امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ميكسر ديجيتال

#1
عصر حاضر عصر دیجیتال است . مزایای تولید موسیقی و ادیت در فضای دیجیتال کاملا شناخته شده است.تراک های مجازی ، ادیت غیر مخرب و افکتور دیجیتال داخلی، ایستگاههای کاری استودیو دیجیتال را بسیار کار آمد کرده است.اما درباره میکس چطور؟ میکس دیجیتال چیست؟ آیا میکس دیجیتال هم مزایای ضبط و ادیت دیجیتال را در مقایسه با آنالوگ دارد؟ یک میکسر دیجیتال چگونه کار میکند؟ میکس کردن آیا صرفا بالا و پایین کردن چند فیدر است؟ آیا میسکر دیجیتال از میکسر آنالوگ بهتر است؟ به بررسی همه این سوالات در این مطلب میپردازیم . کدام مزایای میکسر های دیجیتال است که ان را جهت استفاده در کاربری های مختلف از جمله ضبط موزیک ، صدا گذاری و پخش ارجیت داده است؟ در طول این نوشته بعضی از امکانات و توانمندیهای میکسر ها را بیان خواهیم کرد تا نشان دهیم چطورانعطاف پذیری و قدرت میکسر های دیجیتال انقلابی در میکسر ها بوده است.



نمای کلی میکسر دیجیتال در مقایسه با میکسر آنالوگ:

در ابتدا در نگاهی کلی به میکسر ها تعدادی از مزایای میکسر های دیجیتال در مقایسه با میکسر های آنالوگ را بیان میکنیم.

١ـ انعطاف پذیری در پیکر بندی در مقابل مسیرهای ثابت و غیر قابل تغییر

تمام جک های ورودی و خروجی و ورودی ها و خروجی ها در میکسر آنالوگ مسیر بدی شده و ثابت میباشند و این یعنی یک بار مسیر طراحی شده و پس از اتمام مونتاژ دیگر هیچ چیز قابل تغییر نیست. اما در میکسر های دیجیتال صدا وقتی وارد میکسر میشود میتواند آزادانه به هر قسمت از میکسر حرکت کرده و در صورت نیاز افکت به آن اضافه شود و مسیر آن متناسب با نیاز و کاریری شما برنامه ریزی شود . به عنوان مثال هر ورودی میتواند به هر کدام از کانال ها و تمام انها هدایت شود در یک میکسر دیجیتال سیر های مختلف برای حرکت یک سیگنال قابل تعریف بوده همانگونه که در خروجی های متفاوت میتوان سیگنال را مسیر دهی و ارسال کرد.

ابعاد و قیمت :

از آنجا که برنامه ریزی و پیکربندی و کنترل یک میکسر دیجیتال خیلی حالت پذیر میباشد این میکسر ها میتوانند به صورت خیلی کوچک و جمع و جور متناسب با ابعاد و شکل استودیو طراحی شوند.به عنوان مثال یک میکسر آنالوگ 96 کانال صدا خیلی عریض و بزرگ خواهد بود و پهنای میکسر در حدود ٤ متر یا بیشتر فضا اشغال میکند و گاهی تا هزاران کیلو وزن خواهد داشت. ولی از انجا که در میکسر های دیجیتال امکانات کنترلی انعطاف پذیر هستند شما میتوانید کنترل ٩٦ کانال را در ابعاد بسیار کوچک تر میکسر انجام دهید حتی به گونه ای میکسر قابل حمل باشد.انعطاف پذیری در طراحی میکسر های دیجیتال باعث شده تا اغلب با هزینه بسیار پایین تری ساخته شده و در تعداد مساوی کانال قیمت تمام شده بسیار پایین تر خواهد بود.

٢ـ افکتور های دیجیتال داخلی

از انجا که صدا در میکسر های دیجیتال وارد فضای دیجیتال میشود اضافه کردن یک افکتور دیجیتال داخلی با قیمت مناسب و کیفیت بالا داخل میکسر آسان خواهد بود و از آنجا که این پردازش درون خود میکسر انجام میشود شما دیگر نگران افت صدا در مسیر کابل های طولانی،پچ کردن های خارجی و تبدیل فرمت صدا از آنالوگ به دیجیتال و بالعکس در میکسر های آنالوگ نخواهید بود.

٣ـ امکان فراخوانی تمام تنظیمات

یکی از بزرگترین مزایای میکسر های دیجیتال این است که تمام تنظیمات میکسر حتی افکت ها قابل ذخیره و نگهداری در یک حافظه داخلی میباشد تا هر زمان که نیاز کاربر باشد آن را فراخوانی کند.این امکان اجازه میدهد شما در هنگام کار با یک پروژه بتوانید تمام تنظیمات را مطابق زمانی که میکسر را ترک کردید فراخوانی کرده و کار را ادامه دهید.
حافظه میکسر مزایای زیادی دارد.به عنوان مثال،شما میتوانید تنظیمات دامنه و اکولایزر یک گوینده را مطابق برداشت های قبلی فراخوانی کنید تا یکنواختی در ظبط های مختلف یک گوینده رعایت شود.سرعت فراخوانی اجازه خواهد داد تا شما پس از اتمام یک میکس آن را ذخیره کرده و با تنظیماتی کاملا متفاوت میکس را تکرار کرده و تفاوت آن ها را به سرعت با یکدیگر مقایسه کنید.این امکان مطمئنا کیفیت ضبط شما را بهتر خواهد کرد.

٤ ـ اتصال مستقیم دیجیتال ضبط صوتهای دیجیتال یا DATS

دردنیای امروز ضبط موسیقی،اکثر تجهیزات ضبط مولتی تراک و استریو دیجیتال میباشند و لذا وقتی شما در یک میکسر دیجیتال،سیگنال ضبط شده موسیقی را پردازش و ترکیب میکنید نیاز دارید با دستگاه مولتی تراک دیجیتال و همچنین ضبط صوت استریوی دیجیتال جهت ضبط میکس نهایی ارتباط دیجیتال داشته باشید.این امکان در میز های آنالوگ وجود ندارد ( ورودی و خروجی دیجیتال ) شما را از نویز ذاتی مبدل های آنالوگ به دیجیتال دور میکند. لذا کیفیت سیگنال موسیقی باز هم بهتر خواهد شد.

معرفی یک میکسر و باس های آن

قیل از اینکه بحث را ادامه بدهیم لازم است تا یک میکسر و اصلی ترین قسمتها و عملکرد های آن را معرفی کنیم. در واقع میکسر صدا یک دستگاه ساده است.چندین صدا را از وزودی های مختلف گرفته،آنها را به خروجی های متفاوت ارسال میکند.در طول این فرایند،میکسر میتواند سیگنال های صدا را با هم ترکیب کرده،دامنه آنها را تغییر داده و گاهی اوقات حتی با استفاده از پردازش گرها صدا را تغییر دهد.
اساسی ترین تنظیمات هر خط صدا،کانال نامیده میشودیک کانال شامل تنظیمات کنترلی صدا جهت ارسال یک خط به مسیرهای متفاوت و تغییرات دامنه و پردازش صدا میباشد.مسیرهای صدایی را که در داخل میکسر هدایت شده را باس مینامند.یک باس مسیری است که از طریق بیشتر از یک خط صدا به آن دسترسی وجود داشته باشد و میتواند به یک یا چندین مقصد هدایت شود. گاهی اوقات ٢ باس ترکیب شده و به عنوان یک باس استریو به ٢ خروجی برای مصارف استریو ارسال میشود.

انواع باس ها و مصارف آن

همانطور که بیان شد در میکسر های آنالوگ هر مسیر در میکسر میبایست سیم کشی شده و با سیم منتقل شود.راه های گوناگون متفاوتی جهت سیم بندی این باس ها وجود دارد.

باس اصلی استریو

این باس جهت خروجی اصل میکس استفاده میشود و اغلب به یک ضبط صوت ٢ تراک یا ورودی های آنالوگ یک DAT متصل میشود.فیدر اصلی میکسر برای تنظیم دامنه ارسال به این باس اصلی (Master Bus) استفاده میشود.

باس های مونیتور کردن صدا

این باس ها که میتواند استریو باشد جهت گوشی صدا بردار یا مجری استفاده شده و یا به بلندگوها و گوشی ها در اتاق فرمان متصل میشود.

باس های گروه یا ضبط

این باس ها به روش سنتی برای اتصال به ضبط صوت ها استفاده میشود.لذا معمولا به صورت ٢ تایی ( استریو ) استفاده شده و در روی میکسر با کلید های روشن و خاموش در دسترس کاربر میباشند. معمولا برای این باس ها کنترل یا ولوم دامنه وجود ندارد و دامنه آنها همان دامنه باس اصلی است.تنظیم بالانس صدای ارسالی به هر زوج با ولوم تنظیم PAN انجام میشود.از آنجایی که تنظیم مشخصی برای کنترل دامنه این باس ها وجود ندارد کاربری آنها محدود است.

باس های خروجی اضافه یا AUX

باس های AUX که معمولا مونو یا استریو میباشند با استفاده از یک ولوم کوچک کنترل دامنه در دسترس میباشند.باس های AUX برای یک خروجی مشخص ارسال شده و برای مونیتور کردن صدا با هدفون یا بلندگو یا ارسال سیگنال صدا به افکتور های خارجی استفاده میشود.

باس های AUX انعطاف پذیرتر از باس های ضبط هستند چرا که کنترل تنظیم دامنه دارند.همچنین گاهی اوقات سوئیچی دارند کمه دامننه آنها را به دامنه خروجی خط وابسته میکند.این سوئیچ صدای خط را یا قبل از فیدر به باس AUX ارسال میکند یابعداز فیدر که در حالت PRE سیگنال مستقل از دامنه اصلی خط میباشد.

با استفاده از حالت PRE یا قبل از فیدر ترکیب خروجی باس AUX میتواند برای هدفون یا ارسال مونیتورینگ استفاده شود چرا که دامنه خروجی برای هر خط مستقل از دامنه خروجی اصلی بوده که برای هر خط توسط فیدر آن مشخص و تنظیم شده است. در حالت POST ( یا بعد از فیدر ) دامنه ارسالی به باس AUX از دامنه خروجی خط پیروی میکند که اغلب برای ارسال صدا به افکتور خارجی استفاده میشود.



٥ ـ انعطاف پذیری باس های میکسر های دیجیتال

تمام باس ها و کانال ها در یک میکسر آنالوگ ثابت بوده و مسیر های سیم بندی شده دارند. به این منظور بعضی میکسر های آنالوگ جهت کاربری تولید و میکس و بعضی هم جهت پخش زنده طراحی شده اند.اکثر تفاوت های این میکسرها به نحوه طراحی باس ها و استفاده از آنها بستگی دارد.بعضی از میکسر های دیجیتال دارای باس های با انعطاف پذیری بسیار خوبی در مقابل باس های میکسر های آنالوگ هستند.در عمل گاهی اوقات این باس های منعطف ( Flex Busses ) نامیده میشوند.این باس های انعطاف پذیر تمام امکانات باس های آنالوگ را دارا میباشند.آنها امکاناتی از قبیل ولوم تنظیم دامنه ارسالی و کلیدهای PRE و POST ) حتی در جاهای مختلف میکسر ) را دارا میباشند. همچنین خروجی این باس ها به مقاصد مختلف میتوانند ارسال شوند.
به این منظور یک میکسر با باس های انعطاف پذیر میتواند جهت کاربری که در نظر است پیکر بندی شده و استفاده شود.آنها میتوانند جهت ارسال صدا به افکتور های داخلی و خارجی ، ضبط های آنالوگ یا دیجیتال ، تقویت کننده های هدفون ، بلندگو های استودیو یا اتاق فرمان استفاده شوند و همچنین به باس های دیگر ارسال شده و به عنوان یک ماتریس باس ها جهت یک کار زنده استفاده شوند.این نوع ساختمان باس های انعطاف پذیر یکی از بهترین مثال هایی است که نشان میدهد میکسر های دیجیتال میتوانند بسیار قوی تر و مناسب تر از میکسر های آنالوگ باشند.

یک میسکر ، صداهایی را که از ورودی ها دریافت میکند مخلوط کرده و به خروجی ها ارسال میکند. در این بخش به انواع ورودی ها و خروجی هایی که روی اغلب میکسر ها در دسترس است نگاهی می اندازیم...

ورودی ها و منابع آن

منابع با خروجی دامنه کم (Low Level) نیاز به ورودی های دامنه کم یا میکروفن دارند. ورودی های دامنه کم (Lowlevel) معمولا عبارتند از :

میکروفون ها دارای استاندارد خاص در استودیو میباشند. اغلب آنها جک های بالانس XLR داشته و به ورودی های میکروفن نیاز دارند. بعضی نیز به تغذیه فانتوم نیاز دارند که مستقیمآ میکسر از طریق کابل میکروفن تامین میکند.

گیتار ها نیز به ورودی های Low Level نیاز دارند. منابع با خروجی Line یا High Level به ورودی های میکسر با امکان دامنه پذیرش بالا نیاز دارند از قبیل :

تجهیزات الکترونیکی و سینتی سایزر ها

ماشین های ضبط صدای ریل

خروجی افکت پروسسورها

در دنیای امروز اکثر استودیو ها از تعداد زیادی از هر دوی ورودی میکروفن ها و Line نیاز دارند. برای مصارف Line یا زنده به تعداد بیشتری ورودی میکروفن نیاز است.



خروجی ها و مقصد آنها

صدای خارج شده از میکسر میتواند بسته به نوع کاربری به مقاصد مختلف ارسال شود اغلب همیشه این خروجی ها با دامنه خط یا Line Level میباشند . نوعآ مقاصد خروجی عبارتند از :

دستگاه ضبط صوت ریل از طریق خروجی اصلی

دستگاه ضبط صوت مولتی تراک از طریق خروجی های ضیط

دستگاه افکتور خارجی از طریق خروجی AUX

آمپلی فایر های صدای Surround یا کدر های مربوطه از طریق انواع خروجی

تقویت کننده های هدفون از طریق خروجی AUX

بلندگو های صحنه یا Stage

بلندگو های استودیو

انواع بلند گو و آمپلی فایرهای آنها

این خروجی ها معمولا RCA ، جک های گوشی 4/1 اینچ یا جک های XLR میباشند.

ورودی و خروجی ها :

تفاوت های دیجیتال

در میکسر آنالوگ تمام مسیر ها از ورودی ها و خروجی های کانال ها سیم بندی شده و قابل تغییر نیستند باس AUX فقط به خروجی Send AUX میرود. اما اگر نیاز به خروجی های هدفون Pre Fader اضافه داشته باشید و یا بخواهید میکس سوراند انجام دهید و یا خروجی های بیشتری به ضیط مولتی تراک متصل کنید چگونه این کار قابل انجام است ؟

در اغلب میسکر های دیجیتال ، مسیر دهی سیگنال بسیار انعطاف پذیر است این انعطاف پذیری شامل ورودی ها به کانال ها و از کانال ها به باس ها و باس ها به خروجی ها میشود.به عنوان مثال ، در بعضی میکسر های دیجیتال هر کدام از ورودی های فیزیکی میکسر میتواند به هر کدام از تراک ها یا کانال ها نسبت داده شود .این امکان اجازه میدهد یک صدا به یک کانال بدون اکولایزر یا فشرده ساز جهت پردازش ارسال میشود و همزمان به کانال دیگری با اکولایزر ، فشرده ساز و تاخیر فرستاده شود تا بتوان همزمان هر ٢ خروجی را ضبط کرده و با هم مقایسه کرد.

در میکسر های دیجیتال دارای ساختمان باس های انعطاف پذیر ، شما میتوانید صدا را بسته به نوع نیاز در زمان مشخص به هر کدام از باس ها ارسال کنید. خروجی های اکثر میکسر های دیجیتال نیز تمامآ انعطاف پذیر میباشند . به عنوان مثال ، یک باس میتواند برای یک نوع کاربری به خروجی هدفون و یا به خروجی بلندگو ارسال شود و سپس به عنوان باس ضبط به خروجی های قابل برنامه ریزی جهت ارسال به یک ضبط مولتی ترک دیجیتال ( Modular Digital Multitrack MDM ) فرستاده شود. همچنین یک باس میتواند جهت اعمال افکت به دستگاه پروسسور خارجی و یا حتی برای میکس صدای سوراند ارسال شود. مسیر دهی در میکسر دیجیتال ثابت نیست و بسته به نوع نیاز و کاربری قابل تغییر است.



ارتباط با دنیای دیجیتال از طریق خروجی های دیجیتال

بدیهی است تمام ورودی ها و خروجی های یک میکسر آنالوگ با فرمت آنالوگ بوده و اتصال آن به تجهیزات ضبط دیجیتال از جمله افکتور های دیجیتال ، ضبط کننده های دیجیتال یا دک های ضبط میکس نهایی دیجیتال مانند DAT به راحتی انجام نمیشود.

میکسر های دیجیتال علاوه بر ورودی ها و خورجی های آنالوگ تعدادی ورودی و خروجی دیجیتال استریو جهت ارسال به پردازش گر های دیجیتال ، DAT و ... دارند.در استودیو های امروزی میکس های زیادی انجام شده و خروجی روی یک ضبط صوت دیجیتال مانند DAT ضبط میشود که این توسط یک میکسر دیجیتال با خروجی دیجیتال ٢٤ بیت قابل انجام است مسیر دهی دیجیتال به ضبط صوت های مولتی تراک MDM از طریق اکثر میز های دیجیتال قابل انجام است. این امکان به دلیل حذف کابل های طولانی پچ پنل ها و مبدل های آنالوگ به دیجیتال A/D و دیجیتال به آنالوگ D/A باعث ارتقاء کیفیت سیگنال و انعطاف پذیری خواهد شد.

مسیر دهی سیگنال به تجهیزات دیجیتال از میکسر های دیجیتال آسان بوده و کیفیت صدای شما را در بالاترین حد نگاه خواهد داشت.



افکتور دیجیتال داخلی :

بخش عمده ای از مخلوط کردن صدا برای هر کاربردی اضافه کردن افکت میباشد. در میسکر دیجیتال تمام این افکت ها میتواند دیجیتال بوده و داخل میکسر به صدا اضافه شود این کار باعث افزایش کیفیت صدا میشود چرا که استفاده از افکتور ها و پچ پنل های آنالوگ نخواهد شد.

قدرت پردازش داخلی یک میکسر دیجیتال ممکن است بر حسب مورد استفاده تغییر داده شود. به عنوان مثال برای یک کنسرت زنده ممکن است یک آنالیزور لحظه ای Real Time داشته باشید یا وقتی که برای اولین با صدا را داخل استودیو پخش میکنید. زمانی که در ضبط صدای گیتار میباشید ممکن است با استفاده از آمپلی فایر گیتار و بلند گو به آسانی صدای مورد نیاز خود را فراهم کنید بدون اینکه تاثیری روی میکروفن های دیگر گذاشته و نیازی به بلندگو های استودیویی باشد.برای مراسم پخش موسیقی زنده ممکن است نیاز باشد ٢٠ تا ٣٠ فشرده ساز در مسیر میکروفن ها قرار دهید تا دامنه سیگنال ها را کنترل کنید.زمانی که در حال میکس یک پروژه موسیقی هستید ممکن است از آرایش بلندگو ها جهت گوش کردن به میکس استفاده کنید پس ممکن است افکت های میکس را در وضعیت Mastering قرار دهید تا با استفاده از فشرده ساز و گسترده ساز های ( Expander ) چند باند میکس نهایی را روی CD یا DAT ضبط نهایی کنید. تمام این امکانات روی میکسر های دیجیتال قابل انجام است. راحتی و قدرت افکتور دیجیتال داخلی مشخص کننده کیفیت موسیقی خواهد بود.
پاسخ
آگهی
#2
ميكسر ديجيتال

یک میکسر یا کنسول میکسینگ یا بورد میکسینگ همه به یک چیز برمی گرددند، دستگاهی که به شما اجازه میدهد تا balance، position ،effect و همسان سازی (equalize) کنید کانال های صوتی مختلف آن را به یک شکل صوتی بنام میکس. شما میتوانید افکتهایی اضافه کنید به چند کانال ولی به بقیه اضافه نکنید یا سازی را در موقعیتی در میدان استریو قرار دهید. همینطور میتوانید کانالها را به دستگاه مستقل دیگری بفرستید که افکت های موردنظرتان را تولید میکند و یا پرداخت کنید صدای هر کانال صدا را با یک equalizer اختصاصی که بتوانید bass Treble و Mid range صدا را تغییر دهید. شما میتوانید به موزیک ساخته شده چند لایه خود بهبود ببخشید با یادگیری اینکه چگونه میکس کنید.

کسانی که شروع به ساخت استودیو میکنند خیلی زود به این موضوع فکر می کنند که چه چیزی را مرکز استودیو قرار دهند. روش اول و سنتی ترین روش، بورد میکسینگ آنالوگ است جایی که همه خروجی ها از هر چیزی ماتریس شده است با ورودی و خروجی هایی که به ضبط کننده ( که معمولا یک کارت صدا کامپیوتر و DAW است) خورده است. روش دوم، شما ممکن است بخواهید بدون میکسر کار کنید، استفاده از یک اینترفیس صوتی و مرکز را سکونسر کامپیوتر خود قرار دهید که همه صداها برای میکسینگ به ترک های صدا و پلاگینها میرود. مطمئنا این نوع روش مقدار کمتری هزینه تجهیزات را شامل میشود و راه آسانی است برای شروع کار. سومین روشی که اساسا و بیشتر توسط آن هایی که از ضبط کننده های مولتی ترک استفاده می کنند، بکار میرود یعنی جایی که میکسر دیجیتال وجود دارد. چهارمین و آخرین روش، استفاده از جدیدترین نسل میکسرها که ترکیبی از میکسر و اینترفیس صوتی میباشد. این ها بعضی مواقع یک سطح کنترل (control surface) یا حتی یک اینترفیس صوتی بصورت یکجا بهمراه دارند.

کار کردن بدون میکسر

آیا یک میکسر برای تجهیزات ضروری است؟

ممکن است نباشد -- طوری که شما میکس تان را در محیط دیجیتالی کامپیوتر با سکونسرهای حرفه ای مانند Logic ، Sonar, Cubase, Nuendo یا Digital Performer و یا Pro Tools LEانجام میدهید. اگر شما دارای اینترفیس با ورودی چندگانه هستید، آسان است تا بسادگی منابع صوتی را به اینترفیس متصل کنید و خروجی ها را به سیستم مانیتورینگ. اینترفیس صوتی تمام کارهای یک کارت صدا را انجام میدهد اما ورودی خروجی های بیشتری را ارائه میدهد.
حتی بسیاری از حرفه ای ها بدون میکسر کار می کنند. با یک سطح کنترل (control surface) مانند Mackie Control میتوانید Surface میکسر-مانند داشته باشید تا کنترل کنید تمام Leveling و Effecting هایی را که در میکسر نرم افزار انجام میدهید. تنها پری امپ های خوبی برای میکروفن هایتان تهیه کنید اگر اینترفیس شما آن را ندارد. میکسر شما در واقع در CPU کامپیوتر ساخته میشود.
یک گزینه دیگری که مربوط به موضوع کار کردن بدون میکسر میباشد، ترکیبی از اینترفیس صوتی و control surface است. مثل Tascam FW1884, Project Mix و یا Digidesign 003. اینها چیزی بیش از یک سطح کنترل و بیش از یک میکسر هستند. این دستگاه های پیوندی ترکیبی از میکسر صدای دیجیتال، سطح کنترل، اینترفیس صوتی و اینترفیس میدی هستند. به دلیل اینکه آنها مانند اینترفیس صوتی کار میکنند آن ها جایگزین کارت صدا در تجهیزات شما میشوند. بنابراین اگر یکی از آنها را تهیه کنید دیگر نیازی به میکسر ندارید. حداقل تا موقعی که به تعداد ورودی های بیشتری نیاز پیدا نکنید. ممکن است ورودی و خروجی ها محدود باشند (معمولا 8ورودی 8 خروجی) که برای تجهیزات کوچک و گروه های کوچک عالی است ولی نه برای گروه های بزرگ و کامل که شامل ضبط درامز و یا ضبط همه افراد گروه به طور همزمان می باشد.

چه کسی میتواند بدون میکسر کار کند؟

A) کسانی که تعداد کمی سخت افزار دارند.
B) کسانی که می خواهد سیگنال های صوتیشان را در محیط کاملا دیجیتال داشته باشند.
C) کسانی که کامپیوترهای سریعی دارند و از تعداد زیادی ساز مجازی استفاده خواهند کرد و یا دارای کانال های زیاد اینترفیس صوتی و پری امپ های مطلوب هستند.

آیا میتوان با کارت صدای استربو بدون میکسر کار کرد؟

البته، شما به دو کانال پری امپ میکروفن برای اتصال به کارت صدا نیاز دارید. با 2 کانال صدا شما قادر خواهید بود تا ترک های استریو ضبط کنید. چرا همه اینطور عمل نمی کنند؟ زیرا وقتی که می خواهید از Synths سخت افزاری هم استفاده کنید، موفق نمیشوید. ولی میتوانید اینگونه عمل کنید اگر بخواهید از 1 یا 2 میکروفن و Synths نرم افزاری و سمپلرها و یا برنامه هایی مانند Fruity Loops, Acid, Reason و غیره برای سازها استفاده کنید. خود را محدود کنید آن موقع هرگز به میکسر نیاز پیدا نمی کنید.
شما تمامی صداهایتان را از کانورترهای کارت صدا عبور می دهید. اگر کارت صدایتان خوب است مشکلی نست ولی اگر اینطور نیست، کیفیت کاهش پیدا میکند. هرچند اینترفیس های صوتی امروزه واقعا ارزان هستند.

جایی که میکسر مورد استفاده قرار میگیرد: Front End و یا Back End

روش اول (front end): شما میتوانید میکسر را قبل از اینترفیس صوتی قرار دهید طوری که میکسر تمامی سیگنالهایی مانند میکروفن، Synths ، گیتارها را به اینترفیس یا کارت صدا برای ضبط میدهید. روش دوم (back end): میکسر سیگنال هایی را از اینترفیس یا کارت صدا دریافت می کند و به شما اجازه میدهد تا تعدادی خروجی آنالوگ اینترفیس را روی فیدرها میکس کنید. همه میکسرها به هر دو روش بالا نمیتوانند کار کنند.

ميكسر ديجيتال 1

انواع میکسر

اساسا سه نوع وجود دارد. 1) میکسرهای آنالوگ 2) میکسرهای دیجیتال 3) نسل جدید میکسرهای آنالوگ که دارای اینترفیس usb یا Firewire می باشند.
یک میکسر آنالوگ شامل مسیرهای سیگنال آنالوگ می باشد و صدا را به داده دیجیتالی تبدیل نمیکند. یک میکسر دیجیتال هر دو منبع دیجیتالی و آنالوگ را می پذیرد و شکل موج ها
(waveforms) را به داده دیجیتالی بمحض اینکه وارد میکسر شود تبدیل میکند و معمولا دارای افکت ها و پروسسورهایی هستند که میتواند داده های دیجیتالی را تحت تاثیر قرار دهند قبل از اینکه در خروجی داده دیجیتالی به شکل موج تبدیل شود. جدیدترین میکسرهای آنالوگ اینترفیس usb یا firewire را اضافه دارند. این ها معمولا دارای مسیرهای سیگنال کاملا آنالوگ در سراسر بورد هستند و ممکن است از خروجی های آنالوگ استفاده کنند. هر چند ممکن است ترک های جدا و خروجی مستر نیز به دیجیتال تبدیل شده باشند تا شما گزینه دیگری برای دریافت صدایتان در کامپیوتر داشته باشید. (شما باید مشخصات میکسر را بررسی کنید تا ببینید واقعا چی چیزی از Firewire یا usb منتقل میشود. ممکن است در هر میکسری متفاوت باشد).
کدام "بهترین" است؟ میدونیم که میخواهید بپرسید. طبق معمول، بستگی دارد. در ادامه به شما کمک میکنیم تا تصمیم بگیرید کدام بهترین گزینه برای شماست.
شما میتوانید از یک میکسر بهمراه اینترفیس صوتی استفاده کنید. اگر میکسر شما کانال های کافی دارد میتوانید از روش back end استفاده کنید. خروجی های اینترفیس صوتی به میکسر میرود و از EQs و Send/return ها برای بهبود بخشیدن و پرداخت صدا در فضای آنالوگ استفاده میکنید. اگر شما اینترفیس صوتی 8x8 دارید بنابراین میتوانید 8 کانال مجزا در میکسر داشته باشید. با یک میکسر، شما انعطاف پذیری را افزایش میدهید، سرهم بندی تجهیزات را آسان میکنید و برای خیلی از ما ها، مفرح خواهد بود که فیدرهای واقعی داشته باشیم بجای خیره شدن به صفحه مانیتور.

ميكسر ديجيتال 1
میکسر دیجیتال با اتصال فایروایر
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.zzounds.com/a--3745/item--MAC1642VLZIII/sid--mixer
میکسر آنالوگ کلاسیک
ميكسر ديجيتال 1
میکسر آنالوگ با اتصال فایروابر

میکسر و کیفیت

چرا بعضی از میکسرها گرانتر هستند ولی مشخصه های کمتری را ارائه میدهند؟

اساسا در مورد میکسرها شما همانقدر که پول میدهید، دریافت میکنید. شما سراغ مشخصات نمی روید وقتی حرف از دوام و ماندگاری میکسرها میشود. عناصر سازنده کیفیت هزینه بر هستند. به یاد داشته باشید میکسرها دارای تعداد زیادی قسمت های حرکتی مکانیکی هستند. میکسرهای خیلی ارزان اغلب دارای headroom کمتری هستند، صدای هیس بیشتری دارند و دارای حساسیت بالایی در جذب hum می باشند.بنابراین شما باید مراقب باشید تا بارگذاری اضافه، سیم کشی و همسان سازی (EQ) کردن زیاد نداشته باشید. البته امروزه کیفیت بیشتر میکسرها حتی Behringer های ارزان قیمت، بسیار بالاست. هرچند ممکن است میکسرهای ارزان قیمت دارای Faders و knob های شل، لرزان و یا سفتی باشند.
یک میکسر مجموعه ای کامل از سیم کشی و مداربندی های پیچیده ای است که اگر حتی یکی از اتصالات داخلی خراب شود تعمیر آن ممکن است بسیار مشکل باشد! گارانتی و بیمه نیز ممکن است در قیمت میکسرهای تاثیر داشته باشد.
همینطور پری امپ های میکروفن میکسر در قیمت میکسر بسیار اهمیت دارد که سیگنال نسبتا ضعیفی که از میکروفن های می آید را تقویت می کند و به Level سیگنال قابل استفاده تبدیل میکند. هرچقدر پری امپ ارزانتر باشد، داده های ناخواسته بیشتری در سیگنال نهایی خواهید داشت، درحالی که فقط Synths را میکس میکنید دیگر نیازی به پری امپ میکسر ندارید. برای مثال میکسرهای Mackie قیمت بیشتری دارند ولی مانند تانک ساخته شده اند، عالی صدا می دهند و دارای پری امپ های XDR مرغوب خودشان هستند. شاید فکر کنید که Behringer ها به دلیل ارزانی شان پری امپ های بدی داشته باشند بهرحال در بسیاری از استودیوهای خانگی استفاده میشوند و بسیاری هستد که معتقدند آن ها بسیار خوب صدا میدهند. هر چقدر که متخصصان در استودیوهایشان حرفه ای تر میشوند PreAmp های مستقلی جایگزین PreAmp های میکسرشان می کنند.

چه کسی به میکسر نیاز دارد؟

استودیوهایی با بودجه پایین، به میکسر نیاز دارند تا خاصیت های ضبط استودیویی را به کارت صدای پایه (که ممکن است دارای دو خروجی و دو ورودی باشد) اضافه کنند.
برای استودیوهای پیشرفته تر که تعداد زیادی تجهیزات دارند مثل reverbs, delays, compressors ، پدال ها و ابزار دیگری که باید به کامپیوتر یا ضبط کننده مولتی ترک مجزا وصل شود.
در دلم حس غریبی ست که یک مرغ مهاجر دارد

و چه اندوه عجیبی ست که در خلوت دل

یاد یک دوست نباشد که تو را غرق تماشا سازد
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  معرفي پاور ميكسر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان