امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

روایت انقراض یک امپراتوری + عکس

#1
496 سال پیش در شب 30 ژوئن سال 1520 میلادی آزتک ها علیه اشغالگران اسپانیایی قیام کردند اما سرانجام این اقدام منجر به انقراض امپراتوری آزتک و تغییر سرنوشت مکزیک و آمریکای اسپانیایی زبان شد.



به گزارش جام جم آنلاین، آزتک های ساکن تنوکتیتلان (شهر مکزیکو کنونی) در این شب اسپانیایی های ماجراجو و اشغالگر را از شهرشان بیرون کردند. این شب در نزد اسپانیایی ها به نوچه تریسته (شب غم انگیز) مشهور شد.

روایت انقراض یک امپراتوری + عکس 1
پس از کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب ، اسپانیایی ها نخست در جزایر آنتیل مستقر شدند. در سال 1518 میلادی هرناندو کورتس ، یک اشرافزاده ماجراجو اهل کاستیل اسپانیا در راس یک گروه کوچک از سربازان اسپانیایی جزیره کوبا را ترک کرد و به قصد اشغال مکزیک روانه آن سرزمین شد.


سرخ پوستان مکزیک با مشاهده چهره پوشیده از ریش اسپانیایی ها ، زره ها ، سلاح های آتشین و اسب های آنها حیرت کردند.
روایت انقراض یک امپراتوری + عکس 1


این مساله به سود کورتز تمام شد زیرا اقوام آزتک براساس یک اسطوره قدیمی خود به خدایی به نام «کتزالکوالت» معتقد بودند که روزی به قصد فتح سرزمین های جدید خاک آزتک ها را ترک کرده بود و باید با بازماندگان خود با هیبت جدیدی بازمی گشت.

روایت انقراض یک امپراتوری + عکس 1

موکتزوما دوم امپراتور آزتک ها جرات نکرد مانع ورود هرناندو کورتس به پایتخت باشکوهش تنوکتیتلان (مکزیکو کنونی) شود.
کورتس به آسانی شهر را تصرف کرد اما به زودی ناگزیر شد برای مقابله با ورود یک رقیب به نواحی ساحلی بازگردد. وی اختیار شهر و مراقبت از امپراتور را به یکی از معاونان خود به نام پدرو دِ آلوارو سپرد.
پدرو دِ آلوارو فرد مناسبی برای این مقام نبود و به بهانه یک توطئه وارد معبد اصلی آزتک ها شد و تمام راهبان و حاضران در معبد را قتل عام کرد.

روایت انقراض یک امپراتوری + عکس 1
آزتک ها دست به شورش زدند، در این میان موکتزوما در سلولش توسط نگهبانان اسپانیایی به قتل رسید، با مرگ وی برادرزاده اش کوئوهتموک امپراتور شد و رهبری قیام را در دست گرفت.
هرناندو کورتس پس از اطلاع از قیام آزتک ها به سرعت بازگشت ، اما متوجه شد اوضاع تنوکتیتلان غیرقابل کنترل است بنابراین دستور عقب نشینی سربازان خود را صادر کرد.

کورتس به همراه 500 سرباز اسپانیایی تصمیم گرفت به سرعت پایتخت امپراتوری آزتک را در شب 30 ژوئن سال 1520 میلادی ترک کند. مردم پل هایی که عبور از مرداب های پیرامون شهر را امکان پذیر می ساخت قطع کردند و نیمی از سربازان اسپانیایی را به قتل رساندند ، بقیه آنها به همراه کورتس موفق به فرار شدند.
روایت انقراض یک امپراتوری + عکس 1


کورتس با سماجت باقیمانده افرادش و متحدان بومی خود را منسجم کرد و شهر را به محاصره درآورد. پس از 75 روز محاصره شهر تنوکتیتلان و به همراه آن امپراتوری آزتک سقوط کرد.

اسپانیایی ها شهر تنوکتیتلان را ویران کردند و در محل آن شهر مکزیکو را که نام آن برگرفته از نام یک قبیله محلی بود ، بنا کردند. مقاومت آزتک ها با دستگیری کوئوهتموک در 13 اوت سال 1521 میلادی خاتمه یافت.

کورتس، امپراتور کوئوهتموک را به دست جلادان سپرد و پس از ساعت ها شکنجه طاقت فرسا ،آخرین امپراتور آزتک جان سپرد.
روایت انقراض یک امپراتوری + عکس 1


از آن پس کابوس طولانی آزتک ها تا زمان نابودی تمدن آزتک ادامه یافت.

فتح امپراتوری آزتک و کشور کنونی مکزیک توسط هرناندو کورتس نتایج شومی برای بقیه تمدن های کهن قاره آمریکا داشت ، از جمله می توان به نابودی امپراتوری و تمدن اینکاها و فتح کشورکنونی پرو توسط فرانسیسکو پیزارو اشاره کرد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان