امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پشت صفحات LCD چه می‌گذرد؟

#1
چند سالی است که ال‌سی‌دی‌ها جای خود را در بین وسایل خانگی اعم از نمایشگر کامپیوتر و تلویزیون باز کرده‌اند. تا چند سال پیش محدودیت مدل‌ها باعث می‌شد تا تصمیم‌گیری برای خرید آسان‌تر باشد. تنها مشکل اساسی، قیمت بسیار گران آنها بود. اما امروزه به لطف پیشرفت‌ فناوری، این وسایل با هزینه کمتری تولید می‌شوند و در نتیجه دسترسی آن برای عموم اقشار جامعه فراهم شده است.

اما در حال حاضر وقتی برای خرید ال‌سی‌دی (خواه نمایشگر و خواه تلویزیون) به بازار مراجعه می‌کنیم، گذشته از سایز صفحه مورد نظر و نام تولیدکننده، با فاکتورهای متعدد اعم از میزان رزولوشن، کنتراست، میزان شفافیت تصویر، زمان پاسخ‌گویی و ... روبه‌رو می‌شویم. علاوه بر اين موارد، فناوري ساخت ال‌سي‌دي نيز مطرح است چیزی که سازندگان، سعي دارند معمولا آن را از ديد خريدار مخفي نگه دارند!

طی این مقاله سعي داريم با راهنمایی‌های لازم در گزینش ال‌سي‌دي مناسب براي خريد را از جنبه‌اي متفاوت به شما ارایه دهیم.

 

ملاک انتخاب

سازندگان ال‌سی‌دی، از این که اطلاعات کامل محصولات خود را در اختیار خریداران بگذارند، واهمه‌ای ندارند. برای همین، هنگام خرید مانیتور مشخصات متنوعی را می‌بینند که روی کارتن محصول، چاپ‌ شده و تلاش دارد تا شما را به خرید کالا تشویق کند.

اما مهم‌ترین چیزی که درباره مانیتور باید بدانید، خیلی کم به آن پرداخته شده است. زیرا اگر به این راز پی ببرید، خواهید دید که بسیاری از این نمایشگرها در رده دوم قرار می‌گیرند.

نوع فرایندی که پنل برای تبدیل نور به پیکسل‌های رنگی استفاده می‌کند، یکی از عوامل تعیین‌کننده در کیفیت ال‌سی‌دی است که تا به حال به ندرت به آن پرداخته شده است.

تمامی پنل‌‌های صفحه‌تخت فعلی با بهره‌گیری از یک اصول مشابه ساخته شده و کار می‌کنند:

تصاویر به شکل نور از نوعی لامپ خارج شده و بر روی هزاران شاتر کوچک‌تر از پیکسل می‌تابد. سپس این رشته نورهای بسیار ریز از فیلتری رنگی عبور می‌کنند که برای هر پیکسل به نقاط قرمز، سبز و آبی تقسیم شده است.

باز کردن کامل و یا نسبی این شاترها باعث می‌شود تا حجم نوری که از هر نقطه RGB (اختصار قرمز، سبز و آبی) می‌گذرد، کنترل شود و بدین ترتیب رنگ نهایی پیکسل و در نتیجه تصویر کامل روی صفحه ایجاد گردد. در پایان لایه‌هایی از شیشه و پوشش‌های مختلف روی این صفحه اضافه می‌شود تا از استحکام کافی برخوردار گردیده و مانع از درخشندگی بسیار زیاد صفحه ‌نمایش شود.

 

نحوه عملکرد پنل

مهم‌ترین نکته‌ای که درباره مانیتور باید بدانید، این است که چگونه این شاترها ساخته می‌شوند؟

برای این ساخت، چندین تکنیک وجود دارد که هر یک نقاط قوت و ضعف خودش را دارد. اغلب لایه‌ای از کریستال مایع بین دو ورق شیشه با پلاریزه مخالف هم قرار داده می‌شود. بدون این لایه کریستال مایع، نوری که از پشت صفحه تولید می‌شود، قطبی شده و نمی‌تواند از جلوی صفحه بگریزد. وظیفه کریستال‌ها این است که جهت نور را تغییر داده تا تمامی یا برخی از آنها از فیلتر دوم تابیده شود.

اغلب پنل‌های ال‌سی‌دی متداول از فناوری Twisted Nematic یا TN بهره می‌برند.

در پنل‌های مدل TN، کریستال‌های مایع مستطیل شکل، پشت سر یکدیگر به صورت حلزونی نیمه مارپیچ یا هلیکس قرار گرفته‌اند. در حالت خاموش وقتی نور از بین این دسته‌های مارپیچ عبور می‌کند، قطبیت آن تغییر یافته و در نتیجه می‌تواند از لایه دوم بدون تغییر عبور کند.

وقتی یک شارژ الکتریکی به این خانه‌های پیکسل اعمال می‌شود، این دسته‌ها به صورت عمودی کشیده شده و صاف می‌شوند، بنابراین پلاریزه تغییر نیافته و در نتیجه نور نمی‌تواند از آن بگریزد. در این حالت پیکسل به رنگ سیاه دیده می‌شود.

 

فناوری TN دو امتیاز مهم دارد:

هزینه ساخت آن ارزان بوده و حالت پیکسل‌ها از روشن به خاموش خیلی سریع می‌تواند تغییر یابد، به خصوص وقتی که ولتاژ بیشتری اعمال شود. این امر بدان مفهوم است که صفحات TN نسبت به دیگر صفحات در صحنه‌های سریع فیلم، کمتر سایه می‌اندازد و لکه تولید می‌کنند.

 

مقايسه فناوري‌هاي ساخت

معایب صفحات TN این است که نسبت به دیگر انواع پنل‌ها از کنتراست کمتری برخوردار بوده و محدودترین زاویه نمایش را دارند. در واقع زاویه دید این نوع پنل‌ها به قدری ضعیف است که حتی وقتی از روبه‌رو به مرکز پنل نگاه کنید نیز متوجه تداخل و اعوجاج رنگی در کناره‌های پنل خواهید شد. به نوعي در پنل‌هاي TN رنگ‌ها خیلی طبيعي به نظر نمي‌رسند.

صفحات TN همچنین قادر به تولید 16.7 میلیون رنگ RGB نیستند (24بیت به ازای هر رنگ). در واقع نقطه زیرمجموعه پیکسل فقط می‌تواند 18 بیت رنگ ایجاد کند که در کل پنل قادر به تولید 262144 رنگ خواهد بود. برای رسیدن به اسپکتروم نسبتا کامل از Dithering استفاده می‌شود تا چشم را فریب داده و تصور کند 16.2 میلیون رنگ می‌بیند. این میزان تقریبا جوابگوی کاربر عادی است، مگر آنکه کار گرافیک حرفه‌ای انجام شود.

فناوری جایگزین دیگری که می‌تواند بر این مسایل فایق آید In-Plane Switching یا IPS نام دارد.

در مانیتور IPS، در محفظه ال‌سی‌دی، کریستال‌ها روی یکدیگر انباشته شده و در موازات فیلترها مرتب شده‌اند. در این پنل‌ها در حالت خاموش، پلاریزه نور با عبور از لایه ال‌سی‌دی تغییر نیافته و در نتیجه نقطه‌ای سیاه‌ رنگ نمایش داده خواهد شد.

با اعمال ولتاژ این دسته‌‌ها حول محور مرکزی خود چرخیده و پلاریزه نور تغییر می‌یابد و این امر باعث درخشش پیکسل می‌شود.

صفحات IPS از کنتراست بسیار خوبی برخوردارند، ضمن آنکه زاویه دید بسیار وسیعی نیز ارایه می‌دهند و می‌تواند رنگ 24 بيت نمایش دهند. متاسفانه هزینه ساخت این نوع پنل‌ها گران است، زیرا الکترودهای تعویض حالت آنها بسیار زیاد بوده و ساخت آنها نیز پیچیده است.

 

پشت صفحات LCD چه می‌گذرد؟ 1

 

قیمت تمام شده

البته اصلاحاتی در طراحی IPS صورت گرفته تا هزینه تولید آن کاهش یابد. امروزه جدیدترین پنل‌های e-IPS را می‌توان در مانیتورهای سازندگان مختلف همچون دل، ال‌جی، ViewSonic و NEC یافت. برای مثال با چیزی حدود 400 هزار تومان می‌توان به راحتی یک تلویزیون ال‌سی‌دی 24 اینچی خرید.

اما مشکل این است كه ال‌سی‌دی با این قیمت معمولا قادر به نمایش 6 بیت در هر کانال رنگ است. البته در کل به لحاظ ارایه میزان کنتراست و زاویه دید بهتر، نسبت به حتی بهترین پنل‌های TN نیز به نوعی برتر به شمار می‌روند.

سرعت تغییر وضعیت پیکسل‌های IPS به سرعت پیکسل‌های TN نمی‌رسد. این یعنی آنکه نرخ نوسازی یا همان Refresh Rate از حالت خاکستری به خاکستری، کندتر است و این امر امکان ایجاد سایه در هنگام نمایش صحنه‌های سریع فیلم را افزایش می‌دهد. البته برای بیشتر کاربران این تفاوت‌ها قابل تشخیص نیست اما  گیمرهای حرفه‌ای به هیچ عنوان از پنل‌های IPS استفاده نمی‌کنند.

 لازم به ذکر است که صفحات ال‌سی‌دی‌های سه‌بعدی با نرخ نوسازی 120 هرتز، همگی مبتنی بر پنل‌های TN هستند.

اگر پنل‌ TN را به عنوان سطح پايين کيفيت و IPS را به عنوان سطح بالاي کيفيت نمايش در نظر بگيريم، صفحاتی نيز هستند که از فناوری VA بهره می‌برند و بين اين دو فناوري واقع مي‌شوند.

در پنل‌های VA یا Vertical Alignment همانطور که از نام‌شان پیداست، کریستال های مایع به صورت عمودی در فیلتر شیشه‌ای مرتب می‌شوند. از لحاظ کیفیت، این پنل‌ها کنتراست و زاویه دید بهتری نسبت به پنل‌های TN ارایه می‌دهند، البته نسبت به پنل‌های IPS نیز هم ارزان‌تر و هم سریع‌ترند.

فناوري IPS كه در سال ۱۹۹۶ توسط شركت هيتاچي معرفی شد، علاوه بر خود شامل سه زیرمجموعه اصلی S-IPS، AS-IPS و IPS-Pro است که هر یک به دلیلی مورد توسعه و استفاده قرار می‌گیرند.شرکت LG Philips بیشتر از گونه S-IPS بهره می‌برد.

بسیاری از سازندگان مطرح مانند Mitsubishi، HP و Apple نیز از H-IPS استفاده می‌کنند. پانل‌های IPS-Pro نیز بیشتر توسط پاناسونيك تولید می‌شوند.گونه‌ای دیگر با نام H-IPS نیز توسعه داده شده که بیشتر مورد توجه شرکت NEC قرار دارد.

به ‌طور کلی پانل‌های IPS قیمت بالایی دارند، هرچند نوع ارزان‌تر e-IPS نیز به تازگی معرفی شده و قرار است در نمایشگر تلویزیون‌های میان‌قیمت استفاده شود. مدل‌هاي e-IPS با قیمت نه چندان گران‌تری، کیفیت بهتری را ارایه می‌دهند.

Asus و BenQ و سامسونگ مانیتورهای نوع VA خوبی ارایه می‌دهند.

 

حل معما!

حال مسئله اصلی این است که اگر سازندگان نگویند که مانیتور از چه نوع فناوری بهره می‌برد، چگونه شما به فناوری ساخت آن پی خواهید برد؟نخستین راهنما سرعت نرخ نوسازی است. برای مثال نمایشگری که از نرخ نوسازی 2 میلی ثانیه برخوردار است، حتما باید از نوع پنل TN باشد.

دومین راهنما این است که به تعداد رنگ‌های مورد نمایش مانیتور دقت کنید تا ببینید آیا از Dithering استفاده می‌شود یا خیر. در ضمن می‌توانید با مراجعه به سایت دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
www.lagom.nl تست های ویژوال خیلی خوبی بیابید که به شما کمک خواهند کرد تا تفاوت بين انواع پنل نمایشگر را تشخیص دهید.

البته یکی از بهترین کارهایی هم که می‌توانید در این زمینه انجام دهید، جستجوی آنلاین بررسی‌های انجام گرفته توسط کاربران از مدل‌های مورد نظر است که قبل از شما آنها را خریداری کرده‌اند و شما می‌توانید در انجمن‌های بحث و تبادل نظر فنی نظرات آنها را جویا شوید.

در پایان باید گفت، درست است که سازندگان سعی دارند رازهای خود را مخفی نگاه دارند، اما به هر حال کارشناسانی هستند که بتوانند اسرار ساخت مدل‌های مختلف آنها را حدس بزنند.

 

انتقال تصوير به نمايشگر

راه‌های متعددی برای اتصال کارت گرافیک به نمایشگر است. قدیمی‌ترین نوع این اتصال همان VGA است که هنوز هم به عنوان کانکتوری استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این نوع کانکتورها D-SUB نیز گفته می‌شود و تصاویر را به صورت آنالوگ انتقال می‌دهند.

رابط‌های دیجیتال کیفیت بهتری ارایه می‌دهند و متداول‌ترین نوع این رابط DVI است. چندین نوع کابل DVI وجود دارد، اما کانکتور 20 پین DVI-D معمولا جوابگوی کار شماست، مگر آنکه نمایشگری با رزولوشن بالاتر از 1080*1920 داشته باشید. در نمایشگرهای 32 اینچی با رزولوشن 1600*2560 کابل DVI نوع Dual-link باید استفاده شود.

رابط HDMI که از کیفیت نمایش فوق‌العاده‌ای برخوردار است، نیز امروزه به عنوان رابطی استاندارد در تلویزیون، مانیتور، کارت گرافیکی و نوت‌بوک مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیفیت نمایش در HDMI نیز باید به اندازه DVI باشد، اما بنا به مسایلی در خصوص پویش تصاویر در تلویزیون، نمايش تصاویر Sharp معمولا کمی افت خواهد داشت.

 

نقل قول: ارزان‌ترين پنل در واقع از قديمي‌ترين فناوري يعني TN استفاده مي‌كند و گران‌ترين پنل از فناوري IPS و مشتقات آن استفاده مي‌كند.
 

یکی از امتیازات اصلی HDMI نسبت به DVI آن است که از کابل‌های ساده‌تر و ظريف‌تری استفاده می‌کند. جایگزین حرفه‌ای HDMI رابط DisplayPort است. با این رابط می‌توان با استفاده از تنها یک خروجی تصویر، چندین مانیتور را به سیستم متصل کرد. از این رابط در نمایشگرهای سه‌بعدی با رزولوشن فوق‌العاده استفاده می‌شود.

جدیدترین استاندارد در این خصوص، رابط Light Peak اینتل است که در سیستم‌های اپل به Thunderbolt معروف شده است. این رابط هم برای اتصال تجهیزات جانبی و هم برای انتقال اطلاعات نمایشگر به صورت دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در حال حاضر فقط اپل از این رابط در نمایشگرهایش استفاده می‌کند و تهیه چنین نمایشگری مستلزم هزینه هنگفت توسط کاربر است.

 

نقل قول: در پنل‌هاي IPS به علت نحوه استقرار مولكول‌هاي كريستال مايع، هنگامي كه روي پنل فشار وارد مي كنيم در نور و رنگ صفحه تغييري مشاهده نمي‌كنيم، اما اين موضوع در پنل‌هاي VA باعث سفيد شدن تصوير مي‌شود.
 

اندازه مناسب ال‌سي‌دي

گذشته از ديگر موارد سليقه‌اي، اندازه تلويزيون بستگي به فضاي اتاقي دارد که قرار است در آن نصب شود. در ال‌سي‌دي کيفيت تصوير به فاصله و زاويه ديد شما از تلويزيون ارتباط زيادي دارد. براي انتخاب سايز مناسب با فضاي اتاق مي‌توانيد از فرمول زير استفاده کنيد:

اندازه صفحه تلويزيون بر حسب اينچ *2 = حداقل فاصله‌اي که جلوي تلويزيون بايد خالي باشد.

فقط يادتان باشد که اين اندازه بر حسب اينچ است و با ضرب آن در عدد 2.54 بهترين مسافت ديد بر حسب سانتي‌متر به دست مي‌آيد. به طور مثال براي ال‌سي‌دي 42 اينچ، حداقل فاصله تا تلويزيون در حدود 213 سانتي‌متر است.

رعايت فاصله مناسب بسيار اهميت دارد. اگر بيش از اندازه به صفحه تلويزيون نزديک شويد، تصاوير را آن طور که بايد نمي‌بينيد و به خصوص لبه‌هاي تصوير را به صورت دندانه‌دار مشاهده مي‌کنيد.

 

پشت صفحات LCD چه می‌گذرد؟ 1

تصوير: حداقل فاصله تا تلويزيون

پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان