امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت در سایت ساز پرتال

#1
اگر وب سایتی را مدیریت می کنید یا حداقل کمی با دنیای اینترنتی آشنا باشید، احتمالاً نام سئو به گوش شما خورده است. با قدرت گرفتن موتورهای جستجوگری نظیر گوگل، امروزه همۀ وب سایت ها فردی را در استخدام دارند تا سئوی آنها را بر اساس معیارهای روز موتورهای جستجوگر بهینه سازی نماید. بی شک وب سایت های ایجاد شده بر روی سامانه پرتال نیز از این قاعده مستثنی نیستند و همانند دیگر وب سایت ها نیاز به بهینه سازی دارند.

به هر حال ما در این مقاله قصد داریم دربارۀ سئو (یا همان بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوگر) برایتان صحبت کنیم. فاکتورهای مهم سئو را برای شما بر شماریم و چگونگی اجرای برخی از نکات مهم آن را در سامانه پرتال برایتان بازگو کنیم. بنابراین پیشنهاد می کنم که این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید (به خصوص اگر بر روی سامانه پرتال وب سایت ایجاد کرده اید).

سئو چیست؟
احتمالاً شما نیز متوجه شده اید، هنگامی که جمله ای را در موتورهای جستجوگر مانند گوگل یا یاهو جستجو می کنید، برخی از وب سایت ها بالاتر از بقیه و در صفحه اول قرار دارند. ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا چنین اتفاقی می افتد و چرا وب سایت شما در صفحه اول قرار ندارد؟ خب، پاسخ ساده است: سئو!

تمام موتورهای جستجوگر برای آن که وب سایت ها را نشان بدهند، مجموع قوانین و چارچوب های خاصی را برایشان تعیین می کنند که به این قوانین سئو (به انگلیسی SEO) گفته می شود. SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر است. هر چقدر یک سایت قوانین و چارچوب های سئو را بیشتر رعایت کند، موتورهای جستجوگر توجه بیشتری به آن نشان خواهند داد و در نتیجه رتبه بالاتری کسب خواهد کرد.

قرار گرفتن در رتبه های بالای گوگل در نهایت منجر به کسب درآمد بیشتر کسب و کارها خواهد شد. این مسئله به قدری اهمیت دارد که عدۀ بسیاری که وب سایت شان در انتهای نتایج جستجو قرار دارد با استفاده از سرویس تبلیغات گوگل، وب سایت خود را در نتایج جستجوی مرتبط به نمایش در می آورند.

اما چگونه باید یک وب سایت را برای موتورهای جستجوگر بهینه سازی کرد؟ خب، در ادامه فاکتورهای مهم سئو را به شما معرفی خواهیم کرد.

فاکتورهای مهم سئو
مسلماً قوانین وضع شده در الگوریتم های موتورهای جستجوگر موارد بسیاری را شامل می شود که باید آنها را رعایت نمود. در ادامه به عوامل مهم رتبه بندی سایت اشاره می کنیم:

تولید محتوا
محتوای سایت امروزه به یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو تبدیل شده است. در بین سئوکاران اصطلاحی رایج است که می گوید: "محتوا پادشاهی می کند". گوگل علاقه شدیدی به محتوای تازه و بی همتا دارد.

هر چه مطالب شما علمی تر و دقیق تر یک مسئله را بررسی کنند برای وب سایت شما بهتر است. همین امر سبب می شود که محتوای شما طولانی شود که این خود مزیت بزرگی است چرا که گوگل شما را به عنوان یک مرجع شناسایی می کند و اعتبار بالایی برای وبسایت شما در نظر خواهد گرفت.

لینک سازی
شاید بتوان گفت که لینک سازی مهم ترین فاکتور موثر در سئو است. شاید بپرسید لینک سازی چیست؟ در واقع لینک سازی روندی است که در آن، دیگر وب سایت ها لینک وب سایت شما را درون محتوای قرار می دهند. این عامل چند وجه مثبت برای وب سایت شما به همراه خواهد داشت.

اول اینکه وقتی وب سایتی به شما لینک می دهد، گوگل وب سایت شما را معتبر می شناسد (زیرا هیچ دلیل دیگری وجود ندارد که فردی لینک خارجی را درون وب سایت خود قرار دهد، مگر آنکه آن وب سایت حاوی مطلبی مهم باشد). حال هرچقدر وب سایتی که به شما لینک می دهد معتبرتر باشد، تاثیر آن بر وب سایت شما بیشتر خواهد بود.

نکته دوم این است که اگر وب سایتی که به شما لینک می دهد معتبر باشد، قطعاً بازدیدکننده بسیاری دارد. به همین دلیل ترافیک بیشتری به وب سایت شما وارد خواهد شد.

نکتۀ سوم، برندسازی است. هنگامی که لینک شما در وب سایت های مختلف وجود داشته باشد، مطمئناً نه تنها گوگل بلکه کاربران اینترنت هم متوجه حضور پررنگ شما خواهند شد. در ادامه روش های ساخت بک لینک را برایتان نام می بریم.

شبکه های اجتماعی
با ظهور شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجوگر وارد مرحله پیچیده تری شدند چرا که پلت فرمی ایجاد شده بود که تقریباً امکانات مهم یک وب سایت را به کاربران ارائه می داد و همچنین به آنها اجازه می داد تا به طور مستقیم با مخاطبان خود در تماس باشند. به این ترتیب موتورهای جستجوگر متوجه شدند که نمی توان شبکه های اجتماعی را نادیده گرفت.

شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک، گوگل پلاس، لینکدین و توئیتر هم اکنون در سئوی یک وب سایت تاثیر دارند. هر چند تعداد فالوورهای بیشتر در سئو ملاک نیست اما میزان به اشتراک گذاری و تعداد لایک ها می تواند بر روی سئو موثر باشد. همچنین، لینک هایی که از طریق شبکه های اجتماعی ایجاد می شوند مطمئناً بر روی سئو موثر هستند.

توضیحات متا یا Meta Description
در بخش متا دیتای خود توضیحاتی مختصر و مفید از موضوع صفحه وب سایت خود بنویسید. این متا دیتا همان توضیحاتی است که موتورهای جستجوگر در اولین اقدام برای فهمیدن موضوع وب سایت شما بررسی می کنند. سعی کنید در توضیحات متای وب سایت خود از کلمات کلیدی مرتبط با فعالیت خود استفاده نمایید. این توضیحات به گوگل کمک می کند تا موضوع سایتتان را سریعتر بفهمد.

کدنویسی و قالب وبسایت
شاید باورش کمی سخت باشد. اما قالب وب سایت شما تاثیر بسیار مثبتی بر روی سئویتان خواهد داشت. قالب وب سایت شما باید به گونه ای طراحی شود تا سرعت بارگذاری بالایی داشته باشد. هرچه وب سایت شما کند تر باشد، مخاطبان کم تری به آن مراجعه می کنند. بنابراین هر آنچه در وب سایتتان غیر ضروری است را حذف کنید تا سرعت بارگذاری وبسایتتان افزایش یابد. این امر همچنین تاثیر مثبتی بر روی Bounce Rate وب سایت خواهد داشت.

علاوه بر تمیز بودن کد نویسی قالب یک سایت، قالب هر وب سایت باید با موبایل سازگار باشد. به این معنی که وب سایت شما باید برای تمامی صفحات نمایشگر (موبایل، تبلیت، لپ تاپ) به خوبی نمایش داده شود.

خب، موارد ذکر شده در بالا پر اهمیت ترین نکات مهم در رابطه با سئوی یک سایت هستند. هر کدام از این موارد زیر شاخه های بسیاری دارند که در آینده مطالبی را برایشان ارسال خواهیم کرد. نکته قابل توجه این است که وب سایت هایی که در پرتال ایجاد می شوند همگی برای موتورهای جستجوگر بهینه سازی شده اند. بنابراین شما از بسیاری جهات راحت هستید.

آموزش لینک سازی
همانطور که در بالا اشاره کردیم، لینک سازی پر اهمیت ترین روش برای بهبود وضعیت وب سایت است. موتورهای جستجوگر نیز مانند انسان ها از طریق لینک ها از یک وب سایت به وب سایت دیگر می روند، درجۀ اهمیت آنها را می فهمند و حتی از ساختار وب سایت مطلع می شوند. بنابراین لینک ها عوامل بسیار مهمی در رتبه بندی وب سایت به شمار می آیند.

روش های مختلفی برای بدست آوردن بک لینک در دیگر وب سایت ها وجود دارد که برخی از آنها را برایتان نام می بریم:

لینک سازی طبیعی
این روش از لینک سازی کاملاً محتوا محور است، به این معنی که مطلب یا خبری که در وب سایت خود منتشر می کنید باید به قدری جذاب، کامل، خلاقانه و بکر باشد تا دیگر وب سایت ها با مطالعۀ آن پی به ارزشمند بودن آن ببرند و آن را به عنوان مطلبی مرجع معرفی کنند. قرار دادن لینک وب سایتی در وب سایتی دیگر به دلیل وجود محتوای غنی، لینک سازی طبیعی نام دارد.

سعی کنید برای تولید محتوای خود وقت بگذارید و بر اساس معیارهای سئو آن را منتشر کنید. محتوای شما می تواند یک مقاله، اینفوگرافیک، ویدئو یا هر چیز دیگری باشد.

وبلاگ نویسی به صورت مهمان
در این روش، شما از چند وب سایت مهم که ترجیحاً در حوزه تجاری شما فعالیت می کنند تقاضا می کنید تا مطلبی از شما را انتشار دهند و یا اجازه دهند خودتان پُستی را به صورت مهمان در وب سایت آنها منتشر نمایید. به این ترتیب شما می توانید با معرفی فعالیت خود در آن مطلب به قسمت های مختلف وب سایت لینک دهید. هر چند همانطور که در بالا گفتیم، اگر مقاله ای که منتشر می کنید واقعاً ارزشمند باشد، وب سایت ها با علاقه آن را منتشر خواهند کرد.

ساخت لینک به روش لینک شکسته
در این روش شما در وب سایت های مرتبط با فعالیت خود به دنبال لینک های خراب (شکسته) می گردید. به این ترتیب با پیدا کردن این لینک ها از صاحب وب سایت تقاضا می کنید که محتوای شما را بخواند و در صورت رضایت آن را جایگزین لینک خراب در وب سایت خود بکند. دقت داشته باشید در این روش حتماً باید مطلبی جامع و کامل را ارائه دهید که صاحبان وب سایت ها نتوانند پیشنهاد شما را رد کنند.

خرید لینک
یکی دیگر از روش های لینک سازی خرید لینک است. علی رغم اینکه گوگل این روش از لینک سازی را تایید نمی کند و در صورت مشاهده وب سایت را مجازات می کند، با این حال در ایران این روش از لینک سازی بسیار رایج است.

در این روش، وب سایت ها در ازای دریافت مبلغی لینک شما را برای مدتی در وب سایت خود قرار می دهند یا مطلبی را منتشر کرده و لینک های مورد نظر شما را به همراه کلمات کلیدی مورد نظرتان در محتوا قرار می دهند.

لینک سازی در قسمت دیدگاه ها و فروم ها
هرچند گوگل اعلام کرده است که این نوع لینک سازی دیگر تاثیر بر رتبه بندی وب سایت نخواهند داشت و حتی استفاده فراوان از این روش منجر به گوگل پنالتی خواهد شد، با این حال آمارها نشان می دهد که این نوع لینک سازی هنوز در میان سئو کاران بسیار محبوب است و همچنان بر سئو تاثیرگذار است.

اگر یادتان باشد در بالا گفتیم که هرچقدر وب سایتی که به شما لینک می دهد معتبرتر باشد، گوگل بیشتر به وب سایت شما اهمیت می دهد. ارزش وب سایت ها به چند عامل بستگی دارد: اعتبار دامنه (Domain Authority)، رتبه صفحه (Page Rank) و رتبه دامنه (Domin Rate) که در ادامه آنها را توضیح می دهیم.

به طور مثال وب سایت های خبرگزاری های معروف، وب سایت هایی هستند که نه تنها بازدید فراوان دارند بلکه موتور جستجو گوگل نیز به آنها اعتماد دارد. به این ترتیب وقتی وب سایت مورد اعتماد گوگل به شما لینک می دهد، گوگل می فهمد که وب سایت شما نیز قابل اعتماد است. بنابراین توجه ویژه ای به شما نشان خواهد داد.

اما نکته مهم در اینجا قرار دارد: از آنجایی که به دست آوردن چنین لینک های بسیار دشوار و زمان بر است، تا زمانی که شما بتوانید چنین لینکی را به دست آورید می توانید تعداد بسیاری لینک با ارزش پائین به دست آورید.

جهت لینک سازی در فروم ها و دیدگاه های وب سایت ها، می توانید در فروم های مختلف عضو شده و مطالب وب سایت خود را در آنجا به اشتراک بگذارید و آن ها را به محتوا خود لینک دهید. همچنین می توانید در قسمت پروفایل خود لینک وب سایت یا مطالب مهم سایت خود را قرار دهید.
همچنین می توانید در قسمت دیدگاه های وب سایت های پربازدید، دیدگاهی را به همراه لینک مطالب وب سایت خود قرار دهید. برای انجام این روش از لینک سازی می توانید از ابزارهای RankSignals و Ahrefs کمک بگیرید که در ادامه نحوۀ کار با آنها را برایتان توضیح می دهیم.

معرفی و آموزش کار با RankSignals
RankSignals وب سایتی است که می تواند تعداد بک لینک های وب سایت و محل انتشار آن ها را به کاربران نشان دهد. استفاده از Rank Signals کاملاً رایگان است.

این ابزار برای سئو کاران بسیار مفید است چرا که به شما نشان می دهد در چه وب سایت هایی می توانید لینک سازی کنید. کافیست آدرس سایت یکی از رقبای تجاری خود را وارد کنید تا ببینید او در کجاها لینک سازی کرده است و شما نیز می توانید همان روند را پیش بگیرید.

برای استفاده از این ابزار، ابتدا به سایت Ranksignals.com بروید.



وب سایت را به پائین اسکرول کنید و برای ثبت نام بر روی Get Started Now کلیک کنید.



حال، به صفحه ای مانند تصویر زیر وارد می شوید. اطلاعات و مشخصات خود را وارد کنید و بر روی گزینه Create my Account کلیک کنید.



پس از انجام مراحل ثبت نام و ورود (Log In) به سایت، اکنون می توانید از این ابزار استفاده کنید. کافیست در باکس بالای صفحه آدرس وب سایتی که می خواهید را وارد نموده و بر روی گزینه Explore Links کلیک کنید.



سپس شما به صفحه نتایج جستجو مانند تصویر زیر منتقل خواهید شد که می توانید در آن تمام بک لینک های وب سایت مورد جستجو را مشاهده نمایید.



معرفی و آموزش کار با Ahrefs
شاید بتوان گفت سایت ahrefs.com کامل ترین منبع برای دریافت اطلاعات بک لینک یک سایت می باشد. تمام اطلاعاتی که یک متخصص سئو برای لینک سازی احتیاج دارد توسط وب سایت Ahrefs تامین می شود. متاسفانه این ابزار رایگان نیست و بابت استفاده از آن، هر ماه باید مبلغ 99 دلار پرداخت نمایید.
ما به شما پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید کار سئوی خود را به صورت جدی دنبال کنید، حتماً از این ابزار استفاده نمایید.



تنظیمات سئو در سامانه سایت ساز پرتال
خب، همۀ موارد بالا را گفتیم تا بتوانیم نحوۀ تنطیمات سئو در سایت ساز پرتال را برای شما عزیزان توضیح دهیم. حال که با بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر آشنا شده اید می توانید بهتر از گذشته وب سایت خود را برای موتورهای جستجوگر تنظیم کنید.

برای انجام تنظیمات کلی سئوی وب سایت خود به پنل خود در سامانه پرتال وارد شوید. پس از ورود به پرتال با داشبورد پنل وب سایت خود روبرو می شوید. از تَب های بالا بر روی گزینۀ تنظیمات کلیک کنید.



پس از کلیک بر روی گزینه تنظیمات، کشویی برای شما باز می شود. حال از بین تَب های باز شده گزینه تنظیمات سئو را انتخاب کنید.



با کلیک بر روی این گزینه شما با صفحۀ زیر را مشاهده خواهید کرد.



بخش اول صفحه مربوط به ایندکس کردن سایت در موتورهای جستجوگر Google و Bing می باشد. شما می توانید با ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز، کد HTML مورد نظر را دریافت کنید و آن را در باکس مرتبط، قرار دهید. به این ترتیب وب سایت شما در گوگل ثبت خواهد شد.
بخش دوم مربوط به ارزش گذاری صفحات وب سایت می باشد. شما می توانید صفحات وب سایت خود را برای موتورهای جستجوگر ارزش گذاری نمایید. به این ترتیب موتورهای جستجوگر بر اساس ارزشی که شما تعیین کرده اید، صفحات شما را دنبال می کنند.
بخش سوم این صفحه، مربوط به خطای 404 می باشد. شاید بپرسید خطای 404 چیست؟ خطای 404 (Not Found) از خطاهایی است که از سمت کاربر رُخ می دهد. هنگامی کاربری (به طور مثال مرورگر) درخواست منبعی (صفحه ای از سایت) را از طرف سرور می‌کند، درصورتی که سرور نتواند منبع درخواست شده را پیدا کند، این خطا را به کاربر نشان می‌دهد. حال شما می توانید صفحه ای را انتخاب نمایید تا زمانی که این خطا به کاربر نشان داده شد، کاربر به صفحه ای جایگزین منتقل شود. برای انجام این کار می توانید URL صفحه مورد نظر را دون باکس تعبیه شده قرار دهید.
بخش چهارم این صفحه، بخش اطلاعات نام دارد. در این بخش می توانید فایل Robot.txt مورد نظر خود را در سایت آپلود کنید. فایل robot.txt به موتورهای جستجوگر می گوید که چه صفحاتی از وب سایت شما را دنبال (ایندکس) نکنند. همچنین می توانید از طریق لینک قرار داده شده در انتهای این بخش، فایل XML نقشه وب سایت خود را مشاهده نمایید.
تنظیمات سئو برای وبلاگ در سایت ساز پرتال
برای ایجاد یک پُست در وبلاگ خود، در ابتدا به داشبور وب سایت خود در سامانه پرتال مراجعه کنید و بر روی گزینه نوشته های وبلاگی کلیک کنید.



اکنون صفحه ای با عنوان فهرست نوشته های وبلاگی برای شما باز شده است. بر روی گزینه + نوشته جدید کلیک کنید.



اکنون به صفحه ای منتقل شده اید که می توانید از طریق آن نوشته ای را در وبلاگ خود منتشر نمایید. برای نوشتن مطالب وبلاگ حتماً نکات مهمی که در رابطه با تولید محتوای سئوپسند وجود دارد را رعایت نمایید (طول محتوا، استفاده از تصویر، لینک دادن به سایر صفحات سایت و ... ).

پس از اتمام نگارش پُست وبلاگ خود و اعمال تنظیمات بهتر بر روی گزینۀ سئو کلیک کنید.



پس از کلیک بر روی گزینه سئو، فُرمی مانند تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد.



در باکس بالا، باید عنوان مقاله تان را بنویسید. توجه داشته باشید این عنوان در وبلاگ شما نمایش داده نمی شود، بلکه عنوانی است که برای نمایش در موتورهای جستجوگر انتخاب می کنید. سعی کنید، عنوان مقاله تان بیش از 55 کاراکتر نباشد.
در باکس بزرگ وسط، باید توضیحات متای پُست وبلاگ خود را بنویسید. این توضیحات، همان نوشته هایی هستند که در صفحه نتایج جستجو گوگل در زیر لینک ها نمایش داده می شوند که به Rich Snippet معروف هستند. تعداد کاراکتری که در این قسمت باید استفاده کنید، 160 کاراکتر است.
باکس انتهایی نیز مربوط به URL پُست وبلاگتان می باشد. سعی کنید تمام آدرس های وب سایت تان به انگلیسی باشد. این کار از نظر سئو بسیار مفید است چرا که زبان گوگل انگلیسی است و در نهایت زبان انگلیسی را بهتر متوجه می شود. همچنین برای جدا سازی کلمات، فقط و فقط از خط فاصله (-) استفاده نمایید.
قسمتی که در سمت راست تصویر با عنوان نامک انگلیسی ایجاد شود، وجود دارد برای ترجمه عنوان مقاله شما به زبان انگلیسی و استفاده از آن در URL پُست می باشد. این روش برای کسانی که آشنایی چندانی با زبان انگلیسی ندارند مفید خواهد بود، اما بهتر است بدانید که در برخی اوقات این ترجمه ها به درستی صورت نمی گیرد.
توجه: سعی کنید در تمامی این قسمت ها حداقل از یک کلمه کلیدی مرتبط با فعالیت وب سایت خود استفاده نمایید.

برچسب گذاری نوشته های وبلاگ
برچسب یا TAG همان عبارات یا کلمات کلیدی هستند که کاربران آنها را در موتورهای جستجوگر، جستجو می کنند. کلمات کلیدی باید چکیده ای از موضوع مطلب شما باشد.

در گذشته برچسب ها اهمیت بالایی در سئو داشتند، اما امروزه آن چنان تاثیر گذاری در سئو ندارند و بیشتر جهت دسته بندی مطالب سایت استفاده می شوند.
پاسخ
آگهی
#2
توی موضوع قبلی هم آدرس منبا ذکر شده بود و یا لینک از روی کلمات برداشته نشده بود.این کار تبلیغ محسوب میشه !

درصورت تکرار برخورد میشه.
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  معرفی سایت ttsmaker
  آموزش سئو سایت
  آموزش جامع تولید محتوا در اینستاگرام
  نحوه تشخیص سایت نیم بها با LinkIrani.ir
  آموزش ساخت اکانت تیک تاک
Thumbsdown آموزش روش خالی کردن Cache گوشى،تلگرام_فعال سازی امضای پیام تلگرام
  فعال سازی حالت 4K در آیفون ها_انتن دهی ایفون ب صورت عددی
  آموزش ریست اپل
  آموزش مخفی کردن آخرین بازدید اینستاگرام
  • سایت‌های کاربردی گوشیت۴

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان