امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بوتاکس برای کاهش عرق بدن

#1
عرق بدن از دو نوع غدد پوستی اکرین و آپوکرین ترشح می شود. این غدد از قسمت میانی پوست یا درم منشاء می گیرند و به سمت خارج پوست می روند و ترشح های خود را روی پوست می ریزند. قسمت مترشحه غدد عرق را یک لایه عضلانی می پوشاند که به وسیله آن ترشح های غدد عرق به سمت خارج هدایت می شود. ترکیب های عرق، شبیه پلاسمای خون و فقط از آن رقیق تر است...


چرا عرق می کنیم؟

غدد عرق، تنظیم کننده حرارت بدن هستند یعنی با دفع عرق، حرارت بدن هم دفع می شود. غدد عرق، عمدتا کف دست ها، کف پاها، پیشانی و زیربغل ها قرار دارند. عرق پوست علاوه بر تنظیم حرارت بدن، در آن مناطق مانع ساییدن و چسبیدن پوست به هم می شود و پوست را در چین ها لغزنده می کند. عرق غدد آپوکرین همراه با فولیکول مو و در سوراخی که مو به سطح پوست باز می شود، ترشح می شود.



اختلال های غدد عرق

پرکاری غدد عرق و افزایش ترشح عرق می تواند در یک قسمت، چند قسمت یا سراسر بدن اتفاق بیفتد و انواع مختلفی دارد.



پرعرقی هیجانی

این نوع پرکاری معمولا فقط کف دست و پا یا زیربغل ها دیده می شود و ممکن است در هوای گرم شدت پیدا کند. افراد مبتلا به پرعرقی کف دست و پا، ممکن است در زیربغل ها هم دچار پرعرقی باشند اما فقط ۲۵درصد کسانی که پرعرقی زیربغل دارند به پرعرقی کف دست و پا هم مبتلا هستند. کف دست ها ممکن است سرد و با ته رنگ کدر باشد. پرعرقی کف پاها هم می تواند باعث سفیدشدن و لیچ افتادن پوست شود (به دلیل ضخامت کراتین پوست). همچنین باعث شود در این ناحیه، منافذی ایجاد شود و بوی بد بدهد. تعریق زیاد گاهی دائمی نیست و متناوب است و موقع اضطراب، استرس عصبی یا ترس شدت یابد. گاهی هم تعریق زیاد زیر بغل ها در زمان بلوغ اتفاق می افتد که با افزایش سن، کمتر خواهد شد. معمولا این تعریق زیاد، هنگام خواب قطع می شود.



افزایش تعریق تغذیه ای

بسیاری از افراد چند ثانیه بعد از مصرف غذاهای حاوی فلفل، سس گوجه فرنگی، شکلات، قهوه، چای یا سوپ داغ در نواحی پیشانی، پوست سر، لب بالا، دور دهان و جناغ سینه دچار عرق واضح می شوند که به علت افزایش فعالیت اعصاب سمپاتیک است. علاوه بر آن، این تعریق زیاد در نوروپاتی حسی، دیابت یا بعد از زونا، ورم غدد پاروتید یا آب پاروتید، جراحی یا صدمه به غدد پاروتید(غدد گوشی شقیقه ای) هم دیده می شود. در صدمه به غدد پاروتید فقط یک سوم بیماران دچار پرعرقی می شوند و خوشبختانه فقط ۱۰درصد آنها به درمان نیاز دارند.



افزایش سراسری تعریق در تمام بدن

بیماری های تب دار، فعالیت جسمانی و هوای گرم و مرطوب می تواند باعث پرعرقی در تمام پوست بدن شود. بیماری هایی مانند پرکاری تیرویید، آکرومگالی، دیابت، تومور فئوکروموسیتوم، کاهش قندخون، اعتیاد به موادمخدر، لنفوم، نشانگان کارسینویید، بارداری و یائسگی هم می توانند در تمام پوست بدن پرعرقی ایجاد کنند. بیماری هایی از قبیل صدمه های مغزی، پارکینسون، سایر اختلال های سیستم اعصاب سمپاتیک و متاستاز تومورهای سرطانی هم، باعث افزایش تعریق پوستی می شوند. از داروهای ضدافسردگی ها، مهارکننده سروتونین، ضدانعقادها، محرک های مثانه، ترکیب های تریاک و... هم عامل پرعرقی هستند.


درمان پرعرقی

برای درمان پرعرقی سراسری، ابتدا باید بیماری اصلی درمان شود، اما بیشتر بیماران به علت پرعرقی کف دست و پا یا زیر بغل ها به پزشک مراجعه می کنند.



درمان های موضعی

الف: شایع ترین درمان موضعی، استفاده از محلول کلرورآلومینیوم است. در درمان پرعرقی زیربغل ها محلول های ۳۵ ۱۰ درصد، شب ها استفاده می شود و بسیار موثر است. البته درمان با این محلول، ابتدا باید با غلظت های پایین باشد و اگر اثر نکرد، پزشک به تدریج غلظت آن را بالا می برد تا باعث تحریک پوست نشود. محلول کلرورآلومینیوم باید ۸ ۶ ساعت بعد از اینکه روی پوست زده شد، شسته شود. در پرعرقی کف دست ها می توان از محلول های ۵۰درصد کلرورآلومینیوم استفاده کرد و اگر موثر نباشد، بعد از زدن محلول، باید روی آن را با پلاستیک پوشاند تا باعث افزایش جذب و اثر شود. بعد از بهبود، باید از غلظت های کمتر یا به جای هر شب، ۲ تا ۳ شب در هفته از این محلول استفاده کرد تا جلوی عود گرفته شود.


ب: یونتوفورزیس دستگاهی الکتریکی است در آن از مواد گلیکوپیرولات ۰۱/۰ درصد و کلرورآلومینیوم ۲ درصد استفاده می شود. یونتوفورزیس در بیمارانی تجویز می شود که محلول کلرورآلومینیوم برایشان بی اثر بوده است. یونتوفورزیس روزی ۱ تا ۲ بار، و هر بار به مدت ۳۰ ۲۰ دقیقه انجام می شود و بعد از بهبود می توان برای جلوگیری از عود، دفعات آن را کاهش داد.


ج: سم بوتولینومدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(بوتاکس ) کف دست و پا یا زیربغل ها تزریق می شود. این تزریق بسیار موثر و با زمان اثر طولانی است و مقدار ترشح عرق را به ۱۰درصد قبل از تزریق کاهش می دهد. میزان تاثیر آن به نوع سم بوتولینوم A و مهارت پزشک در تزریق بستگی دارد. عوارض جانبی اش نادر است اما اگر به وسیله افراد غیرمتخصص یا با دوز بیش از نیاز تزریق شود، می تواند باعث ضعف عضلات انگشتان دست ها شود. مدت اثر آن بین ۹ ۶ ماه است ولی تا بیمار به پرعرقی کامل برگردد، حدود یک سال و نیم طول می کشد. امکان تزریق مجدد بعد از رفع اثر آمپول قبلی وجود دارد و تزریق های بعدی به همان میزان آمپول اول اثربخش خواهد بود.


این روش برای بیمارانی که درمان های موضعی برایشان بی اثر بوده و قبل از جراحی اعصاب توصیه می شود. از آمپول دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سم بوتولینومB هم می توان برای درمان استفاده کرد ولی پایداری آن کمتر از نوعA است.


د)درمان طبی: برخی داروهای آنتی کولینرژیک در کاهش عرق سراسر بدن موثر است. مقدار دوز تجویزی با توجه به شدت پرعرقی و میزان تحمل بیمار متغیر است ولی عوارض جانبی این داروها از قبیل اینکه گلوکوم و تشنج را بدتر می کند، مصرف آنها را محدود می کند. اثر کاهش تعریق این داروها ۶ ۴ ساعت است. بعضی بیماران این داروها را برای مصرف در شرایطی مانند مهمانی، امتحان های مهم درسی و... ترجیح می دهند و از مصرف مداوم آن به دلیل عوارض جانبی اجتناب می کنند. داروهای خوراکی دیگری هم برای پرعرقی موضعی تجویز می شوند.


ه)درمان جراحی: در درمان پرعرقی شدید زیر بغل ها، بافت زیر پوست را که حاوی غدد عرق است، به قطر ۲ سانتی متر با روش جراحی برمی دارند. این درمان بسیار موثر است. روش جراحی لیپوساکشن یا جراحی اولتراسونیک نیز از روش های از بین بردن دائمی غدد عرق هستند و بالاخره جراحی قطع عصب سمپاتیک سینه ای آخرین روش درمان پرعرقی کف دست هاست به شرطی که سایر روش ها بی اثر بوده باشند. این روش، باعث قطع کامل ترشح های عرق می شود ولی احتمال عوارض جراحی مانند درد مزمن، خونریزی، پنومونی و حتی مرگ وجود دارد. فقط ۶۰ درصد بیماران از این روش رضایت کامل دارند چون بعد از این جراحی پرعرقی جبرانی در سایر قسمت های پوست ایجاد می شود و در دوسوم بیماران پرعرقی تغذیه ای شدت می یابد، بنابراین معمولا روش جراحی قطع عصب سمپاتیک به بیماران توصیه نمی شود.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  گلی که باعث کاهش استرس میشود
  ماده‌ای برای کاهش اضطراب در امتحانات
  افزایش سرعت و کاهش هزینه تشخیص DNA نوعی انگل با نانوذرات طلا
  توصیه های خودمونی برای کاهش استرس (جالب)
  تنبلی چشم در اطفال نسبت به دو دهه قبل کاهش پیدا کرده است
  وقتی سیاستمداران بوتاکس می زنند...
  ورزش کردن خطر مرگ در میان مردان مسن را کاهش می‌دهد
  کاهش وزن با چند نوشیدنی ساده
  میدانید شیرینی موجب کاهش استرس میشود؟
  میوه های پاییزی برای برای مبارزه با بیماریها و بهبود خلق و خو موثرند

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان