امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آشنايي با غذاهاي خوشمزه چهار گوشه ايران !

#1
آشنايي با غذاهاي خوشمزه چهار گوشه ايران ! 1خراسان/ يکي از انگيزه ها و جذابيت هاي هر سفري، آشنايي، ديدن، بوييدن و چشيدنِ غذاها و خوراکي هاي سنتي مقصد سفر است. مهم نيست به چهار گوشه ايران سفر مي کنيد يا خارج از ايران. مهم اين است که معمولا يکي از خاطرات دلچسب و پررنگ و به يادماندني تان، تجربه طعم تازه و متفاوت غذاهاي خاص منطقه اي است که به آن سفر کرده ايد. ترکيب هاي تازه و بديع و گاهي عجيب از مواد اوليه اي که شايد تا پيش از اين نديده ايد يا اگر ديده ايد، حداقل در چنين ترکيبي استفاده نکرده ايد. غذاها و خوراکي هاي متنوعي که بيش از هر چيز، گوياي شرايط طبيعي و اقليمي و محصولات توليدي آن منطقه و البته ذائقه و سليقه و بالطبع خلق و خوي ساکنان آنجاست. چهار گوشه ايران، پر است از آداب پخت و پز انواع آش، کباب، کوکو، پلو و خورشت، کوفته، شيريني و حلوا و خوراکي هاي متنوعي که در کنار رنگ و طعم و بوي اشتهابرانگيز، مقوي و مغذي هم هست و از قديم تا الان، راهي بوده براي ابراز عشق و محبت به خانواده و مهمان. خلاصه اگر آدم خوش اشتها و خوش خوراکي هستيد، اگر به آشپزي عشق مي ورزيد، اگر صفحه اينستاگرامتان پر از تصاوير غذاهاي متنوعي است که پخته ايد و عکاسي کرده ايد و اگر براي آشنايي با غذاهاي سنتي شهرهاي مختلف ايران مشتاقيد، تا به وقتش در سفر از خوردن آن غذاها لذت ببريد، همراهِ پرونده امروز «زندگي سلام» باشيد.

مشهد؛ خوشمزه و همه پسند

در مشهد، «شيشليک» حرف اول را مي‌زند و پدرخوانده غذاها محسوب مي‌ شود. شيشليک نوعي کباب مرغوب و گران قيمت است که نه فقط در ايران، بلکه در روسيه، مغولستان، لهستان و بخش‌هايي از اروپاي مرکزي هم محبوبيت دارد. شيشليکِ اصل از گوشت راسته گوسفندي تهيه مي‌شود اما با توجه به علايق محلي ممکن است گوشت مورد استفاده متفاوت باشد. شيشليک‌فروشي در مشهد زياد است اما بهترين شيشليک ها را مي توانيد در طرقبه و شانديز بخوريد. منتها با خريد حدود 50 هزار تومان راسته و خواباندنش در پياز، کيوي و آبليمو، مي توانيد در خانه براي 4 نفر شيشليک آماده کنيد. يکي ديگر از معروف‌ترين غذاهاي شهر مشهد «شله» است؛ ترکيبي از لوبياي سفيد، قرمز و چيتي به همراه نخود، بلغور گندم، برنج و گوشت که پس از چند ساعت قل زدن روي اجاق، تبديل به چيزي شبيه حليم مي شود. در واقع شله مشهدي، غذايي از خانواده آش هاست که معمولا در پايان مراسم مذهبي يا سوگواري بين مردم توزيع مي‌شود. غذاي معروف ديگري که مشهدي هاي سنتي مي پزند، «ديگچه» است. ديگچه يک جور شير برنج است اما برشته و مغز پخت. خوراکي کمي سفت تر از شيربرنج که در آن از شکر، شيريني، زعفران، گلاب و هل استفاده مي شود. براي يک صبحانه يا دسر متفاوت، چه چيزي بهتر از ديگچه؟

جنوب کشور؛ تند و تيز

جنوبي ها، اهالي اهواز و بوشهر و قشم و بندرعباس، آدم هاي معاشرتي و خونگرم و مهربان و رک و بي تعارفي هستند و شايد همين خلق و خو، روي سليقه و ذائقه شان در پخت و پز تاثير مستقيم داشته و طعم تند و تيز غذاهايشان، در تمام کشور مشهور است. ضمن اينکه وجود يک درياي آب شور با طيف وسيع و متنوعي از آبزيان تازه و خوشمزه در حاشيه اين شهرها، انواع ماهي و ميگو را جزو مواد اوليه بيشتر غذاهاي ساده يا دشوارشان قرار داده است. حتي اگر تا به حال «قليه ماهي» نخورده ايد، حتما وصف طعم و بافت و عطر دل انگيزش را شنيده ايد. يک جور خورشت چرب و چيلي و غليظ شبيه فسنجان با ترکيبي از برش هاي ماهي شير يا قباد به اضافه سبزي هاي معطر مثل گشنيز، شنبليله و سير و چاشني هايي مثل تمر هندي و فلفل قرمز فراوان که با پلوي ساده سرو و خورده مي شود. «سوسيس بندري» غذاي سنتي نيست اما همان طور که از اسمش پيداست، يک غذاي ساده و حاضري در نواحي بندرعباس است که البته حالا در همه جاي کشور طبخ مي شود. يک خوراک تند و تيز با پيازداغ و برش هاي سوسيس و سيب زميني و رب گوجه فرنگي و البته مقدار زيادي فلفل قرمز. «سمبوسه» و «فلافل» هم از ديگر غذاهاي معروف و شناخته شده جنوب کشور است که به لطف جنوبي هاي پرتلاش، حسابي فراگير و پرطرفدار شده است. سمبوسه يک جور پيراشکي است که مواد داخلش به جاي خمير، درون نان لواش پيچيده و سرخ مي شود. فلافل هم يک جور اسنک است که با ترکيبي از نخود و سيب زميني و تخم مرغ و سبزيجات خشک معطر و ادويه فراوان، طبخ مي شود.

تهران؛ ساده و مغذي

«سرگنجشکي» شايد معروف ترين و پرطرفدارترين غذاي تهران باشد. خوراکي از ترکيب گوشت هاي قلقلي به همراه سيب زميني هاي برش خورده که در سُسي از گوجه فرنگي و پيازداغ و ادويه پخته مي شود و با نان يا برنج ساده خورده مي شود. «والَک پلو» هم از ديگر غذاهاي محلي و سنتي استان تهران است؛ والک، نوعي سبزي معطر کوهي است که در فصل بهار در دامنه هاي البرز مي رويد و با آن، پلوي مخلوط خوشمزه اي پخته مي شود که با مرغ يا ماهيچه سرو مي شود. بعد از والک پلو که غذايي پرطرفدار بين تهراني هاي اصيل به ويژه بزرگ ترها و پرسن و سال ترهاست، «دمي بلغور» ديگر غذاي شناخته شده تهران و لواسان است. يک جور دمي خوش طعم و مغذي با برنج و بلغور و انواع حبوبات و پيازداغ و ادويه هاي خوشبو به اضافه يک جور سبزي محلي به نام تبله که با ماست چکيده سرو و ميل مي شود.

اصفهان؛ لذيذ و خاص

چه به اصفهان سفر کرده باشيد، چه نه، حتما مي دانيد که غذاي سنتي معروف اصفهاني ها «بريوني» است. يک غذاي لذيذ که برخي معتقدند در واقع هندي است اما به هر حال اين روزها به عنوان غذاي سنتي شهر اصفهان شهرت جهاني دارد. يک خوراک خوش طعم و معطر که با گوشتِ سردست گوسفند و برنج طبخ مي شود و با نمک و فلفل و دارچين و خلال بادام، لاي نان سنگک سرو مي شود. غير از آن، اگر مجموعه «قصه هاي مجيد» را که سال هاي دور از تلويزيون پخش مي شد دنبال مي کرديد، حتما يادتان هست که بي بي براي مجيد غذايي مي پخت به اسم «کله جوش»؛ يک غذاي حاضري، سالم و راحت با مواد اوليه ساده اي مثل پيازداغ و کشک و گردو که طعمش تا مدت ها زير زبان مي ماند. «خوراک گوشت و لوبيا» هم از ديگر غذاهاي خوشمزه اصفهاني است که سر و شکلي حليم گونه دارد و با نان و ترشي و سبزي خوردن سرو و ميل مي شود.

شيـراز؛ وقت گير و پرزحمت اما عالي

شيرازي ها آدم هاي شادي هستند که به سور و ساتِ دورهمي هاي خانوادگي و فاميلي، اهميت زيادي مي دهند. پس تعجبي ندارد اگر بدانيم بيشتر غذاهاي سنتي شيرازي، غذاهاي وقت گير و پرزحمتي است که طبخشان، چندين مرحله دارد اما يک شيرازي اصيل معتقد است ارزشش را دارد! اگر به شيراز سفر کرده باشيد، حتما در منوي رستوران هاي لوکس يا در برنامه پذيرايي ميزبان، اسم و طعم «کلم پلو» را شنيده و چشيده ايد. يک پلوي خوشمزه و معطر از ترکيب برنج، سبزي، کلم و گوشت هاي قلقلي ريز و البته ته ديگِ چرب که با سالاد شيرازي، سرو و خورده مي شود. ديگر غذاي معروف و پرطرفدار شيرازي ها «کوفته سبزي» است؛ يک کوفته خوشمزه با مغزي از پيازداغ و گردو و کشمش که غذاي مهماني هاي خاصي مثل جشن ويار خانم هاي باردار به حساب مي آيد. سيب زميني در لهجه شيرازي، آلـو خوانده مي شود و «دوپيازه آلو»، غذاي حاضري و ساده و راحتي است درست شده از سيب زميني و پيازداغ و ادويه و کمي رب که شام سبک دورهمي هاي يکهويي و پيک نيک هاي خانوادگي است.

تبريز؛ چرب و ملس

تبريز شهر سردسيري است. پس طبيعي است که در آن انواع غذاهاي چرب و شيرين، پرطرفدار باشد. شيريني هاي تبريزي مثل باقلوا و باسلوق و حلوا گردويي معروف است و دستپخت تبريزي ها زبانزد خاص و عام است. يکي از غذاهاي خوشمزه تبريزي که يک جورهايي جاذبه گردشگري اين شهر هم به حساب مي آيد، «کوفته تبريزي» است. يک کوفته درشت، متشکل از برنج و گوشت و لپه و سبزي هاي معطر با مغزي از آلوبخارا و پخته شده در سسي از پيازداغ و ادويه و رب گوجه فرنگي که با سبزي خوردن و تربچه نقلي سرو مي شود. «کوکوي لوبياسبز» هم از ديگر غذاهاي معروف تبريز است؛ يک کوکوي خوشمزه که برخلاف بيشتر کوکوها، دستوري وقت گير و پرزحمت دارد. ترکيبي از لوبيا سبز، هويج، سيب زميني، گوشت و زرشک که با تعدادي تخم مرغ هم زده شده، در روغن سرخ مي شود. «دوغاش»، آش دوغ به سبک تبريزي است؛ يک آش خوشمزه که مثل بيشتر آش ها، ترکيبي از سبزي و حبوبات است با اين تفاوت که با دوغ و گوشت قلقلي همراه مي شود.

شمال کشور؛ معطر و شگفت انگيز


شمال کشور چه تصوير و حال و هوايي در ذهنتان زنده مي کند؟ امواج دريا و جنگل هاي سرسبز و جاده هاي مه آلود و بوي دود؟ خب، غذاهاي سنتي شمال هم دقيقا همين حال و هوا را دارد: تر و تازه و خوشرنگ و معطر! شايد «ميرزا قاسمي» مشهورترين غذاي شمالي باشد که اين روزها در بيشتر رستوران هاي کشور سرو مي شود. يک خوراک ساده از ترکيب بادمجان دوديِ له شده، گوجه فرنگي و پياز و سير و البته تخم مرغ. «باقلا قاتوق» هم يکي ديگر از غذاهاي سنتي شمال کشور است؛ يک خوراک سريع با استفاده از باق&a
پاسخ
 سپاس شده توسط موناجون خوشگل
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  “غذای بدون برنج” (15 پیشنهاد عالی و خوشمزه )
  فرمول مخفی ادویه ماهی های خوشمزه رستورانی
  راز خوشمزه و غلیظ بودن خوراک لوبیای کنسروی
  ماکارونی خوشمزه با سس بشامل عربی
  طرز تهیه سالاد آمریکایی خوشمزه:
  تالار عکس های خوشمزه
  راز و رمز تهیه خوشمزه ترین ترشی
  7 پیتزای خوشمزه و محبوب در ایران - فر پیتزا ریلی
Brick طرز تهیه آب نبات چوبی خانگی خوشمزه!
  کباب پز تابشی خانگی – آموزش پخت کباب رول خوشمزه در خانه

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان