امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

برای قطع خونریزی بینی چه باید کرد؟

#1
برای قطع خونریزی بینی چه باید کرد؟

خون دماغ شدن ناگهانی، ترسناک و دلهره آور است.
برای قطع خونریزی بینی چه باید کرد؟ 1به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بدون شک برای خیلی از افراد پیش می آید که بعد از اینکه با فشار دماغ خود را می گیرند، با خونریزی مختصری مواجه شوند، اما اینکه به طور مرتب و ناگهانی خون از دماغ چکه کند کمی مشکوک است. در این صورت لازم است که به پزشک مراجعه کرده و مشکل تان را با وی در میان بگذارید.
در این مطلب چند دلیل خون دماغ شدن و توصیه هایی برای کنترل آن را ارائه می دهیم. 
 
خونریزی مداوم بینی: سرماخوردگی و آلرژی ها 

 
اگر شما نیز دچار آلرژی های فصلی یا آلرژی های ناشی از گل و گیاه، گرده یا مایت ها هستید، احتمال اینکه بیش از حد عادی خون دماغ شوید زیاد است. برای افرادی که از آلرژی رنج می برند شروع بهار معمولا با بروز علائم نامطلوب و آزاردهنده ای همراه است. 
 
نتایج بررسی محققان دانشگاه واشینگتن نشان می دهد که گرفتگی و تخلیه با فشار (فین کردن) مخاط بینی که در اثر آلرژی اتفاق می افتد عامل اصلی خونریزی بینی است. البته نباید از تحریک و خارش، خشکی و التهاب بافت های بینی غافل شد که احتمال خون دماغ شدن را افزایش می دهند. 

خونریزی مداوم بینی: زخم و جراحات بینی 
 
همه افراد در هر سن و سالی روزانه چند بار بینی خود را دستکاری می کنند، اما وارد کردن انگشت به داخل بینی و دستکاری آن یا فرو کردن دستمال در حفره های بینی برای خلاص شدن از خارش قسمت های عمیق تر آن می تواند باعث بروز جراحت و زخم های ناگهانی در بینی شده و خونریزی ایجاد کند. 

افرادی که در محیطی خشک، گرم یا سرد زندگی می کنند، دچار خشکی بینی شده و بیشتر خون دماغ می شوند 
 
علاوه بر این آسیب رساندن به رگ های خونی دیواره داخلی بینی می تواند باعث خونریزی مداوم بینی شود. در این صورت می توان مشکل را با لیزر یا نیترات نقره برطرف کرد. 
 
خونریزی مداوم بینی: مصرف داروهای ضدانعقاد 

 
نتایج بررسی های محققان نشان می دهد چندین داروی ضدانعقاد خون وجود دارد که باعث افزایش خطر خونریزی بینی می شوند. مصرف داروهای ضدانعقاد برای مقابله با تشکیل لخته های خونی مانند آسپیرین، وارفارین، پلاویکس و غیره می تواند باعث بروز خونریزی مداوم بینی شود، چون این داروها روی قدرت انعقاد خون بدن تاثیر می گذارند. 
 
اگر شما نیز برای مقابله با خطر بروز لخته خونی، سکته قلبی یا مغزی از داروهای ضدانعقاد استفاده می کنید و به طور مرتب دچار خونریزی بینی می شوید، نباید به هیچ عنوان بدون نظر پزشک داروی مصرفی تان را قطع کنید. در اغلب موارد خون دماغ یکی از عوارض شایع در بیمارانی است که تحت درمان با ضدانعقادها هستند. با این حال خونریزی بینی نباید بهانه ای برای قطع داروها باشد. 

خونریزی مداوم بینی: هوای خشک ناشی از گرما و سرمای زیاد 
 
سایت Healthline گزارش داده است که خشکی هوا می تواند یکی از عوامل اصلی خونریزی بینی باشد. افرادی که در محیطی خشک، گرم یا سرد زندگی می کنند، دچار خشکی، خارش یا تحریک شدید غشای بینی شده و بیشتر خون دماغ می شوند. 
 
اگر زیاد خون دماغ می شوید و متوجه شده اید هوای منزل یا محل کارتان خشک است، حتما از اسپری های مخصوص بینی استفاده کنید تا بافت های داخل بینی مرطوب شوند. بهتر است یک دستگاه بخور در محل زندگی یا کارتان داشته باشید تا هوای محیط را مرطوب نگه دارد. 
  
خونریزی مداوم بینی و مشکلات سلامتی مربوطه 
 
نتایج بررسی های محققان American Heart Association نشان می دهد افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، بیشتر از خونریزی بینی رنج می برند. در واقع برخی بیماری های قلب و عروق مانند نارسایی قلبی می توانند منجر به افزایش جدی و شدید فشار خون شوند که با علائمی مانند اضطراب، بیقراری، سردرد، نفس نفس زدن و اوج گرفتن فشار مشخص می شوند. یادتان باشد که خونریزی بینی ناشی از عوامل ذکر شده معمولا زمانی رخ می دهد که فشار خون به مرحله مشکل سازی رسیده باشد. 
 
برخی از مشکلاتی که در انعقاد خون اختلال ایجاد می کنند، مانند الکلی بودن، بیماری های کلیوی و کبدی نیز می توانند باعث بروز خونریزی مداوم و ناگهانی بینی شوند. اگر نسبت به وجود یک بیماری پنهان مشکوک شده اید، حتما به پزشک مراجعه کرده و سلامتی تان را بررسی کنید.
  
برای قطع خونریزی بینی چه باید کرد؟ 

 
خونریزی ناگهانی بینی دلهره آور است. هنگام بروز این مشکل بنشینید و سرتان را کمی به سمت جلو خم کنید. سپس سوراخ های بینی را 5 دقیقه به آرامی فشار دهید تا خونریزی بند بیاید. بعد از این مدت بینی را رها کنید. به احتمال زیاد خونریزی در این مدت بند می آید. در غیر این صورت لازم است که دوباره بینی تان را بگیرید و پنج دقیقه ی دیگر صبر کنید. 
  
در موارد جدی تر 

 
اکثر خونریزی های بینی ناشی از خشکی هوا یا خراشیدگی و ضربه است. این موارد به راحتی و در منزل با استفاده از توصیه های بالا قابل کنترل است. با این حال خونریزی مداوم و شدید بینی نیاز به مداخله ی پزشک دارد. 
 
اگر در طی یک هفته بیش از یک بار خون دماغ می شوید، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا علل احتمالی آن مورد بررسی قرار بگیرد. اگر داروی ضدانعقاد خون مصرف می کنید و خونریزی بینی تان متوقف نمی شود، فورا به بیمارستان مراجعه کنید. 
 

پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان