امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سربازهای ادبیات فرانسه

#1
جایزه ادبی گنکور

Goncourt Prize
سربازهای ادبیات فرانسه

جایزه ادبی گنکور مهم ترین و قدیمی ترین جایزه در ادبیات فرانسه است. این جایزه با وصیت ادموند دو گنکور در سال 1896 پایه گذاری شد و اولین بار در 21 دسامبر سال 1903 به ژان آنتوان نو اعطا شد. البته مجمع ادبی گنکور در سال 1902 به ثبت رسید و از این تاریخ به بعد در مجامع ادبی دنیا آن را به رسمیت شناختند.

این جایزه ادبی هر سال بهترین کتاب داستانی را انتخاب می کند و معمولا رمان ها شانس بیشتری دارند.

جایزه گنکور به اندازه جایزه های ادبی من بوکر (انگلیسی) و سروانتس (اسپانیا) ارزش و اعتبار دارند؛ اما مبلغ نقدی آن خیلی کم است. در چند سال اخیر این رقم جمعا به 50هزار دلار رسیده است.

نویسنده و کتاب برتر گنکور هم مثل بقیه جایزه های ادبی از سوی یک تیم چند نفری انتخاب می شود. اعضای آکادمی گنکور کتاب های داستانی به زبان فرانسه هر سال را مطالعه و بهترین رمان را انتخاب می کنند.

اعضای این آکادمی هر ماه در رستوران «دروآن» پاریس دور هم جمع می شوند و درباره اخبار جدید دنیای کتاب و ادبیات بحث می کنند. برنده جایزه سالانه بعد از مراسم جالبی انتخاب می شود. اعضای آکادمی همراه رئیس آکادمی هر سال در تاریخ مشخصی در رستوران دروآن پاریس بعد از صرف ناهار برنده را معرفی می کنند. شهرت و قدمت جایزه گنکور به این جایزه اعتبار ویژه ای می دهد؛ اما همین ارزش و اعتبار طی قرن بیستم تغییر کرده است. ویژگی اصلی این است که برندگان جایزه گنکور همیشه از سوی کسانی انتخاب می شوند که خودشان هیچ وقت این جایزه را نگرفته اند. جایزه گنکور بیش از یک بار به یک نویسنده تعلق نمی گیرد جز رومن گاری که یک استثناست . او یک بار در سال 1975 برای رمان «ریشه های آسمان» و یک بار در سال 1975 برای رمان « زندگی در برابر خورشید» جایزه گنکور به دست آورد. بعضی منتقدان، این کار رومن گاری را حقه بازی می دانند. چون بار دوم با نام مستعار امیل آژار در این رقابت شرکت کرد و جایزه برد.



داوری در رستوران

داوری کتاب ها در مدت یک سال انجام می شود. از میان کتاب هایی که ناشران به آکادمی می فرستند، هریک از اعضای آکادمی چند کتاب را می خواند. بعد در جلسه های هر ماه که در رستوران دروآن برگزار می شود، کتاب ها را به صورت تصادفی به همدیگر قرض می دهند . کار داوری کتاب ها با شروع سپتامبر جدی تر می شود. در چند هفته اعضای آکادمی بیش از 30 کتاب را دوباره مرور می کنند و به دقت می خوانند تا کتاب برتر را از میان بقیه کتاب ها پیدا کنند.

معیار اصلی به دست آوردن جایزه گنکور جلب نظر اعضای آکادمی است. اعضای این آکادمی بدون توجه به ملیت نویسنده، کتاب هایی را که به زبان فرانسه نوشته شده می خوانند و داوری می کنند. بقیه کار به ذوق ادبی نویسنده و توانایی کتاب در جلب نظر داوران بستگی دارد. بیشتر وقت ها نظر اعضای آکادمی درباره کتاب ها به هم نزدیک است. چون از اول بعضی کتاب ها با نظر بیشتر داوران از دور رقابت خارج و بعضی به عنوان کتاب های برتر تا زمان داوری اصلی کنار گذاشته می شوند. به این ترتیب تقریبا بگو مگو و اختلاف نظر زیادی میان اعضای آکادمی اتفاق نمی افتد.

داوری کتاب ها کم کم سخت تر می شود، چون باید با ساعت ها بحث بهترین رمان از میان بهترین ها انتخاب شود. نتیجه نهایی، نظر همه اعضای آکادمی و با رضایت همه آنهاست. با این که معمولا نظر این افراد به هم نزدیک است اما گاهی مشاجره میان آنها در می گیرد.



خانم ادموند شارل رو، رئیس 89 سال آکادمی

ادمون شارل رو از سال 1983 عضو آکادمی گنکور شد و از سال 2002 تا کنون به عنوان رئیس آکادمی انتخاب شد. به گفته ادموند شارل رو تفاوتی میان زن و مرد در آکادمی گنکور وجود ندارد. همه برای دفاع از زبان و ادبیات فرانسه هم قسم شده اند و نقطه اشتراک همه آنها علاقه عاشقانه به ادبیات است.

جایزه گنکور در چند سال گذشته تغییرات مثبتی کرده و مهم ترین آنها علاقه و استقبال نویسندگان خارجی برای شرکت در این رقابت است. پیش از آن، نویسندگان خارجی در این جایزه برنده نمی شدند اما حالا برای نوشتن داستان به زبان فرانسه اشتیاق دارند. اضافه شدن طاهربن جلون میان اعضای آکادمی و هیات داوران نشانه بارز این پیشرفت است.
پاسخ
آگهی
#2
منون عالی بود
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  درخواست نویسندگی در بخش ادبیات و زیرشاخه ها
  برگزاری نشست «پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در منطقه اکو»
  پارادوکس چیست و چه جایگاهی در علم، فلسفه و ادبیات دارد؟
  نکاتی راجب زبان و ادبیات ترکیی
  ادبیات کهن چیست؟
  فریدون رهنما؛ شخصیتی پیشرو و تاثیرگذار در ادبیات و هنر ایران
  «تا تو با منی» منتشر شد/ اجرای آثار بزرگان ادبیات با صدای داود فتحی
  مدیرعامل بنیاد ادبیات تودیع شد!
Lightbulb ادبیات زردتشتی
  تاثیر فضای مجازی بر ادبیات و زبان فارسی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان