امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

انواع سیستم های آب سرد کن و آب گرم کن

#1
آب سرد کن, دستگاهی است که آب آشامیدنی را سرد می‌کند و آنرا برای مصرف در اختیار قرار می‌دهد. آب سرد مصرفی باید در گستره دمایی زیر باشد:

در مناطق معتدل ۱۵-۱۰درجه سانتیگراد
مناططق گرمسیر ۱۸-۱۳ درجه سانتیگراد
و شرایط بهداشتی مد نظر قرار گیرد.

آبسردکن ها معمولاً به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

آب سرد کن های مخزن دار مجهز به شناور
آب سرد کن های بابلر (بطری دار با قابلیت تعویض بطری)
آب سرد کن آنی (بدون مخزن آب آشامیدنی)
محتویات دستگاه آبسردکن
۱ آبسردکن های مخزن دار مجهز به شناور
۲ آبسردکن های بابلر (با بطری)
۳ آبسردکن آنی (ANI)
۴ منابع
آب سرد کن های مخزن دار مجهز به شناور
آب سرد کن های مخزن دار مجهز به شناور
آب سرد کن های مخزن دار مجهز به شناور
این آبسردکن‌ها به آب لوله کشی وصل می‌شوند و مخزن آنها توسط یک شیر مجهز به شناور همیشه پر می‌ماند و هم چنین برای آب اضافی که ممکن است در حین خوردن آب سرد پیدا شود، مستقماً به مجرای فاضلاب وصل هستند. بیشتر این نوع را در شرکتها و محل‌های عمومی می‌توان دید.

این نوع آبسرد کن‌ها معمولاً از یک سیستم پمپ حرارتی (مانند یخچال) برای خنک کردن آب استفاده می‌نمایند. لوله‌های اواپراتور به شکل لوله مسی به دور یک مخزن فلزی جوش می‌خورد. آب وارد مخزن می‌شود و با مصرف برق توسط مدار خنک‌کننده، خنک می‌شود. با مصرف آّب، شناور تعبیه شده در مخزن پایین می‌آید و شیر آب ورودی باز می‌شود تا مخزن پر شود.

برای رعایت اصول بهداشتی لوله‌های اواپراتور که حاوی گاز است نباید باآب مصرفی تماس پیدا کند. به عبارتی لوله‌ها باید خارج مخزن باشند. که این خود اتلاف انرژی چشمگیری را در پی دارد. قدرت سیستم برودتی باید به اندازه‌ای باشد که دیواره‌های مخزن یخ نزند ولی آب به سرعت خنک شود!

ظرفیت سرمایش: بر اساس شرایط استاندارد آبسردکنها باید در یک ساعت نصف ظرفیت مخزن خود آب خنک تحویل دهند. مثلاً آب سردکنی با مخزنی به حجم ۱۵۰ لیتر اگر استاندارد باشد باید ۷۵ لیتر در ساعت آب خنک دهد. یا به عبارتی ظرفیت سرمایش آن ۷۵ لیتر بر ساعت است.

چرا آبسردکنها معمولاً آب گرم می‌دهند؟ اگر ناگهان نرخ مصرف آب بالا رود (مثلاً ساعات پس از ناهار) همانطور که گفته شد آب خنک شده از مخزن خارج می‌شود و از شیر شناور آب گرم جایگزین آن می‌شود. بنابراین نرخ مصرف آب سرد با کیفیت دمای آب نسبت عکس دارد. یعنی هر زمان آب بیشتری مصرف کنیم به تدریج آب گرمتری نصیبمان می‌شود. مثلاً فرض کنید ساعت ۱۱ صبح آبسردکن را به برق وصل می‌کنیم. آب در عرض یک ساعت به دمای ۹ درجه سانتیگراد می‌رسد البته اگر کسی در عرض این یک ساعت آب ننوشد. آب درون مخزن در بهترین شرایط ممکن در دمای ۹ درجه سانتیگراد قرار دارد. ساعت ۱۲ ظهر است نفر اولی که از آبسرد کن استفاده می‌کند، آب ۹ در جه مصرف می‌کند اما همان مقدار که او آب مصرف می‌کند آب گرم جایگزین آب رفته از مخزن می‌شود. بنابراین نفر بعد آب گرمتری می‌خورد و همین طور برای نفرات بعد در حالی که آبسردکن فرصت خنک کردن آب درون مخزن را ندارد به همین علت در ساعات پیک مصرف آب آشامیدنی همه آب گرم می‌خورند

آبسرد کن‌های بابلر (با بطری)
منبع آب مصرفی در آنها بصورت بطری‌های بزرگی است که بطور وارونه روی آب سرد کن قرار می‌گیرند و بعد از خالی شدن باید بطری خالی را با بطری جدیدی که پر از آب است جایگزین کرد. این آب سرد کنها نیز از پمپ حرارتی بهره می‌برند اما اواپراتور به صورت صفحه‌ای است که جدا از مخزن بوده و آب در حجم کم با قرار گرفتن بر روی صفحه خنک می‌شود این سیستم برای مناسب برای استفاده در مکانهایی با مصرف آب کم می‌باشد.

آبسردکن آنی (ANI)
این نوع آبسرد کن در سال ۲۰۰۷ میلادی اختراع و ثبت گردید. سیستم خنک‌کننده مورد استفاده همان پمپ حرارتی یا سیکل یخچال است اما امکانات ذخیره انرژی در سیستم تعبیه گردیده است و منبع آب آشامیدنی که در مواردی منبع تجمع آلودگی هاست حذف گردیده است. در این نوع از آبسردکن آب به صورت لحظه‌ای (آنی) خنک می‌گردد از همین روی با افزایش نرخ مصرف آب دمای آب افزایش نمی‌یابد لذا در ساعات پیک مصرف آب سرد نیز دمای آب ثابت و بین ۱۳-۹ درجه سانتیگراد می‌باشد.

همچنین بااین سیستم امکان لوله کشی آب خنک به نقاط مختلف میسر می‌باشد به عبارتی در اماکن بزرگ که احتیاج به ارائه آب خنک در چند نقطه احساس شود، مانند ساختمانهای چند طبقه، می‌توان از این سیستم به عنوان پکیج آب سرد مرکزی بهره برد و با لوله کشی و طراحی چشمه آب را انتقال داد زیرا بر خلاف دو نوع فوق‌الذکر فشار آب خروجی به فشار استاتیکی منبع وابسته نیست.

نوع دیگری از دسته بندی دستگاه های آبسردکن به صورت زیر می باشد
۱): آب سرد کن های منبع دار (بدون اتصال به شیر آب)

۲): آب سرد کن های اتصال مستقیم (قابل اتصال به شیر آب) بدون تصفیه

۳): آب سرد کن های اتصال مستقیم (قابل اتصال به شیر آب) با تصفیه

در نوع ۱ آبسرد کن ها ، ورودی آب توسط مخزن بیرونی تأمین می شود که هربار پس از خالی شدن باید آن را مجدداً پر کرد

در نوع ۲ آبسردکن ها ورودی آب از طریق شلنگ باریکی به شیر آب وصل می شود و مهم نیست که آبسرد کن در چه فاصله ای از شیر آب واقع شده است

در نوع ۳ آبسرد کن ها که مستقیما به شیر آب وصل می شوند فیلترهای تصفیه آب دقیق تری در داخل آبسرد کن ها تعبیه شده که در عین گوارا ساختن آب مصرفی را تصفیه نیز می نماید

منبع : دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تصفیه آب
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  *انواع دلایل شب بیداری*
  چرخ گوشت صنعتی در انواع مختلف
  پارکینگ مکانیزه در ایران | انواع پارکینگ طبقاتی
  انواع یخچال ایستاده در اندازه ها و طرح های مختلف
  فروش انواع ماشین آلات صنعتی | ماشین سازی خدری
  فروش ویژه انواع درب ضد سرقت شرکت اتحاد درب
  انواع مختلف طعم های چای
  انواع جوجه های محلی و رام کردن(به این تاپیک پست اضافه کنید وسوالاتتون رو بپرسید)
  کاربرد انواع سقف های امروزی سقف شیشه ای
  شیشه سکوریت و انواع شیشه دوجداره

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان