امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

محرم و صفر چگونه اسلام را زنده نگه داشته است؟

#1
شیعه نیوز:


به گزارش «شیعه نیوز»، اگر نگوييم بهترين بايد بگوييم يکي از بهترين کلام هايي که در کوتاه ترين حد ممکن اثرات و برکات قيام سرخ اباعبدا... الحسين عليه السلام و ياران فداکارشان را براي کل تاريخ تفسير مي کند جمله معروف امام خميني(ره) است که فرمود: «اين محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است». هر ساله با فرارسيدن ايام سوگواري سرور و سالار شهيدان انسان مي تواند با چشم خود تفسير عملي اين جمله را در نقاط مختلف جهان به نظاره بنشيند.

اتفاق مهمي که قرن ها در طول تاريخ و در هر ازمنه و امکنه اي وجود داشته و مردم براي اعتلاي نام حسين(علیه السلام) و يارانش دست از پا نشناخته و شور و اشتياقي وصف ناشدني داشته اند. اما به راستي چگونه مي توان عمق آن را نيز با تمام وجود درک کرد و معنا بخشيد؟ بي شک آن چه بيشتر در مرئي و منظر انسان در محرم و صفر قرار مي گيرد تجلي شور و اشتياق حسيني است که در وجود همه آزادگان و آزاد انديشان جهان جوشش مي کند که در واقع اين همان؛ «خون سيدالشهداست که خون همه ملت هاي جهان را به جوش مي آورد». اما وراي اين شور و هيجان بدون شک شعوري است که هر ساله در محرم و صفر تعالي يافته و انشاء ا... در زمان ظهور منتقم دشت کربلا به اوج شکوفايي خود مي رسد. بر اين اساس برخي از مباني محرم و صفر که سبب زنده نگه داشتن اسلام گرديده است در سه محور به شرح زير بيان مي گردد:

تجلي اصول دين: محرم و صفر موسم يادآوري قيام حسيني است که در آن تجلي اصول دين خدا صورت پذيرفته است. لذا بازخواني آن عامل مهمي براي زنده نگه داشتن و حيات مستمر اسلام مي گردد. آنجا که امام معصوم عشق به خدا را جايگزين همه دوست داشتني هاي بي ارزش دنيايي مي کند عملاً به توحيد و وحدانيت خدا شهادت مي دهد، و يا با ترجيح آخرت بر دنيا اهميت معاد را نشان مي دهد، و يا با جدا کردن حق از باطل عدالت را جلوه اي دوباره مي بخشد، و قصد خود را از قيام احياي سنت جدش و مرام پدرش مي خواند تا امر نبوت و امامت نيز تحقق و تداوم يابد، اين ها همه و همه گوشه اي از تجلي اصول دين در مکتب الهي امام حسين(علیه السلام) مي باشد.

احياي فروع دين: محرم و صفر زمان مرور کردن و اقامه مرام و مسلک امام معصوم(علیه السلام) در احياي فروع دين است. همان جا که حضرت براي تبيين واقعيت دين در روز عرفه حج را رها نمود و به طرف کوفه رفت تا براي تولاي "خدا، پيامبر اعظم(صلی الله علیه واله) و پدر بزرگوارش" و همچنين تبري از دشمنان ايشان دست به جهاد زده تا معارف و ارزش هاي اسلامي را از طريق به پا داشتن امر به معروف و نهي از منکر زنده نمايد. امام حسين عليه السلام در بحبوحه جنگ دست از پيکار مي کشد و به نماز مي ايستد تا بگويد نماز پايه و ستون اصلي دين است. ايشان دشمنان خدا را که در برابرش صف آرايي نموده اند کساني مي خواند که شکمشان از حرام پرگشته، حق خدا، امام معصوم و بيت المال را نپرداخته و به فساد و تباهي خو کرده اند.

تازه کردن ارزش هاي انساني و اسلامي: قيام سرخ حضرت سيدالشهدا عليه السلام فراي مسائل و مفاهيم ديني که در بطن خود دارد مشتمل بر معارف بزرگ انسانيت و آزادگي است. از اين رو امام خطاب به دشمن و طاغوت زمان خود که به اصول و فروع دين وفادار نيست مي فرمايد: «اگر دين نداريد لااقل آزاده باشيد». حادثه کربلا سرشار از مفاهيم بزرگ انساني همچون؛ مجاهدت، شهادت، وفاداري، حيا، عزت نفس، گذشت، شرافت، فداکاري و... است. لذا زماني که در اثناي مجالس پر شور محرم و صفر طي دو ماه ذکر مناقب و مصائب اهل بيت عليهم السلام مکرر و مرتب اين آموزه ها که مطابق فطرت آدمي است تبليغ و ترويج مي شود با روح همه انسان ها ارتباط معنا داري پيدا مي کند و انسانيت را معنايي دوباره مي بخشد و از اين طريق مفاهيم انساني که دين بدان تأکيد و توجه دارد در جامعه نشر يافته و سبب تازه گرداني و جاودانگي ارزش هاي اسلامي مي شود.

سخن پاياني اينکه بعد از واقعه عاشورا تا به امروز بارها و بارها طاغوت و طاغوتيان زمان بر آن بوده اند که نام حضرت اباعبدا... الحسين(علیه السلام) و نهضت جاويدان ايشان را از بين برده و از لوح زمان پاک نمايند. لذا گاهي بر ويراني قبر مطهر امام عزم کرده اند، يا به امام دروغ نسبت داده و سعي بر تحريف واقعيات حادثه کربلا داشته اند، در دوره اي به دنبال شخم زدن و زراعت در مرقد مطهر امام بوده و در ادوار ديگر جنايات ابلهانه بي شماري از اين دست را رقم زده اند. جناياتي که حتي قرن ها بعد و تا به امروز نيز ادامه داشته است. تا جايي که گروهي از وهابيون و وارثان واقعي مردمان عصر جاهليت روز عاشورا را روي در و ديوار شهرهاي تحت سيطره خود «يوم الفرح و السرور» تبليغ مي کنند و يااينکه عَلَم يزيديان امروز بر دوش شياطين داعش است به گمان آنکه بتوانند لکه ننگي که از حادثه کربلا بر پيشاني قدماي هم سلف آنها حک شده است پاک نموده و يا به خيال باطل خود اسم و رسم حسين(علیه السلام) را بر اندازند. غافل از آنکه؛ دشمنت کشت ولي نور تو خاموش نگشت/آن جلوه که فاني نشود نور خداست
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
https://harfeto.timefriend.net/16352332903584
پاسخ
 سپاس شده توسط #ɗѳkɦtɑʀʝɑɦɑɳɑɱi
آگهی
#2
ممنون عالی بود
[کاش‌میشُد بَعضیا‌رواَز‌‌مَجازی بیرون‌کِشید مُحکَم‌بَغَلِشون‌کَرد^^♡
پاسخ
#3
like.
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  زنان آخرالزمانی چگونه اند
Star __کتابی جنجالی درباره واپسین روزهای زندگی پیامبر اسلام
  چگونه یک جن احضار کنیم
  معجزات اسلام!
  از نظر اسلام قتل انسان بی گناه چه جایگاه و مجازاتی دارد ؟
  حکم روزه بچه ای که درماه رمضان بالغ شده است چگونه است؟
  آیا روزه ی کسی که قصد انجام یکی از مبطلات را داشته، صحیح است؟
  چگونه می توانیم با امام زمان (عج) ارتباط داشته باشیم؟
  چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟
Star نباید اعتراضات خوارج‌گونه داشته باشیم

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان