امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

صبحانه اي بهاري با مرباي بالنگ تازه !

#1
صبحانه اي بهاري با مرباي بالنگ تازه ! 1مجله سلامت/ بالنگ از ميوه هايي است که فصل برداشت آن از شهريورماه شروع مي شود و تا بهمن ادامه دارد. جهرم از مراکز پرورش اين ميوه است و باغ هاي بزرگ بالنگ در اين شهر يافت مي شوند. پوست اين ميوه به رنگ زرد طلايي خيلي ضخيم، موج دار و داراي برآمدگي هايي مانند تاول درشت است...

بالنگ از ميوه هايي است که فصل برداشت آن از شهريورماه شروع مي شود و تا بهمن ادامه دارد. جهرم از مراکز پرورش اين ميوه است و باغ هاي بزرگ بالنگ در اين شهر يافت مي شوند. پوست اين ميوه به رنگ زرد طلايي خيلي ضخيم، موج دار و داراي برآمدگي هايي مانند تاول درشت است. قسمت عمده ميوه را پوست زرد و گوشت سفيد داخل آن تشکيل مي دهد و تقريبا جايي براي قسمت ترش وسط آن باقي نگذاشته است. اغلب خانواده هاي ايراني اين ميوه را مربا مي کنند. «دستور آشپزي» اين هفته به طرز تهيه اين مربا و خواص بالنگ اختصاص دارد.
مقدار کالري
موادغذايي يادشده ۴۰۰ کيلوکالري انرژي دارند و در صورتي که حجم مرباي به دست آمده ۲۵ قاشق غذاخوري شود، هر قاشق ۱۶ کيلوکالري انرژي خواهد داشت البته در صورتي که اين مربا با يک برش نان (به اندازه يک کف دست) و يک قاشق مرباخوري خامه يا کره ميل شود، حداقل ۱۲۰ کيلوکالري ديگر به اين مقدار انرژي اضافه خواهد شد.
همراه اين مربا
اين مربا را مي توانيد در وعده صبحانه تان ميل کنيد و خوردن خامه يا کره با آن طعم دلپذيري ايجاد خواهد کرد. مي توانيد نان صنعتي و سبوس دار با اين مربا ميل کنيد و البته هرچه نان تيره تر باشد، بهتر است. در ضمن، اين مربا به همراه چاي به عنوان طعم دهنده نيز مي تواند خورده شود و شما مي توانيد براي تنوع طعم، در صورت تمايل يک قاشق مرباخوري از اين مربا را با يک فنجان چاي ميل کنيد.
چه جوري درست ميشه:
ابتدا بالنگ ها را پوست بگيريد و قسمت سفيد داخل پوست را از قسمت زرد رنگ آن جدا کنيد. سپس بالنگ ها را خرد کنيد و ۲ بار بجوشانيد تا تلخي آن گرفته شود. در اين مرحله، ابتدا به مدت ۲۰ دقيقه آنها را در آب در حال جوش قرار دهيد و بعد با آب سرد آبکشي کنيد سپس دوباره آنها را در آب در حال جوش قرار دهيد و دوباره در آب سرد بگذاريد. البته اجازه بدهيد که اين بار ۲۰ دقيقه در آب سرد باقي بمانند. سپس بالنگ ها را در آبکش بريزيد و اجازه دهيد آبشان کاملا خارج شود. به اين ترتيب ترکيب هايي که باعث تلخي مربا مي شوند نيز محلول در آب از آن خارج خواهد شد. در مرحله بعدي، بالنگ ها را با ۲ ليتر آب در قابلمه اي بريزيد و به آنها يک ليوان شکر، ۲ قاشق غذاخوري گلاب و يک چوب دارچين (به اندازه يک انگشت) اضافه کنيد. بگذاريد ۲ ساعت اين مخلوط روي حرارت ملايم باقي بماند تا مرباي بالنگ پخته شود.
چي لازم دارم:
بالنگ/۲عدد/۰کيلوکالري
شکر/۱ليوان/۴۰۰کيلوکالري
گلاب/۲قاشق غذاخوري/۰کيلوکالري
چوب دارچين/۱عدد/۰کيلوکالري
پيشنهاد سرآشپز سامان گلريز
۶ راز مرباي بالنگ
بالنگ از ميوه هايي است که در خانواده مرکبات جاي مي گيرد و اندازه نسبتا بزرگي دارد. پوست ضخيم و با ظاهر چروکيده اين ميوه، از قسمت هايي از بالنگ است که مي توان مربايي خوشبو را از آن تهيه کرد که البته در مناطق شمالي ايران بيشتر تهيه و مصرف مي شود. از آنجا که پوست بالنگ داراي ترکيب هايي است که طعم تلخي ايجاد مي کنند، بايد براي تهيه مربايش به نکته هايي توجه کرد که عبارتند از:
۱. حتما بايد هنگام آماده کردن بالنگ ها، قسمت سفيد (بخش داخلي پوست) اين ميوه را از قسمت زرد جدا کرد زيرا ماندن قسمتي از آن باعث تلخ شدن مربا مي شود.
۲. وقتي بالنگ ها را بعد از جوشيدن در آب سرد قرار مي دهيد، بهتر است ميان محتويات آب سرد چند تکه يخ هم اضافه کنيد. به اين ترتيب پوست هاي بالنگ شکل ظاهري و رنگ خود را بهتر حفظ مي کنند و تلخي شان نيز گرفته مي شود.
۳. براي آنکه مربا کپک نزند، بهتر است هنگام ريختن آن در شيشه مخصوص نگهداري، ابتدا شيشه ها را بجوشانيد و در فر قرار دهيد تا خشک شوند سپس آنها را از مربا پر کنيد و در شان را بگذاريد و بعد از بستن در شيشه ها، آنها را برعکس کنيد و باز هم به مدت ۵ دقيقه در آب در حال جوش قرار دهيد. هنگام مصرف مربا نيز بهتر است از قاشق تميز استفاده کنيد.
۴. براي آنکه مربا رنگ مناسبي داشته باشد، بهتر است آن را بيش از اندازه حرارت ندهيد و حرارت با شدت بالا نباشد زيرا سوختن شکر باعث تيره و حتي قهوه اي رنگ شدن مربايتان مي شود.
۵. اين مربا را در هر قابلمه اي مي توانيد تهيه کنيد و با هر قاشقي هم بزنيد. البته پيشنهاد من به شما قاشق چوبي و قابلمه تفلون است.
۶. براي هرچه خوش عطر ترشدن اين مربا، مي توانيد به آن چند هل نيز اضافه کنيد.
اگر اضافه وزن داريد
بهتر است اين مربا را با برش هاي نازک نان هاي سبوس دار و همراه يک فنجان چاي کمرنگ و البته تلخ ميل کنيد. به اين ترتيب، دريافت کالري حاصل از خوردن اين صبحانه به حداقل مي رسد.
اگر چربي خون داريد
بهتر است مربايتان را بدون خامه يا کره و فقط با نان بخوريد. نوشيدني اي که با اين مربا ميل مي کنيد بهتر است چاي سبز باشد و حتي در خوردن مربا زياده روي نکنيد.
اگر لاغر هستيد
بهتر است با مرباي بالنگ موادغذايي پرکالري مانند کره يا خامه ميل کنيد. حتي مي توانيد براي هرچه مغذي تر شدن وعده غذايي تان، شير بخوريد و از نان هايي استفاده کنيد که از مغزها و دانه هاي مختلف تهيه شده اند به اين ترتيب مقدار انرژي در حجم واحد از نان بيشتر خواهد بود.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  طرز تهیه “فرنچ تست” فرانسوی مخصوص صبحانه
  طرز تهیه ی خامه قنادی با خامه صبحانه
  طرز تهیه کیک صبحانه
  سالاد بلوچیز؛ برای شام یا صبحانه؟!
  تزیین کیک با خامه صبحانه
  "نوتلا" خورهای حرفه ای بخوانند/ شکلات صبحانه مغذی و خوشمزه به سبک خانگی!
  خوراکي هاي پيشنهادي براي «صبحانه کودک»
  طرز تهیه صبحانه کشمشی
  طرز-تهیه-3-پنکیک-خوشمزه-برای-صبحانه
  آموزش کرپ صبحانه

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان