امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

از مشکلات انتقال ادبیات انقلاب

#1
فقدان ترجمه، از بزرگترین مشکلات انتقال ادبیات انقلاب است

مجتبی رحماندوست گفت: موضوع ترجمه از بزرگترین مشکلات است؛ در این راستا همواره به دور خود چرخش داشتیم.

در عرصه ادبیات انقلاب اسلامی اگر منظور همان تعریف خاص یعنی، داستان شعر و نمایشنامه‌ است، که باید گفت هیچ کدام شناخته شده نیست، اما ادبیات انقلاب و آنچه ادبیات امام (ره) بود؛ دیگر کشورها همانند لبنان از ما پیشی گرفته و ما باید در پی آنها دویده و سخنان را برای خود یادآوری کنیم.

یکی از عوامل ناشناخته ماندن ادبیات انقلاب اسلامی، جنگ هشت ساله بود، چرا که جنگ تحمیلی تمام کشور را در برگرفته و آن را تحت تاثیر خود قرا داد؛ لذا یک‌باره پس از پایان جنگ توجه گسترده‌ای به ادبیات دفاع مقدس شد، به همین علت، چون فاصله انقلاب تا شروع جنگ کم بود؛ هنرمندان فرصت پرداختن به ادبیات انقلاب به مفهوم اصطلاحی و ادبیاتی آن را نداشتند.



ترجمه آثار از زبان فارسی به دیگر زبان‌ها مشکل‌تر است

بر اساس موارد یاد شده؛ ادبیات انقلاب اسلامی در محاق و ذیل ادبیات دفاع مقدس قرار گرفت.اما چند سالی است که حوزه هنری شروع به پرداختن این موضوع کرده که امیدوارم آینده خوبی داشته باشد.

امروز زمان نگاه مجدد به ادبیات انقلاب اسلامی فرا رسیده و به یاری خدا این امر آغاز شده و امیدواریم آینده‌ای خوب را شاهد باشیم.

امروز زمان نگاه مجدد به ادبیات انقلاب اسلامی فرا رسیده و به یاری خدا این امر آغاز شده و امیدواریم آینده‌ای خوب را شاهد باشیم.

موضوع ترجمه و کوتاهی هایی که در این زمینه صورت گرفته، از بزرگترین مشکلات است؛ در این راستا همواره به دور خود چرخش داشتیم، اما مشکل اصلی این است که در اکثر موارد و اغلب از زبان دیگری به فارسی ترجمه کردن مشتری داشته و آسان بوده است، ترجمه از فارسی به دیگر زبان‌ها هم مشکل‌تر است و هم آینده اقتصادی برای آن متصور نیستیم، از این منظر در این مباحث کم گذاشته‌ایم؛ اما حوزه هنری در چند سال اخیر به این مهم پرداخته است.



* خاطره‌ای از دوران انقلاب به روایت مجتبی رحماندوست

در زمان انقلاب 25 سالم بود، 6سال از دوره دانشجویی بنده در پیش از انقلاب سپری شد؛ اما در این زمان که دانشجوی فنی دانشگاه تهران بودم گارد شاهنشاهی همواره دانشگاه ما را محاصره کرده و دانشجویان را دستگیر می‌کرد.

در یکی از روزهای نزدیک عید نوروز تعداد بسیاری نوارهای «دکتر شریعتی» را از کتابخانه دانشگاه قرض گرفته بودم تا در ایام نوروز گوش کنم، به ناگاه جلوی درب دانشگاه گارد ما را محاصره کرد و در پی تصرف نوارها برآمد که با انداختن کت بر روی دستم نوارها را مخفی کرده و با فرار و کمک دوستان از زندان نجات یافتم، اما تمام زندگی در آن دوران با ترس و دلهره و فرار از دست نیروهای امنیتی شاه سپری شد، الحمدلله امروز با پیروزی انقلاب در آرامش هستیم.

***

درباره مجتبی رحماندوست:

دکتر مجتبی رحماندوست، مشاور رئیس جمهور و نویسنده، از جمله مسئولانی است که همواره به عنوان نویسنده نیز نامش شنیده می‌شود. مدیریت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و معاونت فرهنگی بنیاد جانبازان از جمله مسئولیت‌های گذشته او محسوب می‌شوند.

رحماندوست هم‌اکنون مشاور رئیس جمهور در امور ایثارگران و دبیرکل جمعیت دفاع از مردم فلسطین است.همچنین مشارکت در برگزاری دومین همایش تجلیل از فجرآفرینان عاشورایی از دیگر فعالیتهای وی است.

از جمله آثار وی می‌توان به « او و مسافر»، «سفر غریب» ، «یک جفت و نیم»، «میل لیلی» ، «مفتاح التفاسیر» اشاره کرد.
پاسخ
 سپاس شده توسط mr.destiny
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  درخواست نویسندگی در بخش ادبیات و زیرشاخه ها
  برگزاری نشست «پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در منطقه اکو»
  پارادوکس چیست و چه جایگاهی در علم، فلسفه و ادبیات دارد؟
  نکاتی راجب زبان و ادبیات ترکیی
  ادبیات کهن چیست؟
  فریدون رهنما؛ شخصیتی پیشرو و تاثیرگذار در ادبیات و هنر ایران
  «تا تو با منی» منتشر شد/ اجرای آثار بزرگان ادبیات با صدای داود فتحی
  مدیرعامل بنیاد ادبیات تودیع شد!
Lightbulb ادبیات زردتشتی
  تاثیر فضای مجازی بر ادبیات و زبان فارسی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان