امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

خلیج فارس، نامی بر بلندای تاریخ

#1
دهم اردیبهشت به نام «روز ملی خلیج فارس» مزین شده است. این دریا نه‌تنها قسمتی از قلمرو کشورمان است، بلکه بخشی مهم از هویت ملی ایرانیان محسوب می‌شود و این نامگذاری پاسداشت پیشینه این مرز و بوم و صیانت از تاریخ است.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خلیج فارس، نامی بر بلندای تاریخ 1


دریای پارس یا خلیج فارس نامی است کهن که در عبور از قرون و اعصار به زمان ما رسیده و از قدمتی دیرین در تاریخ مضبوط جهان برخوردار است. نامی که از 5 قرن قبل از میلاد تا به امروز جامعه جهانی آن را به کار برده و چنین نیست که تنها ایرانیان آن را برگزیده باشند.
این نام به گونه‌ای در اسناد و مکتوبات تاریخی و جغرافیایی به جای مانده از روزگاران کهن هویداست که کمترین خدشه‌ای بر آن قابل تصور نیست.
در کتاب‌های نگاشته شده توسط مورخان و جغرافیدانان یونان و روم باستان و در مکتوبات یهودیان، ارامنه و مسلمانان و منابع پرشمار دیگری که توسط علما، سیاحان اروپایی و آسیایی و عرب به جای مانده، جملگی بر نام پارس و فارس اشاره و تاکید داشته‌اند. آثار تاریخی موجود و یافته‌های باستان‌شناسان نیز دال بر حضور تاثیرگذار تمدن‌های ایرانی در جزایر و سرزمین‌های جنوبی خلیج فارس است.
با وجود کثرت مستندات، متاسفانه در دهه‌های اخیر به دلیل برخی مسائل سیاسی و شیطنت‌ های استعماری، شماری از دولتمردان کشورهای عربی که سابقه تاسیس کشورشان به 50 سال نمی‌رسد، با طرح ادعاهای واهی و بی‌اساس درصدد جعل اصالت تاریخی خلیج فارس برآمدند تا با دگرگونی در حقایقی با پشتوانه چند هزار ساله، نامی مجعول را در اذهان جهانیان بنشانند، هرچند نتوانسته‌اند از این جعل آشکار بهره چندانی ببرند.
ریشه این ادعاها را می‌توان در سیاست استعماری انگلیس و سپس استعمار نو خصوصا ترفندهای صهیونیست‌ها یافت.
انگلیس ابتدای قرن بیستم برای تثبیت جایگاه استراتژیک خود در خلیج فارس به اشغال نواحی جنوبی آن پرداخت و بعد از این که توان حضور مستقیم در منطقه را از دست داد، در سال 1971 میلادی اقدام به شکل‌دهی شیخ‌نشین‌های عربی کرد، اما در این دوران هم اسناد و تفاهم‌نامه‌ها، مکاتبات و پیمان‌های بین سران ایران و حکام عرب و کشورهای اروپایی جملگی نام خلیج فارس را به کار برده‌اند.
استعمارگران که همواره در جستجوی راهی برای تثبیت منافع خود در منطقه هستند با به‌کارگیری انواع دسایس و دامن زدن به برخی توهمات، به طور عامدانه و به منظور جلب نظر کشورهای مذکور نقشه‌هایی با نام مجعول چاپ یا در برخی اسناد از نام ناقص خلیج استفاده کرده‌اند.
در همین راستا در بعضی اجلاس‌ها و همایش‌های منطقه‌ای از عناوین تحریف شده استفاده می‌کنند که تلاشی برای نهادینه کردن تحریف نام صحیح خلیج فارس است، البته همراهی سران برخی کشورهای منطقه با این رویه و بیان اظهارات غیرمسئولانه و تنش‌آفرین، همچنین رویکرد تعدادی از رسانه‌های عربی بخصوص شبکه‌های تلویزیونی، روزنامه‌های فرامنطقه‌ای، سایت‌های وابسته و چاپ کتاب‌ها و مقالات موضوعی قابل تامل است.
بی‌تردید این گونه جعلیات مبنایی تاریخی ندارند و براساس پیوند جاعلان با راس هرم قدرت در صحنه بین‌الملل صورت گرفته است، چنانچه گهگاه شاهد ترفندهایی از سوی برخی موسسات و رسانه‌های غربی و آمریکایی در این خصوص هستیم.
از جمله جعل نام خلیج فارس از سوی موسسه آمریکایی نشنال جئوگرافی و اقدام شیطنت‌آمیز گوگل در حذف نام خلیج فارس از سرویس نقشه و این که خبرگزاری رویترز طی بخشنامه‌ای خبرنگاران خود را ملزم کرده به هیچ عنوان از عبارت خلیج فارس استفاده نکنند و به‌جای آن واژه مجعول خلیج را به کار برند.
بی‌شک اهداف سیاست آمریکا و متحدانش سیطره بر منطقه از طریق حربه تفرقه بینداز و حکومت کن و ایجاد تنش به منظور پایداری این حضور است.
همچنین از روند گسترش مناسبات ایران و کشورهای منطقه نگران هستند، چون آن را خلاف منافع خود می‌دانند.
سفرهای مکرر مقامات آمریکایی و غربی به این کشورها و القای سیاست ایران‌هراسی و بزرگنمایی برنامه هسته‌ای کشورمان، طرح استقرار سپر موشکی در کشورهای عربی منطقه برای تقابل با ایران، برگزاری رزمایش‌های مشترک، تشویق به ایجاد نیروی نظامی مشترک سپر جزیره و طرح ایجاد ناتوی عربی با هدف روی‌گرداندن این کشورها از توجه به رژیم صهیونیستی است، چنانچه همواره خود را حامی مذاکره اعراب با ایران درخصوص جزایر خلیج فارس و ارجاع آن به محاکم و مجامع بین‌المللی قلمداد کرده‌اند.
با توجه به این جریانات ضروری است جمهوری اسلامی ایران نهایت تلاش دیپلماتیک و فرهنگی خود را برای دفاع مقتدرانه از این عنوان تاریخی به عنوان یکی از مصادیق حفظ تمامیت ارضی کشور در چارچوب قوانین بین‌المللی به کار بندد.
برگزاری همایش‌های بین‌المللی و علمی درخصوص خلیج فارس، سوق دادن فعالیت‌های جشنواره فرهنگی و هنری خلیج فارس به خارج از کشور و بزرگداشت این روز در سفارتخانه‌های ایران با اجرای برنامه‌های ویژه، تصویب نشان عالی خلیج فارس و اهدای آن به فعالان داخلی و خارجی، می‌تواند هویت خلیج فارس را در عرصه بین‌الملل تقویت و زمینه معرفی بیشتر آن را به جهانیان فراهم کند.
همچنین در روز ملی خلیج فارس به مصداق حدیث شریف نبوی «حب الوطن من الایمان»، خروش ایرانیان همچون ایام‌الله سال طرح‌ریزی شود تا توجه جهانیان به قاطعیت ملت ایران در همدلی و همزبانی جهت دفاع از کیان خود و هویت فرهنگی و پیشینه تاریخی این منطقه بیشتر معطوف شود.

پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  معرفی کتاب های تاریخ
Science بزرگترین معما‌های تاریخ که هیچ گاه حل نخواهند شد.
  برگی از تاریخ فلشخور
  دوست داشتی در تاریخ چه اتفاقی هرگز روی نمی داد ؟؟؟؟؟؟؟؟
  " تاریخ چیست "
Book ☽تاثیرگذار های تاریخ☾اسحاق نیوتون Isaac Newton
Book ✍تاریخ‌نگاران✍ ابن رسته
Book ✍تاریخ‌نگاران✍ابن حوقل
Book ✍تاریخ‌نگاران✍ استرابون
Book تاریخ دموکراسی در ایران باستان✔

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان