امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

روایت یک شاهکار نظامی دوره باستان + عکس

#1
2233 سال پیش در روز 21 ژوئن سال 217 قبل از میلاد هانیبال سردار کارتاژ لژیونرهای شکست ناپذیر ارتش رم را در ساحل دریاچه تراسیمن ، در اتروری (ایتالیای مرکزی امروزی) در هم شکست. در تاریخ نظامی جهان ، حمله هانیبال به قلب قلمرو رم جزو شاهکارهای نظامی محسوب می شود.

روایت یک شاهکار نظامی دوره باستان + عکس 1


به گزارش جام جم آنلاین، رم و کارتاژ دو شهر بزرگ دو سوی مدیترانه باستان بیش از یک قرن با یکدیگر می جنگیدند. جنگ های رم و کارتاژ از سال 264 قبل از میلاد آغاز و سرانجام در سال 146 قبل از میلاد با اضمحلال کارتاژ پایان یافت.
روایت یک شاهکار نظامی دوره باستان + عکس 1

سلسله جنگ های رم و کارتاژ به جنگ های پونیک موسوم شده است. شهر کارتاژ توسط فنیقی ها در نزدیکی شهرتونس امروزی بنیان نهاده شده بود. شهر رم نیز با گسترش قلمرو خود به یک قدرت جهانی تبدیل گردیده بود و در آن دوره با سیستم جمهوری (کنسولی) و یک مجلس سنا اداره می شد.

روایت یک شاهکار نظامی دوره باستان + عکس 1
کارتاژ یک قدرت دریایی آن زمان بود و رم بیشتر در جنگ های زمینی قدرتمند بود. جنگ های پونیک به سه جنگ به نام های جنگ اول پونیک از241 تا 264 قبل از میلاد ، جنگ دوم پونیک از 202 تا 219 قبل از میلاد و جنگ سوم پونیک از 146 تا 149 قبل از میلاد تقسیم می‌شوند.


روایت یک شاهکار نظامی دوره باستان + عکس 1
هانیبال چهره شاخص جنگ دوم پونیک بود. در سال 219 قبل از میلاد ، هانیبال که 27 سال داشت و پسر هامیلکار سردار بزرگ کارتاژ بود ، به سمت فرمانده کل ارتش کارتاژ منصوب می شود.

وی به شهر ساگونت در اسپانیا که متحد رم بود حمله کرد و این بهانه ای برای آغاز جنگ دوم پونیک بود. هانیبال پس از این حمله به قصد تنبیه رم راهی طولانی را که از سرزمین گل (فرانسه امروزی) می گذشت ، آغاز می کند.روایت یک شاهکار نظامی دوره باستان + عکس 1


او از بی طرفی قبایل گل استفاده کرده و تا رود رن پیشروی می کند اما برای غافلگیر کردن رمی ها ناگزیر می شود از شهربندری مارسی که متحد رم بود، دوری گزیند.

روایت یک شاهکار نظامی دوره باستان + عکس 1
هانیبال این طراح بزرگ نظامی از نواحی کم ارتفاع ساحلی دور شده و راه کوه های مرتفع و گردنه های خطرناک و برفگیر آلپ را در پیش می گیرد.


روایت یک شاهکار نظامی دوره باستان + عکس 1
ارتش هانیبال شامل 50000 سرباز پیاده ، 9000 سوار و 218 راس فیل بود. گذر این ارتش به ویژه با وجود فیل ها از گردنه ها و کوره راه های کوهستان آلپ یک اقدام ماجراجویانه و حماسی محسوب می شود.


روایت یک شاهکار نظامی دوره باستان + عکس 1
هانیبال پس از گذر از کوه های آلپ وارد خاک رم می شود و در دو نوبت لژیون های رمی که انتظار حمله وی را از این مسیر نداشتند در تسین و تره بی شکست می دهد.



روایت یک شاهکار نظامی دوره باستان + عکس 1

آنگاه در روز 21 ژوئن سال 217 قبل از میلاد ، فلامینیوس کنسول رم در دامی که هانیبال در کناره های دریاچه تراسیمن برای وی گسترده بود، می افتد. در این نبرد 15000 لژیونر ارتش رم کشته شده و حدود 15000 لژیونر دیگر اسیر نیروهای هانیبال می شوند.



روایت یک شاهکار نظامی دوره باستان + عکس 1

عبور ارتش هانیبال از کوهستان های آلپ و استراتژی نظامی او بعد از گذشت 2233 سال از این جنگ هنوز یک شاهکارجنگی محسوب می شود.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Book تاریخ دموکراسی در ایران باستان✔
  بازگشت قوای نظامی آلمان به راینلند (مارس ۱۹۳۶)
  جزئیات روز پدر و روز مرد ایران باستان و تقویم آریایی ها
Wink بدترین و کابوس وار ترین مجازات های ایران باستان..♡
  عقاید چینیان باستان
  دوره آسوکا
  دوره مهاجرت‌ها
  دیکتاتوری نظامی شیلی (۹۰-۱۹۷۳)
  تاریخ اسرائیل و یهودای باستان چه وقایعی داشت؟
  ◄مُعَـرفي منـاسبَت و جَشن هاي ايـران باستان►

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان