امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

همه چیز درباره آلزایمر

#1
همه چیز درباره آلزایمر 1

بیماری آلزایمر یک بیماری سخت است که معمولا در کهنسالی بسیاری به آن مبتلا می شوند اما تصورات غلطی از این بیماری وجود دارد.

برای بسیاری از افراد که گمان می کنند آلزایمر بیماری افراد کم سواد است شاید این سوال پیش بیاید که چرا با افزایش میزان تحصیلات و فعالیت های فکری همچنان میزان ابتلا به این نوع از زوال عقل در حال افزایش است؟

چندی پیش خبری منتشر شده بود در مورد افزایش میزان ابتلا به آلزایمر در جامعه کنونی! برای بسیاری از افراد که گمان می کنند آلزایمر بیماری افراد کم سواد است شاید این سوال پیش بیاید که چرا با افزایش میزان تحصیلات و فعالیت های فکری همچنان میزان ابتلا به این نوع از زوال عقل در حال افزایش است؟ با اینکه آلزایمر بیماری افراد کم سواد نیست اما در افرادی که سطح تحصیلات پایین تری دارند، بیشتر دیده می شود.

شاید آنچه بیش از سطح تحصیلات در بروز این بیماری نقش دارد سن افراد است. با هر 5 سالی که به طول عمر افراد اضافه می شود احتمال ابتلا به آلزایمر 2 برابر می شود. از عوامل خطری که در کنار سن می توانند در بروز آلزایمر موثر باشند، سطح سواد پایین، کیفیت پایین زندگی، تغذیه نامناسب، فشار خون بالا و کنترل نشده، سیگار و الکل و… است که روی بافت مغز اثر گذاشته و می توانند عامل زوال عقل باشند… و اما چند نکته مهم دیگر درباره آلزایمر:

1- ژنتیک برخلاف تصور عام در بروز بیماری آلزایمر دخالت ندارد. اگر فردی در سنین بالا دچار آلزایمر شد، نباید خانواده آن فرد نگران ارثی بودن این مساله شوند. در افراد بالای 65 سال، شیوع این بیماری به طور کلی بالاست.

2- منظور از دیگر بیماری هایی که غیر از آلزایمر می تواند باعث اختلالات حافظه شود؛ کم کاری تیروئید، اختلالات ویتامینی و… است که اگر زود تشخیص داده شوند قابل درمانند. لازم است حتما به متخصص مراجعه شود تا آزمایش های لازم را تجویز کند زیرا درمان این نوع بیماری ها با هم متفاوت است.

3- آلزایمر مرحله بندی دارد. در آلزایمر تخریب قشر مغز در بخش حافظه چندین سال طول می کشد اما در سایر بیماری های فراموشی ممکن است این روند شدیدتر و سرعت آن سریع تر باشد.

4- برای آلزایمر درمان قطعی نداریم اما به کمک داروها می توان روند بیماری را کند کرد.

5- افرادی که مشکلات شنوایی یا بینایی دارند بهتر است حتما از سمعک و عینک استفاده کنند زیرا عدم تحریک شنوایی و بینایی خود سبب انزواطلبی فرد و کند شدن فعالیت های مغزی می شود.

6- برخی کارها هست که حتی در بیماران باعث کند شدن روند بیماری می شود؛ از جمله: تمرینات حافظه مثل مطالعه و بازی های ذهنی مثل جدول حل کردن و حضور در جامعه و حفظ ارتباطات اجتماعی.

7- افراد بازنشسته حتما باید مطالعه فراوانی داشته باشند. صفحات اجتماعی و استفاده از اینترنت و حل جدول و پیگیری اخبار و سریال ها در پیشگیری از آلزایمر بسیار کمک کننده است.

8- ممکن است آلزایمر با بیماری دیگری در سالمندی اشتباه گرفته شود؛ افسردگی در سنین بالا شایع است و علائمی مشابه فراموشی دارند. البته در افراد مبتلا به آلزایمر این خود فرد نیست که متوجه بیماری اش می شود بلکه اطرافیان به دلیل علائمی که بروز می کند متوجه مشکل می شوند اما در افراد مبتلا به افسردگی خود فرد به دلیل اختلالات حافظه به پزشک مراجعه می کند و اطرافیان برعکس متوجه بیماری نیستند.

9- عدم مصرف مواد غذایی چرب و نمک، ورزش، ترک سیگار، کنترل بیماری قند و فشار خون شما را از آلزایمر دور می کند.

با آلزایمر کنار می آیم
مارت مر کادیه، کمدین 86 ساله فرانسوی، در کانال europe1 در مورد ابتلایش به آلزایمر گفت و تاکید کرد دلیل اینکه در مورد این بیماری صحبت می کند، این نیست که برایش دلسوزی کنند چون: «می دانم به زودی آلزایمرم پیش می رود و حتی توان راه رفتن را هم از دست می دهم اما تا آن روز به زندگی امید دارم و لازم می دانم در مورد بیماری ام صحبت کنم تا شاهدی برای دیگری افراد باشم. همه بدانند این بیماری یکدفعه زندگی آدم را تعطیل نمی کند و تا روزی که وقتش برسد، باید از زندگی لذت برد.»

خوراکی های سنتی برای پیشگیری از آلزایمر

همه چیز درباره آلزایمر 1

خوراکی های سنتی برای پیشگیری از آلزایمر
بیماری آلزایمر به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین بیماری‌های مغزی ازجمله عارضه‌هایی است که از دوران میانسالی به بعد و به‌ویژه در دوران سالمندی گریبان بسیاری از افراد را می‌گیرد؛ بیماری‌ای که با تخریب سلول‌های مغز، فرد را دچار مشکلات پیچیده‌ای می‌کند.

صرف‌نظر از توصیه‌های پزشكان برای در امان ماندن از عوارض آلزایمر و حتی پیشگیری از آن طب سنتی از دیر باز توصیه‌های مختلفی داشته است.
در طب سنتی یكی از علل فراموشی، سردی مغز محسوب می‌شود كه به همین‌خاطر توصیه طب سنتی علاوه بر گرم نگه داشتن سر و استفاده از كلاه‌های پشمی، اجتناب و پرهیز از مصرف خوراك‌هایی با طبع سرد است.

مصرف ارده با شیره انگور و خرما به‌عنوان یك خوردنی بسیار مقوی با طبع گرم در وعده صبحانه ازجمله توصیه‌های طب سنتی برای پیشگیری از آلزایمر است. توصیه می‌شود به‌مدت 4 تا 8 ‌ماه، در هفته 5 مرتبه از این مخلوط گرم و مقوی استفاده شود. مصرف روزانه مغزهای خام گردو، پسته و فندق و بادام درختی به‌عنوان تنقلات روزانه علاوه بر جلوگیری از افزایش كلسترول در این زمینه نیز توصیه شده است.

خوردن فسنجانی كه از تركیب مساوی بادام و گردو تهیه شود هفته‌ای 3مرتبه و خوردن روزانه 40عدد مویز نیز از دیگر پیشنهادهای طب سنتی در مقابله با آلزایمر است. از دیگر توصیه‌های طب سنتی در این زمینه استشمام مداوم عطرهای گرم مانند عطر یاس و نرگس و همینطور گلاب اصل است. مصرف روزانه 2 استكان شربت عسل نیز مؤثر تشخیص داده می‌شود.

10 نشانه اولیه آلزایمر

همه چیز درباره آلزایمر 1

۰ نشانه اولیه آلزایمر
از دست دادن حافظه که موجب مختل شدن زندگی روزمره شود، می‌تواند نشانه آلزایمر یا نوعی دیگر از زوال عقل باشد. آلزایمر یک بیماری مغزی است که موجب زوال تدریجی حافظه، مهارت‌های فکر کردن و استدلال می‌شود. در اینجا به ۱۰ نشانه این بیماری اشاره کرده‌ایم. هر فرد ممکن است یک یا چند مورد از این نشانه‌ها را با شدت‌های مختلف تجربه کند. درصورت مشاهده هرکدام از آنها حتماً به پزشک مراجعه کنید.

۱. از دست رفتن حافظه که موجب مختل شدن زندگی روزمره شود.
یکی از متداول‌ترین نشانه‌های آلزایمر از دست رفتن حافظه است، مخصوصاً فراموش کردن اطلاعاتی که به تازگی یاد گرفته شده است. سایر نشانه‌های آن فراموش کردن تاریخ‌ها و اتفاقات مهم؛ بارها و بارها پرسیدن یک اطلاعات مشخص؛ نیاز بیشتر به استفاده از کمک‌های حافظه (مثل یادداشت برداشتن و تجهیزات الکترونیکی) یا اعضای خانواده.
تغییر عادی مربوط به بالا رفتن سن:
فراموش کردن نام‌ها یا قرارهای ملاقات اما بعدتر به یادآوردن آنها.

۲. دشواری در برنامه‌ریزی یا حل مشکل
بعضی افراد در توانایی خود برای شروع و دنبال کردن یک برنامه یا کار کردن با اعداد دچار مشکل می‌شوند. آنها برای دنبال کردن یک دستورالعمل غذا یا بررسی قبض‌های ماهانه مشکل پیدا می‌کنند. همچنین قدرت تمرکز کردن و انجام بعضی کارها برای زمانی طولانی را از دست می‌دهند.
تغییر عادی مربوط به بالا رفتن سن:
اشتباه پی‌درپی برای انجام حساب‌کتاب‌های ماهانه

۳. مشکل در انجام کارهای عادی در خانه، محل‌کار یا اوقات فراغت
برای افراد مبتلا به آلزایمر معمولاً اتمام کارهای روزانه دشوار است. گاهی رانندگی کردن تا یک مسیر مشخص و البته آشنا یا به یاد آوردن قوانین بازی محبوبشان برایشان سخت می‌شود.
تغییر عادی مربوط به بالا رفتن سن:
کمک گرفتن برای انجام تنظیمات مایکروفر یا ضبط یک برنامه تلویزیونی

۴. گم کردن زمان و مکان
افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است تاریخ روز، فصل و گذر زمان را فراموش کنند. اگر اتفاقی فوراً نیفتد ممکن است درک آن برایشان سخت باشد. گاهی‌اوقات ممکن است فراموش کنند که کجا هستند یا چطور به آنجا آمده‌اند.
تغییر عادی مربوط به بالا رفتن سن:
گم کردن روز هفته اما فهمیدن آن در بعد.

۵. مشکل در درک تصاویر بصری و روابط فضایی
برای بعضی افراد مشکلات تصویری از نشانه‌های آلزایمر است. آنها برای خواندن، حدس مسافت و تشخیص رنگ مشکل پیدا می‌کنند که در رانندگی آنها نیز اختلال ایجاد می‌کند.
تغییر عادی مربوط به بالا رفتن سن:
تغییر بینایی مربوط به آب‌مروارید.

۶. مشکلات جدید با کلمات در صحبت کردن یا نوشتن
افراد مبتلا به آلزایمر برای دنبال کردن یا شرکت در یک گفتگو دچار مشکل می‌شوند. ممکن است در میان یک مکالمه ناگهان متوقف شوند و ندانند چطور باید حرفشان را ادامه دهند و به تکرار حرف‌های قبلشان می‌پردازند. با کلمات کشمکش پیدا می‌کنند و برای پیدا کردن کلمه مناسب دچار مشکل می‌شوند.
تغییر عادی مربوط به بالا رفتن سن:
مشکل در پیدا کردن یک کلمه.

۷. گم کردن جای وسایل
فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است وسایل را در جاهایی غیرعادی بگذارد. ممکن است وسایلش را گم کند و قادر به پیدا کردن دوباره آنها نباشد. گاهی‌اوقات، ممکن است حتی دیگران را متهم به برداشتن یا دزدیدن وسایلش کند.
تغییر عادی مربوط به بالا رفتن سن:
نگذاشتن وسایل سر جای خود و گم کردن آنها.

۸. ضعف قضاوت
افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است دچار تغییر در تصمیم‌گیری یا قضاوت شود. بعنوان مثال، در برخورد با پول رویکرد همیشگی خود را از دست داده و ممکن است مقدار بیشتری به فروشنده بدهد. همچنین به نظافت و آراستگی خود نیز توجه کمتری می‌کند.
تغییر عادی مربوط به بالا رفتن سن:
گرفتن گاه‌گاه یک تصمیم بد.

۹. دور شدن از کار یا فعالیت‌های اجتماعی
فرد مبتلا به آلزایمر خود را از سرگرمی‌ها، فعالیت‌های اجتماعی، پروژه‌های کاری و ورزش دور نگه می‌دارد. دیگر نمی‌تواند تیم محبوب خود را دنبال کرده یا به خاطر بیاورد که سرگرمی‌ موردعلاقه‌اش را چطور انجام می‌داده است. همچنین ممکن است بخاطر تغییراتی که دچار آن شده است، از اجتماع دوری کند.
تغییر عادی مربوط به بالا رفتن سن:
احساس خستگی از کار، خانواده و تعهدات اجتماعی.

۱۰. تغییر روحیات و شخصیت
روحیه و شخصیت افراد مبتلا به آلزایمر نیز تغییر می‌کند. ممکن است سردرگم، شکاک، افسرده، بیمناک یا مضطرب شوند. خیلی زود در خانه، محل‌کار و پیش دوستان خود ناراحت می‌شوند.
تغییر عادی مربوط به بالا رفتن سن:
ایجاد روش‌های جدید برای انجام بعضی کارها در آنها و ناراحت شدن در صورت برهم خوردن یک برنامه.
پاسخ
 سپاس شده توسط لرد سفید
آگهی
#2
علائم هشدار دهنده در بروز آلزایمر

همه چیز درباره آلزایمر 1

آلزایمر نوعی از اختلال مشاعر است که موجب بروز مشکلات حافظه ای، رفتاری و فکری می شود. علائم این بیماری معمولا به کندی پیشرفت می کنند و به مرور زمان وخیم تر می شود تا جایی که درکار های عادی روزانه و زندگی روز مره اختلال ایجاد می کند. بنا برگزارش سایت انجمن جهانی آلزایمر، ۱۰ نشانه هشداردهنده این بیماری عبارتند از:


۱) تضعیف حافظه و بروز حالت های فراموشی که زندگی روزمره را مختل می کند.
یکی از شایعترین علائم آلزایمر از دست دادن حافظه بویژه فراموش کردن اطلاعاتی است که فرد بیمار اخیرا آن ها را به خاطر سپرده است. سایر موارد شامل فراموش کردن تاریخ ها و روید ادهای مهم، پرسیدن مکرر اطلاعات مشابه و وابستگی به وسایلی مثل دفتر یادداشت و لوازم الکترونیکی برای به یاد آوردن موضوعات معمولی هستند.


۲) چالش در برنامه ریزی یا حل مسائل.
برخی افراد ممکن است تغییراتی را در توانایی شان برای برنامه ریزی یا کارکردن با اعداد و ارقام تجربه کنند. آن ها اغلب رسیدگی به صورت حساب های ماهانه را فراموش می کنند و در تمرکز کردن و انجام کارهای طولانی تر با مشکل مواجه می شوند.


۳) مشکل در انجام کارهای معمول و ساده در منزل، محل کار و حتی تفریحات.
مبتلایان به آلزایمر اغلب در انجام و تکمیل کارهای روزانه و معمول با مشکل مواجه می شوند. آن ها حتی برای رانندگی کردن تا یک مقصد آشنا، مدیریت هزینه های کاری و یا به یا دآوردن قوانین بازی های مورد علاقه شان دچار مشکل می شوند.


۴) سردرگم شدن در زمان و مکان
مبتلایان به آلزایمر نمی توانند تاریخ ها، فصول و گذر زمان را دنبال کنند. آن ها گاهی فراموش می کنند که کجا هستند و چگونه خود را به این محل رسانده اند.


۵) مشکل در درک تصاویر
در برخی از افراد داشتن مشکل بینایی در واقع نشانه ای از آلزایمر است. آن ها هم چنین در خواندن، تشخیص مسافت و رنگ و تضاد نورها مشکل پیدا می کنند. گاهی اوقات وقتی مقابل آیینه قرار می گیرند، تصور می کنند فرد دیگری مقابل آن ها ایستاده و درک نمی کنند که تصویر خودشان است.


۶) پیدا کردن مشکلات تازه با واژه ها در گفتن یا نوشتن
مبتلایان به آلزایمر در دنبال کردن یا پیوستن به یک گفت وگو ناتوان می شوند، آنها گاهی در حین گفت وگو متوقف می شوند و برای ادامه صحبت های خود هیچ ایده ای ندارند و دائم جملات مشابهی را تکرار می کنند. هم چنین در پیدا کردن واژه های مناسب در بین مکالمه خود ناتوان می شوند.


۷) گذاشتن اشیاء در جای غیرمعمول و از دست دادن توان ردیابی مجدد برای پیدا کردن آن ها.
بیماران آلزایمری اغلب وسایل خود را در جاهای غیرمعمولی می گذارند و بعد جای آن ها را فراموش می کنند. به علاوه حتی توان آن را ندارند که با رجوع به حافظه خود جای قرار دادن وسیله مورد نظر را ردیابی کنند.


۸ ) ضعف و ناتوانی در قضاوت و تصمیم گیری
بیماران مبتلا به آلزایمر اغلب در قضاوت و تصمیم گیری دستخوش تغییراتی می شوند که توان آن ها را در این زمینه ها کاهش می دهد.


۹) عقب نشینی از فعالیت های کاری و اجتماعی
این بیماران به تدریج خود را از برنامه های گروهی و فعالیت های اجتماعی و ورزشی کنار می کشند.


۱۰ ) تغییر در خلق و خو وشخصیت.
ویژگی های شخصیتی و خلق وخوی این بیماران نیز تغییر می کند. آن ها دچار سردرگمی، تردید و ظن، افسردگی، ترس واضطراب می شوند و به سادگی در شرایط مختلف آشفته و پریشان می شوند.
پاسخ
 سپاس شده توسط لرد سفید


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان