نظرسنجی: آیـا هنـوز هم همـآنقدر مشتـآقید پـاستیل بخـورید؟
بــله! تـا آخر عُمـر پـاستیل میخورم!
سعـی میکنم کمتـر بخورم...
خُب... دیـگه نمیخورمـ!
[نمایش نتایج]
 
توضیح: این یک نظرسنجی عمومی‌است. کاربران می‌توانند گزینه‌ی انتخابی شما را مشاهده کنند.
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فـوآید و مُضـرآت پاستیل#

#1
پاستیل امروزه با هزاران رنگ و شکل متنوع با طعم های گوناگون است. شاید در تمام دنیا کمتر کسی باشد که از پاستیل خوشش نیاید. اما سوال اینجاست که آیا این خوراکی که این همه طرفدار دارد فایده و یا ضرر خاصی نیز برای بدن دارد؟
وقتی رنگ های متفاوت و طعم های مختلف را در هزاران شکل متنوع ضرب کنید، هزاران نوع از خوراکی خوشمزه ای خواهید داشت که خوردنش در تمام دنیا کوچک و بزرگ نمی شناسد و حتی شاید نتوانید فردی را پیدا کنید که از این آبنبات های ژله ای خوشش نیاید! پاستیل از آن دسته خوراکی هایی است که سال هاست با شکل ها و طعم های گوناگون راهش را به دل مردم باز کرده و به اعتقاد بعضی ها حتی اعتیادآور است! البته نوشابه ای اش در ایران یکی از قدیمی ترین و پرطرفدارترین هاست و برای بعضی ها حکم یک نوستالژی دوست داشتنی را دارد. در این مطلب با تاریخچه مختصری از پاستیل و البته خواص و مضرات تغذیه ای آن آشنا خواهید شد:

خرس های خوشمزه و دوست داشتنی!
شاید باور نکنید که پاستیل در دهه ۱۹۲۰ کاملا اتفاقی توسط یک کارگر ساده اختراع شد! ماجرا از این قرار بود که هانس ریگل، کارگر ساده یک کارخانه آبنبات سازی و البته صاحب تجربه های زیاد در زمینه شیرینی پزی و قنادی برای کسب درآمد بیشتر در آشپزخانه خانه کوچکش هم آبنبات های خانگی درست می کرد که بسیار خوشمزه و پرطرفدار بود و به همین دلیل بعد از مدتی نام «هاریبو» را برای آبنبات هایش انتخاب می کند که خیلی زود بر سر زبان ها می افتد. او همیشه برای بالا بردن میزان فروش محصولاتش سعی می کرد ایده های خلاقانه ای را عملی کند و به همین دلیل یک بار تصمیم گرفت از طعم میوه که آن روزها پرطرفدار بود، همچنین مقداری ژلاتین برای قوام بیشتر آبنبات ها استفاده کند. البته او قصد داشت در شکل و ظاهر آبنبات ها هم که آن زمان همگی گرد و ساده بودند، تنوعی ایجاد کند و به همین دلیل آنها را در قالب های خرسی شکل که کمی قدبلندتر و لاغرتر از خرس های امروزی هاریبو بودند، ریخت. این آبنبات ها برخلاف ظاهر سفت و محکمی که داشتند، کش می آمدند و خیلی زود در میان بچه ها و حتی بزرگ ترها محبوب شدند و به این ترتیب ثروت فراوانی را برای هانس به ارمغان آوردند.
امروز با گذشت نزدیک به یک قرن از تولد خرس های هاریبو، این آبنبات های ژلاتینی هنوز پرطرفدارند و خیلی ها آن را به عنوان میان وعده ای کم کالری و کم شیرین می شناسند، اما آیا واقعا همین طور است؟!

پاستیل دقیقا چیست؟
پاستیل متشکل از ژلاتین، شکر و مواد افزودنی است که طعم های مختلف به آن اضافه می شود. البته برای براق کردن پاستیل هم از نوعی واکس روی سطحش استفاده می شود که اگر پاستیلی که تهیه می کنید دارای پروانه بهره برداری و ساخت و نیز مجوز استاندارد وزارت بهداشت باشد، منافاتی با سلامت فرد ندارد. با این حال جایگزین کردن پاستیل و خوراکی هایی مانند آن با وعده های غذایی به هیچ وجه توصیه نمی شود چراکه این خوراکی نه تنها مواد مورد نیاز بدن را تامین نمی کند بلکه به دلیل طعم شیرین و چربشان خیلی زود با ذائقه فرد سازگار شده و حتی می تواند او را به خوردن این نوع خوراکی ها معتاد کند! در ضمن این ترکیبات ژلاتینی به مخاط دهان و دندان ها می چسبد و احتمال پوسیدگی دندان ها را زیاد می کند. پس فراموش نکنید که بهتر است به جای جویدن پاستیل صبر کنید در دهان تان آب شود و بلافاصله بعد از خوردن پاستیل مسواک بزنید.

سالم تر از چیپس و پفک است؟!
پاستیل ها به دلیل طرح و اندازه های کوچک شان به نظر کم کالری و بی ضرر می آیند و حتی شاید خیلی ها فکر کنند این خوراکی های خوش رنگ و لعاب سالم تر از چیپس و پفک هستند اما واقعیت این است که با وجود اندازه کوچک هر پاستیل، کالری هر ۱۰۰ گرم آن تقریبا با کالری ۱۰۰ گرم چیپس یکی است. البته کالری انواع پاستیل ها با توجه به اندازه و طرز تهیه متفاوت آن در کارخانه های مختلف متفاوت است و معمولا بر اساس وزن و ترکیباتی مثل شکر و روغنی که در آن وجود دارد، کالری اش محاسبه می شود اما می توان گفت در هر ۱۰۰ گرم آن بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوکالری انرژی وجود دارد که با میزان کالری موجود در یک وعده غذایی برابری می کند.

چقدر پاستیل بخوریم؟
با اینکه کالری ۱۰۰ گرم پاستیل با یک وعده غذایی کامل برابر است اما هیچ ماده مغذی و خاصیتی برای بدن ندارد و در علم تغذیه به این نوع مواد که صرفا کالری دارند و بی خاصیت هستند، کالری تهی گفته می شود، به همین دلیل نباید فراموش کرد که این خوراکی خوشمزه مثل شیرینی ها و قندها جایگاهش در راس هرم غذایی قرار دارد و باید کمترین میزان مصرف را داشته باشد. درواقع حتی بچه ها هم که پرتحرک هستند و امکان چاق شدن شان نسبت به بزرگسالان کمتر است، در کل نباید پاستیل و سایر شکلات ها و شیرینی ها را بیشتر از ۵۰ گرم در روز مصرف کنند. البته این موضوع به سایر برنامه غذایی فرد و اینکه در دیگر وعده های غذایی اش چه مقدار کالری مصرف می کند، بستگی دارد. از آنجا که تنوع غذایی امروز بسیار بیشتر از سال های پیش است و بیشتر هم خواهد شد، نمی توانیم دور خودمان خط قرمز بکشیم و خود را از مصرف خوراکی های مختلف محروم کنیم اما نکته مهم این است که هر فرد باتوجه به شرایط خاص خود غذاها و خوراکی های مصرفی روزانه اش را انتخاب کند. مثلا فردی که برای صبحانه کره و مربا میل می کند، می داند که کره دارای مقدار زیادی چربی است که اتفاقا از بدترین نوع چربی هم هست! پس این فرد باید سعی کند مصرف چربی روزانه اش را کاهش داده و از خوردن غذاهایی که چربی پنهان دارند، بپرهیزد یا وقتی پفک می خوریم، باید مقدار دریافتی نمک آن روز را کاهش دهیم، بنابراین فرد باید سعی کند بین انتخاب های روزانه اش تعادل ایجاد کند تا دچار مشکل چاقی و بیماری های مختلف نشود. پاستیل و شکر و شیرینی هم از این قاعده مستثنا نیستند و باید باتوجه به شرایط جسمی فرد و میزان نیازش در روز مصرف شوند.

پاستیل بدون قند هم چاق می کند؟
پاستیل ها و سایر محصولاتی که تحت عنوان بدون قند در بازار موجود هستند به جای قندهای طبیعی مانند ساکاروز با شیرین کننده های مصنوعی شیرین می شوند. اما این قندهای مصنوعی بسیار شیرین تر از قندهای طبیعی هستند و ذائقه فرد را به طعم قوی شیرینی عادت می دهند و به این ترتیب حس چشایی فرد در مواجهه با خوراکی ها سردرگم می شود. مثلا وقتی ذائقه شما به این نوع خوراکی های پرشیرین عادت کند با خوردن یک بیسکویت ساده احساس می کنید فقط طعم آرد بی مزه می دهد! همچنین از آنجا که این قندها مصنوعی هستند، کبد باید این مواد را سم زدایی کرده و کلیه این مواد را با مقدار زیادی آب دفع کند بنابراین در صورت مصرف زیاد، کبد و کلیه مجبور به فعالیت بیش از حد می شوند.

دیابتی ها پاستیل بخورند؟
مسلما میزان قند مصرفی یک فرد دیابتی با یک فرد سالم متفاوت است و با محدودیت بیشتری برای انتخاب خوراکی های شیرین مواجه است. اما یک فرد سالم می تواند روزانه ۴۰ تا ۵۰ گرم از انواع خوراکی های شیرین که در گروه های مختلف غذایی هستند (از انجیر و خرما گرفته تا شیرینی و پاستیل) مصرف کند. البته بسیار بهتر است که این نوع خوراکی ها با معده خالی مصرف نشده و بعد از وعده های اصلی و میان وعده ها میل شوند تا فرد را با احساس سیری کاذب و گرسنگی های مکرر مواجه نکند.

غذا نمی خورید و چاق می شوید؟!
شما هم از آن دسته افرادی هستید که سرتان شلوغ است و فرصت خوردن غذای درست و حسابی را ندارید و متعجب هستید که چرا چاق شده و لاغر نمی شوید؟ پاسخ در کشوی میزتان است! معمولا افراد پرمشغله مقداری پاستیل، شکلات و بیسکویت دم دستشان می گذارند تا در مواقع گرسنگی ته دلشان را بگیرد و بتوانند بدون وقفه به کارشان ادامه دهند و در پایان روز فرد احساس می کند چیزی نخورده، پس نباید چاق شود. اما این اتفاق نمی افتد! باتوجه به ارزش غذایی بسیار ناچیزی که این نوع خوراکی ها دارند، فرد به معنای واقعی غذا نخورده اما اگر میزان کالری مصرفی اش را با هم جمع کند، خواهد دید که بسیار بیشتر از نیاز روزانه اش انرژی دریافت کرده، بدون اینکه مواد مغذی موردنیاز بدنش تامین شده باشد!
خوراکی های شیرینی مانند پاستیل، به خصوص وقتی فرد برای چند ساعت چیزی نخورده باشد، به دلیل قند زیادی که دارند، با افزایش ناگهانی قند خون، احساس سیری خوبی به فرد می دهند اما این احساس فقط حدود نیم ساعت پایدار است چون افزایش قند خون با افزایش ترشح انسولین همراه است و خیلی زود دوباره گرسنگی سراغ فرد می آید، به همین دلیل است که مصرف متداول شیرینی ها باعث افزایش تعداد دفعات گرسنگی در روز شده و فرد مجبور به مصرف کالری بیشتر از نیازش می شود. به این ترتیب پاستیل و سایر شیرینی ها باعث به هم خوردن موازنه کالری های دریافتی شده و چاقی فرد را در پی دارد.
.:   :.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
فـوآید و مُضـرآت پاستیل# 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
فـوآید و مُضـرآت پاستیل# 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
فـوآید و مُضـرآت پاستیل# 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
فـوآید و مُضـرآت پاستیل# 1
.La mort est le remède
پاسخ
 سپاس شده توسط ÆMÆշЇÑζ ، ѕтяong
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان