امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

یادداشتی بر کتاب آنتولوژی شعر شاعران معاصر از سریا داودی حموله

#1
سریا داودی حموله متولد ۱۳۵۴ در مسجد سلیمان است . وی شاعری نوپرداز و منتقدی است که در دایره ی شعر امروز با قلمی تخصصی و تکنیکال ،فعالیتی مستمر دارد .

سریا داودی حموله متولد ۱۳۵۴ در مسجد سلیمان است . وی شاعری نوپرداز و منتقدی است که در دایره ی شعر امروز با قلمی تخصصی و تکنیکال ،فعالیتی مستمر دارد . در وادی تحقیق نیز گام برداشته است چه این که دانشنامه ی قوم بختیاری از عمده کارهایی است که وی در قالبی فولکلور((folklore توده شناسی نگاشته اند و کاری است که از روش تحقیق و پژوهش پر بهره است و دیگر آثار این هنرمند زایش هایی است که با هماورد شعر امروز همگون شده اند که در مجموع تالیفات این شاعر و محقق به ۱۰ جلد در حوزه ی ادبیات و فرهنگ عامیانه مرتبط است . آنتولوژی شعر شاعران معاصر آخرین اثری است که در حوزه ی ادبیات معاصر از داودی حموله منتشر شده است .

این کتاب با مشخصات ظاهری ۴۱۸ ص به تازگی (۱۳۹۳) توسط نشر قطره وارد بازار کتاب شده و مورد مطالعه قبیله ی خیال قرار گرفته است . « کلمات بیش از آدمی رنج می برند !» عنوانی است که نویسنده بر کتاب خود گزینش کرده که فی نفسه دارای زبانی اعتراضی و انتقادی است . کتاب با ریز فهرستی از شعر شعرای معاصر آغاز می شود که شاعر در تقسیم بندی اندیشه ادبی شعرا شاخک هایی معنامحور را ترسیم می کند . به دیگر بیان ریز فهمی از درشت فهمی شعرا را به عنوان موضوع ، در فهرست کتاب لحاظ کرده است . ظهر جلد کتاب جزئی از کلیت فهم نویسنده ، نسبت به فرآیند فکری شعر معاصر را تصویر می کند .

این اندیشه زایی شاعر در دایره ای مفهم رقم می خورد که علاوه بر شعرای شعر معاصر دارای بارمعنایی ، تعمیم پذیری و جهان شمول است . از این منظر ترآوش سه گروه که از چشم قلم مولف از شعرا تصویر می شود بیانگر سه جهان عین ، عقل و ذهن است . به بیانی دیگر جهان سنت ، مدرن و پسا کریتیکال که شاکله ی اندیشه و زبان شاعر را تشکیل می دهند .

آفریده ی آنتولوژی شعر شاعران معاصر از نیما که به عنوان « حرکت در تغییر»شناخته می شود تا احمد شاملو که به« حرکت در تحول» نمادین است بسامد سخنی به آوردگاه قلم خویش نیاورده و تنها به تعدادی از جریان پردازان متاثر و صاحب روش و آثار و به تاسی پردازان از همین صاحبان نظر و روش در شعر معاصر پرداخته است که به نوبه ی خود جهشی پروسه مند در حوزه ی ادبیات و شعر معاصر محسوب می شود . دیگر پی آمدمولف که با تبعاتی فرآرونده تصادم دارد ریز شدن در اندیشه و شعر شعراست که باقلمی تخصصی و هوشمند صورت می گیرد و تسلط شاعر بر پراکسیس های اندیشه ای شعرا در همه زوایا مشهود است، به صوری که وارسی آثار شعرا از جانب داودی حموله با ریز اندیشی و تدقیق به انجام می رسد چه این که نگاه منتقد به آثار شعرا نگاهی زیباشناسانه است و در این همآورد نیز توانسته با تمایز سره از ناسره معنا و مقصود هر شاعر را به جامعه منتقل نماید .

رویکرد داودی حموله در این کتاب از روش آنالوطیقا (تحقیق تحلیلی) بهره مند گردیده است به ترزی که اندیشه و آثار شعرا را هم به دایره ی تحقیق می آورد و هم این که در این رهگذر به تحقیق تحلیلی این آثار می پردازد . با التفات به مشخصات ظاهری کتاب که ۴۱۸صفحه می باشد ، معین می کند که داودی بابت گرد آوری ، تدوین و تحلیل این کتاب زحمات بی شائبه ای را متحمل شده است که در نوع خود قابل تحسین و اعتبار است . آنتولوژی شعر شاعران معاصر کتابی است که در دایره ی ادبیات و شعر معاصر به عنوان اثری «جنگ آسا» و جامع الاطراف تلقی می شود چه این که کاربرد و کارآمد ی از منظرهای شعری معاصر را ترسیم می کند و می تواند به عنوان کتابی پایه در جهت بهره برداری از آن در کارهای تحقیقی و علمی و پژوهشی واقع افتد .

دیگر شاخصه ی بارز در این کتاب نقدهای سازنده و البته فرآرونده ای است که با آنالیزمی مبرهن و بدور از جانبداری و گریز از سلایق شخصی و من فردی از جانب مولف تصویر شده اند و این مهم نشان می دهد که مولف بدنبال نوعی فرهنگ پذیری و سالم اندیشی در ادبیات و شعر می باشد و نه نقال گویی و شخص محوری . بنابراین گمان نمی رود که این کتاب تنهادر یک جلد خاتمه یابد چه این که با اتیمولوژی نام کتاب که : « آنتولوژی شعر شاعران معاصر نام گرفته و با توجه به تلاش بی وقفه و مجدانه ای که از خانم داودی سراغ داریم طبعن سایر شعرای معاصر نیز در جلدهای بعدی در جهت به سرانجام رساندن کار در قالبی واقعی و علمی درج خواهند شد . به دیگر بیان این اثر، اثری است آزموده که با منتشر مجلدی دیگر آزموده تر خواهد شد .
پاسخ
 سپاس شده توسط Tᴀᴍᴏʀᴀ Pɪᴇʀᴄᴇ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Eye-blink کتاب زبان بدن (چگونه افکار دیگران را بخوانیم)
  کتاب باشگاه پنج صبحی ها
Book کتاب رستاخیز مردگان
  کتاب ۴۸ قانون قدرت
  کتاب ۳۳ استراتژی جنگ
  کتاب چگونه با هر کسی صحبت کنیم
  کتاب هرگز سازش نکنید
  کتاب نبرد من
Book کتاب { چگونه دیگران را روانکاوی کنیم؟}
  کتاب The Art of Seduction

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان