امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مو یان چینی برنده نوبل ادبی 2012

#1
جایزه نوبل ادبیات سال 2012 به مویان، نویسنده چینی اهدا شد که به ترکیب رئالیسم توهمی در افسانه‌های عامیانه، تاریخی و معاصر پرداخته است. به گزارش سایت نوبل، کمیته نوبل با انتخاب مویان به تمام گمانه‌زنی‌ها درباره برگزیده سال 2012 این جایزه معتبر و جهانی پایان داد. سال گذشته ترانس ترومر سوئدی و متولد 1931 برگزیده این جایزه مهم و بین‌المللی شده بود.




مو یان چینی برنده نوبل ادبی 2012 1
امسال در حالی که همه از هاروکی موراکامی به عنوان شانس نخست این جایزه یاد می‌کردند، مو یان بر خلاف تمام حدس و گمان‌ها به نوبل ادبی 2012 دست یافت. برندگان نوبل ادبی از سال 2000 به این سو به شرح زیر هستند:
2000 ـ گائو تسینگجیان (چین)/2001 ـ وی اس نایپل (ترینیداد و توباگو)/2002 ـ ایمره کرتس (مجارستان)/2003 ـ جان مکسول کوئتزه (آفریقای جنوبی)/2004 ـ الفریده یلینک (اتریش)/2005 ـ هارولد پینتر (انگلستان)/2006 ـ اورهان پاموک (ترکیه)/2007 ـ دوریس لسینگ (انگلستان)/2008 ـ ژان ماری گوستاو لو کلزیو (فرانسه)/2009 ـ هرتا مولر (آلمان)/2010 ـ ماریو وارگاس یوسا (پرو)/2011 ـ توماس ترانس‌ترومر (سوئد)
«مو یان» یعنی حرف نزن!
مو یان نویسنده چینی که به عنوان برنده نوبل ادبیات 2012 شناخته شد، اکنون دیگر یکی از چهره‌های مشهور دنیاست.
مو یان متولد 17 فوریه 1955 به عنوان یکی از مشهورترین نویسندگان چینی شناخته می‌شود. برخی از آثار وی به دلیل اینکه با ممنوعیت روبه‌رو شده‌اند، به صورت غیرقانونی تکثیر شده و وارد بازار کتاب هنگ‌کنگ می‌شوند. او با دو رمانش که بر مبنای آن فیلم «ذرت سرخ» ساخته شد و جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین را برایش به ارمغان آورد، در غرب شناخته شد.
«مو یان» متولد شمال غرب گائومی در ایالت شانونگ در خانواده‌ای کشاورز است. او در دوره انقلاب فرهنگی دانش آموز بود و در کارخانه تولید روغن نیز کار می‌کرد. وی از زمانی که 20 سال داشت به ارتش آزادی مردمی پیوست و از سال 1981 زمانی که سرباز بود، شروع به نوشتن کرد. سه سال بعد او موفق شد تا جایگاهی در دپارتمان ادبیات در آکادمی فرهنگ ارتش به دست بیاورد.
این نویسنده که نام واقعی‌اش گوآن مویی است و «مو یان» به معنی «سخن نگو» را به عنوان نام مستعار به کار می‌برد، می‌گوید این نام را از زمانی که نخستین رمانش را نوشت، انتخاب کرد.از آنجا که او به دلیل رک گویی‌اش شناخته شده بود و این مساله‌ای بود که در چین خیلی باب میل دیگران نیست، این نام را برای خود برگزید تا به خودش یادآوری کند که خیلی حرف نزند.
این نویسنده که نام واقعی‌اش گوآن مویی است و «مو یان» به معنی «سخن نگو» را به عنوان نام مستعار به کار می‌برد، می‌گوید این نام را از زمانی که نخستین رمانش را نوشت، انتخاب کرد.از آنجا که او به دلیل رک گویی‌اش شناخته شده بود و این مساله‌ای بود که در چین خیلی باب میل دیگران نیست، این نام را برای خود برگزید تا به خودش یادآوری کند که خیلی حرف نزند. هرچند برخی آثار مو یان با ممنوعیت انتشار روبه‌رو شده‌اند؛ اما او گاه به دلیل عدم اتحاد با دیگر نویسندگان و عدم محکوم کردن محدودیت‌هایی که در زمینه نشر وجود دارد یا بازداشت نویسندگان دیگر، با انتقادهایی روبه‌رو بوده است.
برنده نوبل 2012 خواستار آزادی نویسنده زندانی چینی شد
«مو یان» برنده نوبل ادبی امسال، دیروز جمعه ابراز امیدورای کرد لیو ژیائوبو، نویسنده زندانی چینی که دو سال پیش به عنوان برنده جایزه صلح نوبل انتخاب شد، از زندان آزاد شود.
به گزارش رویترز، یان در پیامی که از گائومی شهر زادگاهش منتشر کرد، گفت: «امیدوارم او هر چه زودتر آزادی‌اش را به دست آورد.»
مو یان 57 ساله گفت: برخی از نقدهای ادبی لیو را در دهه 80 خوانده، اما از زمانی که او به سمت سیاست گرایش یافت آثارش را درک نمی‌کند. مو یان که نامی مستعار و به معنی «حرف نزن» برای نویسنده‌ای چینی است که به عنوان برنده نوبل ادبی 2012 انتخاب شده به دلیل عدم حمایت از لیو زیر فشار فرهیختگان کشورش قرار دارد. لیو که سال 2009 زندانی شد به تحمل 11 سال زندان برای انتقاد از قدرت دولتی محکوم شده است.
شماری از فعالان اجتماعی و حقوق بشری مو یان را به دلیل عدم حمایت از آزادی بیان در کشور چین و حمایت نکردن از زندانیان، آزادی بیان و نیز تجلیل او از مائو رهبر پیشین چین به باد انتقاد می‌گیرند و از روز پنجشنبه که او به‌عنوان برنده نوبل ادبیات انتخاب شد، این انتخاب را غیرعادلانه خوانده‌‌اند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آخرین اثر برنده نوبل به ایران رسید
  اگر در المپیاد ادبی سال ۱۳۹۴ شرکت می کردید..
  کدام کتاب برای نخستین بار تحولات ادبی و هنری معاصر را نشان داد؟
  مروری بر اتفاقات ادبی سال ۹۸
Thumbs Up رمان برنده «پولیتزر» در ایران!
Lightbulb توقعی که از جشنواره‌های ادبی می‌رود!
Star همه‌چیز درباره جایزه ادبی «مهرگان»
Lightbulb برنده جایزه «پن پینتر» ۲۰۱۹ معرفی شد!
  نویسنده آمریکایی برنده پولیتزر درگذشت
Star جشنواره ادبی «روایت انقلاب» فراخوان داد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان