کل کشور جایزه داده و همگان را ببینیم.


قاسمی: 1261 اثر واصل شد/ دفاع دبیر از کیفیت آثار

محمدعلی قاسمی دبیر جشنواره گزارشی از شیوه برپایی یازدهمین دوره ارائه کرد و افزود: جشنواره شعر و داستان جوان سوره بیش از یک دهه را پشت سر گذاشته، در دوره یازدهم فراخوانی از اردیبهشت منتشر و تا پایان خرداد مهلت ارسال آثار بود. 1261 اثر به دبیرخانه رسید، البته آثاری هم به دور از شرایط سنی واصل شد اما در آمار کلی دبیرخانه آنها را لحاظ نکردیم، چرا که شرط سنی 30 سال بود.

به گفته وی از میان 1261 اثر 316 اثر در بخش داستان کوتاه، 60 ترانه، 69 داستان کوتاه، 329 شعر کلاسیک، 270 شعر نیمایی، 62 شعر کودک و در بخش ویژه 2 شعر کودک کردی، 38 شعر نو کردی و 10 شعر کلاسیک کردی رسید. به علاوه اینکه در بخش داستان بلند 30 سال 5 اثر داشتیم.

قاسمی درباره چرایی حجم آثار نسبت به ادوار گذشته اینگونه توضیح داد که: در جشنواره یازدهم برای اولین بار کیفیت اثر در نظر گرفته شد اما در ادوار گذشته هر شرکت ‌کننده در هر بخش به دلخواه آثاری را ارسال می‌کرد اما این مهم اصلاح و پالایش اولیه اثر برعهده شرکت‌کننده نهاده شد تا درنهایت شرکت‌کنندگان بتوانند در بخش شعر 6 اثر و داستان 3 اثر را ارسال کنند.

وی مدعی شد که می‌توانیم نسبت به ادوار گذشته از کیفیت بالای آثار دفاع کنیم.
دبیر جشنواره گزارشی از شیوه برپایی یازدهمین دوره ارائه کرد و افزود: جشنواره شعر و داستان جوان سوره بیش از یک دهه را پشت سر گذاشته، در دوره یازدهم فراخوانی از اردیبهشت منتشر و تا پایان خرداد مهلت ارسال آثار بود. 1261 اثر به دبیرخانه رسید، البته آثاری هم به دور از شرایط سنی واصل شد اما در آمار کلی دبیرخانه آنها را لحاظ نکردیم، چرا که شرط سنی 30 سال بود

قاسمی با تأکید بر اینکه 26 مرداد افتتاحیه و 27 اختتامیه برگزار می‌شود، در پاسخ به سۆالی درباره نکوداشت «امیرحسین فردی» توضیح داد: برنامه نکوداشتی با همکاری اداره محافل و جشنواره‌ها تدارک دیده شده که به موقع اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی برگزیده‌ها را اینگونه معرفی کرد که در بخش ویژه ادبیات کردی یک برگزیده، شعر کلاسیک یک تقدیری، شعر نو دو تقدیری، داستان کوتاه نوجوان سه برگزیده، داستان و قصه سه برگزیده و یک تقدیری و در بخش‌های شعر کودک و نوجوان ترانه و سرود، شعر نو و کلاسیک نفرات اول تا سوم معرفی خواهند شد، البته در بخش داستان بزرگسال برگزیده اول تا سوم نداشته و تنها یک تقدیری داریم و مجموع کل مبلغ کل اهدایی 42 میلیون تومان خواهد بود که به برگزیده اول 2 میلیون، دوم 1.5 میلیون و سوم 1 میلیون تومان و افراد تقدیری 500 هزار تومان دریافت می‌کنند.

وی گفت: در بخش داستان کردی، آثار راه یافته قابل بررسی نبوده و داوری نشدند و تنها شرکت‌کنندگان لوح سپاس و هدایایی دریافت می‌کنند، ضمن اینکه کتاب یازدهمین دوره آماده شده و در روز اختتامیه توزیع می‌شود.

دبیر جشنواره ادامه داد: کارگاه‌های شعر و داستان و در بخش ترجمه و شعر کردی برپا می‌شود و 100 شرکت‌کننده جشنواره در آن حضور خواهند داشت.

وی در پایان درباره رسالت حوزه هنری در قبال برگزیدگان عنوان کرد: دبیرخانه جشنواره استعدادها را شناسایی کرده و به اداره آفرینش‌های ادبی معرفی می‌کند. در این بخش کارگاه‌هایی مدام برگزار می‌شود و آثار نقد خواهند شد تا موجبات ارتقاء آثار فراهم شده و پس از آن آثار شاخص مورد حمایت معنوی و مادی قرار می‌گیرند و در سطح کشور توزیع می‌شوند.

* مرادی: تجلیل از سه ادیب کرد در جشنواره شعر و داستان جوان سوره

در این نشست مرادی رئیس حوزه هنری کردستان به برنامه‌های جمعی اشاره و گفت: در جشنواره از سه ادیب کرد تجلیل خواهد شد، عبدالرحمن شرف کندی، شاهرخ اورامی و عمر صالحی صاحب از جمله افراد تقدیری خواهند بود و مکان برگزاری پردیس سینمایی بهمن سنندج است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان