امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کشیدن پرتره زنان برایم سخت است

#1
چهره نگاری، یکی از گونه های مهم هنر نقاشی در طول تاریخ نقاشی جهان است که نیاز پژوهش و مطالعه در آن همیشه احساس می شود.

چهره نگاری، یکی از گونه های مهم هنر نقاشی در طول تاریخ نقاشی جهان است که نیاز پژوهش و مطالعه در آن همیشه احساس می شود.

چهره انسان علاوه بر دارا بودن انسجامی زیبا در فرم و رنگ و تنوع بسیار زیاد در حالات، منعکس کننده عواطف گذرایی است که به صورت نسبی نشان دهنده شخصیت و خلقیات فردی است. چهره نگاران بزرگ جهان موفق به نمایش این روابط شده اند و گام های بلندی در راستای ارائه اندیشه های عمیق زیباشناختی و اجتماعی برداشته اند.

در گذشته، نقاشان اغلب پرتره سیاستمداران و افراد معروف را به تصویر می کشیدند. در واقع نقاشان با کشیدن چهره های این افراد یاد آنها را زنده نگه می داشتند، اما امروزه شاهد پرتره هایی هستیم که نقاشان از افراد معمولی روی بوم هایشان به تصویر می کشند؛ افرادی که شاید بارها و بارها از کنار یکدیگر گذر کرده باشیم بی آن که به هم توجه کنیم. هنرمندان در واقع با نقاشی کردن این پرتره ها قصد دارند رازهای نهفته در چهره افراد را با تکنیک منحصر به فردی که در تابلوهایشان به کار می گیرند، بیان کنند. آنها در این پرتره ها با توجه به رنگ آمیزی و ضرب قلم هایی که به کار می گیرند، قصد دارند احساسات و روحیات خودشان را بازتاب دهند و گاهی با توجه به شناختشان از آن فرد سعی می کنند خلقیات و تنش های آنها را روی بوم ثبت کنند.

سلمان خوشرو از جمله هنرمندانی است که در اولین نمایشگاه نقاشی انفرادی اش در گالری طراحان آزاد، ده تابلوی پرتره از جوانانی که هم نسلش هستند، ارائه داده است. او در این آثار از تکنیک کاردک و رنگ های برجسته بهره گرفته و با توجه به شناختی که از این افراد داشته، سیما و سیرت آنها را روی بوم آورده است.

خوشرو که تاکنون در زمینه های مختلف هنری از جمله در عکاسی و مجسمه سازی فعال بوده است، در مورد گرایشش به نقاشی می گوید: بعد از آن که تحصیلات دانشگاهی ام را در رشته دیجیتال آرت در استرالیا گذراندم و چند پروژه انیمیشن ۳D و مالتی مدیا انجام دادم، با توجه به گذراندن درس های اختیاری مانند مجسمه سازی و طراحی از فیگور، مدتی مجسمه سازی می کردم. در این زمان دوربین دیجیتال تازه رایج شده بود و با یک دوربین تجربیات جدیدی را شروع کردم. حاصل تجربیاتم در زمینه عکاسی برگزاری سه نمایشگاه عکس در تهران بود. بعد از آن درگیر یک پروژه طراحی معماری ساختمان شدم. در طول این سال ها متوجه شدم یکی از بزرگ ترین لذت هایم یادگیری چیزی جدید است و اکثر فنونی که یاد گرفته ام حاصل کلنجار های شخصی خودم است. چهار سال پیش نقاشی را بدون استاد شروع کردم، نقاشی با شخصیت و طرز زندگی من سازگار است. ساعت ها جلوی بوم می ایستم و بر کارم تمرکز می کنم. به نظرم نقاشی سخت ترین کاری است که انجام داده ام.

این هنرمند جوان با اشاره به آن که تجربیاتش در عکاسی تا اندازه زیادی در روند خلق نقاشی هایش تاثیرگذار بوده است، می گوید: نقاشی های من از روی عکس بوده و زیبایی شناسی عکاسی نیز در آثارم وجود دارد. من قبلا عکاسی مینیمال و آبستره می کردم که اکثر اوقات عکس ها شبیه به نقاشی می شد. در واقع تجربیاتم در زمینه های مختلف عکاسی و انجام کارهای ۳D کامپیوتری برای نورپردازی و حجم شناسی در این آثار استفاده شده و تاثیرات آنها را می توان در نقاشی ها بخوبی دید.

حالات مختلف افراد، خونگرمی آنها و خلقیاتشان در رنگ هایی که هنرمند برای به تصویر کشیدن آنها انتخاب می کند، تاثیر گذار است. خوشرو با قدرتی که رنگ ها به او می دهد شادی، ناراحتی، عصبانیت و به طور کل خصوصیات سوژه های آثارش را روی بوم شبیه سازی می کند.

او در پاسخ به این سوال که پرتره های آثارش را چگونه انتخاب کرده است، توضیح می دهد: این افراد از دوستان و آشنایان من هستند. چهره این افراد پتانسیل بیان مفهوم خاصی را داشته و البته تجربیات زندگی این افراد نیز در من تاثیر گذاشته و به من انرژی و شوق داده تا پرتره آنها را به تصویر بکشم. ابتدا در فضای استودیو با نورپردازی از سوژه ها عکاسی حرفه ای می شود و از بین عکس ها یک عکس را انتخاب می کنم تا آن را به تصویر بکشم. در کل ۱۵۰ نقاشی پرتره کشیده ام و برای اولین نمایشگاه انفرادی ده اثر را که بتازگی روی آنها کار کردم، ارائه داده ام.

خوشرو در این نمایشگاه هشت پرتره مرد و دو پرتره زن را به نمایش گذاشته است. با نگاهی به این آثار براحتی می توان فهمید او در کشیدن چهره مردان راحت تر عمل کرده و بسیاری از دغدغه تصویری که در این نقاشی ها داشته در چهره مردان بهتر پیاده شده است. برای مثال، بازی های هندسی و فرمی که دوست دارد انجام دهد در چهره مردان جایگاه بهتری دارد. او در این رابطه می گوید: کشیدن پرتره زنان برایم سخت است. من مردها را بهتر می شناسم و با آنها راحت تر هستم، به همین دلیل در به تصویر کشیدن آنها آزادانه تر عمل می کنم. به نظرم مردها با چهره هایشان کمی راحت ترند، در حالی که زن ها بندرت از پرتره شان راضی می شوند. در سبک هایی که کار می کنم، بیشتر تمایل به این دارم که چین و چروک، برجستگی ها و غم صورت افراد را پیدا و رویشان تمرکز بیشتری کنم. خیلی از این مسائل، موارد است که زنان باب میلشان نیست تا آنها را نمایش دهم.

او در مورد گذراندن تحصیلات دانشگاهی در خارج از کشور و تاثیر آن روی بینش هنری اش چنین بیان می کند: تحصیلات ابتدایی ام را در شهر نیویورک آمریکا گذراندم. در آنجا وقتی حس کنند دانش آموزی استعداد هنری خاصی دارد به آن بها داده و آن را پرورش می دهند و برنامه های خاصی را برای او فراهم می کنند. در واقع تشویقی که آنها از من کردند تاثیر زیادی در من گذاشت. من تحصیلات دانشگاهی ام را در رشته دیجیتال آرت در دانشگاه ملی استرالیا در شهر کانبرا گذراندم و در سال ۲۰۰۴ لیسانس گرفتم و با دنیای تصویر کامپیوتری انس فراوانی پیدا کردم. گالری ملی استرالیا یکی از مکان های مورد علاقه ام بود. در آنجا با کارهای نقاشان بزرگ معاصر آشنا شدم و در فضای موزه مجذوب تابلوها شدم. دیدن کارهای هنرمندانی چون فروید و مونه تاثیر بسیاری روی من گذاشت. با این که با زبان هیچ مشکلی نداشتم، ولی در استرالیا همیشه احساس بیگانگی می کردم و اصلا میلی به ماندن نداشتم. با این حال استرالیا به نظر من عرفان خیلی خاصی دارد. در آرامش و سکوت آنجا من شاید مهلت پیدا کردم به درون خودم نگاه عمیق تری بیندازم. اما علاقه ای ندارم خارج از کشور نمایشگاه برگزار کنم. من ایران را برای زندگی انتخاب کردم و انرژی هنری ام را از ایران می گیرم و دوست دارم آثارم را در ایران نمایش دهم.

سلمان خوشرو، متولد ۱۳۶۲ در تهران است. او سال های ابتدایی تحصیلات خود را در نیویورک سپری و در سال ۸۳ لیسانس خود را در رشته هنر دیجیتال از دانشگاه ملی استرالیا دریافت کرد. او در سه دنیای متفاوت زندگی و پرسه هایش در موزه های متروپولیتن و گالری ملی استرالیا تجربیات ارزنده ای برایش ارمغان آورد. او ایران را منبع الهام هنرش یافت و سرزمین مادری را برای سکونت دائمی انتخاب کرد. سلمان خوشرو تاکنون در سه نمایشگاه انفرادی عکس حضور داشته و نمایشگاه حاضر در گالری طراحان آزاد اولین نمایشگاه نقاشی او محسوب می شود. این نمایشگاه در گالری طراحان آزاد واقع در میدان فاطمی، میدان گل ها، میدان سلماس، پلاک ۵ دایر است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان